▫️مبادا اسیر دنیا شویم!
#حضرتآیتاللهناصری
@farhangi_esf
🔰 کلاس درس حسینی
حضرت اباعبدالله(علیه السلام)، هم هنگام خروج از مدینه، هم هنگام خروج از مکه صحبت هایی با محمدبن حنفیه داشت؛ به نظر میرسد که این وصیت مربوط است به هنگامی که میخواست از مکه خارج شود، در ماه ذیالحجه هم که محمد بن حنفیه به مکه آمده بود صحبتهایی با حضرت داشت.
حضرت به برادرش محمد بن حنفیه چیزی را به عنوان وصیت نوشت و داد. آنجا بعد از شهادت به وحدانیت خدا به اینجا میرسد:
﴿اَنّی لَم اَخرُج اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفسِداً وَ لا ظالماً﴾
یعنی کسانی اشتباه نکنند و تبلیغات چیها تبلیغ نکنند که امام حسین (علیهالسلام) هم مثل کسانیکه این گوشه و آن گوشه خروج میکنند برای اینکه قدرت را به چنگ بگیرند، برای خودنمایی، برای عیش و ظلم و فساد وارد میدان مبارزه و جنگ میشود.
کار ما از این قبیل نیست.
﴿وَ اِنّما خَرَجَت لِطَلبِ الاِصلاحِ فی اُمَّتِ جَدّی﴾
عنوان این کار همین "اصلاح"است.
میخواهم اصلاح کنم. این همان واجبی است که قبل از امام حسین (علیهالسلام)
انجام نگرفته بوده است.
این اصلاح از طریق "خروج" است.
خروج یعنی قیام.
ادامه دارد↓
•|کتاب انسان ۲۵۰ ساله📚|•#جهاد_تبیین @farhangi_esf
🔰 کلاس درس حسینی
حضرت در این وصیتنامه این را ذکر کرد، تقریبا تصریح به این معنی است یعنی اولاً میخواهیم قیام کنیم و این قیام ما هم برای اصلاح است نه برای این است که حتما باید به حکومت برسد؛ نه برای این است که حتما باید برویم شهید شویم. نه؛ میخواهیم اصلاح کنیم. البته اصلاح کار کوچکی نیست.
یک وقت شرایط طوری است که انسان به حکومت میرسد و خودش زمام قدرت را به دست میگیرد؛ یک وقت نمیتواند این کار را بکند، نمیشود، شهید میشود.
در عین حال هر دو، قیام برای اصلاح است.
📌بعد میفرماید: "من برای سرکشی و دشمنی و فساد کردن و ظلم نمودن خارج نشدم، بلکه من به منظور ایجاد اصلاح در میان امت جدم خارج شدم، من در نظر دارم امر به معروف و نهی از منکر نمایم، من میخواهم مطابق سیرهِ جدم رسول خدا رفتار نمایم".
(بحارالانوار_ج۴۴،ص۳۲۹)این اصلاح مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. این هم یک بیان دیگر.
ادامه دارد ↓
•| کتاب انسان ۲۵۰ ساله📚|•#جهاد_تبیین @farhangi_esf
هم اکنون
مراسم بزرگداشت استاد اخلاق و عرفان آیتاللهناصری(رحمةاللهعلیه)
#آیتاللهناصری
@farhangi_esf
هم اکنون
مراسم بزرگداشت استاد اخلاق و عرفان آیتاللهناصری(رحمةاللهعلیه)
#آیتاللهناصری
@farhangi_esf
هماکنون
سخنرانی حضرت حجت الاسلاموالمسلمین بهرامی
مدیر محترم حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
در
مراسم بزرگداشت استاد اخلاق و عرفان آیتاللهناصری(رحمةاللهعلیه)
#آیتاللهناصری
@farhangi_esf
🔰 کلاس درس حسینی
حضرت در مکه دو نامه نوشته است که یکی به روسای بصره و یکی به روسای کوفه است.
📌در نامه حضرت به روسای بصره این طور آمده است:
وَقَد بَعَثتُ رَسولی اِلیکُم بهذالکِتاب، و انّی اَدعُکُم اِلی کِتابِ اللهِ و اِلی نَبیّهِ،فَاِنّ السُنَّتَ قَد اُمیتَت،و اِنّ البِدعَتَ قَد اُحییَت فَاِن تُجیبوا دَعوتی و تُطیعُوا اَمری اَهدکُم سَبیلَ الرَّشاد (بحارالانوار.ج۴۴.ص۳۴۰)
من میخواهم بدعت را از بین ببرم و سنت را احیا کنم؛ زیرا سنت را میراندهاند و بدعت را زنده کردهاند، اگر دنبال من آمدید راهِ راست با من است؛ یعنی میخواهم همان تکلیف بزرگ را انجام دهم که احیای اسلام و احیای سنت پیغمبر و نظام اسلامی است.
بعد در نامه به اهل کوفه فرمود:
فَلَعَمرِی مَا الاِمامُ اِلّا الحاکِمُ بِالکِتابِ القائِمُ بِالقِسطِ الدّائِنُ بِدِینِ الحَقِّ الحابِسُ نَفسَهُ عَلَی ذِلکَ لله (بحارالانوار ج ۴۴ ص ۳۳۴)
▫️امام و پیشوا و رئیس از جامعه اسلامی نمیتواند کسی باشد که اهل فسق و فجور و خیانت و فساد و دوری از خدا و اینهاست.
باید کسی باشد که به کتاب خدا عمل کند.
یعنی در جامعه عمل کند؛ نه اینکه
خودش در اتاق خلوت، فقط نماز بخواند بلکه عمل به کتاب را در جامعه زنده کند، اخذ به قسط و عدل کند و حق را قانون جامعه قرار دهد؛
الدّائِنُ بِدِینِ الحَقِّ یعنی آیین و مقررات جامعه را حق قرار دهد و باطل را کنار بگذارد.
▫️اَلحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذِلکَ لله،
ظاهرا معنای این جمله این است که خودش را در خط مستقیم الهی به هر کیفیتی حفظ کند و اسیر جاذبه های شیطانی و مادی نشود، والسلام. بنابراین هدف را مشخص میکند.
ادامه دارد ↓
•|کتاب انسان ۲۵۰ ساله📚|•#جهاد_تبیین @farhangi_esf