eitaa logo
جَذَوات | فاطمه داداشی
1هزار دنبال‌کننده
185 عکس
15 ویدیو
0 فایل
دانشجوی دکترای فلسفه در جستجوی فهم ِ «انسان» «جَذوات»، گدازه‌‌های آتشی را می‌گویند که در دل چوب گداخته‌ای شعله‌ور است. برای ارسال نظرات: @fatemedadashi لینک اینستاگرام: https://instagram.com/fatemedadashi_?igshid=YmMyMTA2M2Y=
مشاهده در ایتا
دانلود
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺 طرح پرسشی که پاسخ به آن ساده نیست؛ «انسان‌ها در موقعیت‌های مرزی بر چه اساسی عمل می‌کنند؟» @Jazveh
🔺لحظه‌ی آشکارگی انسان ✍️ این چند روز توصیف این لحظه را به بیان‌های مختلف زیاد شنیده‌ایم. من اما می‌خواهم به بهانه‌ی این تصویر، پرسشی را پیش روی شما قرار دهم. پرسش من درباره‌ی این تصویر خاص نیست؛ بلکه درباره موقعیتی است که نام آن را موقعیت مرزی می‌گذارم. ما آدم‌ها اگر اتفاقی مزاحم روال عادی زندگی‌مان نشود، تقریبا شبیه به هم زندگی می‌کنیم. فارغ از اینکه در چه فرهنگی زیست می‌کنیم و به کدام هنجارها و ارزش‌ها معتقدیم، روال طبیعی زندگی با همه‌ی چالش‌ها و افت و خیزهایش، کنش‌های ما را بر اساس همان ارزش‌ها و عادات خلق می‌کند. اما منظور من از آن اتفاقی که مزاحم روال عادی زندگی می‌شود، یک ماجرای چالشی و یا حتی درد و رنج خاصی در زندگی نیست. اگرچه می‌توان با گسترش معناییِ موقعیت مرزی، این چالش‌ها را نیز شامل بشود (چنانکه برخی اگزیستانسیالیست‌ها به آن قائلند). من اما درباره‌ی رخدادی صحبت می‌کنم که موقعیتی را خلق می‌کند که در آن، فرصتی برای تأمل و آزمایش و بررسی محاسن و معایب انتخابم را نخواهم داشت. موقعیتی برای انتخاب میان دو جهت متناقض، در یک لحظه. اما این لحظه چگونه رقم می‌خورد؟ تاریخ به ما نشان داده انسان‌های مختلف در موقعیت‌های اینچنینی لزوما متناسب با آگاهی‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای غالب‌شان و آنگونه که سالها زیسته‌اند و ظاهراً از آن‌ها انتظار می‌رود عمل نمی‌کنند. در اتمسفر دینی خودمان نیز روایت‌های زیادی از کسانی شنیده‌ایم که در لحظه‌ای خاص کنشی انجام داده‌اند که از آنان بعید به‌نظر می‌رسیده؛ لغزشی از زاهد عابد یا خیزشی از فاسق فاجر. حالا وقت طرح این پرسش است: انسان‌ها در موقعیت مرزی، بر چه اساسی عمل می‌کنند؟ من قرار نیست در اینجا به این پرسش پاسخ بدهم. هدف من طرح یک پرسش برای تأمل بیشتر است. این پرسش زمانی ضرورت خودش را نشان می‌دهد که بدانیم در این موقعیت احتمالا آموخته‌ها و دانش نظری ما نه‌تنها بکار نمی‌افتد، بلکه پس از واقعه احتمالا اگر به بایدها و نبایدها و لوازم انتخاب‌مان دقت کنیم شاید اساسا چنان تصمیمی اتخاذ نمی‌کردیم. اجمالا به این نقل از امیر مومنان علیه‌السلام اشاره کنم که فرمودند؛ «در دگرگونی احوال، جوهره‌ی انسان آشکار می‌شود». «دگرگونی»، مرز تغییر وضعیت است. مرزی که به بیان امیر مومنان، جوهره‌ی انسان‌ها را آشکار می‌کند. می‌توان گفت دانش و بینش و کنش انسان‌ها در طول زندگی نمی‌تواند نمایانگر جوهره‌ی وجودی آن‌ها باشد؛ بلکه آنچه که در موقعیت مرزی دست به گزینش آن می‌زنند لحظه‌ی آشکارگی جوهره‌ی وجودی انسان است. حالا در امتداد این نقطه از بحث می‌توان به فرضیه‌ها و نتایجی دست یابیم که شاید جهان معرفتی و معنایی ما را از «انسان»، «دین» و «زندگی» نیز تغییر دهد! @Jazveh_fatemedadashi
🔺در این یادداشت سعی کردم از بستری حرف بزنم که امکان تحقق معروف و رفع منکر را فراهم می‌کند. ناظر به این مساله، بایستی بدانیم که وضعیت مناسبات اجتماعی که قرار است امر و نهی در آن رقم بخورد، در حال حاضر چگونه وضعیتی است؟ . پ.ن: برخلاف همیشه در این یادداشت راهکار عملیاتی داده‌ام. ممنون می‌شوم تا انتها بخوانید و برای دوستان خود نیز بازنشر کنید. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
🔺من توی استوری های اینستاگرام بحث‌های مفصلی با تعدادی از بزرگواران اهل اندیشه داشتم که در اینستاگرامم هایلایت شده. عصاره موضع من این است. آی‌دی اینستاگرامم در بیوی کانال درج شده است. ✍️ @Jazveh_fatemedadashi
کپی و نشر محتوای این کانال بدون ذکر منبع جایز نیست
🔺سعی کردم مختصر و ساده به دو سوال پیرامون نسبت مناسک دینی و حکومت پاسخ بدهم: 🔸آیا هزینه کردن از بین المال برای مصارف اربعین حق الناس است؟ 🔸آیا تسهیلات دولتی برای مناسک دینی، حکومتی‌سازی مناسک است؟ ✍️ @Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از محسن قنبریان
🔑 پیاده روی با تلگرام و اینستای غیر فیلتر! در عراق و پیاده روی اربعین اینستاگرام و تلگرام فیلتر نبود و هیچ "فتنه" ای هم نساخت! همان قدر که ایتا و بله "اشتغال" می سازند، این شبکه ها هم زائر را مشغول می کرد. تازه از آنسو زمینه برای غیر اهالی ایتا و بله را هم فراهم می کرد. خیل عظیم جوانان عراقی کمتر از جوانان ما در معرض تهاجم فرهنگ غرب نیستند؛ از ظاهر آنها هم کاملا هویداست. اما پیاده روی اربعین، نقطه مقاومت مقابل این قدرت نرم غرب است. همه می بینند جلوات مدرنیته مقابل اربعین در همان جوانان، شکست می خورد. اگر پیاده روی اربعین یک الگوی فرهنگی_تمدنی است (که زیاد می گویند)؛ خوب است به این ابعادش هم توجه شود. وقتی جمع و جامعه تعالی می گیرد، اینستا و فیس بوک و تلگرام هم از جهت دهی جا می مانند و حتی ناخواسته ابزاری برای روایت اربعین -اقلا به قدری- می شوند. اگر نتوانیم جهت عمومی حرکت جامعه را متعالی کنیم و "قدرت نرم اربعین" را در زندگی فرهنگی_سیاسی شبیه سازی کنیم؛ با فیلترینگ هم فقط جیب فیلترشکن سازان بی فیلتر را پر می کنیم؛ گروه های زیادی از جامعه آنجا تحت تاثیر دشمن خواهند ماند! "فیلتر؛ خوب یا بد" ، نقطه کانونی این یادداشت نیست؛ "قدرت نرمِ اربعینیِ جهت دهی به جامعه"، نقطه اصلی مورد توجه است؛ برای آن، برای ۸۰میلیون ایرانی -نه فقط زائران و بازماندگان اربعین- چه میتوانیم بکنیم؟! 📎مطلب مرتبط: فایل کتابچه "موج سوم عشق" ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian