💠 ظاهر و باطن باید نظام اسلامی باشد
🖋 قاسم روانبخش
🔵 نظام اسلامي، نظام اسلامي است در ظاهر و باطن؛ نه فقط نظام اسلامي در ظاهر. صرف اين كه حالا يك شرايطي در قانون اساسي براي رئيس جمهور و براي رهبر و براي رئيس قوه قضائيه و براي شوراي نگهبان و براي كه و كه معين شده؛ و چه و چه، اينها كافي نيست؛ اگرچه اينها لازم است.
🔷 انحراف در هدفها، در آرمانها، در جهتگيريها را بايد مراقبت كرد كه پيش نيايد و اين چيزي است كه ما در طول اين سالهاي طولاني - به خصوص بعد از جنگ و بعد از رحلت امام(ره) - درگيرش بوديم؛ جزو درگيريهاي اساسي در اين دو دهه گذشته، يكي همين بوده. تلاشهاي زيادي شده است براي اين كه جمهوري اسلامي را از روح و معناي خودش خارج كنند.
🔵 تلاشهاي زيادي كردهاند؛ به شكلهاي مختلف؛ چه در زمينههاي سياسي، چه در زمينههاي اخلاقي، چه در زمينههاي اجتماعي؛ از اظهاراتي كه شده و حرفهايي كه زده شده. ما يك دورهاي را هم مشاهده كرديم كه در مطبوعات ما رسماً، علناً، جدايي و تفكيك دين از سياست را اعلان كردند! اصلاً مسئله يكي بودن دين و سياست را كه اساس جمهوري اسلامي و اساس حركت عمومي مردم بود، زير سؤال بردند.»(سخنراني در دانشگاه علم وصنعت، سال87)
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_12
#ولایت_فقیه
🆔 @farhang_puya
✊ مراد از هويت ملی
🎙 بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى استان سمنان 1385/8/18
✅ حالا چه كار میخواهيم بكنيم؟ اين دگرگونىاى كه میخواهيم ايجاد كنيم، به چه معناست؟ جاى آنچه كه میخواهيم دگرگون كنيم، چه میخواهيم بگذاريم؟ اينها مهم است. و در اين راه، كار و تلاش، شرط اول است. پس، ثبات اجتماعى باقى مىماند؛ به خاطر اينكه ريشهها و اصالتها و ساختارهاى اصلى و هويت ملى محفوظ است.
✅ هويت ملى هم كه میگوييم، مليت در مقابل دين نيست، بلكه هويت ملى هر ملت، مجموعه ى فرهنگها و باورها و خواستها و آرزوها و رفتارهاى اوست. يك ملت مذهبى، يك ملت موحد، يك ملت مؤمن و يك ملت معتقد به پاكان درگاه الهى و اهل بيت پيغمبر است؛ اين جزو فرهنگ و هويتشان است؛ هويت ملى كه میگوييم، شامل همه ى اينها هست؛ اينها را حفظ كنيم.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_4
#ولایت_فقیه
#حفظ_آرمان_انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔰 وجه تمايز قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
🖊 علامه مصباح يزدی
⚪️ در اين ميان برخی از جمهوریها پسوندهايی با خود دارند، مثل: جمهوری دموكراتيك، جمهوری اسلامی و.... پاكستان و موريتانی، «جمهوری اسلامی» هستند و اين پسوند برای آنها جنبه تشريفاتی دارد. فقط جمهوری اسلامی ايران است كه با پسوند خود، میخواهد ماهيت حكومتش را تعيين كند.
⚪️ قانون اساسی همه جمهوریها و سلطنتیها، يك اختلاف روشن با قانون اساسی ايران دارند: در ايران، «ولايت فقيه» داريم كه ملیگراها هميشه با آن مخالف بودهاند. در خبرگان قانون اساسی هم نمايندگان سرسخت ملیگراها اصلاًً با گنجاندن واژه ولايتفقيه در قانون اساسی مخالف بودند، ولی اكثريت قاطع اصرار داشتند كه بايد مسئله ولايت فقيه مطرح شود.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_2
#ولایت_فقیه
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
💠 رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :
✅ قالَ اللّهُ عَزَّوجلَّ : إذا عَصاني مِن خَلقي مَن يَعرِفُني سَلَّطتُ علَيهِ مِن خَلقي مَن لا يَعرِفُني .
✅ خداوند عز و جل فرمود: هرگاه از خلق من كسى كه مرا مى شناسد نافرمانيم كند، از ميان خلق خود كسى را كه مرا نمى شناسد بر او مسلّط گردانم.
📜 میزانالحکمه، ج۱، ۸۱۴۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ وظیفه ثابت همیشه یک روحانی
🖊 حجتالاسلام والمسلمين عليرضا دهشيری
🔶 ما آن تکليفی که امروزه بر دوش روحانی و نهاد روحانيت گذاشته شده است تكليفی نيست كه بتوان آن را تنها به صورت فردی انجام داد بلكه انجام اين تكليف به تشکل و تقسيم كار نياز دارد؛ همان گونه که شأن يک روحانى، تبليغ علوم دينى و دفاع از مبانی و مواضع اسلام است. اين وظيفه ثابت و هميشگى يک روحانی است.
🔷 در برخی از مقاطع تاريخی، اين نقش حساس بايد با حضوری پررنگتر باشد. در شرايط خاصّى كه بعد از پيروزی انقلاب بخصوص پس از جنگ تحميلی در کشور پديد آمده و مقام معظّم رهبرى از آن به تهاجم فرهنگى ياد كردهاند، و با توجه به نقش روحانيت در جامعه، روحانيت میبايست پرشورتر از گذشته به ميدان میآمد.
🔷 هر چند روحانيت اصيل نسبت به دسيسههای دشمن در عرصه فرهنگ و مقابله با آن احساس تکليف کرد، اما در بسياری از موارد در اجرايی کردن مبارزه با تهاجم فرهنگي دچار مشكل شد. همين امر نشان داد رويارويی با دشمن نيازمند ساز و كارهايی از جنس تشكل است و مقابله با حركت سازمان يافته دشمن، از عهده يك يا چند نفر برنمیآيد.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_26_27
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#حوزه
#وظیفه_یک_روحانی
🆔 @farhang_puya
💬 سنت قائمه و فريضه عادله و هر چيزی غير از اين سه مورد فضل است
✍ محمدرضا فلّاح
✅ میگويند روزی پيامبر وارد مسجد شدند. مردم را ديدند كه گرد مردی حلقه زدهاند. از جماعت پرسيدند: اين چيست؟ (پيامبر حتّی نپرسيدند اين كيست كه خود دليلی دارد) مردم گفتند: او علّامه است. پيامبر باز پرسيدند: علّامه چيست؟ پاسخ دادند: او آگاهترين فرد به انساب و اشعار عرب است و بيش از ديگران از حوادث دوران جاهلی اطلاع دارد.
✳️ پيامبر فرمودند: نه دانستن اين علم سود دارد و نه ندانستنش ضرری در پی دارد. آنگاه پيامبر فرمودند: علم فقط منحصر به سه مورد است كه عبارتند از: آيه محكمه، سنت قائمه و فريضه عادله و هر چيزی غير از اين سه مورد فضل است. يعنی زائد و باطل است و نسزد كه انسان عمرش را در فراگيری آن تباه كند.
✅ حال بايد حوزويان و دانشگاهيان از خود بپرسند آيا آنچه بدان مشغولند علم است يا مطالبی بيهوده. ترديدی نيست كه بر همه آنچه در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به نام علم عرضه میشود، نمیتوان نام علم مورد نظر رسولالله را نهاد، اما اين امر نبايد به عاملی برای ايجاد تفرقه و شكاف ميان اين دو نهاد مهم باشد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#علم
🆔 @farhang_puya
🏛 غرب و جايگزينی انسان به جای خدا
🔍 ديدگاهعلامهمصباحيزدیدربارهمغربزمين
🔴 امروزه، در رسانههای گروهی و گفتمانها بر اين نقطه نظر تأكيد میشود كه آزادیهای فردی آنقدر محترم است كه هيچ قانونی نمیتواند آنها را محدود كند و هيچكس حق ندارد جلوی اين آزادیها را بگيرد؛ يعنی، حفظ آزاديهای فردی امری است مافوق قانون و اگر قانونی مخلّ به آزادیهای فردی باشد، چنين قانونی اعتبار ندارد.
🔵 اكنون لازم است كه ريشه اين نظر مورد بررسی قرار گيرد، تا اينكه با بصيرت بيشتری بتوان به يك ارزيابی و نتيجه منطقی و علمی دست يافت. در واقع، اين طرز فكر محصولي است از فرهنگ غربی كه ما آن را نمیپسنديم و از آن احتراز میجوييم و مسؤولين نظام نيز مكرّر جامعه را از نفوذ عناصر اين فرهنگ در جامعه ما بر حذر داشتهاند.
🔴 اين جوهره تفكر اومانيستی است كه میگويد انسان را جايگزين خدا كنيم. اين گرايش بهتدريج با گسترش ادبيات رايج آن زمان و با تلاش نويسندگان پيشگامی همچون دانته، شاعر و نويسنده معروف ايتاليايی، در تمام كشورهای مغرب زمين رواج پيدا كرد و به عنوان محوری كه دارای ابعاد و زوايای گوناگون بود، مطرح شد.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#جامعه_غربی
#اومانیست
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق عليه السلام:
⚪️ أَصْدَقَ الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ كِتَابُ اللَّه
⚪️ راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
📚 من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 402 ، ح 5868
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ راز پنهان حلقه کيان
✒️ هادی مجيدی
⭕️ حلقه تئوريک کيان بهعنوان يکی از حلقههای نفوذ، با شکلگيری دولت اصلاحات بيشترين تلاش را برای مقابله با اسلام ناب و نفی جامعيت دين در عرصه زندگی انجام داد و کوشيد تا با اين کار بهگونهای سکولاريسم را در جامعه حاکم کند و با طرح مباحث روشنفکرانه که برگرفته از آرا و ديدگاههای فيلسوفان و انديشهوران غرب است، به تضعيف و از بين بردن مبانی و اصول اسلام ناب بپردازد؛
💢 در اين راستا برای تضعيف و نابودی اصولی همچون وحی و نبوت، عصمت پيامبر(ص) و ائمه(ع)، خاتميت، امکان کسب معرفت دينی و تطابق آن با اصل دين، تقدّس دين و ... تلاش شد.
💢 اين برنامهها با هدف نفی جامعيت دين اسلام و القای ناتوانی آن در برنامهريزی برای تمام شؤون زندگی بشری انجام میشد و میکوشيد با نفی جامعيت اسلام، به اثبات سکولاريسم پرداخته و لزوم تبعيت از نسخههای ليبراليستی يادآور شود.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#موقعیت_شناسی
#غرب_زدگی
#حلقه_کیان
🆔 @farhang_puya
🔰 عفاف در پوشش
✒️ حنانه صادقی
✅ «حجاب و پوشش» يکي از مهمترين مصاديق عفاف به شمار ميرود. آدمي دوست دارد که هميشه مورد توجه ديگران قرار گيرد و نفس آدمي، او را به جلوهگري و خودنمايي دعوت ميکند.
✅ زنان که مظهر زيبايي و جمال هستند، به طور ذاتي تمايل بيشتري به نمايان ساختن زيباييهاي خويش دارند؛ از اين رو خداوند در قرآن دستور به آنان ميدهد كه روسري خود را طوري بر روي سينههايشان بيندازند كه گردن و سينههايشان پوشيده شود: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي جُيُوبِهِنَّ». بنابراين عفاف در پوشش، كنترل نفس در اين بُعد است؛ يعني انسان در نمايان كردن زيباييهاي خود، پا را از حد فراتر ننهد.
✅ امام علي (ع) در اين باره فرموده است: «شما را به پوشش لباس ضخيم توصيه ميكنم؛ زيرا هر كس لباسش نازك باشد، دينش نازك است».
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#قرآن
🆔 @farhang_puya