💠 امیرالمومنین علی (ع) میفرمایند:
✳️ الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ .
✳️ دنيا بدنها را فرسوده، و آرزوها را تازه مینمايد، مرگ را نزديك و خواستهها را دور و دراز میسازد، كسی كه به آن دست يافت خسته میشود، و آنكه به دنيا نرسيد رنج میبرد.
📝 نهج البلاغه، حکمت ۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 حاکم باید تخصص داشته باشد
🖊 علی اکبر عالمیان
💢 یک حاکم در کنار تعهد و تقوا باید تخصص نیز داشته باشد: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُون »؛ بپرسید از اهلش اگر که به آن علم ندارید. حضرت آدم (علیه السلام) نیز وقتی خلیفهی خدا شد: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَة إنِّی جَاعِلٌ فِی الأرَضْ خَلِیفَةً... » ؛ (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى (نمايندهاى) قرار خواهم داد .
💢 خدواند به او تعلیم داد و او را متخصص بار آورد: «وَعَلمَّ آدَمَا لأَسْمَاء كُلهَّا … »؛ خداوند تمامی اسماء (علم اسرارآفرینش)را به حضرت آدم آموخت . در مورد سایر پیامبران ازجمله حضرت داوود نیز همین مسئله حکم فرما بوده است: «أنَ اعْمَلْ سَابغِاتٍ وَقَدِّرْ فيِ السَّرْدِ وَاعْمَلوُا صَالحِا »؛ ( خداوند خطاب به حضرت داوود می فرماید): زره های کامل ومناسب بباف وآن را درست ودقیق اندازه گیری کن.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#آموزه_های_قرآنی
#پیامبران
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🔊 ملاک ملّيّت فرهنگ است
🔷 از اصلیترين نشانههای فکری اين جريان، ترويج افکار ناسيوناليستی و رواج تئوری «ايرانی گری» است. شهيد مطهری با فراست خاص خود، اين لايه فکری جريانات انحرافی را شناخته بود و با انتقاد از ترويج اين افکار توسط نوشته ها و گفته های دکتر شريعتی، نسبت به فراگير شدن اين انديشه منحرفانه هشدار میداد.
🔶 در بخشی از نامه انتقادی استاد شهيد، وی ضمن تبيين مقالات دکتر شريعتي در «روزنامه کيهان» که در مورد «مليت ايرانی» نوشته بود، به نقد اين نوشته پرداخته و میگويد: «خلاصه اين مقالات که يک کتاب میشود، اين بود که ملاک ملّيّت ، خون و نژاد که امروز محکوم است نيست.
🔷 ملاک ملّيّت ، فرهنگ است و فرهنگ به حکم اينکه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملّتهای مختلف ، مختلف است . فرهنگ هر قوم روح آن قوم و شخصيّت اجتماعی آنها را میسازد.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_23
#شهيد_مطهري
#دکتر_شریعتی
#جریان_انحرافی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امیرالمومنین علي عليه السلام میفرمایید
✳️ الْفُجُورُ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ اِلَيْهِ
✳️ ارتكاب گناهان پناهگاهي است خوار، كه نگه ندارد اهل خود را، و حفظ نكند كسي را كه بدان پناه برد
📚 غرر الحكم، 10609
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 مشخصه نظام کارآمد
🎙 علامه مصباح يزد ی
🔷 وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از نظام چیست؟ منظور از کارآمدی چیست؟ چه کسی میخواهد اینکارآمدی را قضاوت کند؟ و این قضاوت، با چه معیاری سنجیده میشود؟به طور خلاصه ، نظام دو معنای انتزاعی و عینی دارد: نظام گاه به نهاد و گاه به سازمان اطلاق میشود.
🔶 در مفهوم انتزاعی نظام که مفهومی ذهنی است،روابطی میان پدیده هایی در نظر گرفته میشود و مجموعه به صورت یک واحد یا سیستم اعتبار میشود. شاید در ادبیات معاصر، بیشتر واژه «نهاد » رابه جای آن به کار می برند.
🔷 گاهی منظور از نظام، مصداق عینی آن نظام است؛یعنی چیزی که منشأ انتزاع این مفهوم است. معمولا در ادبیات معاصر،به جای آن، واژه «سازمان» به کار برده میشود. منظور از سازمان، افرادی هستند که در خارج موجودند و با هم ارتباطاتی دارند و مفاهیم انتزاعی بر آنها صدق می کند.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علامه_مصباح_یزدی
#سازمان
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
⚠️ تلاش برای نابودی هويّت ملی اسلامی ايرانيان در طول تاریخ
✒️ محمدعلی رنجبر
💢 با ظهور صفويه در ايران و رسميت يافتن تشيع با تلاش فرهنگی علمای بزرگ شيعه، هويت ايرانی چنان با آموزههای اسلامی در هم آميخت که عنصر اسلاميّت با عنصر ايرانيّت به هيچ وجه قابل انفکاک از يکديگر نيستند و ايرانيّت و اسلاميّت به عنوان عناصر تشکيلدهنده هويت ايران پيوندی تلازمی دارند.
⭕️ تا آنجا که حتی جريآنهای روشنفکری اسلامی و ايرانی نيز به آن اذعان دارند؛ اما در طول تاريخ عدهای سعی داشتند اين هويت را تغيير دهند که البته ناموفق بودهاند.
💢 مثلاً نادرشاه افشار با معرّفی مذهب شيعه به عنوان مذهب پنجم اهل سنّت و ضرب سکّه به نام خلفا، سعی در پررنگ کردن عناصر غير شيعی داشت و سپس در حکومت پهلوی نيز با مطرح کردن عناصر باستانی و ملّی، سعی کردند هويّت ملی اسلامی ايرانيان را استحاله کنند که البته با شکست مواجه شدند.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_20
#روشنفکران_اسلامی
#هویت_ایرانی
#پهلوی_دوم
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام علی(ع) میفرمایند:
✅ إنّ اللّه َ سبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ ، و اللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلكَ.
✅خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است. و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى كند.
📚 ميزان الحكمه، جلد8، صفحه 531
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚠️ زن مسلمان موقعيت چندان مطلوبی در رسانههای انگلستان ندارد
⁉️ گفت و گوی پویا با امينه (آمينا) تيلور
❓ پویا:جايگاه يک زن محجبه مسلمان را در رسانههای انگلستان چطور میبينيد؟
💢 امینه تیلور: متأسفانه زن مسلمان موقعيت چندان مطلوبی در رسانههای انگلستان ندارد. کافی است زن شعائر اسلامی را رعايت کرده و حجاب داشته باشد تا در رسانه به چشم ديگری به او نگاه کنند.
⭕️ اينکه در ورای اين نوع پوشش چه ارزشها و اصولاخلاقی و اسلامی نهفته میباشد، برای اين دست افراد مهم نيست، آنچه مهم است نوع تفاوتی است که اين مذهب با مذاهب ديگر دارد و پوشش؛ نمود آن اعتقاد و ارزش است.
💢 اينجاست که ديگر به فرد اجازه حضور در رسانههای تصويری بسيار کمتر داده میشود؛ چرا که وی با مخاطبان فراوانی سر و کار دارد و اين پوشش و در ورای آن ارزش، شايد چندان باب دل اصحاب رسانه در انگلستان نباشد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#حجاب
#انگلستان
#اسلام_هراسی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
✅ إنّ المرء بين يومين يوم قد مضى أحصي فيه عمله فختم عليه و يوم قد بقى فلا يدري لعلّه لا يصل إليه.
✅ انسان ميان دو روز است روزى كه گذشته و اعمالش بحساب آمده و مختوم گشته و روزى كه باقى مانده ولى چه مىداند شايد به آن روز نرسد.
📜 نهج الفصاحه، 823
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 مبلغ راه رفتنش هم تبلیغ دین هست
🖋 هادی مازندرانی (بررسی دیدگاه علامه مصباح یزدی)
✅ بهترين مصداق براى ديدارى كه انسان را به ياد خدا مىاندازد اين است كه لباسى كه پوشيده لباسى باشد كه علامت خدايى باشد؛ حتى آنهايى كه اصلا ايمانى به اسلام ندارند وقتى يك آخوند را در جامعه ميبينند به ياد چه مىافتند؟ به ياد همان دينى كه به آن ايمان ندارند اما لااقل به ياد دين مىافتند.
✅ همين كه قيافهاش را مىبينند به ياد دين مىافتند گرچه از دين بدشان هم مىآيد؛ اگر ايمانى هم نداشته باشند اما به ياد دين مىافتند. چه از اين بهتر كه آدم بتواند كارى بكند كه وقتى بين مردم راه هم مىرود همان راه رفتنش تبليغ دين باشد.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_26
#علامه_مصباح_یزدی
#تبلیغ_دین
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
📌 هنرمند قبل از اينكه يك هنرمند باشد، يك انسان است
✒️ حضرت آيتالله خامنهای
🔵 بعضی كسان میگويند در هنر متعهّد، كلمه اوّل با كلمه دوم تناقض دارد. هنر، يعنی آن چيزی كه مبتنی بر تخيّل آزاد انسان است و متعهّد، يعنی زنجير شده؛ اين دو چگونه با هم میسازد!؟ اين يك تصوّر است؛ البته تصوّر درستی نيست. بحث مسئوليت و تعهّد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمیگردد.
🔴 بالأخره يك هنرمند قبل از اينكه يك هنرمند باشد، يك انسان است. انسان كه نمیتواند مسئول نباشد. اوّلين مسئوليت انسان در مقابل انسانهاست. اگرچه انسان در مقابل طبيعت و زمين و آسمان هم تعهد دارد، اما مسئوليت بزرگ او در قبال انسانهاست. درعين حال هنرمند به خاطر ويژگی بسيار ممتازش، تعهّد جداگانهای دارد.
📃نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#امام_خامنه_ای
#هنرمند
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام علی(ع) میفرمایید:
✅ ما الْمُبْتَلَى الَّذِى قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِى لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ.
✅ آن كس كه به شدت گرفتار دردى است نيازش به دعا بيشتر از تندرستى است كه از بلا در امان است نمى باشد.
📚 نهجالبلاغه، حکمت 302
🆔 @farhang_puya