💠 عُمر هم می رود! آنچه باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست.
عُمر هم میرود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجهتان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمیرسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
💠جهاد اکبر
برادران [و خواهران]! دارای هر سلیقه و هر جناح و هر فکر و - به قول معروف - هر خطی که هستید، بدانید که یکجا نقطهی انشعاب است؛ مواظب آنجا باشید. آنجا عبارت از آن نقطه و لحظهای است که احساس میکنید به جای #خدا، «خود» وارد میدان میشود. نقطهی انحراف، اینجاست. «اَعدی عدوِّکَ نَفسُکَ الّتی بَینَ جَنبَیکَ». این نفس و این من، از همهی دشمنان، دشمنتر است؛ چیزی است که برای ارضای آن، گاهی ممکن است خدای ناکرده ما حاضر بشویم که شریفترین و عزیزترین ارزشها را هم از یاد ببریم. اینجا نقطهی انحراف است و هر لحظه هم در انتظار ماست؛ باید مواظب این بود.
این، از آن اشتباهاتی نیست که ما در تاریخ زندگی خود دنبالش بگردیم؛ نقطهی آن را حدس بزنیم و در آنجا مواظبش باشیم. نه، ممکن است در هرلحظه برای ما پیش بیاید.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
سلام بر ابراهیم. فصل 52
53.pdf
91.6K
سلام بر ابراهیم. فصل ۵۳
کارگاه مشاوره تحصیلی: نحوه مطالعه مفید و یادگیری دروس
با حضوز؛ جناب آقای مجتبی باقرپناه
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ از ساعت ۲۰ الی ۲۱
👈 حضور برای همگان آزاد است:
http://82.99.217.99
/kermanshah
امور دانشجویی دانشکده علوم قرآنی. کرمانشاه
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
💠خلود:
🔹خدا عدّه اي را به جهت كفر، شرك ونفاق، در دوزخ ابدي و برخي ديگر را به جهت ايمان در بهشت، مخلّد ميداند. اين اصلي قرآني است و درباره اهل بهشت سؤال برانگيز نيست كه چگونه انسانِ موءمن در مدّت كوتاهي در دنيا با ايمان و عمل صالح به سر ميبرد و براي ابد در بهشت خُلد، جاودان است. چون بهشت، بر اساس فضل و لطف الهي است و اين مشكلي ندارد كه ذات اقدس اله تفضّل كند و در قبال عمل محدود، پاداش نامحدود عطا كند؛ چنانكه درباره انفاق يا مسائل خير ديگر در مرحله اول ميفرمايد: (مَنْ جاءَ بالحَسَنَة فَلَهُ خيرٌ منها)
و در مرحله دوم: (مَنْ جَاءَ بالحَسَنة فَلَهُ عَشرُ أمثالِها)
و در مرحله سوم: (مَثَلُ الَّذينَ يُنفِقونَ أموالَهُم في سبيل الله كمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبتت سَبع سَنابِل في كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائةُ حَبَّة): مَثَل كسي كه در راه خدا انفاق ميكند، مثل آن بذرافشاني است كه بذري را در زمين مستعدّ بپاشد تا به صورت هفت خوشه درآيد و هر خوشه، داراي صد حبّه باشد كه به اين ترتيب، بازدِه يك حبّه، هفتصد حبّه خواهد بود؛ آنگاه ميفرمايد: (وَالله يضاعِفُ لِمَن
يشاء) اگر (يُضاعِف) به معناي دو برابر باشد، يك حبّه هزار و چهارصد برابر ميشود و اگر به معناي چند برابر باشد قابل شمارش نيست.
آنگاه در ذيل آيه ميفرمايد: (وَالله واسعٌ عليم)
معلوم نيست وسعت الهي، چه اندازه پاداش، به دنبال دارد، چون گاهي پاداشي كه خدا ميدهد، بهشتي است به پهناي نظام كيهاني: (عرضُها السَّماواتُ وَالأرض)
ولي اينها بالاءخره محدود است، اگر به اندازه نظام كيهاني كنوني هم خدا به كسي عطا كند، از نظر امتداد زماني يا آنچه به منزله زمان است، محدود است.
🔹بنابراين، اگر خدا بخواهد در برابر ايمان و عمل صالح، بهشت جاودان مرحمت كند، سوءال برانگيز نيست؛ ولي مسئله كيفر، سؤال برانگيز است كه چگونه انسان كافر، مشرك يا منافقي كه در مدّت كوتاه عمرِ دنيايي به تبهكاري تن در دهد، در قيامت براي هميشه و ابَد كيفر ميبيند.
از امام صادق (عليه السلام) سوءال شد: چگونه مرداني كه در دنيا با عمر محدود گناه كردند در دوزخ به شكل نامحدودي كيفر ميبينند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: چون نيّت تبهكاران و دوزخيان اين بود كه هر اندازه كه در دنيا بمانند، گناه كنند و از طرفي خداوند هم بر اساس نيّت، كيفر ميدهد، نه صرف عمل خارجي. درباره بهشتي ها نيز چنين است؛ يعني، درباره بهشتي ها فرمود: چون قصد آنان اين بود كه هر اندازه در دنيا بمانند، اطاعت كنند.
🔹اين سخن معصوم (عليه السلام) شايد در نظر اول براي حلّ مشكل، كافي به نظر برسد، ولي براي محقّق پژوهشگر، باز سوءال ديگر توليد ميشود كه در اين جواب، دو اشكال يا نقد ميتواند وجود داشته باشد: نخست آنكه: نوع فقيهان نامدار
اماميّه فتوا داده اند كه عزم بر گناه، گناه نيست و كسي را به علّت عزم بر گناه كيفر نمي كنند. ديگري اينكه: اگر عزم بر گناه، گناه باشد، اين اشكال بر خود عزم هم هست؛ يعني اشكال اوّل دوباره برمي گردد كه اين عزم محدود است و نمي شود گفت عزم محدود و موقّت، كيفر نامحدود دارد. زيرا با عقل و عدل و قسط الهي هماهنگ نيست.
📚مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۷۵و ۱۷۶
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار می کند:
نشست علمی_تخصصی با موضوع:
📣"کارکرد طرحواره های تصویری در مفهوم سازی رذائل اخلاقی در قرآن با رویکرد شناختی"
ارائه دهنده: دکتر سیده فاطمه سلیمی
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸_۱۹
پخش زنده به آدرس
http://82.99.217.99/amol
در سامانه الکترونیکی دانشگاه
(ادوب کانکت)
#توجه #توجه #توجه👇
متقاضیان محترم، پس از کلیک کردن بر روی آدرس لطفا در قسمت guest، نام خود و دانشکده را به صورت #کامل وارد نمایید؛ به عنوان مثال:
Mahdi,Mahdavi,Amol
#دکتر_سیده_فاطمه_سلیمی
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol
🔴 روحیه کتابخوانیمان ضعیف است
✅ رهبر معظم انقلاب:
با تلخی باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیهی کتابخوانی در میان ملت عزیز ما که خود یکی از مشعلداران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسی کمتر از آنچیزی است که از چنین ملتی انتظار میرود. ۷۲/۱۰/۰۴
🆔 @Jarianshenasi
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیت الله فاطمی نیا :
در محضر خدا می گویم ، امروز گناهی بالاتر از تضعیف رهبر نیست
🆔 @Jarianshenasi
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
نشست علمی_تخصصی با موضوع"کارکرد طرحواره های تصویری در مفهوم سازی رذائل اخلاقی در قرآن با رویکرد شناختی" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با حضور دانشجویان محترم قرآنی و با ارائه سرکارخانم دکتر سیده فاطمه سلیمی در سامانه ادوب کانکت بصورت زنده و به مدت ۸۰ دقیقه برگزار گردید.
خلاصه نشست:
دکتر سلیمی در این نشست گفتند:
مهم ترین اهداف این نشست عبارتند از:
✅بازتاب استعاره مفهومی قرآنی در مفهوم سازی امور ذهنی و انتزاعی
✅بسامد طرحواره های تصویری در قرآن کریم
✅تحلیل مفاهیم رذائل اخلاقی بخل،کبر،نفاق،ظلم،ایمان ضعیف،شک و تردید و دلمشغولی با فرایند کالبدینه سازی،ساختارمندی و حرکت؛ بیان نمودند.
خانم سلیمی در تعریف طرحواره تصویری گفتند:
طرحواره های تصویری حاصل تجربیات بشر(حرکات بدن،تجارب فیزیکی و اجتماعی) از جهان خارج و ساخت های ذهنی ساختار های مفهومی جسمی شده (کالبدینگی).
دکتر سلیمی انواع طرحواره های تصویری را #حرکتی، #قدرتی و #حجمی بیان نمودند و به توضیح مفصل آنان پرداختند.
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol