🔺یکی از اشکالاتی که به یادداشت پیشین داشتند، این بود که چرا نوشتم وضعیت میدان محصول امکانی است که مدرنیته فراهم کرده. در یادداشت تکمیلی توضیح دادم:
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺میدان، میدان مدرنیته است
🔸مدرنیته ویژگی تاریخی عصر ماست. مدرنیته در نگاه فلسفه تاریخی، نه به معنای غرب سیاسی است و نه معنای غیر دینی دارد. مدرنیته ناظر به دورهی تاریخی عصر حاضر است که ویژگی اساسی آن، برانگیختن «عاملیت» انسان است. ویژگی انسانِ عصر مدرن، خودآگاهی و ارادهورزی(عاملیت) اوست. این ویژگی در انسان و تاریخ ماقبل از مدرن آشکار نیست.
.
🔸«خودآگاهی» و «عاملیت» انسانِ عصر مدرن، در پدیدهی انقلاب اسلامی به نحو شدتیافتهای ظهور کرد. اما تفاوت انسانِ مسلمان عصر مدرن با انسانِ غربی عصر مدرن، تفاوت در عقلانیت اوست. عقلانیت انسان غربی عقلانیت خودبسنده(اومانیستی) است؛ اما عقلانیت انسان اسلامی عقلانیت توحیدی(مبتنی بر وحی است).
درواقع انسان عصر مدرن، چه غربی و چه مسلمان، در ویژگی خودآگاهی و عاملیت مشترکاند؛ و در عقلانیت متفاوت میشوند.
.
🔸این ویژگی است که به انسان عصر مدرن «امکانِ» انقلاب میدهد. کما اینکه به عقیدهی برخی فلاسفهی سیاسی و تاریخی، انقلاب اساساً یک پدیدهی مدرن است. در مرتبهی بعد، اینکه این انقلاب در کدام جهت حرکت کند، به نوع «عقلانیت» او بستگی دارد.
.
🔸اینکه در یادداشت قبل نوشتم وضعیت میدان در حوزه زنان وضعیتی است که مدرنیته «امکان» آن را فراهم آورده، از همین باب است.
عصر مدرن بلحاظ تاریخی این «امکان» را فراهم میسازد که انسانها ساخت جامعه را بر اساس عاملیت خود تنظیم کنند. اما اینکه استفاده از این «امکان» در کدام جهت رقم بخورد، بستگی به نیروهای حاضر در میدان دارد که کدام عقلانیت را تقویت میکند.
🔸ما در حوزهی زنان چه نیروهایی داریم؟ نیروهای مقومِ ۱-عقلانیت غربی ۲-عقلانیت شرقی ۳-همغربی و همشرقی ۴-نهشرقی و نهغربی(الگوی سوم).
اما کدام یک از اینها در میدان حضور دارند؟
نیروی شرقی(گفتمان انسداد) که اساسا زن را زنِ درخانه میداند و زنِ اجتماعی منسوب به گفتمان او نیست؛ زنِ غربی، که اساساً خود را ذیل اسلام و ایدههای انقلاب تعریف نمیکند و ذیل عقلانیت اومانیستی قدم برمیدارد؛ زنِ همشرقی و همغربی یا ابَرزن استثنائی؛ که همین گروه اخیر به اشتباه به الگوی سوم نسبت داده میشوند و دائماً در تزاحم عمیق بین نقشها، مسائلشان «اجباراً» در این سطح مانده که بالاخره کارِ خانه وظیفهی کیست؟ آیا زن حق فعالیت اجتماعی دارد؟ آیا زن میتواند مدیر و وزیر باشد؟
.
🔸ما در میدان، زنِ الگوی سوم نهشرقی نهغربی را آشکارا نمیبینیم، چرا که زنِ الگوی سوم، نیازمند ساخت الگوی سومی است. وقتی ایدهی الگوی سوم در ساخت جامعه حلول نیافته، نمیتوان انتظار داشت ایده الگوی سوم انقلاب را در وضعیت میدان حاضر دید.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺نکات دقیق جناب آقای دکتر مسعود معینی پور پیرامون یادداشت «وضعیت انسداد در فهم زن»
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺تکرار خوب است اما باید با صدای بلند فریاد بزنیم: «حرفهای رهبری تکراری است!»
🔸تصویر: پنج جلد از حرفهای تکراری رهبری؛ از سیسال پیش!
این کتاب پنججلدی تقریبا تمام بیانات رهبری از سال ۶۸ تا ۹۲ درباره زن است.
🔸کافی است بخشهای مختلف این کتاب را بدون اسم رهبری منتشر کنید؛ آنوقت میبینید گفتمان انسداد با انواع برچسبهای فمنیست و غربزده و ضد دین، شما را خواهد شُست :)
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
باید خیلی دربارهی تحجر صحبت کنیم. ابعاد مختلفی به ذهن من میرسد. اول اینکه مناسبات تحجر در موضوع جنسیت و زن بسیار ویژه و منحصربفرد است که کاملا صحنه را در این زمینه خاص میکند. و باید در خصوص نحوهی مواجههای با آن بحث کرد. تفاوت مبارزه با تحجر و تجدد متفاوت است. اگر کسی خواست این را در اندیشه رهبری مقاله کند مواردی جهت راهنمایی به ذهنم میرسد. اما دست کم روشن است که رویههای متحجرانه در دو قالب رخ مینماید. گاه در قالب یک جریان متعین و نه لزوما متشکل و گاهی در قالب پسماندهای فکری در زبان خودیها و غیرمتحجرین. یعنی غیرمتحجرین ممکن است هنوز نتوانسته باشند خود را از سنتهای متحجرانه کاملا پیراسته کند. این گروه بیشترین نقش را در تولید آشفتگی و عدم اعتماد بنفس در زنان دارند. چون با زبان دین همچنان استیلا و استبداد میآفرینند.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺ضرورت استقلال زن و عاملیت او
▪️برخلاف باور عمومی که زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی میداند، وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نشان از مظهریت «جلال» الهی نیز بر پهنهی زمین و آسمان دارد.
▪️جنس زن، کما اینکه مَظهَر و آشکارشدهی اسم جمال(زیبایی) است، میتواند مُظهِر و آشکارکنندهی اسم جلال(کبریایی) الهی نیز باشد.
▪️این جلال و کبریایی نه از قدرتهای اکتسابی نشأت میگیرد، و نه از اقتدار اعتباری و نه قدرت بدنیِ زایلشدنی(که عمدتا دربارهی مردان چنین است)؛ بلکه از درون و شأن وجودی زن بما هو زن میجوشد.
▪️بر خلاف اسم جمال که نوعی موهبت الهی به جنس زن است؛ مُظهرِیت زن برای اسم جلال الهی با ارادۀ خود او محقق میشود.
▪️اینجاست که حفظ و تقویت و تعمیق استقلال و عاملیت زن بعنوان بستر تحقق و آشکارکنندگی اسم جلال الهی در وجود زن، ضرورت مییابد.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
چرا آدرس غلط میدهید؟
از زائران هراس ندارند
از انفعال شما «جرأت» پیدا میکنند!
#کرمان
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
جَذَوات | فاطمه داداشی
چرا آدرس غلط میدهید؟ از زائران هراس ندارند از انفعال شما «جرأت» پیدا میکنند! #کرمان #فاطمه_داداش
در ترور شهید #سیدرضی هم نوشتم. اساسا مسأله این نیست که چه پاسخی بدهیم.
نوشتم اهل سیاست کمی با خودشان بنشینند و فکر کنند چرا بعد از شهادت سردار اینقدر میخوریم؟
دانشمندان را میزنند، سرداران را میزنند، مهندسان اتمی و نطنز را میزنند، سیستمهای دولتی و خدماتی را میزنند، شاهچراغ میزنند، مردم را میزنند.
شما از کدام انتقام حرف میزنید؟ از کدام برخورد عاقلانه سخن میگویید؟
بجای اینکه هربار تکرار کنید چه پاسخی عاقلانه است یا نیست؛ کمی بنشینید فکر کنید چه چیز به آنها اینهمه «جرأت» میدهد؟
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
جَذَوات | فاطمه داداشی
در ترور شهید #سیدرضی هم نوشتم. اساسا مسأله این نیست که چه پاسخی بدهیم. نوشتم اهل سیاست کمی با خودشا
یک کلام بیایید بگویید منظور ما
از انتقام سخت این است و آن نیست.
بگویید مثلا منظورمان از انتقام سخت این است که تا ۲۵ سال دیگر اسراییل را محو میکنیم. ما هم میگوییم سلّمنا و دیگر مطالبهای نداریم. هر بار هم اتفاقی افتاد فقط محکوم میکنیم.
همهی مشکل ما این است.
شما چیزی میگویید و مردم چیز دیگری میفهمند. اساسا تلاشی هم نمیکنید این فاصلهی مفهومی را بردارید. شاید هم همان چیزِ دیگر منظور شما هم هست. اما به هر دلیل توانش را نداریم. پس چرا هربار حرفش را میزنید؟
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 این نزدنها نشانهی نمیتوانیمها نیست؛ نشانهی تدبیر است.
▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیمانی اگر نشانهای از یاس و مرعوب شدن داشته باشد، بیانصافی است. نزدن، همیشه نشانه نتوانستن نیست.
🎙حجتالاسلام محسن قنبریان در محفل چهاردهم فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
جَذَوات | فاطمه داداشی
🇮🇷 این نزدنها نشانهی نمیتوانیمها نیست؛ نشانهی تدبیر است. ▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیما
صد البته که صحیح همین است که نزدن را به تدبیر تحویل ببریم.
اما مسأله، چراییِ این نتیجه از تدبیر است.
و مسأله این است که چرا این بیپاسخی و ضربه خوردن، در نزد مردم «تدبیر» محسوب نمیشود؟ چرا این فاصلهی مفهومی میان تدبیر مسئولین و انتظارات مردم وجود دارد؟
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
با همهی نقصهای امنیتی
با همهی نقدهامان
با همهی بیشرفانی که روی خون هموطن میرقصند
با همهی خونهای به ناحق ریخته شده
با همهی دشمنیهای آشکار شده
برآیند این وضعیت ختم به خیر است.
شاید این حرف شعاری به نظر برسد
اما در آینده ثابت خواهد شد که همهی این اضلاع نامنتظم و بعضاً منفور، اضلاع مهم یک شکل منتظم خواهند بود.
هر کس دارد نقش خودش را در شکلگیری این نقشهی منتظم ایفا میکند، بإذن الله.
هم کسی که در عملکردش نقص دارد؛
هم کسی که دارد نقد میکند،
هم کسی که از کشتار هموطنانش خوشحال است،
هم همهی خونهای ریخته شده
و هم...
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔻هواپیمای اوکراینی/حادثه کرمان/غزه/و...
🔸در دوران فراگیری فضای مجازی، ما غم و غصههامان برای «دیگری» را در یک سطح و لایهای از زیست اجتماعی قرار میدهیم و جدای از آن، به روال زندگی روزمره خود با همهی خوشیهایش ادامه میدهیم.
🔸در این دوران، این سطح ابراز احساسات، از زندگیِ روزمرهی ما منفک شده است؛ اما در گذشته، غصهی «دیگری» در لایههای عمیقتری از زندگی خود ما نیز جریان داشت. برای ابراز همدردی نیاز بود تا عمق بیشتری از «خودمان» را درگیر همدردی با دیگری کنیم.
🔹 این روزها اما، این لایهی همدردی را از خود و زندگیمان جدا کردهایم و در یک طبقهای بیرون از زندگی، دم دست قرارش دادهایم. تسلیتهای آماده را در آن طبقه قرار میدهیم و تقدیم «دیگری» میکنیم و میرویم پیِ زندگی خودمان. تازه اگر تحت جبر فضای شبکه اجتماعی به تسلیت و تعزیت روی نیاورده باشیم.
🔸قبلاً در حادثه متروپل نوشته بودم که این ابراز احساسات دم دستی و کنشگریهای زیر پتو، چه بر سر خصلتهای انسانی ما میآورد. در حوادثی که برای دیگری اتفاق میافتد؛ این ابراز احساسات منفک شده از زندگی ما مانع از آن میشود که آنچه از درون ما برمیخیزد را اهمیت بدهیم، و چه بسا حتی دست به انکارش بزنیم و بر آن سرپوش بگذاریم.
🔹 احساسات هدایت شدهاند؛ ابرازشان سوگیری دارد؛ خالص نیستند؛ یا از پی کینه فعال میشوند و یا در پی خود کینهورزی به دنبال میآورند؛ ما خواه ناخواه این احساسات را از از آنِ خود نمیدانیم و میخواهیم متناسب با آن طبقه و لایهای که احساسات را درونش قرار میدهیم فعالیت کند. گاهی حتی برای اینکه از جماعت عقب نباشیم مجبوریم(یا مجبورمان میکنند) ادای غم و اندوه در بیاوریم.
🔹این روزها نه غم و غصهها اصالت دارد نه ابرازشان نشانی از همدردی. این روزها همه چیز بازی است؛ حتی ابراز همدردی. در این میدان و این طبقه از زندگی، تنها اگر بازیگر خوبی باشی برد کردهای.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای نخستینبار
📹 نماهنگ | نور اردهال
🔹روایت تصویری کوتاه از حضور رهبر انقلاب در بارگاه مطهر امامزادگان مشهد اردهال کاشان در تابستان ۱۳۹۵
🗓 به مناسبت ۲۷ جمادیالثانی، سالروز شهادت حضرت علی ابن امام محمد باقر علیهما السلام
📥 سایت
💻 Farsi.Khamenei.ir
جَذَوات | فاطمه داداشی
انتشار برای نخستینبار 📹 نماهنگ | نور اردهال 🔹روایت تصویری کوتاه از حضور رهبر انقلاب در بارگاه مطهر
🔺به مناسبت انتشار ویدیوی زیارت رهبر انقلاب در مشهد اردهال؛ یادداشتی را دربارهی «پیامدهای سیاسیِ یک روایت عادی» در روزنامه فرهیختگان نوشتهام.
🔗 از اینجا بخوانید.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺اینکه در جمع ائمهی جمعه چنین حدیثی را انتخاب کنند؛ سراسر معناست!
🔹مردم را نه با زبان، که با رفتار و کردارتان به نیکی و معروف دعوت کنید.
✍️#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: رسیدن به هدفهای اسلامی جز با حضور مردم امکان پذیر نیست/ مسئله مردم یک اصل اسلامی است
💻 Farsi.Khamenei.ir