💠 رابطه با خدا, ماه مبارک رمضان
فضاى رمضان، فضاى صفا و معنویّت و صدق و اخلاص است. از این فضا سعى کنیم حدّاکثر استفاده را بکنیم؛ هم در آنچه ارتباط قلبى ما با خدا است، این رابطهى معنوى را، رابطهى شخصى را با خداى متعال در این ایّام تقویت کنیم - که برترین و بزرگترین فایده و نفع براى هر انسانى، تقویت این رابطه است۱۳۹۳/۰۴/۱۱
با سلام
و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
💠قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی "آداب روره داری، احوال روزه داران"
🔸فایل منتخب و برگزیده کتاب آداب روزه داری، جهت آزمون تقدیم می گردد.👇
🔷 ان شاالله مسابقه در پایان ماه مبارک برگزار خواهد شد و سوالات هم از همین فایل منتخب طرح خواهد شد.
معاونت فرهنگی و دانشجویی
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات 💠قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی "آداب روره داری،
منتخب آداب روزه داری جهت طرح سوال و برگزاری آزمون2.pdf
29.05M
🔸فایل منتخب و برگزیده کتاب آداب روزه داری، جهت آزمون تقدیم می گردد.
🔷 ان شاالله مسابقه در پایان ماه مبارک برگزار خواهد شد و سوالات هم از همین فایل منتخب طرح خواهد شد.
‼️مکروهات روزه
🔷کارهای زیر در حال روزه مکروه است:
1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.
2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن)
3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست.
4️⃣ بو كردن گياهان معطر.
5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد.
6️⃣ استعمال شياف جامد.
7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند.
8️⃣ نشستن زن در آب.
9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است.
🔟 مسواک زدن با چوب تر.
🌹🌹 سی شب سی آیه 🌹🌹
15. از گمانه زنی در مورد دیگران و تجسس در کار دیگری، دوری گزینیم!
يَا أَيُّهَا .الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ و َلَا تَجَسَّسُوا
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ موردّ ﻣﺮﺩم ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ دیگران، ﭘﻲ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ. (حجرات،؛١٢)
نكته ها:
1. نباید به امور دیگران پرداخته و سبت به انها گمانه زنی و تجسس کنیم.
2. در قرآن، به حسن ظن به دیگران سفارش شده و از گمان بد نسبت به ديگران، نهى گرديده است. در سوره ى نور می خوانيم: «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً» چرا در باره ى شنيده هاى خود نسبت به مردان و زنان با ايمان، حسن ظن نداريد؟
و در اين آيه، براى حفظ آبروى مردم سوءظن و تجسّس را به طور کلی حرام كرد.
3. اگر چه از سوء ظن به مردم، در اين آيه نهى شده است، ولی توجّه به اين نكته لازم است كه معناى حسن ظن؛ سادگى، زودباورى، سطحی نگرى و غفلت از توطئه ها و شيطنت ها نيست. امّت اسلامى هرگز نبايد به خاطر حسن ظن هاى نابجا، دچار غفلت شده و در دام صيادان قرار گيرد.
پيامها:
1- ايمان، تعهّدآور است و بايد از يكسرى افكار و اعمال دورى نمايد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا ... (ايمان، با سوءظن و تجسّس، سازگار نيست.)
2- براى دورى از گناهان حتمى، بايد از گناهان احتمالى اجتناب كنيم. (بنابراين از آنجايى كه برخى گمانها گناه است، بايد از بسيارى گمانها، دورى كنيم.) اجْتَنِبُوا كَثِيراً ... إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
3- در جامعه ى ايمانى، اصل بر اعتماد، كرامت و برائت انسانها است. «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
4- علت ورود به غيبت، اوّل سوء ظن و سپس پيگيرى و تجسّس است، لذا قرآن می فرملید؛اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِ ... لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ
تفسير نور، ج9، ص188
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله جوادی آملی:
✅شیطان اهل صلح و صفا و سازش نيست!
🔸اينكه ما قرآن را ميبوسيم بالاي سر ميگذاريم اين يك حرف نو براي ما دارد؛ فرمود دشمني كه انسان دارد دو قسم است:
🔸يا انسان ميجنگد -كه يا آن را از پا در ميآورد يا خودش از پا در ميآيد- ... يا با آن صلح و صفا ميكند بالأخره دشمني از بين ميرود...
🔸اما تنها دشمني كه فقط يك راه دارد، شيطان است.
🔸ما با چه كار ميخواهيم رضايت او را تأمين كنيم؟ با او صلح بكنيم؟! او دشمن سوگند يادكرده ی ماست كه اصلاً دستبردار نيست!
🔸ما اگر صلح كرديم و تابع شديم تازه ميشويم حزبالشّيطان ... هيچ گرگي، هيچ پلنگي، هيچ ببري، هيچ مار و عقربي مثل شيطان نيست.
🔸شما ميبينيد در هند و غير هند خيلي از خانوادهها هستند با اين حيوانات اُنس ميگيرند، با پلنگها، با سگها، با گرگها، با مارها، با عقربها اُنس ميگيرند، اين مار و عقرب روي سر و صورت اينها هست، اينها را ميبينيد.
🔸بالأخره ميشود با مار كنار آمد، با عقرب كنار آمد؛ اين را ديديد خانوادهاي با ببر زندگي ميكنند، با آنها كنار ميآيند، آن مارهاي سمّي را در بغل ميگيرند، اينها را ديديد.
🔸تنها دشمني كه نميشود با او كنار آمد شيطان است ...، لذا ما تا زندهايم و نفس ميكشيم در جهاديم ...
🔸بنابراين ما يك دشمن مداوم داريم كه هرگز دستبردار نيست و وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و اهل بيت اينها را رام كردند؛ مثل كسي كه اين مار و عقرب را رام كرده است؛ نه با او دوست شد!، نميگذارد نيش بزنند، همين!؛ وگرنه با او نميشود صلح كرد، او اهل صلح و صفا و سازش نيست، اين فقط نيش ميزند...
🔸اينجا كه فرمود «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً» بعد فرمود «إِنَّمَا» براي همين جهت است، اين دستبردار نيست تا مستقيماً خودش و همحزبش را به طرف جهنم ببرد.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات5 الی 8
🌹🌹 سی شب سی آیه 🌹🌹
16. از طرد افراد با ایمان و حسابرسی و قضاوت آنان اجتناب کنیم!
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِم مِّن شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻣﮕﺎﻫﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨند و ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ، ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺍﻥ . ﻧﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﺏ [ ﻋﻤﻞ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺗﻮﺳﺖ ، ﻭ ﻧﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﺏ [ ﻛﺎﺭ ] ﺗﻮ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻧﻲ ﻭ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺭﺍﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﺷﻲ .(انعام، ٥٢)
نكتهها:
در شأن نزول اين آيه آمده است:جمعى از كفّار پولدار، چون ديدند فقيرانى مانند عمار و بلال و خباب و...دور پيامبر را گرفتهاند، پيشنهاد كردند كه آن حضرت، آنها را طرد كند تاخودشان، گرد او جمع آيند.
2. مشابه اين مطلب در سورهى كهف، آيهى ٢٨ نيز آمده است. در تفسير قُرطبى آمده است:پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پس از نزول اين آيه،از مجلس فقرا برنمىخاست تا آنكه اوّل فقيران برخيزند.
پيامها:
1- حفظ و نگهداری نيروهاى مومن هر چند فقير مهم است. «لا تَطْرُدِ»
2- هدف، وسيله را توجيه نمىكند. براى جذب افرادی مثل سران كفر، نبايد مسلمانان بدون موقعیت اجتماعی را طرد کرد. «لا تَطْرُدِ»
3- اسلام، مكتب مبارزه با تبعيض، نژادپرستى، امتياز طلبى و باج خواهى است.
4- به تقاصای بهانهگيران که خواهان طرد پيروان دیگر به عنوان پیش شرط ایمان اوردن خود، هستند نباید اعتنا کرد.
5- هيچ امتيازى با «ايمان» و عبادت برابرى نمىكند. «يُرِيدُونَ وَجْهَهُ»
6- ميزان، حال فعلى اشخاص است. اگر مؤمنان فقير، تخلفات قبلى داشته باشند، حسابشان با خداست. «ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ»
7- حساب همه با خداست، حتّى رسول اكرم نيز مسئول انتخاب و عمل ديگران نيست، «ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» و خودش نيز حساب و كتاب دارد. «وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ»
8 - طرد مومنان خداجو، ظلم است. «فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ»
تفسیر نور، جلد۲،؛ص۴۶۶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز دوشنبه
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۷ رمضان ۱۴۴۱
11 می 2020
🔸#قرآن سوره بقره آیه ۲۳۱:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
و چون آنان را طلاق گفتيد و به پايان عده خويش رسيدند پس بخوبى نگاهشان داريد يا بخوبى آزادشان كنيد و[لى] آنان را براى [آزار و] زيان رساندن [به ايشان] نگاه مداريد تا [به حقوقشان] تعدى كنيد و هر كس چنين كند قطعا بر خود ستم نموده است و آيات خدا را به ريشخند مگيريد و نعمت خدا را بر خود و آنچه را كه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده و به [وسيله] آن به شما اندرز مى دهد به ياد آوريد و از خدا پروا داشته باشيد و بدانيد كه خدا به هر چيزى داناست
💠 حدیث روز 💠
💎 دوستداران بهشت بخوانند
🔻حضرت زهرا سلاماللهعلیها :
بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ؛
❇️ خوشرويى هنگام روبهرو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوشرو واجب میكند.
📚 بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۴۰۱