26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت دائمی قرآن، تضمین کننده حرکت اسلامیِ جامعه
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۱/۱۹
▫️با قرآن باید مأنوس شد. اگر در جامعهی اسلامی یک جمع قابل توجّهی از مردم با قرآن انس پیدا بکنند به طوری که مفاهیم قرآنی در ذهن اینها وجود داشته باشد، زنده باشد، به نظر بنده حرکتِ اسلامیِ جامعه تضمینشده است.
▫️این هم [محقّق] نمیشود مگر به تلاوت دائمی قرآن. به طور دائم انسان [باید] با قرآن مأنوس باشد. راهش این است که بر خودمان فرض کنیم، وظیفه قرار بدهیم که هر روز یک مقداری از قرآن را بخوانیم.
▫️به گمان من این جوری خوب است که انسان به طور دائم از اوّلِ قرآن شروع کند همین طور بخواند تا آخر. علاوهی بر این، بخشی از آیات قرآن را یا سُوَر قرآنی را به طور مرتّب تکرار بکند؛ این موجب میشود که انسان با بخشهایی از قرآن [مأنوس شود]. حالا مثلاً فرض کنید کسی با قرآن انس دارد، مثلاً آیاتی از سورهی یونس را خوشش میآید -انسان این جوری است دیگر- خب سورهی یونس را مرتّباً بخواند تا حفظ بشود؛ یکی سورهی احزاب را خوشش میآید، یکی سورهی بقره را دوست میدارد، یکی سُوَر مسبّحات را که خب خیلی مضامین عالی و مهمّی دارد، اهل معنا و اهل سلوک هم توصیه میکنند به تلاوت مسبّحات -«سبّح لله» و «یسبّح لله» که در قرآن هست- اینها را مرتّباً بخواند؛ یا سُوَر حوامیم که حامیمها [در آنها هست]، آنها هم خیلی مطالب [مهمّی دارد. البتّه] همه جای قرآن مهم است؛
#کلام_ولی #قرآن
@almorsalaat
🔴غول دریایی ایران متولد شد / سردار ایرانی ترامپ را غافلگیر کرد
سردار محمد، فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا: رونمایی از کشتی اقیانوسپیمای ایرانی برای «گودبای پارتی» ترامپ بود.
🔶ساعتی پیش دومین نفتکش اقیانوسپیمای ساخت سپاه به آب انداخته شد. این نفتکش به سفارش یک شرکت خارجی ساخته شده و قابلیت حمل ۷۵۰ هزار بشکه نفت را دارد
دکتر محمد: غربیها معمولا هنگام ترک جایی، مهمانی خداحافظی یا گودبای پارتی میگیرند ما هم این مراسم را برای گودبای پارتی آقای ترامپ میگذاریم. این نفتکش در دوسال که شاهد فشارهای حداکثری و اوج تحریمها بودیم ساخته شده و با وجود فشارها به صورت تمام ایرانی با مهندسی و لایسانس ایرانی درشرکت صدرا تکمیل شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به توان شرکت صدرا درساخت شناورهای بزرگ و تعمیرات شناورها، تاکید کرد: ما توان داریم که هرشناوری با هر کاربری و ابعادی را چه رزمی، چه صیاد، چه فله بر و نفتکش بسازیم.
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد
#سلسله_نشست
#آمادگی_کنکور
🔆📣در ادامه سلسله جلسات آمادگی آزمون های ورودی ارشد و دکتری
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار می کند
دومین جلسه با عنوان :
"نشست آشنایی با منابع آزمونهای مقطع ارشد و دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث "
❇️ارائه: جناب آقای سید ابوالقاسم موسوی؛ دانشآموختهی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
❇️هزینه شرکت در جلسه: ۱۰۰۰۰ تومان
💳واریز به:۶۰۶۳۷۳۱۰۳۱۲۵۷۹۸۴ (محمدعلی کیهانی)
📝جهت نامنویسی تصویر فیش واریزی را همراه با نام و نامخانوادگی و شماره دانشجوئی به آیدی زیر ارسال بفرمائید👇👇
🆔@quranm15
❗️آخرین مهلت ثبتنام و ارسال مشخصات: چهارشنبه ۳ دی ماه
❌این مهلت تمدید نخواهد شد.
📝دانشجویان محترمی که غیر از دانشکده علوم قرآنی مشهد هستند، در صورت تمایل، و واریز وجه، علاوه بر مشخصات، کد ملی خود را هم ارسال نمایند.
💎انجمن علمی، نگاهی نو برای اندیشه ورزیدن💎
🆔@anjomanelmiquran110
امروز چهارشنبه
03 دی ۱۳۹۹
07 جمادی الاول ۱۴۴۲
23 دسامبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه 168:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا ۗ قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
آن کسانی که در جنگ با سپاه اسلام همراهی نکرده و درباره برادران خود گفتند: اگر آنان نیز سخنان ما را شنیده بودند (و به جنگ احد نرفته بودند) کشته نمیشدند، بگو: (شما که برای حفظ حیات دیگران چاره توانید کرد) مرگ را از خود دور کنید اگر راست میگویید.
💠 حدیث روز 💠
💎 تشبیهی زیبا از أمیرالمؤمنین (ع)
🔻امام علی علیه السلام:
اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَیءٍ بِالمِعیارِ، إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ.
◻️ آدمیزاد شبیه ترین چیز به ترازوست: یا با نادانی سبُک شود و یا به دانش سنگین گردد.
📚 گزیده تحف العقول، ح ۵۰۰۰۷۱
💠 عُمر هم می رود! آنچه باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست.
عُمر هم میرود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجهتان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمیرسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
💠جهاد اکبر
برادران [و خواهران]! دارای هر سلیقه و هر جناح و هر فکر و - به قول معروف - هر خطی که هستید، بدانید که یکجا نقطهی انشعاب است؛ مواظب آنجا باشید. آنجا عبارت از آن نقطه و لحظهای است که احساس میکنید به جای #خدا، «خود» وارد میدان میشود. نقطهی انحراف، اینجاست. «اَعدی عدوِّکَ نَفسُکَ الّتی بَینَ جَنبَیکَ». این نفس و این من، از همهی دشمنان، دشمنتر است؛ چیزی است که برای ارضای آن، گاهی ممکن است خدای ناکرده ما حاضر بشویم که شریفترین و عزیزترین ارزشها را هم از یاد ببریم. اینجا نقطهی انحراف است و هر لحظه هم در انتظار ماست؛ باید مواظب این بود.
این، از آن اشتباهاتی نیست که ما در تاریخ زندگی خود دنبالش بگردیم؛ نقطهی آن را حدس بزنیم و در آنجا مواظبش باشیم. نه، ممکن است در هرلحظه برای ما پیش بیاید.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
سلام بر ابراهیم. فصل 52
53.pdf
91.6K
سلام بر ابراهیم. فصل ۵۳
کارگاه مشاوره تحصیلی: نحوه مطالعه مفید و یادگیری دروس
با حضوز؛ جناب آقای مجتبی باقرپناه
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ از ساعت ۲۰ الی ۲۱
👈 حضور برای همگان آزاد است:
http://82.99.217.99
/kermanshah
امور دانشجویی دانشکده علوم قرآنی. کرمانشاه
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
💠خلود:
🔹خدا عدّه اي را به جهت كفر، شرك ونفاق، در دوزخ ابدي و برخي ديگر را به جهت ايمان در بهشت، مخلّد ميداند. اين اصلي قرآني است و درباره اهل بهشت سؤال برانگيز نيست كه چگونه انسانِ موءمن در مدّت كوتاهي در دنيا با ايمان و عمل صالح به سر ميبرد و براي ابد در بهشت خُلد، جاودان است. چون بهشت، بر اساس فضل و لطف الهي است و اين مشكلي ندارد كه ذات اقدس اله تفضّل كند و در قبال عمل محدود، پاداش نامحدود عطا كند؛ چنانكه درباره انفاق يا مسائل خير ديگر در مرحله اول ميفرمايد: (مَنْ جاءَ بالحَسَنَة فَلَهُ خيرٌ منها)
و در مرحله دوم: (مَنْ جَاءَ بالحَسَنة فَلَهُ عَشرُ أمثالِها)
و در مرحله سوم: (مَثَلُ الَّذينَ يُنفِقونَ أموالَهُم في سبيل الله كمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبتت سَبع سَنابِل في كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائةُ حَبَّة): مَثَل كسي كه در راه خدا انفاق ميكند، مثل آن بذرافشاني است كه بذري را در زمين مستعدّ بپاشد تا به صورت هفت خوشه درآيد و هر خوشه، داراي صد حبّه باشد كه به اين ترتيب، بازدِه يك حبّه، هفتصد حبّه خواهد بود؛ آنگاه ميفرمايد: (وَالله يضاعِفُ لِمَن
يشاء) اگر (يُضاعِف) به معناي دو برابر باشد، يك حبّه هزار و چهارصد برابر ميشود و اگر به معناي چند برابر باشد قابل شمارش نيست.
آنگاه در ذيل آيه ميفرمايد: (وَالله واسعٌ عليم)
معلوم نيست وسعت الهي، چه اندازه پاداش، به دنبال دارد، چون گاهي پاداشي كه خدا ميدهد، بهشتي است به پهناي نظام كيهاني: (عرضُها السَّماواتُ وَالأرض)
ولي اينها بالاءخره محدود است، اگر به اندازه نظام كيهاني كنوني هم خدا به كسي عطا كند، از نظر امتداد زماني يا آنچه به منزله زمان است، محدود است.
🔹بنابراين، اگر خدا بخواهد در برابر ايمان و عمل صالح، بهشت جاودان مرحمت كند، سوءال برانگيز نيست؛ ولي مسئله كيفر، سؤال برانگيز است كه چگونه انسان كافر، مشرك يا منافقي كه در مدّت كوتاه عمرِ دنيايي به تبهكاري تن در دهد، در قيامت براي هميشه و ابَد كيفر ميبيند.
از امام صادق (عليه السلام) سوءال شد: چگونه مرداني كه در دنيا با عمر محدود گناه كردند در دوزخ به شكل نامحدودي كيفر ميبينند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: چون نيّت تبهكاران و دوزخيان اين بود كه هر اندازه كه در دنيا بمانند، گناه كنند و از طرفي خداوند هم بر اساس نيّت، كيفر ميدهد، نه صرف عمل خارجي. درباره بهشتي ها نيز چنين است؛ يعني، درباره بهشتي ها فرمود: چون قصد آنان اين بود كه هر اندازه در دنيا بمانند، اطاعت كنند.
🔹اين سخن معصوم (عليه السلام) شايد در نظر اول براي حلّ مشكل، كافي به نظر برسد، ولي براي محقّق پژوهشگر، باز سوءال ديگر توليد ميشود كه در اين جواب، دو اشكال يا نقد ميتواند وجود داشته باشد: نخست آنكه: نوع فقيهان نامدار
اماميّه فتوا داده اند كه عزم بر گناه، گناه نيست و كسي را به علّت عزم بر گناه كيفر نمي كنند. ديگري اينكه: اگر عزم بر گناه، گناه باشد، اين اشكال بر خود عزم هم هست؛ يعني اشكال اوّل دوباره برمي گردد كه اين عزم محدود است و نمي شود گفت عزم محدود و موقّت، كيفر نامحدود دارد. زيرا با عقل و عدل و قسط الهي هماهنگ نيست.
📚مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۷۵و ۱۷۶