6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🍃 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ 🍃
🤲 الهی به امید تو
🗓 امروز سه شنبه
۲۵ دی 1403
۱۳ رجب 1446
14 ژانویه 2025
📿 ذکر روز
یا ارحم الراحمین
سه شنبه تون عالی
ازخدا براتون یک روز زیبا
و سرشاراز موفقیت
همراه با دنیا دنیا آرامش
سبد سبد خیر و برکت
بغل بغل خوشبختی
و یک دنیا عاقبت بخیری
و یک عمر سرافرازی خواهانم
💠اسامی ۷۸ شهید آسمانی شده در ۲۵ دیماه استان فارس که امروز سالگرد شهادتشان است...
🌷 شهید ناصر قائدی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ آباده
🌷 شهید باباجان قربانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ آباده
🌷 شهید شهرام میرشکاری ایجی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ استهبان
🌷 شهید عباس علی خادمی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ اقلید
🌷 شهید عزیزاله پیروزبخت ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ اقلید
🌷 شهید جواد نیکوئی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ اقلید
🌷 شهید احمد شیری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ بوانات
🌷 شهید محمدحسن عبودی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ بیضاء
🌷 شهید خداداد جوکار ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ بیضاء
🌷 شهید غلامرضا عبودی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ بیضاء
🌷 شهید علی اصغر بهمن زادگان ۱۳۶۰/۱۰/۲۵ جهرم
🌷 شهید محمدرضا رحمانیان کوشککی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ جهرم
🌷 شهید هادی رحمانیان کوشککی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ جهرم
🌷 شهید مرتضی خالقی پور ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ جهرم
🌷 شهید جابر زارعی ۱۳۶۰/۱۰/۲۵ خرامه
🌷 شهید علی حسین زارع درنیانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ خرامه
🌷 شهید سیدعبداله حسینی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ خرم بید
🌷 شهید حسین صالحی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ خفر
🌷 شهید حاجی منفرد ۱۳۶۸/۱۰/۲۵ خنج
🌷 شهید خدارحم راستگو ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ داراب
🌷 شهید حشمت انصاری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ رستم
🌷 شهید قنبر اژدری ۱۳۶۱/۱۰/۲۵ زرین دشت
🌷 شهید آیت اله طاهری اردکانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ سپیدان
🌷 شهید علی پناه روحانی تزنگی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ سروستان
🌷 شهید داداله احمدی ایزدخواستی ۱۳۵۹/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید علیرضا میرزاجانی ۱۳۶۰/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید علیرضا فیجان پودنک ۱۳۶۰/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید جعفر عباسی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید علی رفیعی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید محمدجواد روزی طلب ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید امین رنجبر ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید عبدالمحمد عزیزی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید محمد غیبی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید حیدرعلی صبوری شیرازی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید سیدحمزه محمدی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید کاوس اسکندری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید سیروس مهرنجانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید غلامرضا انتظاری زاده شیرازی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید محمود میرحسین زاده میمندی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید غفار حاتمی طیبلو ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید فرشاد اعتمادی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید ابوالقاسم زائری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید علیرضا هاشم نژاد ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید نادر هندیجانی فرد ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید قاسم عصاری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید رجب حسن زاده مهرآبادی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید محمدرضا تحویلدار ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید عنایت اله منصورکیائی ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید احد غیبی ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید خشیار حیدری ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید تیمور رحیمی رمقانی ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید عبدالمجید بصیری ۱۳۸۹/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید محمدهادی گل تاجی ۱۳۹۰/۱۰/۲۵ شیراز
🌷 شهید اسفندیار حیدری علمدارلو ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ فراشبند
🌷 شهید روح اله عباسی دولت آبادی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ فسا
🌷 شهید قدرت خودکامه ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ فیروزآباد
🌷 شهید حسینقلی پیمان ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ قیر و کارزین
🌷 شهید هاشم مرادی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ کازرون
🌷 شهید قاسم خداشناس ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ کازرون
🌷 شهید محمد پروین ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ کوار
🌷 شهید قاسم بهادری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ گراش
🌷 شهید مصطفی آگاه ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ لارستان
🌷 شهید محمود تقوی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ لامرد
🌷 شهید حسن ابراهیمی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ لامرد
🌷 شهید مصطفی بصیری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ لامرد
🌷 شهید رحیم سبزی گلیجانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ مرودشت
🌷 شهید خداکرم قاسمی پلنگی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ مرودشت
🌷 شهید علی پناه ابراز ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ مرودشت
🌷 شهید محمدابراهیم فروزان ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ مرودشت
🌷 شهید باقر اکبری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید قربان حسینی راد ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید احمدرضا انصاری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید خدارحم رنجبرفهلیانی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید عبدالنبی حسینی ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید محمد جباری ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ ممسنی
🌷 شهید غلام حسین امینی فرد ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ مهر
🌷 شهید محمد جعفری ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ نی ریز
🌷 شهید اسحق ولی زاده ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ نی ریز
@farsjahrom
بسم الله الرحمن الرحیم
💢بخش سوم حکمت ۲۸۹💢
💠كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ،
اوصاف برادر الهی من در گذشته چنین بود.
🔻ششمین وصف برادران علی🔻
💠وَكَانَ لا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ
برادر علی وصف او چنین بود که هيچكس را ملامت نمیکرد در انجام کاری كه میشد برای آن عذرى پیدا می کرد. تا وقتی عذر او را بشنود.
حضرت وصف اين برادر الهى خود را ملامت نکردن، عذر تراشیدن و فرصت دادن به طرف مقابل برای دفاع از خود میداند.
🟢عذر تراشی برای همه مخصوصا عالم و عاقل:
شتاب كردن در ملامت افراد كار عاقلانه اى نيست. چه بسا براى كار كه انجام داده اند عذرى داشته اند كه اگر انسان آن عذر را بشنود آنها را معذور مى دارد و از ملامتى كه قبلاً كرده پشيمان مى شود و ناچار از عذرخواهى مى گردد،
بنابراين چرا عجله كند و پيش از شنيدن عذر طرف، زبان به ملامت وسرزنش او بگشايد. به خصوص اگر اينگونه مسائل در مورد افراد عالم و عاقل و فهميده باشد كه احتياط كردن بسيار سزاوارتر است.
قرآن مجيد در داستان حضرت خضر و موسى نشان داده كه موسى عليه السلام در قضاوت عجله مى كرد وخضر را بر كارش سرزنش مى نمود ،
اما هنگامى كه عذر او را شنيد دانست كه آنچه انجام داده، حق و به فرمان خدا بوده است. و این قضاوت زودهنگام باعث فراق و جدایی از خضر شد.
🔴در زندگی روزمره انسان اتفاقاتی می افتد که شاید باعث دلخوری یا سوء تفاهم و... شود. شریعت مقدس دو دستور متفاوت به هر کدام از طرفین داده است.
↙️ به کسی که وعده کرده و قول انجام کاری را داده است میگوید کاری نکن که عذر بخواهی.
📗در روایتی از امیرالمومنین که بخشی از آن در نامه ۳۳ نیز ذکر شده فرمود: إيّاكَ و ما تَعتَذِرُ مِنهُ ؛ فإنَّهُ لا يُعتَذَرُ مِن خَيرٍ
بپرهیز از كارى كه به سبب آن پوزش بخواهى؛ چرا كه از كار خوب، پوزش خواهى نمى شود.
در حکمت ۳۲۹ فرمود :
الاستِغناءُ عَنِ العُذرِ أعَزُّ مِنَ الصِّدقِ بِهِ نياز نيافتن به پوزش خواهى، عزّت بخش تر از پوزش خواهى موجّه است .
📕در نامه ۶۹ به حارث همدانی فرمود:
و احذَرْ كلَّ عَمَلٍ إذا سُئلَ عَنهُ صاحِبُهُ أنكَرَهُ أوِ اعتَذَرَ مِنهُ
بپرهیز از هر كارى كه اگر از انجام دهنده آن درباره اش بازخواست شود، یا انكارش كند و يا پوزش خواهد.
امام حسین علیه السلام فرمود :
إيّاكَ و ما تَعتَذِرُ مِنهُ ؛
زنهار از كارى كه از آن پوزش بخواهى؛
فإنَّ المُؤمِنَ لا يُسيءُ و لا يَعتَذِرُ ،
زيرا مؤمن نه بدى مى كند و نه پوزش مى خواهد
و المُنافِقَ كُلَّ يَومٍ يُسيءُ و يَعتَذِرُ
و منافق هر روز بدى مى كند ،
و پوزش مى طلبد.
پس بر انسان لازم است که وظیفه اش را به بهترین نحو انجام دهد که هیچ نیازی به عذر خواهی و عذر تراشی و دروغ گویی برای ماست مالی کردن کار پیدا نشود.
↙️به کسی که کارش انجام نشده یا سر قرار معطل شده میگوید عذر تراشی کن.
🟢مانند کسی که حق به گردنت دارد، عذر دوست را بپذیر.
در نامه ۳۱ فرمود:
اِحمِلْ نَفسَكَ مِن أخيكَ عِندَ صَرمِهِ عَلَى الصِّلَةِ
اگر برادرت از تو گسست، تو خود را به او پيوند ده،
و عِندَ جُرمِهِ عَلَى العُذرِ ؛
و اگر گناهى كرد، عذرش را بپذير؛
و كأنَّهُ ذو نِعمَةٍ عَلَيكَ
چندان كه گويى تو غلام او هستى و او مولاى توست.
🔴عاقل عذر پذیر است.
امیرالمومنین علیه الیلام فرمود:
أعقَلُ النّاسِ أعذَرُهُم لِلنّاسِ
خردمندترين مردم، عذر پذيرترين آنها از مردم است.
در دعای ۳۸ صحیفه چنین آمده :
اللّهُمَّ إنّي أعتَذِرُ إلَيكَ مِن مَظَلومٍ ظُلِمَ بِحَضرَتي فلَم أنصُرْهُ ···
بار خدايا! از تو عذر مى خواهم اگر در حضور من به كسى ستم شده و من ياريش نكرده باشم
و مِن مُسيءٍ اعتَذَر إلَيَّ فلَم أعذِرْهُ .
و كسى به من بدى كرده و عذر خواسته است و من عذرش را نپذيرفته باشم.
امام سجاد از امور مهمی به خدا پناه میبرد، کمک نکردن به مظلوم. نپذیرفتن عذر افراد.
🟢نه تنها عذر را بپذیر، بلکه عذر تراشی کن.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
اِقبَلْ عُذرَ أخيكَ ،
عذر برادرت را بپذير،
و إن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا
و اگر عذرى نداشت برايش عذرى بتراش.
#حکمت۲۸۹
🔻نکته:
مقصود از پذیرش عذر یا عذر تراشی این نیست که کسی مدام خطا و اشتباه کند، وظیفه خودش را درست انجام ندهد و ما همیشه مامور به عذر تراشی برای او باشیم. مقصود آنجاست که شخصی در موقعیت خاصی، بنا بر اتفاق و گرفتاری یا فراموشی اگر خطایی مرتکب شده، آن خدا نادیده گرفته شود.
🔻نکته:
💠 وَكَانَ لا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ
شنیدن عذر و اجازه حرف زدن خودش یک مرحله از اصلاح و درست شدن است. گاهی انسان به خاطر اتفاقی که افتاده اصلا اجازه حرف زدن به طرف مقابل نمیدهد. نه تنها عذر او را نمی شنود و به خطای خود پی نمیبرد؛ بلکه کینه ای در دل طرف مقابل ایجاد میکند که این اختلاف و دشمنی را دامنه دارتر میکند.
حضرت درخطبه الغراء (خطبه 83) فرمود: جَعَلَ لَكُم أسماعا لِتَعِيَ ما عَناها
خداوند به شما دو گوش داد تا آنچه را به آنها مربوط مى شود دريافت كنند .
🟢رحمت الهی در شنیدن حرف حق است. در خطبه ۷۶ فرمود:
رَحِمَ اللّه ُ امرَأً سَمِعَ حُكما فَوَعى
خدا رحمت كند مردى را كه سخن حكيمانه اى شنيد و آن را پذيرفت .
عادت کنید به خوب شنیدن. در همین باب هم درغرر الحکم فرمود:
عَوِّدْ اُذُنَكَ حُسنَ الاستِماعِ
گوش خود را به خوب شنيدن عادت ده
🔻هفتمین صفت برادران علی🔻
💠وَكَانَ لا يَشْكُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ
او هرگز از درد خود شکایت نمیکرد مگر هنگامی که بهبودى پیدا کرده بود.
هفتمين وصف برادران امیرالمومنین آن است که هنگام ابتلا به درد شكايت نمی کنند.
🔴حکایت درد یا شکایت از درد؟
وقتی انسان از دردها و نداری و کمبودها شکایت میکند، ناله میکند و فریادش بلند است؛ چنانچه ناله براى دوستان باشد سبب آزردگى خاطر آنها مى شود و اگر براى دشمنان باشد سبب شادى وشماتت آنها مى گردد.
اما اگر به هنگام بهبودى باشد توأم با نوعى شكرگزارى است و به بيان ديگر حكايت است نه شكايت.
🟢دوستان امیرالمومنین کسانی هستند که دردشان برای خودشان است
"الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ"؛
شادی مومن در صورت او ظاهر و حزن او در قلبش مخفی است.
ولی وقتی بیماری و بی پولی و دردشان گذشت و کسی گلایه ای کرد، ابراز ناراحتی کرد به او میگویند نگران نباش، ما هم همین مشکل ها را داشتیم ولی الحمدلله برطرف شد.
به جای اینکه دل مومنین را خالی کند و آنها را بترساند به آنها دلداری میدهد و قوت قلب دیگران میشود.
#حکمت۲۸۹
📕مرحوم كلينى در کافی ابوابی در مورد ثواب بیماری و تحمل بر دردهای آن آورده است.
درد را باید با جان خرید.
امام باقر علیه السلام فرمود :
سَهَرُ لَيْلَةٍ مِنْ مَرَضٍ أَوْ وَجَعٍ أَفْضَلُ وَ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ
شبى از بيمارى و درد نخوابیدن، برتر و اجرش بزرگتر از يك سال عبادت است.
🟢 بیماری برکات خودش را دارد، بیقراری نکن. خداوند تعالی میفرماید:
إِذَا مَرِضَ الْمُؤْمِنُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى صَاحِبِ الشِّمَالِ لَا تَكْتُبْ عَلَى عَبْدِي مَا دَامَ فِي حَبْسِي وَ وَثَاقِي ذَنْباً
هرگاه مؤمن بيمار شود، خداوند عز و جل به فرشته دست چپ او وحى فرمايد كه براى بنده ام، تا زمانى كه در بند من است، گناهى ننويس.
وَ يُوحِي إِلَى صَاحِبِ الْيَمِينِ أَنِ اكْتُبْ لِعَبْدِي مَا كُنْتَ تَكْتُبُهُ فِي صِحَّتِهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ
و به فرشته دست راست او وحى مى فرمايد كه همان حسناتى را كه در زمان سلامتى بنده ام مى نوشتى، برايش بنويس.
❌شکایت کردن از درد، ممنوع:
قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ مَرِضَ ثَلَاثاً فَلَمْ يَشْكُ إِلَى أَحَدٍ مِنْ عُوَّادِهِ
اگر کسی سه روزی بیمار شود ولی از بیماری به عیادت کنندگان شکایت نکند. أَبْدَلْتُهُ لَحْماً خَيْراً مِنْ لَحْمِهِ وَ دَماً خَيْراً مِنْ دَمِهِ
گوشتی بهتر از گوشت خودش و خونی بهتر از خون خودش به او میدهم.
فَإِنْ عَافَيْتُهُ عَافَيْتُهُ وَ لَا ذَنْبَ لَهُ
اگر او را از بیماری عافیت دهم، گناهانش را میریزم.
وَ إِنْ قَبَضْتُهُ قَبَضْتُهُ إِلَى رَحْمَتِي
و اگر او با بیماری از دنیا برود، او را به جوار رحمت خودم میبرم.
⁉️سوال
گفتن چه حرفی، شکایت از بیماری است؟!
📗مرحوم کلینی در کافی "بَابُ حَدِّ الشِّكَايَةِ" دارد.
راوی به امام صادق میگوید:
سُئِلَ عَنْ حَدِّ الشِّكَايَةِ لِلْمَرِيضِ
سوال شد از امام که حد شکایت مریض در چیست؟!
فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ يَقُولُ حُمِمْتُ الْيَوْمَ وَ سَهِرْتُ الْبَارِحَةَ
فرمود: شكايت آن نيست كه شخص بگويد:ديشب بيمار شدم يا از شدّت مرض و رنج درد زيادى كشيدم.
وَ قَدْ صَدَقَ وَ لَيْسَ هَذَا شِكَايَةً
این ها را راست میگوید و شکایت نیستند.
وَ إِنَّمَا الشَّكْوَى أَنْ يَقُولَ قَدِ ابْتُلِيتُ بِمَا لَمْ يُبْتَلَ بِهِ أَحَدٌ وَ يَقُولَ لَقَدْ أَصَابَنِي مَا لَمْ يُصِبْ أَحَداً
ولكن شكايت آن است كه مثلا بگويد:به درد يا مشكلى دچار گشتهام كه ديگرى به آن مبتلا نگرديده است.
🔻نکته:
در بیماری، افشای بیماری درست نیست، ولی گفتن درد به کسی که کاری از دستش بر می آید، یا دیدن او باعث نشاط بیمار میشود یا انسان امید به دعای او دارد ایرادی ندارد.
اعلام بیماری به برادران دینی رجحان دارد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
يَنْبَغِي لِلْمَرِيضِ مِنْكُمْ أَنْ يُؤْذِنَ إِخْوَانَهُ بِمَرَضِهِ فَيَعُودُونَهُ
سزاوار است بيمارى كه از شما شيعيان است، برادران خويش را باخبر كند تا از او عيادت كنند
فَيُؤْجَرُ فِيهِمْ وَ يُؤْجَرُونَ فِيهِ ...
و عيادتكنندگانش به سبب او، و او به سبب آنها از سوى خدا پاداشى گيرند.
🟢برادران دینی دعای مستجاب دارند، بیماری را به آنها اطلاع دهید.
امام کاظم علیه السلام فرمود:
إِذَا مَرِضَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْذَنْ لِلنَّاسِ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِ
چون يكى از شما بيمار شود، بايد به مردم اطّلاع دهد تا نزد او آيند؛
فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ لَهُ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ
چرا كه هر فردى دعاى مستجابى دارد.
#حکمت۲۸۹
🔻نکته:
در بحث بیماری مطالب زیادی قابل ذکر است. یک مطلب نگرانی و دلگیری افراد بیماری است که در ایام کسالت با خودشان فکر میکنند چقدر از اعمال و طاعات و برنامه های معنوی عقب افتاده اند و توان انجام برخی عبادات را ندارند.
در حالی که اگر انسان ادب و آداب بیماری را رعایت کند، خداوند نیز نوع معامله اش با بیمار به نحو دیگری است
⏪ بشارتی برای پیران بیمار:
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود :
إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا غَلَبَهُ ضَعْفُ الْكِبَرِ
هرگاه ناتوانى و پيرى بر مسلمان چيره شود،
أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْمَلَكَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُ فِي حَالِهِ تِلْكَ مِثْلَ مَا كَانَ يَعْمَلُ وَ هُوَ شَابٌّ نَشِيطٌ صَحِيحٌ
خداى متعال به فرشته فرمان مىدهد كه آن چه را در دوران نشاط جوانى و تندرستى انجام مىداده است، برايش بنويسد.
وَ مِثْلَ ذَلِكَ إِذَا مَرِضَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يَكْتُبُ لَهُ فِي سُقْمِهِ مَا كَانَ يَعْمَلُ مِنَ الْخَيْرِ فِي صِحَّتِهِ
همچنين هرگاه مسلمان بيمار شود، خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا كارهاى خوبى را كه در حال تندرستى انجام مىداده، براى او بنويسد،
حَتَّى يَرْفَعَهُ اللَّهُ وَ يَقْبِضَهُ
تا زمانى كه خداوند او را بالا برده، قبض روح نمايد.
وَ كَذَلِكَ الْكَافِرُ إِذَا اشْتَغَلَ بِسُقْمٍ فِي جَسَدِهِ
وهمینطور کافر هنگامی که به بیملری گرفتار شود.
كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مِنَ الشَّرِّ فِي صِحَّتِهِ.
خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا كارهاى شر او را كه در حال تندرستى انجام مىداده، براى او بنويسد،
🔻هشتمین صفت برادران علی🔻
💠وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَلا يَقُولُ مَا لا يَفْعَلُ
همواره سخنى مى گفت كه خود انجام مى داد و چيزى را كه انجام نمى داد نمى گفت.
🟢حضرت در هشتمين وصف برادر خدایی اش مى فرمايد: ظاهر و باطن او، قلب و زبان او یکی بود و دو رویی و دو زبانی نداشت.
در خطبه ۱۰۱ میفرماید:
شَهَادَةً يُوَافِقُ فِيهَا السِّرُّ الْإِعْلَانَ وَ الْقَلْبُ اللِّسَانَ.
گواهى مى دهيم که معبودى جز او نيست و محمّد برگزيده و فرستاده اوست گواهى و شهادتى که درون و برون، و قلب و زبان در آن هماهنگ باشد.
🔴چرا انسان قلب و زبانش یکی نباشد، قول و فعلش یکی نباشد؟
درخطبه ۱۷۵ فرمود :
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَاللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلاَّ وَأَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَلا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلاَّ وَأَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا
اى مردم به خدا سوگند من شما را دعوت به اطاعتى نسبت به اوامر الهى نمى كنم جز اينكه خودم پيش از شما آن را انجام مى دهم و شما را از معصيتى نهى نمى كنم جز اينكه خودم قبلاً آن را ترك مى گويم. قرآن مجيد می فرماید :
《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتآ عِنْدَ اللهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ ؛ صف - ۳》
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چرا سخنى مى گوييد كه عمل نمى كنيد؟! اين كار مايه خشم عظيم خداوند است كه سخنى بگوييد و عمل ننماييد.
📗شیخ عباس و عمل به مفاتیح:
در حالات مرحوم شیخ عباس قمی نوشته اند او یک سال اجازه چاپ مفاتیح الجنان را نداد، وقتی علت را از او پرسیده بودند فرموده بود اول خواستم خودم یک بار به آنچه گفته ام عمل کنم بعد به مردم توصیه کنم.
📕اهل معروف باشید و به آن امر کنید.
در خطبه ۱۲۹ فرمود:
لَعَنَ اللّه ُ الآمِرينَ بِالمَعروفِ التّارِكينَ لَهُ ، و النّاهينَ عَنِ المُنكَرِ العامِلينَ بِه
نفرين خدا بر كسانى كه به خوبى فرمان مى دهند و خود آن را فرو مى گذارند و بر كسانى كه از زشتى باز مى دارند و خود مرتكب آن مى شوند.
🔻نهمین صفت برادران علی🔻
💠وَكَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ
اگر در سخن گفتن مغلوب مى شد هرگز در سكوت كسى بر او غلبه نمى يافت.
حضرت در نهمين وصف برادر الهی خود مى فرمايد برادر من اگر چه در سخن ید طولایی داشت و مسلط به بیان بود ولی حتی اگر کسی در زبان و استدلال بر او پیشی میگرفت، کسی نمی توانست در سکوت بر او غالب شود.
🟢او كمتر سخن مىگفت و بيشتر سكوت مى كرد به گونه اى كه ديگران در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند؛
ولى هيچكس در سكوت بر او پيشى نمى گرفت و اين درواقع نكوهش و مذمتى است از پرگويى و مدح وستايشى است درباره سكوت.
#حکمت۲۸۹
🔴 حضرت در سومین وصف این برادر نیز فرمود:
وَكَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَنَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ؛
فرمود به فرض هم که کسی در گفتار بر او غلبه میکرد، کسی در سکوت بر او غلبه نمیکرد.
❌بسیاری از گناهان از زبان صادر میشود.
می دانيم سخن گفتن خطرات زيادى دارد؛ بسيارى از گناهان كبيره با سخن انجام مى شود و پرهيز از آنان به وسيله سكوت حاصل مى گردد.
سالكان طريق الى الله يكى از مهمترين مواد برنامه خود را صمت و سكوت مى دانند و هرگز حضور قلب و نيروهاى خود را با سخن گفتن بسيار به هدر نمى دهند و در حال سكوت مى توانند بيشتر درباره عظمت خدا بينديشند و به اصلاح خويش بپردازند.
به همين دليل افرادى كه سكوت فراوان دارند، افرادى فكور و آگاهند.
🟢امام رضا علیه السلام می فرماید:
عَلامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَالْعِلْمُ وَالصَّمْتُ
از نشانه هاى فهم و شعور، بردبارى و علم وسكوت است.
إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ
به يقين سكوت، درى از درهاى دانش است.
إِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ
سكوت، محبت مردم را به انسان جلب مى كند و راهنما به سوى هر خير است.
🔴سکوت در اسرار اهل بیت:
مرحوم كلينى؛ در باب الصّمْتُ وَحِفْظُ اللِّسانِ؛ روایاتی نقل میکند، برای حفظ زبان مخصوصا در اسرار اهل بیت
از امام باقر علیه السلام نقل میکند:
إِنَّمَا شِيعَتُنَا الْخُرْس
شیعیان ما لال هستند.
شَهِدْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَقُولُ لِمَوْلًى لَهُ يُقَالُ لَهُ سَالِمٌ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى شَفَتَيْهِ امام صادق عليه السّلام را ديدم انگشت بالاى لبهاى شريفش گذاشته و بغلامش سالم ميفرمايد.
وَ قَالَ يَا سَالِمُ احْفَظْ لِسَانَكَ تَسْلَمْ وَ لَا تَحْمِلِ النَّاسَ عَلَى رِقَابِنَا
اى سالم زبانت را نگه دار تا سالم بمانى و مردم را بر دوش ما سوار مكن.
در طول تاریخ تشیع برخی از امور مثل تبرّی جزء اسرار آل محمد بوده اند و بیان آنها خلاف نظر اهل بیت بوده است.
اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره
#حکمت۲۸۹
#ویژگی_برادران_علی
#عذر_پذیری
#شکایت_نکردن_ازبیماری
#عمل_بگفته_ها
#سکوت_بر_اَسرار
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
●□■یک جمله مهمان مولا■□●
#سیزده_رجب
#روز_پدر
#نهج_البلاغه
#آقا_شو
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طراحی مبلمان شهری به سبک معماری ایرانی
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom