eitaa logo
جَذَوات | فاطمه داداشی
916 دنبال‌کننده
185 عکس
15 ویدیو
0 فایل
دانشجوی دکترای فلسفه در جستجوی فهم ِ «انسان» «جَذوات»، گدازه‌‌های آتشی را می‌گویند که در دل چوب گداخته‌ای شعله‌ور است. لینک اینستاگرام: https://instagram.com/fatemedadashi_?igshid=YmMyMTA2M2Y=
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺یکی از اشکالاتی که به یادداشت پیشین داشتند، این بود که چرا نوشتم وضعیت میدان محصول امکانی است که مدرنیته فراهم کرده. در یادداشت تکمیلی توضیح دادم: ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺میدان، میدان مدرنیته است 🔸مدرنیته ویژگی تاریخی عصر ماست. مدرنیته در نگاه فلسفه تاریخی، نه به معنای غرب سیاسی است و نه معنای غیر دینی دارد. مدرنیته ناظر به دوره‌ی تاریخی عصر حاضر است که ویژگی اساسی آن، برانگیختن «عاملیت» انسان است. ویژگی انسانِ عصر مدرن، خودآگاهی و اراده‌ورزی(عاملیت) اوست. این ویژگی در انسان و تاریخ ماقبل از مدرن آشکار نیست. . 🔸«خودآگاهی» و «عاملیت» انسانِ عصر مدرن، در پدیده‌ی انقلاب اسلامی به نحو شدت‌یافته‌ای ظهور کرد. اما تفاوت انسانِ مسلمان عصر مدرن با انسانِ غربی عصر مدرن، تفاوت در عقلانیت اوست. عقلانیت انسان غربی عقلانیت خودبسنده(اومانیستی) است؛ اما عقلانیت انسان اسلامی عقلانیت توحیدی(مبتنی بر وحی است). درواقع انسان عصر مدرن، چه غربی و چه مسلمان، در ویژگی خودآگاهی و عاملیت مشترک‌اند؛ و در عقلانیت متفاوت می‌شوند. . 🔸این ویژگی است که به انسان عصر مدرن «امکانِ» انقلاب می‌دهد. کما اینکه به عقیده‌ی برخی فلاسفه‌ی سیاسی و تاریخی، انقلاب اساساً یک پدیده‌ی مدرن است. در مرتبه‌ی بعد، اینکه این انقلاب در کدام جهت حرکت کند، به نوع «عقلانیت» او بستگی دارد. . 🔸اینکه در یادداشت قبل نوشتم وضعیت میدان در حوزه زنان وضعیتی است که مدرنیته «امکان» آن را فراهم آورده، از همین باب است. عصر مدرن بلحاظ تاریخی این «امکان» را فراهم می‌سازد که انسان‌ها ساخت جامعه را بر اساس عاملیت خود تنظیم کنند. اما اینکه استفاده از این «امکان» در کدام جهت رقم بخورد، بستگی به نیروهای حاضر در میدان دارد که کدام عقلانیت را تقویت می‌کند. 🔸ما در حوزه‌ی زنان چه نیروهایی داریم؟ نیروهای مقومِ ۱-عقلانیت غربی ۲-عقلانیت شرقی ۳-هم‌غربی و هم‌شرقی ۴-نه‌شرقی و نه‌غربی(الگوی سوم). اما کدام یک از اینها در میدان حضور دارند؟ نیروی شرقی(گفتمان انسداد) که اساسا زن را زنِ درخانه می‌داند و زنِ اجتماعی منسوب به گفتمان او نیست؛ زنِ غربی، که اساساً خود را ذیل اسلام و ایده‌های انقلاب تعریف نمی‌کند و ذیل عقلانیت اومانیستی قدم برمی‌دارد؛ زنِ هم‌شرقی و هم‌غربی یا ابَرزن استثنائی؛ که همین گروه اخیر به اشتباه به الگوی سوم نسبت داده می‌شوند و دائماً در تزاحم عمیق بین نقش‌ها، مسائل‌شان «اجباراً» در این سطح مانده که بالاخره کارِ خانه وظیفه‌ی کیست؟ آیا زن حق فعالیت اجتماعی دارد؟ آیا زن می‌تواند مدیر و وزیر باشد؟ . 🔸ما در میدان، زنِ الگوی سوم نه‌شرقی نه‌غربی را آشکارا نمی‌بینیم، چرا که زنِ الگوی سوم، نیازمند ساخت الگوی سومی است. وقتی ایده‌ی الگوی سوم در ساخت جامعه حلول نیافته، نمی‌توان انتظار داشت ایده الگوی سوم انقلاب را در وضعیت میدان حاضر دید. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺نکات دقیق جناب آقای دکتر مسعود معینی پور پیرامون یادداشت «وضعیت انسداد در فهم زن» https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺تکرار خوب است اما باید با صدای بلند فریاد بزنیم: «حرف‌های رهبری تکراری است!» 🔸تصویر: پنج جلد از حرف‌های تکراری رهبری؛ از سی‌سال پیش! این کتاب پنج‌جلدی تقریبا تمام بیانات رهبری از سال ۶۸ تا ۹۲ درباره زن است. 🔸کافی است بخش‌های مختلف این کتاب را بدون اسم رهبری منتشر کنید؛ آنوقت می‌بینید گفتمان انسداد با انواع برچسب‌های فمنیست و غرب‌زده و ضد دین، شما را خواهد شُست :) ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
باید خیلی درباره‌ی تحجر صحبت کنیم. ابعاد مختلفی به ذهن من می‌رسد. اول اینکه مناسبات تحجر در موضوع جنسیت و زن بسیار ویژه و منحصربفرد است که کاملا صحنه را در این زمینه خاص می‌کند. و باید در خصوص نحوه‌ی مواجهه‌ای با آن بحث کرد. تفاوت مبارزه با تحجر و تجدد متفاوت است. اگر کسی خواست این را در اندیشه رهبری مقاله کند مواردی جهت راهنمایی به ذهنم می‌رسد. اما دست کم روشن است که رویه‌های متحجرانه در دو قالب رخ می‌نماید. گاه در قالب یک جریان متعین و نه لزوما متشکل و گاهی در قالب پسماندهای فکری در زبان خودی‌ها و غیرمتحجرین. یعنی غیرمتحجرین ممکن است هنوز نتوانسته باشند خود را از سنت‌های متحجرانه کاملا پیراسته کند. این گروه بیشترین نقش را در تولید آشفتگی و عدم اعتماد بنفس در زنان دارند. چون با زبان دین همچنان استیلا و استبداد می‌آفرینند. @Mahdi_Takallou
🔺ضرورت استقلال زن و عاملیت او ▪️برخلاف باور عمومی که زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی می‌داند، وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نشان از مظهریت «جلال» الهی نیز بر پهنه‌ی زمین و آسمان دارد. ▪️جنس زن، کما اینکه مَظهَر و آشکارشده‌ی اسم جمال(زیبایی) است، می‌تواند مُظهِر و آشکارکننده‌ی اسم جلال(کبریایی) الهی نیز باشد. ▪️این جلال و کبریایی نه از قدرت‌‌های اکتسابی نشأت می‌گیرد، و نه از اقتدار اعتباری و نه قدرت بدنیِ زایل‌شدنی(که عمدتا درباره‌ی مردان چنین است)؛ بلکه از درون و شأن وجودی زن بما هو زن می‌جوشد. ▪️بر خلاف اسم جمال که نوعی موهبت الهی به جنس زن است؛ مُظهرِیت زن برای اسم جلال الهی با ارادۀ خود او محقق می‌شود. ▪️اینجاست که حفظ و تقویت و تعمیق استقلال و عاملیت زن بعنوان بستر تحقق و آشکارکنندگی اسم جلال الهی در وجود زن، ضرورت می‌یابد. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd