eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
872 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فتنه‌‌های آخرالزمان (قسمت اول) ❗️رابطه میان فتنه و آزمایش یک رابطه عام و خاص است؛ یعنی هر آزمایشی فتنه نیست؛ ولی هر فتنه‌ای آزمایش و امتحان است. در میان آزمایش‌هایی که وجود دارد، مواردی که اهمیت، گرفتاری، درگیری و ابهام آن بیشتر است، علاوه بر مفاهیمی چون ابتلاء، مفهوم فتنه نیز به آن‌ها اطلاق می‌شود. 🔴 «فتنه» آن آزمایش‌های حساس و کارساز است. بخشی از موارد آزمایش، امور مادی هستند: «و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات...»؛ گرسنگی، خوف و ناامنی، از دست دادن زن و فرزند، از بین رفتن اموال، این‌ها همه‌ی این یک بخشی از وسایل آزمایش است. 📛 بخش دوم موارد امتحان مربوط به جهات فکری عقیدتی و وسوسه‌های شیاطین است. القائاتی که شیطان القاء می‌کند، وسیله آزمایش است: «لیجعل ما یلقی الشیطان فتنه...». قرآن به این موارد به خصوص به عنوان فتنه توجّه کرده است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ فتنه‌‌های آخرالزمان (قسمت اول) ❗️رابطه میان فتنه و آزمایش یک رابطه عام و خاص است؛ یعنی هر آزمایش
⭕️ فتنه‌های آخرالزمان (قسمت دوم) ↙️ قرآن به این موارد به خصوص به عنوان فتنه توجّه کرده است. همه آن‌چه در زمان ما از شبهات و شکوکی که در اعتقادات دینی القا می‌شود و دائماً رسانه‌های خارجی و سایت‌های وابسته برای تضعیف عقاید پخش و توزیع می‌کنند، همه در این قسمت دوّم یعنی فتنه‌های دینی، فکری و اعتقادی قرار می‌گیرد. ⚔️ همان‌گونه که بیان شد، خداوند می‌فرماید: این نوع فتنه در میان جامعه از قتل آن‌ها بدتر است. در آیه شریفه: «و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه ...»؛ به این مطلب اشاره دارد که برخی از فتنه‌ها بدون قتال رفع نمی‌شود، لذا خداوند می‌گوید: «با مشرکین قتال کنید ،حتی اگر دیگر فتنه‌ای نباشد» و این یعنی زمینه گمراه کردن دیگران ریشه کن شود. 🌐 دسته سوم فتنه‌هایی است که به امور اجتماعی مربوط می‌شود. فتنه‌های اجتماعی موجب گمراهی انسان‌های زیادی شده است. گاهی نسل‌هایی از انسان‌ها بر اثر یک فتنه اجتماعی گمراه می شوند که دامنه آن تا روز قیامت باقی می ماند. 🆔 @farhang_puya
✅ در هر حال باید شاکر بود! 💠 حضرت علی امیرالمومنین (ع): 💢 ای مردم! باید خدا شما را به هنگام نعمت همانند هنگامه کیفر، ترسان بنگرد، زیرا کسی‌که رفاه و گشایش را زمینه گرفتار شدن خویش نداند، پس خود را از حوادث ترسناک ایمن می‌پندارد و آن کس که تنگ‌دستی را آزمایش الهی نداند، پاداشی را که امیدی به آن بود از دست خواهد داد! 📖 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵۸ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ فتنه‌های آخرالزمان (قسمت دوم) ↙️ قرآن به این موارد به خصوص به عنوان فتنه توجّه کرده است. همه آن‌
⭕️ فتنه‌های آخرالزمان (قسمت سوم) 🔘 حتی وجود خود پیغمبران برای دیگران ممکن است یک فتنه و یک آزمایش باشد. مانند: «و کذلک فتنا ببعض لیقولوا أ هؤلاء من الله علیهم من بیننا...». 💢 خداوند حضرت موسی (ع) را که یک چوپان است، نزد فرعون می‌فرستد تا بگوید: «من پیغمبر هستم و باید از من اطاعت کنی.»این یک جلسه امتحان برای فرعون است، اما او حضرت موسی (ع) را مسخره کرده و به او می‌خندد و می‌گوید: «آیا خدا کس دیگر را نداشت تا او را بفرستد؟ یک چوپان فقیر تهی‌دست را فرستاده است؟» ↙️ در زمان حضرت محمد (ص) نیز امر بر عده‌ای نسبت به بعثت حضرت مشتبه‌ شد و می‌گفتند: «لولا نزل هذا القران علی رجل من القریتین عظیم». اگر خدا می‌خواست پیغمبر بفرستد، چرا یک شخص عظیمی را نفرستاد. منظور آن‌ها این بود که چرا خداوند یک فرد پول‌دار و دارای موقعیت اجتماعی مهمی را پیغمبر نکرد و یک جوان یتیمی را که از بچگی یتیم شده است، می‌فرستد؟ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ فتنه‌های آخرالزمان (قسمت سوم) 🔘 حتی وجود خود پیغمبران برای دیگران ممکن است یک فتنه و یک آزمایش ب
⭕️ فتنه‌های آخرالزمان (قسمت آخر) 🔺 لیقولوا أ هؤلاء من الله علیهم من بیننا؛ اینگونه ارسال، خودش یک زمینه امتحان است که خداوند مِنّت گذاشت و از میان جامعه بشری و افراد مهم اجتماعی کسی را انتخاب کرد که دارای جایگاه مادی - اجتماعی نباشد تا انسان میزان بندگی خود را نشان بدهد. 🔻 تمامی این‌ها مصادیق امتحان برای انسان‌ها است و هر کدام مراحل مختلفی از شدت و ضعف را دارد. ما در این عالم مانند دانش آموزی هستیم که سر جلسه امتحان نشسته و تمام حواس خود را متمرکز نموده تا اشتباه نکند. 🔆 این عالم جای امتحان و همه چیز آن وسیله امتحان است. وقتی کل عالم جای امتحان است، هر حرکت و عملی را انجام می‌دهیم و یا سخنی را می‌گوییم و یا می‌شنویم، باید در جهت کسب موفقیت و سرافرازی از این امتحان عظیم باشد. 🆔 @farhang_puya
☑️ احیای تفکر دینی 🔹 احیای تفکر دینی آن است که انسان بین دفینه و دفن شده فرق بگذارد. بین آن‌جا که گنجینه است و بین آن‌جا که گورستان است، فرق بگذارد. زمان جاهلیت عموماً و جاهلیت پهلوی خصوصاً، با تبلیغ سوء همه مردم خصوص نسل نو را در زیر آوارهای تمدن اصیل اسلامی به عنوان دفینه قرار دادند. ♻️ حسینیه‌ها و مراکز مذهبی را ویران کردند، نسل مسلمان را به عنوان دفینه زیر خروارها آوار گرفتار کردند، اما رهبری انقلاب این خاک‌ها را کنار زد و مردم را زنده کرد و مردم را به حیات اصیل‌شان آشنا کرد، و به تفکر دینی دعوت کرد و لذا خود علی (علیه‌السلام) می‌گوید من جزء محیی های دینم، من جزو کسانی‌ام که دین را زنده کرده‌اند. 💠 شرایط احیاگری هم بسیار سخت است، این تعلیم نیست، تدریس نیست، سخنرانی کردن نیست، کتاب نوشتن نیست؛ این‌ها دشوار هست، ولی اگر بخواهد رهبری انقلاب را به عهده بگیرد، باید خیلی ازتهمت ها را تحمل کند. ✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا 🆔@farhang_puya
☑️ رهبران الهی، طریق الهی را طی می‌کنند. 🔹 زنده کننده های دین شرایط و اوصافی دارند و اولین شرط این است که هر تهمتی را بپذیرند، هر ملامتی را تحمل کنند و در راه خدا ملامت‌زده نشوند و ملامت‌زده هم نباشند، چرا که قهر کردن کار مردان حق نیست. 🔰 انسان که آن جام جهان‌نما دارد، یعنی اثاره کرد و دفینه و گنجینه را پیدا کرد، معلوم می‌شود صاحب سرمایه است و همیشه خوشحال است. ❇️ رهبران الهی این گنجینه را شکوفا کردند که انسان در عالم و آدم شناسی راه صحیح را طی کند، هم از معدن‌شناسی و دریا‌شناسی تا آسمانی‌شناسی و ستاره‌شناسی راه صحیح را طی کند. ✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت (بخش سوم) 🔻 بخشی از وصیت‌نامه علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 انسان خلیفةالله است، نه حیوان! 💢 من در ذهنم همیشه این فکر پیدا می‌شود که فرنگی‌ها که این همه دم از انسانیت می‌زنند، اعلامیه‌ی حقوق بشر برای ما تدوین می‌کنند و از حیثیت انسانی زن و مرد دم می‌زنند، اول به ما بگویند این‌ها بشر را چگونه تعبیر می‌کنند؟ ⭕️ اگر ما این حرف‌ها را بزنیم، درست است چون ما به «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» معتقدیم، ما انسان را خلیفة الله تعبیر و تفسیر می‌کنیم، ما «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» داریم. تو که عقیده‌ات درباره‌ی انسان این است که انسان همه چیز را به‌خاطر شکمش می‌خواهد، تو که ریشه‌ی فعالیت انسان را حاجت‌های شکمی او می‌دانی، پس انسانیت چیست؟ ⁉️ تو که می‌گویی هنر مولود حاجت‌های شکمی است؛ علم، اخلاق، معنویت، مذهب و عبادت مولود حاجت‌های شکم است، پس آن مقام انسانیت کجاست؟ پس انسان چه فرقی با حیوان دارد؟ ✍️ شهید مطهری 📙 اسلام و نیازهای زمان، ص ۱۲۸ و ۱۲۹ 🆔 @farhang_puya
☑️ خنثی‌سازی و تأثیرگذاری ⭕️ وظایف جوانان خنثی کردن تبلیغات دشمن است. شما جوانان عزیز و هوشیار دست به دست هم دهید و این نوباوگان (جوان‌های) بی‌خبر را ارشاد و از دام صیادان شیاد برهانید و از وظایف دینی و ملی ما و شما است که تبلیغات بوق‌های آمریکایی و صهیونیستی را که با پخش دروغ و افترا می‌خواهند جمهوری اسلامی را لکه‌دار کرده و به انزوا بکشند خنثی کنیم. 🔘 و از جنایات شایعه‌سازان تا حد ممکن پرده برداریم و به ملت محروم خود که جرمی جز گرایش به اسلام و اراده استقلال و آزادی ندارند، با تمام توان کمک کنیم و مطمئن باشیم که ملت بزرگ ایران راه خود را که همان صراط مستقیم انسانی است، یافته و در تمام ابعاد با آگاهی کامل در صحنه حاضر است و اجازه برگشت قوای کفر را به کشور خود نمی‌دهد و با چنگ و دندان از اسلام عزیز و کشور خود دفاع می‌کند. ✴️ جهاد علمی برای رسیدن به هدف من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‌ها و ذخیره‌های عظیم الهی و به این گل‌های معطر و نوشکفته جهان اسلام، سفارش می‌کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید. مبارزه علمی برای جوانان، زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیت‌ها و حقیقت‌ها است و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنه‌های زندگی و جهاد و شهادت شکل گرفته است. 🗃 منبع: صحیفه امام خمینی (ره)؛ ج۱۵، ۳۴۷. ج۲۱، ص۷۴. 🆔 @farhang_puya
💠 ایران اسلامی و ولایت فقیه دو عامل محوری و کلیدی خیزش کشورهای عربی 🔰 بی‌شک بازگشت به اسلام و رهبری و وجود الگویی به نام ایران اسلامی و ولایت فقیه را می‌توان دو عامل محوری و کلیدی‌ترین عامل خیزش کشورهای عربی به‌شمار آورد و به جرئت می‌توان گفت که تمام عوامل دیگر را می‌توان در طول این دو عامل فهرست کرد. 🌐 در این مسئله تردیدی نیست که مردم منطقه همانند مردم ایران در سال 1357، به دنبال رفع عقب ماندگی ها و پایان دادن به حاکمیت استبداد و تحقیر و سرخوردگی در جهان و جلوگیری از به یغما رفتن منابع ملی خود توسط بیگانگان هستند و تمام این‌ها را در سایه‌سار بازگشت به اسلام جست‌وجو می‌کنند. ❇️ در این میان با مقایسه کردن وضعیت کنونی خود با الگویی چون ایران اسلامی که پس از گذشت 33 سال تحریم های اقتصادی و تحمیل جنگی 8 ساله و ترورها و ... توانسته است بر قله عزت و اقتدار بایستد و پرچم علم و فناوری را درمنطقه به اهتزاز در آورد. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت اول) ❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت اقتصادی چقدر توفیق داشت؟ 🔆 در یک کلام حکومت امام در این زمینه توفیق فراوانی داشتند، هرچند امام هزینه زیادی برای این امر پرداختند. توضیح اینکه اجرای عدالت اقتصادی و القای شیوه‌ی دو خلیفه قبلی در این زمینه، جزء طرح‌ها و برنامه‌های مهم اصلاحاتی امام بود که از روزهای نخست خلافت بر آن تاکید داشتند و تا آخر عمر با شدت و قاطعیت آن را اجرا کردند. 🔰 اصلاحات اقتصادی امام شامل دو بخش کوتاه مدت و درازمدت بود؛ بخش کوتاه‌ مدت، شامل بازپس گیری اموال عمومی تصاحب شده توسط اعمال عثمان و نیز بازپس گیری زمین‌های واگذار شده به صورت «تیول» بود. ✅ امام فردای روز بیعت، طی خطبه‌ای فرمودند: «هر زمینی که عثمان آن را تیول کسی قرار داده و هر مالی که از مال خدا به این و آن بخشیده، به بیت المال برگردانده خواهد شد. گذشت زمان حق را از بین نمی‌برد. اگر این اموال را بیابم آن‌ها را (به بیت‌المال) برخواهم گردانید، هرچند با آن‌ها کنیز خریداری شده باشد یا مهر زنان شده باشد...». 🗄 گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی، نهج‌البلاغه، خطبه ۱۵. 🆔 @farhang_puya
💠 احیا هویت اسلامی 📌 پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، عبارت از احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری برای مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی است. این پیام بزرگ انقلاب ما به ملت‌های مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب بود. ❇️ پیام بزرگ انقلاب ما، احیای هویت اسلامی در ملت‌های مسلمان بود و امروز همه‌ی ملت‌های مسلمان در هر جای دنیا، اعم از اروپا، آمریکا و آسیا به مسلمانی خودشان افتخار می‌کنند. 🔅 امروز حرکات اسلامی رو به رشد است و به فضل پروردگار، تا آن روز که «ليُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» محقق شود، این حرکت آزادی اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی روزبه‌روز در کشورها قوی‌تر خواهد شد. 📎 آن وقت که این احساس مسلمانی و هویت اسلامی در ملت ها زنده شود، وقتی است که همه کسان و جناح‌هایی که نقشه‌ها علیه اسلام شکل دادند، احساس انزوا،غربت و وحشت می‌کنند. ✂️ برشی از یادداشت محمدعلی روز بهانی در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت (بخش چهارم) 🔻 بخشی از وصیت‌نامه علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
⭕️ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به انقلابیون ⚠️ لازمه تحمل سختی‌ها ... 🔹 دشمنان فشار می‌آورندو سختی هست، اما برای استقلال و حفظ هویت یک ملت و شرمنده نشدن در مقابل تاریخ، تحمل این سختی‌ها لازم است. 💡 شناخت دشمن 🔸 اگر روش‌های دشمن را نشناختیم و مبارزه با دشمن که می‌خواهد ما را نابود کندرا به فراموشی سپردیم، بدیهی است که راهی را خواهیم رفت که دشمن می پسندد؛ یعنی راه نابودی، راه ویرانی، راه فساد. 🚫 گرایش به دشمنان؛ خروج از دایره نظام. 🔹 اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آن‌ها گرایش پیدا کند، از دایره‌ی نظام خارج می‌شود. ❌ مبارزه با استکبار، تعطیل‌پذیر نیست. 🔸 علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است... مبارزه با استکبار و نظام سلطه، بر اساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست. 📆 تاریخ: ۷/ ۳/ ۸۲ ، ۹/ ۸/ ۷۵ ، ۲/ ۴/ ۸۹ ، ۲۰/ ۴/ ۹۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت اول) ❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عثمان به عنوان تیول به گروهی داده بود، پس گرفتند و افزون بر آن، دستور دادند سلاح‌هایی را که در خانه عثمان بود و از آن‌ها در جریان محاصره خانه او بر ضد مسلمانان استفاده شده بود و نیز هرچه از شتران بیت‌المال در خانه‌اش بود، ضبط گردید. ⭕️ اما متأسفانه غارت‌گران بزرگ بیت‌المال مانند مروان، داماد و پیشکار عثمان و ولیدابن عقبه و سعیدبن عاص و دیگر سران بنی‌امیه در همان روزهای اول از مدینه فرار کردند و به آن‌ها دسترسی پیدا نشد. ‼️ اما بخش دوم یعنی اصلاحات دراز مدت اقتصادی، مساوات در تقسیم بیت‌المال بود. خلیفه دوم بیت‌المال را با هفت گونه تبعیض تقسیم می‌کرد و امتیازبندی‌ها به گونه‌ای بود که سران قریشی مهاجر، بیشترین سهم را داشتند. خلیفه سوم نیز چنانکه گذشت، آن را بین خویشان خود از بنی‌امیه بذل و بخشش می‌نمود و خود نیز در آن تصرفات غیر‌مجاز می‌نمود. 🗄 گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی، شرح نهج‌البلاغه، ج۱، ص۲۷۰؛ مروج الذهب، ج۲، ص۳۵۳. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عث
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در میان همه‌ی مسلمانان اعم از قریشی و غیر‌قریشی، مهاجر و انصار یا عرب و عجم مساوی تقسیم خواهند کرد و به حکم شواهد تاریخی غیرقابل انکار، امام تا آخر عمر آن را به اجرا گذاشتند. ⚜️ تقسیم مساوی بیت‌المال رضایت عمومی را جلب کرد، اما چنان که اشاره شد؛ امتیاز‌خواهان آن را نپذیرفتند و از ایجاد هرگونه مانعی فروگذار نمی‌کردند و این شیوه برای برخی افراد نیز قابل تحمل نبود و به جاذبه درهم و دینار و سفره رنگین به معاویه پیوستند. ❓سیاست اقتصادی امام چقدر در رفاه عمومی تأثیر داشت؟ 🚫 با توجه به فتوحات زیادی که در زمان خلیفه دوم و سوم رخ داد، غنایم و عواید سرشاری به مدینه سرازیر شد و امت اسلامی از نظر عواید عمومی در تنگنا نبودند، اما چون این عواید عادلانه تقسیم نمی‌شد، جامعه به دو قطب «دارا» و «نادار» تقسیم شده بود. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی 🆔 @farhang_puya
🔅 بیداری اسلامی ❇️ موج اسلام‌خواهی که امروز چون نسیمی روح‌نواز از جان جهان عرب را نوازش می‌دهد و رایحه خوش آن میادین شهرهای اروپا و آمریکا را نیز در نوردیده است، چیزی جز بیداری اسلامی‌ نیست که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نوید آن را داده بودند. 💢 به کارگیری واژه‌ای چون بهار عربی از سوی جریان‌های روشنفکری و غرب‌گرای جهان عرب و رسانه‌های نظام سلطه و ایادی آنان در جهان اسلام و نیز تعبیر کردن از آن به بیداری انسانی از شکست‌خوردگان سیاسی و وابستگان جریان‌های انحرافی در ایران، هرگز نتوانست ماهیت واقعی این حرکت اسلامی را در منظر جهانیان وارونه جلوه سازد. 📌 حتی سانسور شدید نظام سلطه با دوربین‌های جزء نگرشان هم قادر به حذف نماد شعارهای اسلامی این بیداری اسلامی نشد. ✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیت‌المال را در می
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت‌ اقتصادی (قسمت آخر) ✴️ امام با سیاست اقتصادی خود، جامعه را از دوقطبی بودن بیرون آوردند و با تقسیم یکسان بیت المال، مردم از یک رفاه نسبی و عمومی برخوردار شدند. هرچند آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اما برخی شواهد آن را تأیید می‌کند. به عنوان نمونه روزی امام با اشاره تلویحی به نمونه بودن شهر کوفه از نظر رفاهی فرمودند: «هرکس در کوفه است، از نعمت رفته بهره‌مند است و پایین‌ترین آنان از نظر درجه معیشتی، از (آرد) گندم استفاده می‌کند و در سایه می‌نشیند و از آب فرات می‌نوشد.» 📜 ابن دأب (ابوالوید عیسی بن یزید) از علما و از بزرگان علمی زمان خلافت هادی عباسی (قرن دوم) ضمن گزارش مفصلی درباره فضائل علی (ع) نقل می‌کند: ... گروهی از مردم یک روز قبل از شهادت امام نزد او رفتند و همگی شهادت دادند که عواید عمومی (فیء) آن‌ها را افزایش داده است و در اجرای حکم در مورد آن‌ها سازش‌کاری نکرده و از بیت‌المال مسلمانان حتی درهمی استفاده نکرد و از مال شخصی خود نیز بیش از حد حاجت و به مقدار قناعت استفاده نکرده است... 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی؛ ابن شر آشوب، مناقب آل ابی طالب، جلد۲، ص۹۹ و مفید، الاختصاص، ص۱۶۰. 🆔 @farhang_puya
‼️ پیام مهم انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔴 اگر اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. 🔰 ماندگاری انقلاب اسلامی در برابر سخت‌ترین توطئه‌ها و تبدیل شدن آن به الگویی برای همۀ مسلمانان ثابت کرد که چرا امام راحل (ره)، حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات برمی‌شمردند و چرا همواره به این نکته تاکید می‌کردند که در صورتی که اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد. ✅ اثبات این واقعیت برای جهان اسلام که می‌توان با تکیه بر‌امدادهای الهی و پیروی از قوانین اسلام به مدلی از حکومت رسید که در طی سه دهه بیش از 30 انتخابات در آن برگزار کرد و در عین مردم‌سالاری، در آن احکام اسلامی را اجرا کرد و از چشم مسلمانان به ویژه اندیشمندان و جوانان خواهان افتخار سرزمین خود پنهان نماند. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📝 مردمی بودن امامین انقلاب 🔰 لباس دین و مردمی بودن به گونه‌ای که وقتی در میان مردم حاضر می‌شوند، دوران حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را در اذهان تداعی می‌کند، چنان شوقی نسبت به رهبران ایران و انزجار از زمامداران خود به وجود آورد که آنان را به راهی کشاند که 33 سال پیش مردم ما رفتند. 🌐 امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (دامت برکاته) در حقیقت تجلی حرکت عالمانی در طول تاریخ تشیع بودند که همه چیز خود را برای دفاع از اسلام و مسلمین فدا کرده بودند، عالمانی که جز از زلال قرآن و عترت هرگز ننوشیده و چنان در برابر شرک و کفر ایستادگی کردند که جهانیان را به تعجب و تحیر واداشت. ✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیم‌زاده در نشریۀ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⭕️ انواع فتنه از دیدگاه عمار انقلاب 🔻 معمولا وقتی چیزی را روی آتش داغ می‌کنند، حرکتی اضطرابی در آن پیدا می‌شود. لذا بعدها «فتن» را در مورد اضطرابات به کار بردند. اضطراب گاهی در روح و روان انسان پیدا می‌شود و گاهی جامعه متزلزل و مضطرب می‌شود د تدریجاً فتنه معانی جدیدی پیدا کرده و بعد در مورد بلاها و مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید و انسان را متغیر و مضطرب می‌کند به کار رفته است. 🔺 اصل واژه «فتنه» به معنی گداختن و داغ کردن بوده و سپس بر اساس یکی از لوازم آن که اضطراب است، کم کم به اضطراب‌های روحی و آشوب‌ها گسترش یافته تا به آشفتگی‌های دینی رسیده است، زیرا اگر فضایی ایجاد شود که اعتقادات دینی مورد شک و تردید قرار گیرد، موجب یک نوع اضطراب، آشفتگی و ابهام می‌شود و لذا کسانی که در دین خود شک می‌کنند، به نوعی دچار فتنه می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک پیشرفت چیست؟ ⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه اغراض مادی و آرمان‌های دنیوی، اهدافی میانی و واسطه‌ای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی می‌شوند. 🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمت‌های خدا در این عالم نیز هستیم که لازمه‌اش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است. ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهره‌مند باشند و بتوانند از نعمت‌های خدا بیشتر استفاده کنند، اما این هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر می‌گیرد تکامل انسانیت او است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، مل
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت دوم) 🔆 به نظر می‌رسد واژه مناسب‌تری که برای بیان این مفهوم می‌توان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام می‌گوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به کمال برسانید، اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم، اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است. ⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «فمنهم شقی وسعید». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص می‌شود، این گونه توصیف می‌فرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنه». ✴️ حال کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواسته‌هایش به نحو احسن تأمین می‌شود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید». هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آن‌ها می دهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا». 🆔 @farhang_puya