eitaa logo
جَذَوات | فاطمه داداشی
1هزار دنبال‌کننده
185 عکس
15 ویدیو
0 فایل
دانشجوی دکترای فلسفه در جستجوی فهم ِ «انسان» «جَذوات»، گدازه‌‌های آتشی را می‌گویند که در دل چوب گداخته‌ای شعله‌ور است. برای ارسال نظرات: @fatemedadashi لینک اینستاگرام: https://instagram.com/fatemedadashi_?igshid=YmMyMTA2M2Y=
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 روزگار بعد از این، همه‌چیز دروغ خواهد بود. روزگار بعد از این، روزگار «تردید» است... ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺ضرورت استقلال زن و عاملیت او ▪️برخلاف باور عمومی که زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی می‌داند، وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نشان از مظهریت «جلال» الهی نیز بر پهنه‌ی زمین و آسمان دارد. ▪️جنس زن، کما اینکه مَظهَر و آشکارشده‌ی اسم جمال(زیبایی) است، می‌تواند مُظهِر و آشکارکننده‌ی اسم جلال(کبریایی) الهی نیز باشد. ▪️این جلال و کبریایی نه از قدرت‌‌های اکتسابی نشأت می‌گیرد، و نه از اقتدار اعتباری و نه قدرت بدنیِ زایل‌شدنی(که عمدتا درباره‌ی مردان چنین است)؛ بلکه از درون و شأن وجودی زن بما هو زن می‌جوشد. ▪️بر خلاف اسم جمال که نوعی موهبت الهی به جنس زن است؛ مُظهرِیت زن برای اسم جلال الهی با ارادۀ خود او محقق می‌شود. ▪️اینجاست که حفظ و تقویت و تعمیق استقلال و عاملیت زن بعنوان بستر تحقق و آشکارکنندگی اسم جلال الهی در وجود زن، ضرورت می‌یابد. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺این روایت را یکی از مخاطبانم در ارتباط با نوشته‌ی قبلی فرستاد. ▪️در برخی روایات دیگر هم چنین مضامینی آمده، که از عظمت و جلالت حضرت زهرا یا حضرت زینب (سلام الله علیهما) چشم‌ها فرومی‌افتاد. ▪️چنانکه که سابقا در تبیین فلسفه‌ی حجاب نوشته بودم، مساله‌ی پوشش و حجاب را بایستی ناظر به جلالت و کبریایی زن تبیین کرد که در آن، زن در انتخاب و تحفظ بر حجاب، اراده و عاملیت استقلالی دارد؛ برخلاف نگاه سنتی غالب که حجاب را در نسبت با جمال و زیبایی‌های زنانه تعبیر می‌کنند که نگاهی مردمحور است و زن در انتخاب آن منفعل از نگاه مرد است. [این سلسله استوری ها را در هایلایت «تفسیر حجاب» در اینستاگرامم نوشته‌ام(لینک اینستاگرامم در بیوی کانال)] ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هیچ محدودیتی ندارد. ملاک شایسته‌سالاری است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: مردان و زنان باید در خانه با یکدیگر تفاهم داشته باشند. کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زنان نیست. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔺همانطور که سال گذشته‌ هم در دیدار رهبری با زنان گفتم، حرف‌های رهبری تکرار حرف‌های بیست-سی سال پیش ایشان بود و مطلب جدیدی نداشت؛ امسال هم همان‌ها را تکرار کردند. 🔹این حرف‌ها ظاهراً بدیهی است! اما چرا همچنان زنان حاضر در حسینیه به وجد می‌آیند و تکبیر سر می‌دهند؟ 🔹در واقع سوال این است که چرا حرف‌های بیست-سی سال پیش رهبری به گفتمان غالب در جامعه تبدیل نشد؟ چرا برای زنان مذهبی(!) هنوز این چیزها مسأله است؟ 🔹 به من می‌گویند تو سیاه‌نمایی می‌کنی! سیاه، این وضعیت انسداد است که پس از چهل و چند سال از گذشت انقلاب اسلامی، بجای آنکه برای جهانیان حرف نوی جمهوری اسلامی برای زن را نشان بدهیم، باید بشینیم درباره ظرف‌شُستن یا نشُستن خانم‌ها چانه بزنیم! ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔰«دیدارهای تکراری» با زنان و وضعیت انسداد خطر تبدیل دیدار به پناهگاه رهبری در دیدار امروز هم چیزی جز تکرار، تأکید و تصریح همه‌ی مباحثشان در سالهای اخیر نفرمودند. اگر از پنج‌شش نکته‌ی اساسی و جدید در دو دیدار گذشته صرف‌نظر کنیم مجموع مباحث نشان از نوعی عقب‌ماندگی در «حوزه زنان» می‌دهد. با این که حجم گسترده‌ی مباحث رهبری با یک تتبع فنی و تخصصی موجود و روشن است باید به این چند سوال پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی جامعه‌شناسانه. چرا رهبری حرف‌های قبلی‌شان را تکرار می‌کنند؟ یا به عبارتی چرا ایشان هم‌چنان «مجبور» هستند در مقام پاسخ به شبهات و در موقعیت «تأکید پشت بلندگو» قرار بگیرند؟ و چه بانوان احساس کرده‌اند باید به رهبری پناه ببرند و راه‌حل را در مطالبه‌ی برگزاری دیدار جستجو کنند؟ چرا خانم‌های حاضر در جلسه از برخی تاکیدات رهبری امیدوار می‌شوند و تکبیر می‌گویند؟ مگر این حرفها جدید است؟ این سوالات برخاسته از یک وضعیت مشکل‌دار واقعی است که من نام آن را «وضعیت انسداد» می‌گذارم. چه چیزی سد شده است؟ بیش از سه دهه حرکت مستقل و زنانه‌ی زنان. چه چیز مانع است؟ غلبه‌ی انگاره‌های گفتمان تحجر و تجدد. نتیجه چیست؟ نگاه خاص رهبری در کشاکش آشفتگی‌های خودمتجهدپنداران پرخطا و خیانت‌های غرب‌گرایان سودجو، راه به گفتمان عمومی پیدا نمی‌کند و خانم‌ها در نتیجه با تعدد انتظارات، تحمیل انگاره‌های گوناگون و متناقض، موانع سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز، سیاست‌زدایی از زن و امنیتی دیده‌شدن مواجه می‌شوند. هنوز که هنوز است باید تفاوت وظیفه‌ی خانه‌داری با تحمیل کارهای اجرایی خانه بیان شود! هنوز که هنوز است صحبت کردن از برابری زن و مرد مطلقاً تابو است و هنوز که هنوز است شایسته‌سالاری مبنا نیست. اینها برای دهه‌ی پنجم انقلاب افت دارد. درنظر بگیرید که مخاطب اولیه‌ی این ماجرا غالباً خانم‌های مذهبی هستند. بنابراین روشن است که تا عمومی‌شدن این قرائت از زن و جنسیت راه دشواری در پیش است. وضعیت مردساخته که اراده‌ی مستقل زنان را پس می‌زند، امکان شکوفایی حداکثری را از آنها می‌گیرد و حیات آن‌ها را فروبسته می‌کند؛ چون مردساختگی نوعی تفوق اراده‌ی مردانه بر ساخت اجتماعی و گفتمانی است و طبیعی است که زنان تحت‌فشار باشند. لذا نیروی زنان پشت این تصلب‌های مردانه گرفتار است و این وضعیت سرانجامی جز تبدیل شدن «دیدار رهبری» به «پناهگاه زنان» ندارد. این وضعیت بیش از هر چیزی ناشی از خطاها و نقائص نخبگان و حلقه‌های میانی است که نمی‌توانند سالها اندیشه‌ورزی ویژه‌ی رهبری را مبنای حرکت انقلابی و اصلاحی قرار داده و بر گیجی‌های خود پایان بخشند. چه باید کنیم تا این دیدارها نجات پیدا کنند؟ باید عیناً به رهبری نشان بدهیم این شبهات پیش‌پا افتاده را خودمان حل کرده‌ایم و اکنون به مرحله‌ی جدیدی رسیده‌ایم و لازم است مباحث ناگفته یا عمیق‌ترشان که حرکت را جلوتر از این موقعیت می‌برد بیان کنند و ماموریت‌های بعدی را به عهده‌ی زنان و مردان بسپارند. مادامی که تقاضا از رهبری در همین سطح است ایشان نیز باید در همین سطح منتظر بماند و این خسارت است. @Mahdi_Takallou
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺همانطور که سال گذشته‌ هم در دیدار رهبری با زنان گفتم، حرف‌های رهبری تکرار حرف‌های بیست-سی سال پیش ا
🔺بگذارید بی‌پرده بگویم؛ هرچند شاید هنوز هم عده‌ای وجود این وضعیت را انکار کنند؛ اما صحبت‌های تکراریِ امروز رهبری نشان داد انکارناپذیر است. 🔹اجمال‌اش این است که گفتمان غالب در ایران خصوصا در جامعه‌ی مذهبی، گفتمان مردسالاری است. در غرب مردسالاری به شیوه‌ی مدرن صورت می‌گیرد؛ در ایران در قالب شکل‌هایی از تحجر. 🔹هر دو هم برای پوشش این مردسالاری روش‌هایی دارند؛ غرب با روکش آزادی وارد می‌شود؛ تحجر با روکش ولایت (یکطرفه) و اقتدار مردان بر زنان، و اولویت و اصالت‌داشتنِ مرد بر زن در تکوین جامعه و زیست اجتماعی. 🔹اما ما اگر بخواهیم مردسالاری مدرن غربی را نقد و نفی کنیم؛ راهی نداریم جز آنکه نشان دهیم خودمان مبتلا به مردسالاری نیستیم. و این راهی ندارد جز آنکه تشخص هویتی و اراده‌ورزی استقلالی زنان را به رسمیت بشناسیم. 🔹صحبت‌های تکراری امروز رهبری(که در پاسخ به نمایندگان نخبه‌ی زنان ایرانی بود) نشان داد که مسائل زن در جامعه‌ای ایران هنوز به سطحی نرسیده که زن با تشخص وجودی خویش در صدد اثبات خود برای دیگری(غرب) باشد. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺چرا به تکراری بودن سخنان رهبری نقد داریم؟ این نقد به‌چه کسانی وارد است؟ به رهبری یا به گفتمان انسداد؟ گفتمان انسداد چه وضعیتی را در جمهوری اسلامی برای مردم رقم زده است؟ گفتمان انسداد؛ گفتمانی است که «جمهوریِ» اسلامی را برنمی‌تابد؛ اما در «جمهوری اسلامی» جریان غالب شده است. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺یکی از اشکالاتی که به یادداشت پیشین داشتند، این بود که چرا نوشتم وضعیت میدان محصول امکانی است که مدرنیته فراهم کرده. در یادداشت تکمیلی توضیح دادم: ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺میدان، میدان مدرنیته است 🔸مدرنیته ویژگی تاریخی عصر ماست. مدرنیته در نگاه فلسفه تاریخی، نه به معنای غرب سیاسی است و نه معنای غیر دینی دارد. مدرنیته ناظر به دوره‌ی تاریخی عصر حاضر است که ویژگی اساسی آن، برانگیختن «عاملیت» انسان است. ویژگی انسانِ عصر مدرن، خودآگاهی و اراده‌ورزی(عاملیت) اوست. این ویژگی در انسان و تاریخ ماقبل از مدرن آشکار نیست. . 🔸«خودآگاهی» و «عاملیت» انسانِ عصر مدرن، در پدیده‌ی انقلاب اسلامی به نحو شدت‌یافته‌ای ظهور کرد. اما تفاوت انسانِ مسلمان عصر مدرن با انسانِ غربی عصر مدرن، تفاوت در عقلانیت اوست. عقلانیت انسان غربی عقلانیت خودبسنده(اومانیستی) است؛ اما عقلانیت انسان اسلامی عقلانیت توحیدی(مبتنی بر وحی است). درواقع انسان عصر مدرن، چه غربی و چه مسلمان، در ویژگی خودآگاهی و عاملیت مشترک‌اند؛ و در عقلانیت متفاوت می‌شوند. . 🔸این ویژگی است که به انسان عصر مدرن «امکانِ» انقلاب می‌دهد. کما اینکه به عقیده‌ی برخی فلاسفه‌ی سیاسی و تاریخی، انقلاب اساساً یک پدیده‌ی مدرن است. در مرتبه‌ی بعد، اینکه این انقلاب در کدام جهت حرکت کند، به نوع «عقلانیت» او بستگی دارد. . 🔸اینکه در یادداشت قبل نوشتم وضعیت میدان در حوزه زنان وضعیتی است که مدرنیته «امکان» آن را فراهم آورده، از همین باب است. عصر مدرن بلحاظ تاریخی این «امکان» را فراهم می‌سازد که انسان‌ها ساخت جامعه را بر اساس عاملیت خود تنظیم کنند. اما اینکه استفاده از این «امکان» در کدام جهت رقم بخورد، بستگی به نیروهای حاضر در میدان دارد که کدام عقلانیت را تقویت می‌کند. 🔸ما در حوزه‌ی زنان چه نیروهایی داریم؟ نیروهای مقومِ ۱-عقلانیت غربی ۲-عقلانیت شرقی ۳-هم‌غربی و هم‌شرقی ۴-نه‌شرقی و نه‌غربی(الگوی سوم). اما کدام یک از اینها در میدان حضور دارند؟ نیروی شرقی(گفتمان انسداد) که اساسا زن را زنِ درخانه می‌داند و زنِ اجتماعی منسوب به گفتمان او نیست؛ زنِ غربی، که اساساً خود را ذیل اسلام و ایده‌های انقلاب تعریف نمی‌کند و ذیل عقلانیت اومانیستی قدم برمی‌دارد؛ زنِ هم‌شرقی و هم‌غربی یا ابَرزن استثنائی؛ که همین گروه اخیر به اشتباه به الگوی سوم نسبت داده می‌شوند و دائماً در تزاحم عمیق بین نقش‌ها، مسائل‌شان «اجباراً» در این سطح مانده که بالاخره کارِ خانه وظیفه‌ی کیست؟ آیا زن حق فعالیت اجتماعی دارد؟ آیا زن می‌تواند مدیر و وزیر باشد؟ . 🔸ما در میدان، زنِ الگوی سوم نه‌شرقی نه‌غربی را آشکارا نمی‌بینیم، چرا که زنِ الگوی سوم، نیازمند ساخت الگوی سومی است. وقتی ایده‌ی الگوی سوم در ساخت جامعه حلول نیافته، نمی‌توان انتظار داشت ایده الگوی سوم انقلاب را در وضعیت میدان حاضر دید. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺نکات دقیق جناب آقای دکتر مسعود معینی پور پیرامون یادداشت «وضعیت انسداد در فهم زن» https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺تکرار خوب است اما باید با صدای بلند فریاد بزنیم: «حرف‌های رهبری تکراری است!» 🔸تصویر: پنج جلد از حرف‌های تکراری رهبری؛ از سی‌سال پیش! این کتاب پنج‌جلدی تقریبا تمام بیانات رهبری از سال ۶۸ تا ۹۲ درباره زن است. 🔸کافی است بخش‌های مختلف این کتاب را بدون اسم رهبری منتشر کنید؛ آنوقت می‌بینید گفتمان انسداد با انواع برچسب‌های فمنیست و غرب‌زده و ضد دین، شما را خواهد شُست :) ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd