🔰 یادداشت تحلیلی
کارکردهای اجتماعی طرح افطاری ساده
📝اقتباسی از یادداشت آقای صادق فرامرزی
در رمضان به سر میبریم،مبارکترین ایامی که خداوند برای بندگانش مقدر کرده است، ماهی برای مناجات و روزهداری، فرصتی برای هر"بنده خدا"
اما اجازه بدهید بجای فرصت هر"بنده خدا" به تجربه جمعی "بندگان خدا" از این ماه نگاهی بیاندازیم
رمضان چه نمود بیرونی برای مردم دارد؟اگر از بنرهای کلیشهای روابط عمومی سازمانها و شهرداریها بگذریم تمام نمود بیرونی رمضانی به محدودیتها و ممنوعیتهایی در غذاخوریها ختم میشود،وجهی تماما سلبی در محیطی بیرونی و البته افطاریهایی جمعی در محیط خصوصی!(برگزاری دستهجمعی مراسم لیالیقدر و... وجه ایجابی رمضان در جامعه است که اصلا کافی نیست)
در نقطه مقابل اما ماه محرم تبدیل به بزرگترین آئین جمعی در جامعه ایران شده است، آئینی که از شدت ریشهدواندن در باورها و سنتها، اکثریت قریب به اتفاق جامعه را با خود همراه میسازد، تا آنجا که حتی اقلیتهای دینی نیز به سبک و سیاق خود سعی میکنند بخشی از این آئین باشند
قصد قیاس حکم روزهداری رمضان با سنت عزاداری محرم نیست، روی صحبت با نمود اجتماعی این دو ماه در جامعه است
ادامه از پست قبل...
رمضان ایرانی برخلاف رمضان در عمده ملل اسلامی رنگی خیلی کمی از یک جشن دارد(حتی مانند محرم رنگ حزن و عزا نیز به خود نمیگیرد)، رمضان ایرانی در اجتماعیترین حالت خود تبدیل به یک "اجبار موسمی" شده است که نشانی هایی آئینی کمی دارد، به همین خاطر برخلاف آئین محرم که همیشه تاریخ اجتماعمحور بوده شمایل یک حکم فردی را پیدا کرده است که با مصوبات دولتی رسمیت مییابد!
.
محرم آئینی اجماعساز است، اقتدارآفرین است، هویتبخش است... به همین خاطر عمده حملات به این سرمایه شیعی ناظر به آئینستیزی از این ماه است(مغلطه پرتکراری که خواهان تعطیلی عزاداری به بهانه تفکر درباره قیام مولا حسین(ع) میشود)...
در نقطه مقابل اما رمضانهای ایرانی نه تنها رنگ هویتی و اجماعساز ندارد.
.
چندسال پیش صفحه رهبری جلودار پویشی با عنوان #افطاری_ساده شد، عبور از افطاریهای گرانقیمت خصوصی به افطاریهای ساده عمومی و خیابانی... طرحی که میتوانست جرقهای برای آئین شدن رمضان ایرانی باشد، نمود اجتماعی و مردمی بخشیدن به روزهداری و خلق تجربه جمعی از رمضان مقدمهای برای فهم این ماه مبارک به عنوان جشنی مذهبی است.
لذا اقدام برای گسترش این طرح به انحاء مختلف (افطاریهای ساده ی فردی و دسته جمعی کوچک درخیابانها و کوچه ها؛ در مساجد و زیارتگاه ها و ....) می تواند یک حرکت فرهنگی همچون موکب های اربعینی بمنظور ایجاد و استقرار فضای همگانی این ماه معنوی باشد.
#رمضان_كريم
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
🔰 مکاتب شاخص تربیتی اسلامی
یکی از الزامات کار تربیتی آشنایی و به کارگیری #مبانی_تربیتی اندیشمندان اسلامی است.
در ادامه صوت نشست مکاتب شاخص تربیتی اسلامی در اختیار مخاطبین گرامی قرار می گیرد.
در این نشست چهار مکتب زیر معرفی شده است:
🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی
🔘مکتب آیت الله شهید صدر
🔘مکتب آیت الله شهید مطهری
🔘مکتب مرحوم استاد صفائی حائری
📌این نشست به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شده است.
#کار_خوب_دیگران
#میز_مدیریت_تشکیلات_و_آموزش_کادر
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
علامه طباطبایی.mp3
18.61M
🔰 مکاتب شاخص تربیتی اسلامی
1⃣ مکتب مرحوم علامه طباطبائی
🔹نسبت الگوی راهبردی علامه طباطبایی با الگویی که سایر مکاتب مطرح میکنند، نسبتِ راهبرد و راهکار است. هم عرض نیست، بلکه یک طرح کلانی ست که الگوی سایر بزرگان میتواند در زیر این طرح کلان معنا دار شده و جهت دهی پیدا بکند.
🔸این طرح مبتنی بر اصل «توحید در همون شئون» ست...
🔹هدف و اوج این نظام تربیتی رسیدن انسان به مقام، «ولی اللهی» ست...
🎙استاد وکیلی
#کار_خوب_دیگران
#میز_مدیریت_تشکیلات_و_آموزش_کادر
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
شهید صدر.mp3
20.36M
🔰 مکاتب شاخص تربیتی اسلامی
2⃣ مکتب آیت الله شهید صدر
🔹آنچه شهید صدر را از دیگران متمایز میکند، این است که شهید صدر تربیت را در چهارچوب نظام های اجتماعی اسلامی می بیند.
🔸اگر در پی تحقق دین در همه عرصه های زندگی هستیم، راهی غیر از نظام سازی نداریم. با توصیه و درس اخلاق درست نمیشود.
🎙استاد ملک زاده
#کار_خوب_دیگران
#میز_مدیریت_تشکیلات_و_آموزش_کادر
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
شهید مطهری.mp3
19.48M
🔰 مکاتب شاخص تربیتی اسلامی
3⃣ مکتب آیت الله شهید مطهری
🔹شهید مطهری برای به فعلیت در آوردن تربیت، سه عامل مطرح میکند: آزادی، امنیت، ایجاد زمینه و تغذیه تربیتی ...
🔸سه حیطه تربیتی داریم : تربیت عقلی، تربیت قلبی و تربیت بدنی..
🔹لازمه تربیت عقلی، داشتن نظام فکری، ابزار تربیت قلبی تصفیه و ابزار تربیت بدنی، کار است...
🎙استاد هاشمی گلپایگانی
#کار_خوب_دیگران
#میز_مدیریت_تشکیلات_و_آموزش_کادر
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
استاد صفایی.mp3
17.73M
🔰 مکاتب شاخص تربیتی اسلامی
4⃣ مکتب مرحوم استاد صفائی حائری
🔸در اندیشه های مرحوم صفائی، حتی زمانی که از «نظام سیاسی اسلام» گفتگو میکنند ، شروع بحث با تربیت است.
🔹اولین دغدغه مرحوم صفائی، اصالت و استناد طرح به آیات و روایات ست.
🔸تربیت از نگاه مرحوم صفائی، آغازِ همه چیز است.
🔹اولین هدف تربیت اسلامی از نظر مرحوم صفائی،این است که انسانها امکان انتخاب پیدا کنند.
🎙استاد غنوی
#کار_خوب_دیگران
#میز_مدیریت_تشکیلات_و_آموزش_کادر
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
🔰 رَهنما
سلسله بسته های تربیتی و محتواهای کاربردی
✅ درسنامه کلاس قرآن، مرحله اول تدبر
در ادامه مباحث قرآنی بعد از برگزاری کلاس قرآن، لازم است سیری مشخص و مدون آماده باشد تا معلمان و مربیان بتوانند با نظامی منسجم و پیوسته روال یک کلاس قرآن را پیش ببرند.
جزوه پیش رو درسنامه یک کلاس قرآن در مرحله اول است که با روشی تدبری آغاز می شود. در این مرحله انتظار می رود که موارد زیر برای دانش آموزان محقق شود:
1.توانایی در قرائت ترتیل آیات.
2.تسلط بر ترجمه کردن آیات.
3.یادگیری برخی از روش های ترجمه.
4.فراگیری نکات کلیدی سوره های محوری.
5. ایجاد علاقه به تفکر و دقت در واژگان و آیات قرآن.
در این جزوه سعی شده، قالب و زمانبندی اجرای هر کلاس، شیوه ارزشیابی و محتوای و سیر مباحث کلاس گردآوری و تالیف گردد تا برای معلمان و مربیان مجموعه قابل استفاده باشد.
#مدرسه_فرزندان_روح_الله
#میز_تربیتی_معرفتی
#کارگروه_تولید_محتواهای_کاربردی_رهنما
💠 فرزندان روحالله (ره)
شبکه کانونهای مردمی نخبهپرور
بنیاد نهضت انقلاب اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
قرآن (تدبر).pdf
2.85M
🔰 فایل pdf درسنامه کلاس قرآن- مرحله اول تدبر
#آماده_چاپ
🆔 @farzandanerouhollah
🔰 نخبه شو
مطالعه زندگی آدمهای موفق و مسیری که طی کردهاند؛ می تواند چراغ راه خوبی برای ما جهت برنامهریزی درست برای زندگیهایمان باشد و کمک مان کند که در هدفگذاری دقیقتر و بهتر عمل کنیم.
طرح درس #رمزموفقیتنخبگان که ویژه دانشآموزان پایه هفتم است، در پنج جلسه به این مسئله میپردازد. در این فایل دانشآموز درگیر یک پژوهش می شود و درباره شخصیت انتخابی خود تحقیق میکند و طی یک فرایند در کلاس گزارش میدهد.
📝این طرح درس توسط موسسه استعداد برتر میثم تمار قم تهیه شده است.
#مدرسه_فرزندان_روح_الله
#تربیتی_معرفتی_نوجوان
#کار_خوب_دیگران
💠 طرح فرزندان روح الله(ره)
شبکهی کانونهای تربیت نخبگانی
بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی
🆔 @farzandanerouhollah
درسنامه رمز موفقیت.rar
8.32M
🔰 فایل rar درسنامه رمز موفقیت نخبگان
#آماده_چاپ
🆔 @farzandanerouhollah
🔰 روشهای مطالعه براساس روش
روشهای مطالعه دستهبندیهای مختلفی دارد. یکی از این دستهبندیها، تقسیمبندی براساس نحوهی اجرای مطالعه میباشد. شناخت بهترین روش مطالعه برای هر دانشآموز کمک میکند که بازده مطالعاتی، افزایش یابد. در ادامه شاخصترین روشهای مطالعه براساس نحوهی اجرا را ذکر میکنیم.
1⃣ خواندن با صدای بلند
در این روش فرد باید صدای خود را موقع خواندن متنها استماع کند. این افراد معمولا نیاز به مکانی خلوت برای درس خواندن دارند تا علاوه بر اینکه صدای دیگری مزاحم مطالعهی آنها نشود، آنان نیز مزاحمت برای دیگران ایجاد نکنند.
2⃣ مطالعه از طریق گوش دادن
افرادی که با این روش یادگیری بهتری دارند، عادت کردهاند تا مطالب را به صورت شنیداری فرابگیرند. بهترین روش برای این افراد آن است که از محتواهای ضبط شده استفاده کنند و با گوش کردن این محتواها از آنها نکتهبرداری کنند. یک روش دیگر نیز ضبط کردن صدای خود و تکرار چندبارهی آن است.
3⃣ خواندن با صدای آهسته
این دسته افراد نیازی به بلندخوانی و استماع صدای خود ندارند ولی در هنگام مطالعه با ادا کردن کلمات به صورت بیصدا و به گونهای که لب و زبان آنها کلمات را ادا کند، راحتی بیشتری دارند.
4⃣ خواندن با چشم
در این روش مطالب با چشم دنبال میشوند و کلمات فقط در ذهن ادا میشوند. این روش غالبا با تمرکز و دقت همراه است و سرعت بیشتری نسبت به دیگر روشها دارد. در صورت تبحر، این روش بهترین روش مطالعه برای عمدهی افراد شناخته میشود.
#روش_مطالعه
#میز_علمی_تحصیلی_نوجوان
#ویژه_دبیران_و_معلمان_کانون
🆔 @farzandanerouhollah