🔷 اصول پنج گانه آرامش روحی انسان
🔹من اجازه ورود افکار منفی را به ذهن خودم نمیدهم
من در هر حال و در بدترین شرایط زندگی ام مثبت فکر میکنم.
🔹من اجازه اعتراض به تقدیر خداوند را ندارم
او بهتر ازهمه بر جریان امور مسلط است
🔹من اجازه تنبلی ،تن پروری ،بیکاری را ندارم
من در برابر سختی های جسمی و روحی مقاوم هستم
من فشار های جسمی و فیزیکی را تحمل میکنم چون من جسم نیستم بلکه روحی بزرگ هستم
🔹من اجازه ماندن در وادی جهل و ناآگاهی و نادانی را ندارم
من باید بدانم
من باید بخوانم
🔹من غیر از خداوند به هیچ کسی نیاز ندارم
او برای من کافی است
او مایه آرامش روح من است
او همنشین من است.
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
۱۷ دی
شیخ رجبعلی خیاط میفرمود:
بطری وقتی پر است و میخواهی خالی اش کنی، خمش میکنی.
هر چه خم شود خالی تر میشود. اگر کاملا رو به زمین گرفته شود سریع تر خالی میشود.
دل آدم هم همین طور است، گاهی وقتها پر میشود از غم، از غصه،از حرفها و طعنههای دیگران.
قرآن میگوید: "هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها، خم شو و به خاک بیفت." این نسخهای است که خداوند برای پیامبرش پیچیده است: "ما قطعا میدانیم و اطلاع داریم، دلت میگیرد، به خاطر حرفهایی که میزنند."
"سر به سجده بگذار و خدا را تسبیح کن"
سوره حجر آیه ۹۸...
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
۱۷ دی
۱۷ دی
۱۷ دی
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌پاسخ آیت الله کاشانی به درخواست پهلوی برای کشف حجاب همسرش
♦️خاطره ای از امام خمینی به بهانه سالروز کشف حجاب رضاخانی
💯قرارگاهسایبریعَمّار🇮🇷دعوتید
#شماهممیتوانیدیکعَمّارباشید
۱۷ دی
۱۷ دی
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 حکمت ۲۸۵ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ،
آن كسی كه زمانش پايان یافته، خواهان مهلت است.
💠وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف.
و آن كسی كه مهلت دارد، انجام كارهاى نيك و توبه را به تاخیر می اندازد.
⤵️ معنای لغوی:
تسویف از ریشة سوف و به معنای تأخیر انداختن
از جمله الفاظی که در زبان عربی به معنای تاخیر و تسویف آمده، لفظ "مماطله" و امروز و فردا کردن و کار امروز را به فردا انداختن و طول دادن امور است.
⤵️معنای اصطلاحی:
گاهی حالتی در انسان به وجود می آید که او خود می داند در کاری اشتباه می کند و قصد برگشتن از آن کار را هم دارد؛
اما گویی توان تصمیم گیری و اقدام کردن را از دست داده است و هرگاه تصمیم به بازگشت می گیرد، وسوسه می شود که هنوز فرصت بسیار است و خویشتن را به فردا وعده می دهد و انجام آن کار را به وقت دیگری موکول می کند. این حالت، ممکن است هم درکارهای مادی پیش آید و هم در کارهای معنوی.
به این حالت «تسویف» یا «مماطله» گفته می شود.
در دعای کمیل میخوانیم:
وَ خَدَعَتْنِي الدُّنْيَا بِغُرُورِهَا وَ نَفْسِي بِجِنَايَتِهَا _بِخِيَانَتِهَا_ وَ #مِطَالِي
دنيا با غرورش و نفس با جنايتش و امروز و فردا كردنم در توبه مرا فريفته،
⏪حضرت در این حکمت در مورد دو گروه از انسانها که غالب انسانها هستند صحبت میکنند:
◀️الف. گروهى كه مهلت آنها سرآمده و تازه به فکر افتاده اند.
کُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ
آن کس که زمانش پايان گرفته، خواهان مهلت است .
◀️ مانند افراد پير و ناتوانی که به تعبیر عامیانه پایشان لب گور است و تازه به فکر جبران بر می آیند.
◀️ یا افراد بيمار که بر اثر بیماری خودشان را در آستانه مرگ می بینند و حال در این لحظات به فکر جبران مافات افتاده اند.
◀️ و يا آنان که مستحق مجازاتند و قانون آنها را به اعدام محکوم کرده است و آنها اجرای حکم را نزدیک می بینند و در صدد درست کردن امور بر آمده اند.
◀️اينها از خداوند متعال تقاضاى مهلت مى كنند تا خطاهاى خود را جبران نمايند در حالى كه زمانى طولانى فرصت در اختيار داشته و كارى نكرده اند.
#حکمت۲۸۵
۱۷ دی
🔻نکته:
جمله " كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ" در مورد فرصت خواستن از انسانها نیز صادق است.
انسانها تا وقتی توان دارند، به هم محبت نمی کنند. به هم خدمت نمی کنند و از هم سراغ نمی گیرند، وقتی به مرحله ی پیری یا بیماری رسیدند مدام ابراز پشیمانی میکنند و می گویند ای کاش بر می گشتیم، جوان، سالم میشدیم تا خدمت کنیم، محبت کنیم، کار دیگران را راه بیندازیم و...
چه خوب است که انسانها تا وقتی توان دارند به فکر خوبی و احسان و... باشند.
⛔️یکی از مصادیق خیری که انسان قبل از تمام شدن فرصت باید به فکر آن باشد، انفاق به جای وصیت است.
در حکمت ۲۵۴ فرمود :
يَا ابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ،
اى فرزند آدم ! تو خود وصی خويشتن در اموال خود باش،
وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ
و (امروز) به گونه اى درباره آن عمل کن که مى خواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل کنند.
انسان باید تا وقتی هنوز فرصت از دست نرفته است مشغول کار خیر شود و الا اگر فرصت رفت، امکان بازگرداندن فرصت ها نیست.
⭕️یکی دیگر از مصادیق کلام حضرت آنجایی است که انسان براثر اشتباه یا بی مبالاتی خسارتی میکند، جرمی مرتکب میشود سپس اسیر و زندانی شد، در این صورت مدام از اولیاء دم یا از طلبکارها فرصت میخواهد تا بیرون بیاید و بتواند گذشته را جبران کند.
❌البته نه فرصت خواستن از خدا، نه فرصت خواستن از خلق جواب نمیدهد و این حرفها جز آرزوی پوچی نیست.
قرآن مجيد درباره آنها میفرماید:
《حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحا فِيمَا تَرَكْتُ؛ مومنون - ۱۰۰》
آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند تا زمانى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مى گويد: پروردگارا! مرا بازگردان شايد در آنچه ترك و كوتاهى كرده ام عمل صالحى انجام دهم.
《 کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ ۱۰۱ 》
.هرگز [چنين چيزى ممكن نيست] قطعاً اين [تنها] سخنى است كه او گوينده ی آنست و [حال آنكه] از برای آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند.
◀️الف. گروهى بودند كه مهلت آنها سرآمده و تازه به فکر افتاده اند.
كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ
◀️ ب. گروه دوم كسانى هستند كه:
وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف
براى هرگونه اعمال نيك يا جبران گناهان گذشته فرصت دارند ولى با اين حال از فرصت خود استفاده نمى كنند و پيوسته امروز و فردا مى نمايند.
💮امام درباره چنين كسانى مى گويد:
وَكُلُّ مُوَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ
آن كس كه مهلت دارد تعلل مى ورزد و كوتاهى مى كند؟
افراد فراوانی را می شناسیم که جوان اند، سالم اند، در محيطى آرام و امن و امان زندگى مى كنند. استعداد کافی برای رشد دارند، از حمایت مادی و معنوی خانواده بهره مندند و در یک جمله،
"زندگی آنها آرزوی دیگران است"
ولی آنها بهره و استفاده ای از داشته ها نمی کنند و مدام وعده ی سر خرمن میدهند.
💮امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه، گويا از زبان آنان سخن مى راند و عرضه مى دارد:
فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِي خداوندا! من به واسطه تسويف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم.
#حکمت۲۸۵
۱۷ دی
⏪علت ایجاد تسویف در افراد تصور اشتباه است:
+ جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مى رود و آنان در امانند.
+ افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است.
+ آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بود.
اگر انسان باطن دنیا که تغییر و تحول و بالا و پایین است را نشناسد، طبعاً تصور اشتباهی پیدا میکند و به جای هشیاری و بیداری و حرکت به تسویف و پشت گوش انداختن و تنبلی دچار خواهد شد
درخطبه ۱۱۴ فرمود :
الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَر
دنيا سراى فنا و رنج و دگرگونيها و عبرتهاست. سراى فناست، زيرا كه همواره كمان خود را به زه كرده، تيرهايش خطا نمى رود و زخمش بهبود نمى يابد.
شناخت حقیقت دنیا انسان را به سمت استفاده از داشته ها سوق میدهد.
📕روایات در باب تسویف و مماطله:
سرانجام دست دست کردن، حیرت و سرگردانی است.
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
تَأْخِيرُ التَّوْبَةِ اغْتِرَارٌ وَطُولُ التَّسْوِيفِ حَيْرَة تأخير انداختن توبه نوعى غرور و فريفتگى و امروز و فردا كردن مايه حيرت وسرگردانى است.
⛔️وظیفه ی امروزت را انجام بده، تو مسئول آینده نیستی.
پیامبر صلی الله علیه وآله به ابوذر فرمود:
يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاکَ وَالتَّسْوِيفَ بِأَمَلِکَ فَإِنَّکَ بِيَوْمِکَ وَلَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ
اى ابوذر از امروز و فردا كردن به سبب آرزوها بپرهيز. تو مسئول كار امروزت هستى نه كار فردا.
فَإِنْ يَكُنْ غَدٌ لَکَ، فَكُنْ فِي الْغَدِ كَمَا كُنْتَ فِي الْيَوْمِ
اگر فردايى در كار بود فردا نيز چنان باش كه امروز بودى.
وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ غَدٌ لَکَ لَمْ تَنْدَمْ عَلَى مَا فَرَّطْتَ فِي الْيَوْمِ
و اگر فردايى در كار نباشد پشيمان بر كوتاهى هاى امروزت نخواهى شد زيرا كوتاهى نكرده اى.
📕در کتاب شریف میزان الحکمه، یک باب دارد با عنوان "النَّهیُ عَنِ التَّسویفِ"
در طول تاریخ هر کسی هلاک شد گرفتار تسویف بوده.
امیرالمومینن نامه ای اخلاقی به یکی از اصحاب نوشتند و به او فرمودند :
فَتَدارَکْ ما بَقِیَ مِن عُمُرِکَ ، ولا تَقُلْ : غَداً وبَعدَ غَدٍ
آنچه را از عمر تو باقى مانده است را درياب و نگو : فردا و پس فردا انجام میدهم،
فإنّما هَلَکَ مَن کانَ قَبلَکَ بِإقامَتِهِم علی الأمانِیِّ والتَّسوِیفِ
زيرا پيشينيان تو به سبب تكيه كردن به آرزوها و امروز و فردا كردن هلاك شدند ، حتّی أتاهُم أمرُ اللَّهِ بَغتهً وهُم غافِلونَ چرا كه فرمان مرگ ناگهان به اين غافلان میرسد در حالی که آنها منتظر نیستند.
❌تسویف عامل سلب توفیق است.
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
لا دِینَ لِمُسَوِّفٍ بِتَوبَتِهِ .
دين ندارد آن كه درتوبه كردن ، امروز و فردا مى كند .
هر کسی توبه کند خداوند او را می بخشد ولی روحیه تسویف و تنبلی انسان را دچار سلب توفیق میکند و باعث میشود هرگز توفیق توبه را کسب نکند.
❌انذار به عالمان برای به تعویق انداختن کار خیر:
درحکمت ۲۸۳ فرمود :
جاهِلُکُم مُزدادٌ ، وعالِمُکُم مُسَوِّفٌ
نادان شما به عبث پركار میشود و دانايان كارها را به تأخير می افكند.
#حکمت۲۸۵
۱۷ دی
❌اگر اهل تسویف هستیم باید به حال خود گریه کنیم
امام سجاد علیه السلام فرمود:
وأعِنّی بِالبُکاءِ عَلی نَفسی
مرا در گريستن بر خودم يارى رسان ،
فقد أفنَیتُ بِالتَّسویفِ والآمالِ عُمرِی ، وقَد نَزَلتُ مَنزِلَهَ الآیِسِینَ مِن خَیرِی
زيرا كه با امروز و فردا كردن و آمال و آرزوها عمر خويش را بر باد فنا داده و از آنها شده ام كه به خير و نجات خود اميدى ندارند.
❌دریای طوفانی تسویف:
امام باقر علیه السلام فرمود:
إیّاکَ والتَّسویفَ ؛ فإنّهُ بَحرٌ یَغرَقُ فیهِ الهَلْکی
از تسویف دوری کن زیرا دریای عمیقی است که خیلی ها را به کام مرگ کشانده است.
❌تسویف، بیماری واگیر دار است.
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
مَنْ جَلَسَ مَعَ ثَمَانِيَةِ أَصْنَافٍ مِنَ اَلنَّاسِ زَادَهُ اَللَّهُ ثَمَانِيَةَ أَشْيَاءَ
کسی که با هشت گروه همنشین شود خداوند هشت چیز را در او زیاد میکند... مَنْ جَلَسَ مَعَ اَلْفُسَّاقِ اِزْدَادَ مِنَ اَلْجُرْأَةِ عَلَى اَلذُّنُوبِ وَ تَسْوِيفِ اَلتَّوْبَةِ
۱. کسی که با گناهکاران همنشین شود جرات بر گناه پیدا میکند و توبه را به تاخیر می اندازد.
وَ مَعَ اَلصَّالِحِينَ اِزْدَادَ رَغْبَةً فِي اَلطَّاعَاتِ ۲. کسی که با خوبان همنشین شود رغبت در طاعت الهی در او زیاد میشود.
وَ مَعَ اَلْعُلَمَاءِ اِزْدَادَ مِنَ اَلْعِلْمِ
۳. و کسی که با علما همنشین شود علمش زیاد میشود.
❌تسویف نشانه ی پستی و حقارت انسان است.
حضرت در غررالحکم فرمود :
وَعْدُ اَللَّئِيمِ تَسْوِيفٌ وَ تَعْطِيلٌ
وعده ای که انسان پست میدهد یا به آینده موکول میشود یا کلا انجام نمی شود.
⛔️در احسان و بخشش به دیگران تسویف ممنوع است.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هیچ کس چیزی از من نخواست و به من رو نزد مگر اینکه من دستش را گرفتم.
و هرگز رسیدگی به نیازمندان قدیمی باعث نشد من دست رد به سینه نیازمندان جدید بزنم.
بعد امام صادق به شعری که منسوب به امیرالمومنین است تمسک کردند:
وَ إِذَا بُلِيتَ بِبَذْلِ وَجْهِكَ سَائِلاً /
فَابْذُلْهُ لِلْمُتَكَرِّمِ اَلْمِفْضَالِ
اگر یک زمانی به کمک دیگران نیاز داشتی که آبرو بگذاری تا به تو کمک کنند، نزد اهل بخشش و فضل آبرو گرو بگذار.
إِنَّ اَلْجَوَادَ إِذَا حَبَاكَ بِمَوْعِدٍ/
أَعْطَاكَهُ سَلِساً بِغَيْرِ مِطَالٍ
زيرا انسان بخشنده اگر شبها وعدۀ بخشش دهد، آسان و بدون تلف كردن وقت عطا مىنمايد و حتی کار را به فردا واگذار نمی کند.
💮امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
عَلَيْكُمْ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِكُمْ بِكِرَامِ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلْأُصُولِ يُنْجَحْ لَكُمْ عِنْدَهُمْ مِنْ غَيْرِ مِطَالٍ وَ لاَ مَنٍّ.
بر شما باد كه براى برآورده شدن حاجتهاى خود نزد كسانى برويد كه نفسها و ريشههاى بزرگوارى و كرم دارند، كه بدون تأخير و منّتى حاجتهاى شما نزد ايشان برآورده گردد.
هم پیش چنین افرادی بروید، هم اگر کسی پیش شما آمد اینگونه عمل کنید.
#حکمت۲۸۵
۱۷ دی
🔻نکته1:
تفاوت بین تسویف و تفکرچیست؟!
از طرفی عجله و شتاب در دستورات دینی ما نکوهش شده است:پیامبر ص :
الْأَنَاةُ مِنَ اللَّهِ وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ
حوصله از خداست و عجله از شیطان است.
و از طرف دیگر از تسویف و تاخیر کار بر حذر داشته اند.حکمت ۲۸۵:
وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف.
و آن كسی كه مهلت دارد، انجام كارهاى نيك و توبه را به تاخیر می اندازد.
🔺پاسخ:
تفکر آنجاست که انسان هنوز مطلبی برایش واضح نشده است ولی تسویف پس از تفکر و روشن شدن خوب و بد، خیر و شر است.
آغاز وسوسه های شیطان و تسویف پس از پی بردن مؤمن به وظیفه است.
همانگونه که عجله به هنگام بررسی و مطالعه در جوانب کار مذموم است؛
چرا که شتابزدگی موجب تصمیم گیری نابخردانه میشود،
تسویف نیز باعث از بین رفتن فرصت ها و به نتیجه نرسیدن خواهد شد. پیامبر:
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِن الخَيرِ ما يُعجَّلُ خداوند آن كار خوب را دوست دارد كه با تعجيل صورت گيرد.
آنجا که خیر کاری مشخص شد تاخیر معنا ندارد.
آنجا که خیر و شر کاری مشخص نشده جای تفکر است و تعجیل معنا ندارد.
🔻نکته۲:
راه های درمان بیماری تسویف:
◀️الف. توجه به گذر عمر و سرعت از دست رفتن فرصت ها:
درخطبه ۱۸۸ فرمود :
ما أسرَعَ السّاعاتِ فِي اليَومِ ،
چه زود مى گذرد ساعات روز
وأسرَعَ الأيّامَ فِي الشَّهرِ ،
و روزهاى ماه،
وأسرَعَ الشُّهورَ فِي السَّنَةِ ،
و ماههاى سال
وأسرَعَ السّنينَ فِي العُمرِ
و سالهاى عمر!
💮 حضرت در حکمت ۲۱ فرمود : الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ
فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شماريد
در نامه ۳۱ فرمود:
بادِرِ الفُرصَةَ قَبلَ أن تكونَ غُصّةً
فرصت را درياب ، پيش از آن كه از دست رفتن آن موجب اندوه گردد.
⛔️دیوان منسوب به امیرالمومنین:
ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیكَ فَاَیْنَ؟ /
قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین
آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه میآید كجاست؟
برخیز و فرصت میانِ دو نیستی را دریاب.
سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست /
در میان این و آن فرصت شمار امروز
◀️ ب. توجه به ظرفیت انسان و باری که به دوش او گذاشته شده
انسان موجودی است که؛ والاتر از همه ی مخلوقات و مسجود ملائکه است. او برای ابدیت خلق شده است و خداوند در خلقت او "فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ " گفته است. در مورد این انسان
" نَفَخۡتُ فِيهِ مِن رُّوحِي" گفته شده و این انسان مظهر اسماء و صفات خدا و
"خلیفةُ الله " است.
از طرفی نیز بار سنگینی به دوش او گذاشته شده است:
《إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا ؛ احزاب - ۷۲》
ما امانت خویش را بر آسمان ها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، ولى از پذیرفتن آن سر باز زدند، و از آن هراسیدند. و انسان آن را پذیرفت، که او در حق خویش ستم کارى نادان بود.
وقتی این بار سنگین به دوش ما گذاشته شده، توان آن هم به ما داده شده ،
《 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا؛ بقره - ۲۸۶》
پس چرا تنبلی کنیم و کار را به تعویق بیندازیم؟
◀️ ج. توجه به مرگ است.
در خطبه ۵۴ فرمود :
فاتَّقی عَبدٌ رَبَّهُ
بنده بايد از پروردگارش بترسد!...
فإنَّ أجَلَهُ مَستورٌ عَنهُ ، وأمَلَهُ خادِعٌ لَهُ زيرا مرگ او، از نظرش پنهان است و آرزويش او را فريب مى دهد ،
والشَّیطانَ مُوَکَّلُ بهِ ، یُزَیِّنُ لَهُ المَعصیَهَ لِیَرکَبَها
شيطان همواره مراقب اوست و گناه را در نظرش جلوه مى دهد، تا مرتکب شود ، ویُمَنِّیهِ التَّوبَهَ لِیُسَوِّفَها
و او را در آرزوى توبه نگه مى دارد، تا آن رابه تأخير بیاندازد ،
إذا هَجَمَت مَنِیَّتُهُ علَیهِ أغفَلَ ما یَکونُ عَنها .
و هنگامى که مرگ بر او هجوم مى آورد در غافلترين حالت باشد .
اللهم لا تسلّط علی من لایرحمنا
#حکمت۲۸۵
#گناه_بیماری_مُسری
#تسویف_مماطله
#تسویف_درکار_خیر_ممنوع
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
۱۷ دی
💠 اسامی ۲۰ شهید آسمانی شده در ۱۷ دیماه استان فارس که امروز سالگرد شهادتشان است...
🌷 شهید محمدعلی جنتی فر ۱۳۷۷/۱۰/۱۷ آباده
🌷 شهید عبدالکریم تصدیقی ۱۳۷۷/۱۰/۱۷ آباده
🌷 شهید محمد کنعانی ۱۳۷۹/۱۰/۱۷ اقلید
🌷 شهید اصغر جوکار ۱۳۵۹/۱۰/۱۷ بوانات
🌷 شهید ارسلان توکل قطب آبادی ۱۳۶۱/۱۰/۱۷ جهرم
🌷 شهید غلام حسین اسدآبادی پور ۱۳۶۶/۱۰/۱۷ خرم بید
🌷 شهید احمد ابدام ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ خرم بید
🌷 شهید سید جلال جلالی ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ خرم بید
🌷 شهید سیدصدرالدین هاشمی ۱۳۶۰/۱۰/۱۷ خفر
🌷 شهید محمدمعین میراب نهراعظم ۱۳۶۱/۱۰/۱۷ شیراز
🌷 شهید عباس رضائی ۱۳۶۴/۱۰/۱۷ شیراز
🌷 شهید داریوش شفیعی ۱۳۶۵/۱۰/۱۷ شیراز
🌷 شهید علی اصغر فرخی ۱۳۷۷/۱۰/۱۷ شیراز
🌷 شهید خسرو عالیشوندی ۱۳۶۴/۱۰/۱۷ فراشبند
🌷 شهید فرخ زاد سلحشور ۱۳۵۹/۱۰/۱۷ فسا
🌷 شهید شکراله کریم زاده نوبندگانی ۱۳۶۳/۱۰/۱۷ فسا
🌷 شهید علی اکبر جوکار ۱۳۶۲/۱۰/۱۷ قیر و کارزین
🌷 شهید امان اله رضائی ده شیبی ۱۳۶۴/۱۰/۱۷ کوار
🌷 شهید محمدامین احمدپور ۱۳۶۴/۱۰/۱۷ لارستان
🌷 شهید صدراله محمودی ۱۳۶۴/۱۰/۱۷ ممسنی
به ما بپیوندید
🇮🇷🇵🇸 قرارگاه کمیته های سعادت
و صیانت از انقلاب اسلامی فارس _جهرم🇱🇧🇮🇷
@farsjahrom
۱۷ دی