📖 نگاه به گذشتگان بکن!
🔸ببینید پادشاهان کجایند و قدرتها کجا رفتند؟ رئیس جمهورها کجا هستند؟ آیا وقتی تفکر کردید که اینها کجا هستند، بصیر نمیشوید که چه کار بکنید و چه کار نکنید؟ این است حاصل تفکر درست. نگاه به گذشتگان بکن، گذر عالم را می بینی، بعد هم بگو همانطوری که داغ دنیا را به دل آنها گذاشت، میخواهد من را هم مشغول دنیا بکند تا داغش در دلم بیفتد. من دیگر حواسم را جمع میکنم.
🔹قبل از اینکه او طلاقم دهد، من طلاقش میدهم. خیلی فرق است بین آن کس که دنیا را طلاق می دهد تا کسی که دنیا طلاقش می دهد؛ کسی که دنیا را طلاق میدهد مثل درختی است که از درون زمین میجوشد و بیرون می آید، سر میزند بیرون و زنده می شود. او خودش را آزاد میکند؛ مثل پروانهای که از لاکش بیرون می آید. کرم ابریشم وقتی درون پیله بالغ شد، اگر خودش این پیله را سوراخ کرد و آمد بیرون، پروانه میشود، میپرد و این طرف و آن طرف می رود؛ اما اگر تا وقتی که آن را سوراخ نکرده به دست صاحبش افتاد، او را در دیگ آب جوش میاندازد و از او ابریشم میگیرد؛ یعنی اگر دنیا را استخدام نکردی، دنیا استخدامت می کند. تا تو را نبرده برو؛ یعنی تا در دیگت نگذاشتهاند، سوراخ کن برو. وقتی سوراخ کردی و رفتی بیرون، دیگر پیله هم به درد او نمیخورد. او دیگر پیله بدون تو را در آب نمیاندازد؛ چون همهاش قیچی قیچی شده. او میخواهد تا این کرم قیچی اش نکرده از آن ابریشم بگیرد. این است دنیا. بعضی پروانه شدند مثل مؤمنان و پریدند و رفتند؛ از بعضیها هم ابریشم می گیرند.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۴۰
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 تاریخ اسلام
🔸یکی دیگر از کارهایی که میتوان در مساجد انجام داد، تدریس تاریخ اسلام است. تاریخ اسلام برای تربیت نخبگان معنوی بسیار مؤثر است. هیچ چیزی مثل تاریخ اسلام، انسان را قوی بار نمیآورد.
🔹بسیاری از جوانان مذهبی هستند ولی تاریخ اسلام و سیره نبوی را دقیق نمیدانند. تاریخ اسلامی که در مدرسه و دانشگاه تدریس می شود کافی نیست. وقتی تاریخ با جزئیات بیان میشود، معارف بهصورت قطرهچکانی در قلب و روح و ذهن فرد چکیده شده و فرد دیندار ساخته می شود.
🔸انسان با یادگیری مباحث نظری دین آنقدر متدین نمیشود که با تاریخ اسلام متدین میشود. منظور از تاریخ اسلام، تاریخ دین اسلام و اولیای آن، یعنی نبی مکرم اسلام (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۶۱
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌷میلاد دخت رسالت، همسر ولایت، مادر امامت حضرت زهرا "سلام الله علیها" بر منتظران ظهور مبارک باد.🌷
💚اَللّهُـــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّـــکَ_الفَــــرَج💚
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📝 #بخوان | تحول در علوم انسانی
👤 حجت الاسلام مجتبي مصباح یزدی
🔸در سالهای اخیر نظریات گوناگونی در خصوص چگونگی تحول در علوم انسانی مطرح شده است که سوالات زیادی را در پی داشته است:
نحوه مواجهه ما با علوم انسانی غربی موجود چگونه باید باشد؟
مبانی غلط علوم انسانی غربی چگونه بر نظریات آنها موثر است؟
روش مطلوب تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟
و ...
🔹گروه علمی فرهنگی فتح، برای یافتن پاسخ این سوالات، این بار محضر استاد بزرگوار، حجت الاسلام مصباح یزدی رفته است و گفتگویی خواندنی با ایشان داشته است.
🔸گفتنی است که یکی از تالیفات ارزنده ایشان در حوزه علوم انسانی اسلامی، کتاب "فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی" می باشد.
📥 لینک دریافت متن #مصاحبه
🌐 fatehan.net/post/76
🆔 @fatehan
📖 انتخاب خویش، قبل از انتخاب همسر
🔸مشکل اصلی خیلی از دختر خانم ها و آقا پسرها آن است که قبل از انتخاب همسر، خودشان را انتخاب نکرده اند. انتخاب خویش؛ یعنی انتخاب مسیر زندگی؛ یعنی انتخاب آنچه، بهانه نفس کشیدن ما است. چه پسر و چه دختر، باید کسی را برای زندگی انتخاب کنند که در زندگی، بدنبال همان چیزی بگردد که خودش به دنبال آن می گردد؛ در زندگی چیزهایی برایش مهم باشد که برای خودش اهمیت دارد.
🔹برای مشاوره ازدواج می آید و می گوید: کسی به خواستگاری من آمده؛ شغلش فلان و خانواده اش چنین و تیپ و ترکیبش آن چنان و عقایدش این و آن. منتظر است که من هم نظر خودم را بگویم. من هم می گویم: خودت چگونه هستی و به دنبال چه می گردی؟ اگر معنویت، جزء زندگی او هست، تو هم این گونه ای؟ اگر کار فرهنگی از دغدغه های اصلی زندگی اوست، تو هم این چنینی؟ اگر پول، حرف اول و آخر را در زندگی او می زند، در زندگی تو چه چیزی حرف اول و آخر را می زند؟ اگر جلب نظر مردم در زندگی، رکن زندگی او است، رکن زندگی تو هم هست؟ و ... .
🔸بنده بارها از افراد مختلف این سوال را پرسیده ام که «دلخوشی» شما در زندگی چیست؟ بهانه نفس کشیدن شما در این دنیا چیست؟ اگر به شما بگویند که یک ساعت دیگر از این دنیا می روید، ازاینکه به کجا نرسیده اید ناراحت می شوید؟ برای اینکه این پرسش ها کمی ملموس تر شود، دو مشخصه برای دلخوشی یا همان «هدف» بیان می کنم. هدف زندگی آن چیزی است که زندگی انسان را تفسیر و مدیریت می کند. «تفسیر می کند » یعنی اینکه انسان به امید داشتن یا به دست آوردن آن، زندگی می کند. «مدیریت می کند» یعنی اینکه انسان برنامه های زندگی خود را به گونه ای می چیند که به آن برسد و اگر آن را دارد از دست ندهد. کسی تمام دلخوشی اش پول است وقتی به او می گویی: «چرا به فامیلت سر نمی زنی؟ » می گوید: «مگر در صله ارحام پول هم هست؟» این فرد وقتی پول دارد، امید به زنده بودن دارد؛ اما وقتی احساس فقر می کند، علاقه ای به ادامه زندگی ندارد.
🔹وقتی که خوب این پرسش را برای مخاطب باز کرده ام معلوم شده که بسیاری از آنها دل خوشی و هدف مشخصی برای زندگی ندارند، به شدت «اکنون زده» هستند و امروز را به امید فردا طی می کنند.
🔸قبل از اینکه در مورد شریک زندگی ات فکر کنی، باید ببینی در زندگی دنبال چه چیزی هستی و به کجا می خواهی برسی، دل خوشی ات چیست؟ چه هدفی در زندگی داری، تا بتوانی کسی را انتخاب کنی که او هم با تو در هدف و دلخوشی ات اشتراک داشته باشند.
🔹دختر و پسری با هم ازدواج کرده اند. یکی از آنها در زندگی به چیزی جز حرف مردم نمی اندیشد. دلخوشی اصلی او در زندگی، جلب توجه و نظر مردم است، اگر جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد، بشدت به هم می ریزد. در زندگی دیگری، مردم در حاشیه قرار دارند و دلخوشی اش جلب رضایت خداست. امشب یکی از اقوام، عروسی دارد. عروسی شان گناه آلود است. یکی می گوید باید رفت، چرا که نمی شود با مردم مخالفت کرد و دیگری می گوید نباید رفت؛ زیرا که خدا به چنین مجلسی راضی نیست. یکی می گوید یک شب هزار شب نمی شود، دیگری می گوید برای یک شب هم حاضر نیستم گناه کنم. یکی می گوید به عروسی نرفتن همان و نیش و کنایه های فامیل همان، دیگری می گوید رفتن همان و به گناه آلوده شدن همان. از آنجا که دلخوشی و هدف این دو تفاوت زیادی با هم دارد، به این راحتی نمی توانند در کنار هم زندگی کنند. این دو باید مساله خود را پیش از ازدواج حل می کردند؛ یعنی باید به این تفاوت فکر می کردند و پی می بردند و تصمیم خود را بر اساس آن می گرفتند.
🔸بسیاری از ما بالاخره در طول زندگی هدفی برای زندگی مان پیدا می کنیم؛ اما اگر یافتن این هدف پس از ازدواج اتفاق بیفتد، خطرناک است؛ زیرا امکان دارد همسر ما که حالا شریک زندگی مان شده، این هدف را به عنوان دل خوشی خود در زندگی انتخاب نکرده باشد.
🔹بنا بر آنچه گفته شد، رسیدن به مرحله ای از ثبات شخصیت برای ازدواج، لازم و ضروری است . کسی که هنوز هدفی ثابت برای زندگی خود انتخاب نکرده، به ثبات شخصیت نرسیده؛ به همین دلیل نمی تواند در ازدواج تصمیم محکم و قابل اعتمادی بگیرد. چقدر اشتباه می کنند کسانی که با قانون «باری به هر جهت» به سراغ ازدواج می روند و هدف زندگی را بیش از آن که یک مساله کاربردی بدانند، مساله ای تئوری دانسته و میان آن و ازدواج و زندگی مشترک ارتباطی نمی بینند!
🔸کمی درباره مشکلاتی که درزندگی های اطراف خود می بینید، تامل کنید. آیا تعداد قابل توجهی از این مشکلات ریشه در تفاوت میان دغدغه های زن و شوهر ندارد؟ اگر اندکی به حقیقت زندگی مشترک که همراهی در مسیر زندگی است توجه کنیم، خواهیم پذیرفت که «انتخاب خویش» تا چه اندازه در «انتخاب همسر» تاثیرگذار است.
✂️ #برشی_از_کتاب : نیمه دیگرم جلد ۱
👤 حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 پرورش جامعهپذیری افراد در مسجد
🔸یکی از اتفاقهای دیگری که در مسجد میافتد، پرورش مهارتهای اجتماعی مذهبیهاست. در مساجد فعالیتهای فوقبرنامهای هستند که میتوانند تواناییهای اجتماعی و جامعهپذیری افراد را افزایش دهند و مهارتهای آنها را در این زمینه بالا ببرند. بهعنوان مثال میتوان در مسجد به هر بهانهای یکی از دانش آموزان را پشت تریبون فرستاد و مثلاً به او گفت که "جوان! برو این مطلب را به مردم اعلام کن". همین کار مهارت آنها را افزایش خواهد داد.
🔹آماری که در دانشگاه تهران گرفته شده، نشان میدهد ارتباطات اجتماعی بچه های مذهبی بهتر و بیشتر از دیگران است و آنها در ارتباطهای اجتماعی نسبت به بچههای غیرمذهبی موفقتر هستند. محل تربیت این عده در مساجد است.
🔸سالهاست کسانی که در دانشگاهها هستند، گزارش میدهند که هر کس از کودکی در مسجد پرورش پیدا کرده است، وقتی به دانشگاه میآید مانند خورشیدی است بین ستارهها. واقعاً تفاوت، به همین شکل است و هرکس که در مسجد پرورش پیدا نکرده، وقتی به دانشگاه میآید، خودش با مشکلاتی مواجه است که حل این مشکلات برایش بسیار دشوار خواهد بود.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۷۵
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | جنبش دانشجویی و استکبار ستیزی
👤 سيد ياسر جبرائيلي
🔸در مذاکرات برجام با رهبری هماهنگ شد، اما به دستور رهبری عمل نشد.
🔹ما با دو برجام مواجه هستیم. برجام ایران و برجام آمریکا. برجام ایران همان است که مشروط به نامه ۲۹ مهر ۹۴ رهبر انقلاب است که به آن عمل نکردند و برجام آمریکا، همان است که دولت امروز به آن عمل می کند.
🔸در استعمار فرانو، یک کشور به واسطه مستعمرههای فکری و نخبگان وابسته، به همان صورتی در میآید که زمانی با اشغال مستقیم و حکومتهای دست نشانده درمیآمد.
🔹برخی مدیران امروز ما مستعمرههای فکری غرب هستند.
🔸واگذاری بیسابقه بازار ایران به خارجی بلایی را بر سر ما خواهد آورد که در عصر قاجار آمد.
🔹دولت یازدهم در حال قتل عام تولید داخلی، یعنی منبع ثروتآفرینی ملی با محرومسازی تولیدکننده از بازار است.
🔸ارزش ریال ایران در دولت یازدهم ۲۵ درصد کاهش یافت.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/88
🆔 @fatehan
📖 درمان در شرایط زمان
🔸مشکلات روحی در بستر زمان پدید میآیند و درمان آنها نیز زمانی طولانی و مناسب میطلبد، ضعف اراده نیز مشکل روحی است که درمان آن زمانبر است.
🔹اگر اراده ضعیف را بدون توجه به شرایط زمان درمان کنیم، نتیجه آن شکست خواهد بود و اراده را ضعیفتر میکند.
🔸نخستین راهکار مبارزه با ضعف اراده، پذیرش واقعیتِ توجه به زمان و شرایط مناسب است. کسی که از اراده ضعیف رنج میبرد، در نخستین گام باید زمانشناس باشد.
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۵۴
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 کارگاه جامع #روانشناسی_اسلامی
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🔰منزل دوم: چيستي روانشناسي اسلامي تا رواندرماني با رويکرد اسلامي
سرفصل های کارگاه:
۱. چيستي و امکانسنجي روانشناسي اسلامي (ماهيت روانشناسي اسلامي)
۲. چرايي روانشناسي اسلامي (ضرورت روانشناسي اسلامي)
۳. چگونگي دستيابي به روانشناسي اسلامي (روش شناسي)
۴. اصطلاحات تخصصي، سازهها و سنجهها در روانشناسي اسلامي
۵. فرضيه سازي و آزمون فرضيه در روانشناسي اسلامي
۶. نظريه پردازي در روانشناسي اسلامي
۷. رواندرماني اسلامي و بهداشت رواني در اسلام
۸. رويکرد روانشناسي اسلامي به مدل زيست پزشکي بيماريهاي رواني
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
📲 09363732094
🆔 @moshaver1
با ما همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 استعمار نو و تعطیل فکر
🔸اسم استعمار نو زیاد برده شده است؛ اما اینکه این استعمار چه بوده و تعریفش چیست و چه روشی دارد، جای بحث است. استعمار کهنه، استعمار نظامی است؛ استعمار نو چه استعماری است؟ استعمار نو یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آن هم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر.
🔹استعمار میخواهد به جای شما فکر کند، شما را آمادهخور خودش قرار بدهد. به جای شما در قضیه فکر کند و محصولات فکرش را بهصورت سیصد چهارصد کتاب در اختیار شما بگذارد و بعد هم هرکسی این مطالب را قبول و باور داشته باشد و به کار ببندد، به او لقب کارشناس، توانمند، مدیر، مدبر و فرهیخته بدهد. یک امر ضد ارزشی را ارزش جلوه می دهد.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۵
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan