المناجاة الخامسة عشرة: مناجاة الزّاهدين
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِلٰهِى أَسْكَنْتَنا داراً حَفَرَتْ لَنا حُفَرَ مَكْرِها، وَعَلَّقَتْنا بِأَيْدِى الْمَنايا فِى حَبَائِلِ غَدْرِها، فَإِلَيْكَ نَلْتَجِئُ مِنْ مَكَائِدِ خُدَعِها، وَبِكَ نَعْتَصِمُ مِنَ الاغْتِرارِ بِزَخَارِفِ زِينَتِها، فَإِنَّهَا الْمُهْلِكَةُ طُلَّابَهَا، الْمُتْلِفَةُ حُلَّالَهَا، الْمَحْشُوَّةُ بِالْآفاتِ، الْمَشْحُونَةُ بِالنَّكَبَاتِ . إِلٰهِى فَزَهِّدْنا فِيها، وَسَلِّمْنا مِنْها بِتَوْفِيقِكَ وَعِصْمَتِكَ، وَانْزَعْ عَنَّا جَلابِيبَ مُخالَفَتِكَ، وَتَوَلَّ أُمُورَنا بِحُسْنِ كِفايَتِكَ؛ وَأَوْفِرْ مَزِيدَنا مِنْ سَعَةِ رَحْمَتِكَ، وَأَجْمِلْ صِلاتِنا مِنْ فَيْضِ مَواهِبِكَ، وَاغْرِسْ فِى أَفْئِدَتِنا أَشْجارَ مَحَبَّتِكَ، وَأَتْمِمْ لَنا أَنْوارَ مَعْرِفَتِكَ، وَأَذِقْنا حَلاوَةَ عَفْوِكَ وَلَذَّةَ مَغْفِرَتِكَ، وَأَقْرِرْ أَعْيُنَنا يَوْمَ لِقائِكَ بِرُؤْيَتِكَ، وَأَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قُلُوبِنا كَما فَعَلْتَ بِالصَّالِحِينَ مِنْ صَفْوَتِكَ وَالْأَبْرارِ مِنْ خَاصَّتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَيَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ.
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز نود و هشتم
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه2 : نامه به مردم كوفه پس از پیروزی بر شورشیان بصره در ماه رجب سال ٣٦ هجری، که کوفیان نقش تعیین کننده داشتند.
🔹تشكر از مجاهدان از جنگ برگشته
🔻خداوند شما مردم كوفه را از سوی اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله سلم) پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشی كه به بندگان فرمانبردار و سپاسگزاران نعمتش عطا می فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گرديديد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه1 : نامه به مردم كوفه به هنگام حرکت از مدینه به طرف بصره، در سال ٣٦ هجری
🔹افشای سران ناكثين
🔻از بنده خدا، علی اميرمؤٔمنان، به مردم كوفه كه در ميان انصار پايه ای ارزشمند و در عرب مقامی والا دارند. پس از ستايش پروردگار، همانا شما را از كار عثمان چنان آگاهی دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد. مردم بر عثمان عيب گرفتند و من تنها كسی از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته و كمتر به سرزنش او زبان گشودم، اما طلحه و زبير آسان ترين كارشان آن بود كه بر او یورش برند و او را برنجانند و ناتوانش سازند، عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدّه ای به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار با من بيعت كردند. آگاه باشيد، مدينه مردم را يكپارچه بيرون رانده و مردم نيز برای سركوبی آشوب از اوفاصله گرفتند، ديگ حوادث آشوب به جوش آمده و فتنه ها بر پايه های خود ايستاد، پس به سوی فرمانده خود بشتابيد و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشی گيريد به خواست خدای عزيز و بزرگ.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(98).mp3
1.47M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز نود و هشتم نامه ۲ تا ۱
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
فریاد ِقهرمان
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام البقره آیه ۹۲ - سوره بقره آیه وَ لَقَدْ جاءَكُمْ مُوسى بِالْبَيِّنات
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام
البقره
آیه ۹۳ - سوره بقره
آیه وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إيمانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ [93]
و [به يادآوريد] زمانى را كه از شما پيمان گرفتيم؛ و كوه طور را بر فرازتان برافراشتيم؛ [و گفتيم:] «آنچه را [از آيات و فرمانها] به شما دادهايم با قدرت بگيريد، و بشنويد [و اطاعت كنيد]». آنها گفتند: «شنيديم؛ ولى مخالفت كرديم». و دلهاى آنها، بر اثر كفرشان، با محبّت گوساله آميختهشد. بگو: «ايمان شما، چه فرمان بدى به شما مىدهد، اگر ايمان داريد!»
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
فریاد ِقهرمان
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام البقره آیه ۹۳ - سوره بقره آیه وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْن
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام
البقره
العسکری (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذَکَّرَ بَنِیإِسْرَائِیلَ فِی عَصْرِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) أَحْوَالَ آبَائِهِمُ الَّذِینَ کَانُوا فِی أَیَّامِ مُوسَی (علیه السلام)کَیْفَ أَخَذَ عَنْهُمُ الْعَهْدَ وَ الْمِیثَاقَ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ آلِهِمَا الطَّیِّبِینَ الْمُنْتَجَبِینَ لِلْخِلَافَهًِْ عَلَی الْخَلَائِقِ وَ لِأَصْحَابِهِمَا وَ شِیعَتِهِمَا وَ سَائِرِ أُمَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ: وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُم اذْکُرُوا إِذْ فَعَلْنَا ذَلِکَ بِأَسْلَافِکُمْ لَمَّا أَبَوْا قَبُولَ مَا جَاءَهُمْ بِهِ مُوسَی (علیه السلام) مِنْ دِینِ اللَّهِ وَ أَحْکَامِهِ وَ مِنَ الْأَمْرِ بِتَفْضِیلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ خُلَفَائِهِمَا (علیهم السلام) عَلَی سَائِرِ الْخَلْقِ.
امام عسکری (علیه السلام) خداوند متعال در عصر محمّد (برای بنیاسرائیل از سرگذشت پدرانشان یاد میکند؛ اینکه چگونه در روزگار موسی (علیه السلام) از آنها عهد و پیمان گرفت تا محمّد (و علی (علیه السلام) و خاندان پاک و والاتبار ایشان را به عنوان خلیفهی [خدا] بر تمام مردم و یاران و شیعیان ایشان و بقیّهی امّت محمّد (بدانند. فرمود: وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ [ای یهودیان!] به یادآورید سرنوشتی را که برای گذشتگان شما رقم زدیم؛ آنگاه که از قبول دین و احکامی که موسی (علیه السلام) از جانب خداوند برایشان آورد، سرباز زدند و آنچه را دربارهی برتری محمّد (و علی (علیه السلام) و جانشینان ایشان بر دیگر مردمان آورد، نپذیرفتند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۴۸ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۸/ الإمام العسکری، ص۴۲۴/ البرهان
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
فریاد ِقهرمان
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام البقره العسکری (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذَکَّرَ بَنِیإ
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام
البقره
ابنعباس (رحمة الله علیه)- أَمَرَ اللَّهُ جَبَلًا مِنْ جِبَالِ فِلِسْطِینَ فَانْقَلَعَ مِنْ أَصْلِهِ حَتَّی قَامَ عَلَی رُءُوسِهِمْ مِثْلُ الظُّلَّهًِْ فَذَلِکَ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ الْآیَهًَْ قَالَ عَطَاءٌ عَنِ ابْنِ عَبَّاس (رحمة الله علیه): رٍَفَعَ اللَّهُ تَعَالَی فَوْقَ رُءُوسِهِمْ الطُّورَ وَ بَعَثَ نَاراً مِنْ قِبَلِ وُجُوهِهِمْ وَ أَتَاهُمُ الْبَحْرَ الْمِلْحَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ قِیلَ لَهُمْ خُذُوا مَا آتَیْناکُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا فَإِنْ قَبِلْتُمُوهُ وَ فَعَلْتُمْ مَا أُمِرْتُمْ بِهِ وَ إِلَّا رَضَخْتُکُمْ بِهَذَا الْجَبَلِ وَ غَرَقْتُکُمْ فِی هَذَا الْبَحْرِ وَ أَحْرَقْتُکُمْ بِهَذِهِ النَّارِ فَلَمَّا رَأَوْا أَنْ لَا مَهْرَبَ لَهُمْ مِنْهَا قَبِلُوا ذَلِکَ وَ سَجَدُوا عَلَی شِقِّ وُجُوهِهِمْ وَ جَعَلُوا یُلَاحِظُونَ الْجَبَلَ وَ هُمْ سُجُودٌ فَصَارَتْ سَنَهًٌْ فِی الْیَهُودِ لا یَسْجُدُونَ إِلَّا عَلَی أَنْصَافِ وُجُوهِهِمْ فَلَمَّا زَالَ الْجَبَلُ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ لَوْ لَا الْجَبَلُ مَا أَطَعْنَاکَ.
ابنعباس (رحمة الله علیه) خداوند به یکی از کوههای فلسطین فرمان داد از جایگاهش کنده شده و مانند ابر بالای سر آنها قرارگیرد. سخن خداوند سبحان در همین مورد است: وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ ... عطاء از ابنعباس نقل کرده است: «خداوند کوه طور را بالای سرشان و آتشی پیش رویشان و دریای شوری پشت سرشان قرارداد و به آنها گفتهشد چیزی (عهدی) که به شما دادهشد را با قوّت [و تعهّد] بگیرید و گوش کنید. اگر آن را پذیرفتید و به آنچه امر شدید عمل کردید [خلاص مییابید] و الّا این کوه را بهسوی شما رها میکنم و در این دریا غرقتان کرده و با این آتش شما را میسوزانم. پس چون دیدند راه گریزی ندارند آن را قبول کرده و با طرفی از صورتشان سجده کردند و در همان حال سجده، کوه را زیر چشمی میپاییدند؛ و این سنّتی در یهود شد که با نیمی از صورتشان سجده میکنند. پس زمانی که کوه کنار رفت گفتند ما میپذیریم و اطاعت میکنیم و اگر کوه نبود ما از تو اطاعت نمیکردیم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۴۸ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۴۸
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
فریاد ِقهرمان
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام البقره ابنعباس (رحمة الله علیه)- أَمَرَ اللَّهُ جَبَلًا مِنْ جِبَال
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام
البقره
العسکری (علیه السلام)- قُلْنَا لَهُمْ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ مِنْ هَذِهِ الْفَرَائِضِ بِقُوَّهًٍْ قَدْ جَعَلْنَاهَا لَکُمْ وَ مَکَّنَّاکُمْ بِهَا وَ أَزَحْنَا عِلَلَکُمْ فِی تَرْکِیبِهَا فِیکُمْ.
امام عسکری (علیه السلام) به تکالیفی که برایتان قراردادیم با قوّت [و تعهّد] عمل کنید، و با نهادن آن در بین شما، کاستیهایتان را از میان بردیم.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۵۰ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۸/ الإمام العسکری، ص۴۲۴/ البرهان
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman
فریاد ِقهرمان
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام البقره العسکری (علیه السلام)- قُلْنَا لَهُمْ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ
#تفسیر_اهل_بیت_علیهم_السلام
البقره
العسکری (علیه السلام)- قالُوا سَمِعْنا بِآذَانِنَا وَ عَصَیْنا بِقُلُوبِنَا فَأَمَّا فِی الظَّاهِرِ فَأَعْطَوْا کُلُّهُمُ الطَّاعَهًَْ دَاخِرِینَ صَاغِرِینَ.
امام عسکری (علیه السلام) گفتند: کلام تو را با گوشهایمان شنیدیم امّا با قلبهایمان نافرمانی میکنیم، گرچه در ظاهر همگی به خواری و زبونی، اظهار اطاعت میکردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۵۰ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۸/ الإمام العسکری، ص۴۲۴/ البرهان
👤عبد
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
لبیک_یا_خامنه_ای
@faryade_ghahraman