بسم الله الرحمن الرحیم
🔺جلسه هفدهم: انسانهایی مانند نهالها
🔺موضوع: هدف نبوت
انگیزهسازی
آیه مورد بحث
« ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ »
همانان که اگر ایشان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا میدارند و زکات میپردازند و مردم را به کارهای پسندیده وامیدارند و از کارهای زشت بازمیدارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست. (سوره حج، آیه41)
📚مرحوم صدوق وکلینی رحمهما از امام صادق علیه السلام اینگونه روایت کردهاند که فرمود:
«آیا جریان مسلمان شدن سلمان و ابوذر را برای شما بازگو نکنم؟ ... فرمودند: همانا اباذر در درّه «مر» (درّهای است در یک منزلی مکه) گوسفند میچرانید که گرگی از سمت راست گله گوسفندانش به آنها حمله کرد. ابوذر با چوبدستی خود گرگ را دور کرد. سپس آن گرگ از سمت چپ آمد و ابوذر دوباره او را راند و به آن گرگ گفت: من گرگی پلیدتر و بدتر از تو ندیدهام. گرگ به سخن آمد و گفت: بدتر ازمن ـ بهخدا ـ مردم مکه هستند که خدای عز وجل پیغمبری به سوی ایشان فرستاده و آنها او را تکذیب کرده، دشنامش می دهند!».
بعد از این معجزه الهی، ابوذر به مکه آمد و پیامبرصلی الله را دید و مسلمان شد و در پرتو تعلیمات نورانی اسلام به جایی رسید که در پیامبر صلی الله در وصف او فرمود: «مرحبا یا ابوذر! تو از ما اهلبیت هستی». یا در جایی دیگر درباره او میفرماید: «آسمان بر کسی سایه نیفکنده و زمین، احدی را نپرورانده که راستگوتر از ابوذر باشد». رسول خدا؟ص؟ در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم توصیف کرده است.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋اقناع اندیشه
🔹حضرت امیر علیه السلام در خطبه دوم نهجالبلاغه شریف در وصف جامعه ظلمانی میفرماید: «فَالْهُدى خامِل وَ الْعَمَى شامِل عُصِیَ الرَّحْمنُ وَ نُصِرَ الشَّیْطانُ وَ خُذِلَ الایمانُ»؛ در چنین محیطى هدایت فراموش شده و گمراهى و نابینایى، همه را فرا گرفته بود، و درست به همین دلیل خداوند رحمان معصیت میشد و شیطان یارى میگردید و ایمان بدون یار و یاور مانده بود.
🔹سؤال مهمی که در اینجا مطرح میشود، این است که چگونه در دل چنین جوامع ظلمانی، کسانی مانند ابوذر و... تربیت شدهاند؟
روش پیامبران الهی برای رساندن بندگان به اوج کرامت انسانی چه بوده است؟ پیامبران برای اینکه راه سعادت دنیوی و اخروی را برای همه افراد جامعه فراهم نمایند، از چه روشی استفاده میکردند؟
🔹چگونه پیامبر یک عرب خشن بیابانگرد که بیاعتنای به انسانیت بود و نه میفهمید و نه میتوانست بفهمد، تبدیل به انسان بافضیلتی به نام ابوذر میکند و به مقامی میرسد که پیامبر به او میفرماید: تو از ما اهلبیت هستی، یا رسول خدا؟ص؟ در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم توصیف کرده است.
🔹سؤال این است: پیامبر چگونه این کار را میکند؟
آموزش و پرورش پیامبران چگونه عمل میکند؟ آیا مکتب و مدرسه میسازند و مانند یک معلم مینشینند تا دانشآموزان بیایند و از آنها درس بگیرند؟ یا اینکه چون خودشان در قله انسانیت هستند و همه چیز را میدانند، در گوشهای مینشینند و به زندگی الهی خود ادامه میدهند و میگویند اگر کسی به ما مراجعه نکرد و به سمتمان نیامد، مسئولیتی نداریم؟!
یا اینکه اگر کسی آمد و قابلیتش را داشت، در گوش او سخنی میگویند که از خود بیخودش میکند و او را به سمت انسانیت حرکت میدهند؟ آیا این روش تعلیم و تربیت انبیا برای هدایت انسانها به سمت کمال است؟
یعنی انبیا مثل زاهدان و عارفان عالَم نشستهاند در خانقاهِ خودشان تا مردم بیایند و حال معنوی آنها را ببینند و با آنها همعقیده و همراه و همگام بشوند؟ آیا ابوذرها اینگونه تربیت میشوند؟
اگر اینگونه باشد، به عنوان نمونه: رسول مکرم اسلام؟ص؟ در طول 23 سال رسالتش چند شاگرد خصوصی میتواند تربیت کند؟ آنها که به پیامبر دسترسی ندارند، از هدایت نبوی بیبهرهاند؟ یعنی نسلهایی مثل ما که پیامبر را درک نکردهاند، از تعلیم و تربیت ایشان بیبهرهاند؟
♦️در جواب این سؤالها عرض میکنم:
انبیا معتقد به تربیت فردی و تکبهتک نیستند. خیال نکنید که ابراهیم خلیلالرحمن یا موسی کلیماللّه یا عیسی روحاللّه یا پیغمبر ما محمد مصطفی؟عیهم؟ در مدرسه مینشستند و مردم نزدشان میرفتند و از آنها استفاده میکردند. انبیای الهی اینگونه نیستند.
انبیا میگویند: برای ساختن انسان باید محیطِ متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند انسان را در خود بپروراند، ایجاد کرد. انبیای الهی اصلا فرصت این را نداشتند که تکتک افراد را جداگانه تربیت کنند. به خاطر همین آنها برای ساخت یک محیط مناسب و یک جامعه خوب تلاش کردند تا انسانها خود در این جامعه ساخته شوند.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋تمثیل انسان به نهال
مقام معظم رهبری در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در تبیین این بحث میفرمایند:
انبیا میگویند که انسان مثل یک درخت است؛ مثل یک نهال است. یک نهال، یک درخت خرما را در نظر بگیرید؛ یک نهال پرتقال را در نظر بگیرید. این یک شرایطی دارد؛ یک خصوصیاتی دارد. این خصوصیات ایجاب میکند که در هوای گرم باشد؛ در هوای متناسب باشد. درخت خرما را در جنوب ایران بکاری، در مناطق جنوبی ایران یا در طبس یا در بعضی از کشورهای عربی، ببین چه خرمای لذ تبخش عالیای میدهد. چیز جالبی است دیگر، چرا؟ برای خاطر اینکه این نهال احتیاج دارد به هوایی در فلان قدر درجه، به رطوبتی فلان قدر درصد از هوا، به خاکی به فلان شکل، به شرایط دیگری. دهها شرایط دیگر، و این شرایط در طبس جمع است؛ این شرایط در خوزستان جمع است؛ این شرایط در مشهد جمع نیست. چه کارش میشود کرد؟ شما برو هزاران اصله نهال خرما را بردار، بِکَن بیاور اینجا (مشهد)، بکار توی زمین، آبش هم بده، هوایش هم بده؛ مگر میشود؟!
🔺اگر این نهال در محیطی که شرایط مناسبش فراهم باشد، کاشته شود، رشد میکند و ثمر میدهد. انسانها مانند نهالها در محیط مناسب به ثمر مینشینند. انبیا پاسخشان به این سؤال که چگونه میشود انسانها را ساخت؟ این است که باید جامعۀ الهی، جامعۀ توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیطِ متناسب، نه یکیاش، نه دهتایش، نه هزارتایش، بلکه گروه گروهش ساخته بشوند، به خودیِ خود، با حرارت طبیعیِ نور نیّر معارف الهی. اینجا زمانها و مکانها تفاوتی ندارند. وقتی شرایط فراهم باشد انسان تربیت میشود.
♦️امام خمینی و تشکیل جامعه توحیدی
درست مانند همین اتفاقی که در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی به سبب نفس مسیحایی امام خمینی؟رح؟ در جامعه اسلامی ما به وقوع پیوست. از بزرگترهای جلسه سؤال میکنم: آیا کسی برای شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی کلاس خصوصی تربیت اسلامی و عرفان الهی گذاشته بود که دقیقا در زمان حکومت پهلوی و بعد از ان در زمان جنگ تحمیلی، جوانهایی در اوج قله انسانیت قرار بگیرند و در راه آرمانهای الهیشان به شهادت برسند؟
قطعا اینگونه نبوده است.
فقط شرایط جامعه تغییر کرد؛ جامعه طاغوتی ما به سمت جامعه توحیدی پیش رفت و شرایط ظهور و بروز انسانیت فراهم شد تا عدهای به مقامات بالای انسانی و معنوی رسیدند. محیط که آماده شود، نورانیت وجود انسان بروز میکند.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋پرورش احساس
✔️شاید اسم میرزا جواد آقای تهرانی را شنیده باشید؛ عالم بزرگی که مقام معظم رهبری از جبهه رفتن ایشان خاطرهای جالب نقل میکند: با عصا. ایشان چند بار جبهه رفته. یکبار ایشان از جبهه برگشتند، آمدند تهران، میرفتند مشهد، با بنده ملاقات کردند. خدمت امام رسیدند. به من گفتند که من وقتی رفتم جبهه، دیدم بچهها من را به چشم یک پیرمرد نگاه میکنند؛ گفتم نخیر از من هم کار برمیآید. بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بیایید. آقای آقامیرزا جوادآقا را بردند پای خمپاره. ایشان گلوله خمپاره را میانداختند توی خمپاره و پرتاب میشد و میخورد به دشمن. خب خمپارهانداز، خوب است دیگر! خمپارهزنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیه این جوانها اثر میکند؛ چه جانی به اینها میدهد.
🔻عالمی که خیلی عاشق رزمندهها و شهدا در دوران دفاع مقدس بود؛ به همین خاطر اگر به مشهد رفته باشید، میبینید که اکثر علما داخل حرم دفن هستند، ولی این عالم آنقدر خودش را کوچک میدید که وصیت کردند مرا در گلزار شهدای مشهد در زیر پای شهدا با سنگی بدون نام و نشان دفن کنید. به گلزار شهدای مشهد اگر تشریف برده باشید، حتما مزار ایشان را پایین پای شهدا زیارت کنید؛ مزاری بدون هیچ نام و نشانی.
🔻در یکی از خاطرات از ایشان نقل میکنند که به شهید برونسی برای شفاعت ایشان در قیامت التماس دعا گفته بود. حتی در مورد ایشان نقل شده است: در جبهه يك نوجوان بسيجی خدمت ايشان رسید و گفت: آقا بيائيد با هم يك عكس بگيريم. ايشان میفرمايند: من به شرطی با شما عكس میگيرم كه يك قول به من بدهيد؛ قول بدهيد وقتی فرداي قيامت دست جواد را میگيرند كه به طرف جهنم ببرند، بيایيد و مرا شفاعت كنيد! آن جوان قول داد و بعد آقا با او عكس گرفت.
🔻چه اتفاقی افتاده است که عالم و عارف بزرگی مانند علامه آقا میرزاجواد آقای تهرانی؟رح؟ به یک بسیجی التماس دعا میگوید که مرا شفاعت کن؟!
این ثمره حرکت یک جامعه طاغوتی به سمت جامعه توحیدی است.
✋رفتارسازی
آن چیزی که از همه این بحث امروز ما مهمتر است و آیه قرائت شده اول جلسه آن را تبیین میکند، این نکته است:
من و شما که از اول ماه مبارک رمضان پای درس قرآن باهم قرار گذاشتهایم که قرآن را زندگی کنیم و از این کتاب الهی درس ایمان، توحید و نبوت را مباحثه کردیم، در شکل دادن این نظام تربیتی، این جامعه توحیدی مد نظر انبیای الهی، این شرایط مساعد پرورشی که انسان با قرار گرفتن در آن به قله کمال و انسانیت میرسد، ما در وسط این هدفگذاری مهم الهی چه کارهایم؟ چه نقشی داریم؟ چه وظیفهای به گردن ماست؟
🔻آیه مورد بحث امروز ما پاسخ این سؤال را میدهد. خداوند در سوره مبارکه حج، آیه 41 میفرماید:
« ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ »»؛ همانان که اگر در زمین، قدرت و تمکّنشان دهیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میپردازند و مردم را به کارهای پسندیده وامیدارند و از کارهای زشت بازمیدارند، و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.
🔺این سخن خداوند به این معناست که من و شما علاوه بر برقراری ارتباط توحیدی قوی با خداوند بزررگ، در برپایی جامعه توحیدی اثرگذاریم. وقتی به واسطه عنایت پروردگار و تعالیم انبیای الهی خداوند به ما تمکّن حضور در جامعه توحیدی را داده و ما جزء «مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ» هستیم در اینجا «أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» به دنبالش میآید.
👌اقامه صلاة یعنی در جامعه توحیدی آنکه قرآن را زندگی میکند، نهتنها خودش اهل نماز است، بلکه جامعه اش را به این عمل عبادی مهم سوق میدهد. هم خودش اهل مسجد است، هم دیگران را به خانه خدا دعوت میکند. «وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن حواسش به اقوامش، به رفیقش، به هممحلیاش، به همسایهاش هست. «وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن مراقب است؛ هم مراقب خودش هم اطرافیانش. مراقب است کسی محیط را خراب نکند؛ محیطی که قرار است در عبداللّه تربیت شود، بهگونهای به لجن کشیده نشود که عبدالشیطان تربیت کند.
🔸همین امربه معروف و نهی از منکر، شرایط مناسب در یک جامعه را به وجود میآورد. مسیر انبیا برای فراهم کردن شرایط مناسب، ایجاد کارخانه انسانسازی و شکل دادن جامعه توحیدی از امربه معروف و نهی از منکر میگذرد.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
🔸امام باقرعلیه السلام میفرماید: «إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر»؛ همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای الهی و شیوه صالحان است. وظیفه بزرگی است که به برکت آن، سایر واجباتْ برپا، راهها امن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده حقّ بر گردنِ متجاوز نهاده و همه کارها سامان میپذیرد.
🔸 وقتی اسم امر به معروف و نهی از منکر میآید، برخی فکر میکنند باید شاخ غول بشکنند.
گاهی یک لبخند به کار خوب یک فرد، میشود امر به معروف. گاهی یک اخم به کار بد فردی، میشود نهی از منکر. یک حدیث یا یک جمله زیبا بر در مغازه زدن، میشود امر به معروف و گاهی یک بیاعتنایی میشود نهی از منکر؛ مثل کار پیامبرص
↩️نهی از منکر پیامبر ص از انگشتری طلا
مردی از بحرین نزد پیامبر ص آمد و به حضرت سلام کرد. آن مرد لباسی ابریشمی پوشیده بود و انگشتر طلا هم در دست داشت که هر دو از نظر اسلام بر مردان حرام است. رسول خدا؟ص؟ با عنایت به این مسئله، با بیاعتنایی پاسخ سلام او را داد.
مرد بحرینی که انتظار چنین برخوردی را از حضرت نداشت، در دل ناراحت و اندوهگین شد. به خانه رفت و ماجرا را برای همسرش بازگو کرد. همسرش به او گفت: علت بیاعتنایی پیامبر خدا به تو این بوده که تو لباس ابریشمی بر تن و انگشتر طلا به دست داشتی. اینها را کنار بگذار و بار دیگر نزد پیامبر برو.
مرد بحرینی لباس سادهای تهیه کرد و انگشتر طلا را از دست درآورد و دوباره خدمت پیامبر؟ص؟ رسید. این بار که سلام کرد، پیامبر اکرم ص با رویی گشاده، سلام او را جواب داد. وی از پیامبر پرسید: ای رسول خدا! من اندکی قبل خدمت شما رسیدم؛ اما شما از من روی گرداندید. علت آن بیاعتنایی به من چه بود؟
پیامبر ص فرمود: «کانَ فى یَدِکَ جَمَرٌ مِنْ نارٍ»؛ برای آنکه پارهای از آتش در دست تو بود.
پیامبر خدا ص با یک بیاعتنایی توانست نهی از منکر کند. شاید برخی از ما شأنمان آنقدر باشد که با یک رفتار کوچک مثل لبخند، اخم و... بتوانیم امر به معروف کنیم. بارها در مسجد آیتاللّه بهجت این اتفاق میافتاد. حتی در برخی از فیلمهای ایشان که در فضای مجازی هم هست، وقتی کسی به ایشان مراجعه میکرد که محاسنش را تیغ زده بود، ایشان درحالیکه با دست به محاسن خود اشاره میکردند، با مهربانی به آن شخص میگفتند انشاءاللّه یک نمرهای هم برای محاسن خود قرار دهید.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺جلسه هفدهم: انسانهایی مانند نهالها 🔺موضوع: هدف نبوت انگیزهسازی آیه
انسانهایی مانند نهال
https://eitaa.com/fatemi222/13029
روش تربیتی انبیا
https://eitaa.com/fatemi222/13030
امام و تشکیل جامعه توحیدی
https://eitaa.com/fatemi222/13031
شرط تحقق امر به معروف
https://eitaa.com/fatemi222/13032
شرط شفاعت میرزا جواد اقا تهرانی
https://eitaa.com/fatemi222/13033
✋
بسته معرفتی هفدهم جهت سهولت دسترسی
🔸تدبر و شرح پنج آیه ازجزء هفدهم
https://eitaa.com/fatemi222/13025
🔹ویژگی عمل صالح در دعای هفدهم
https://eitaa.com/fatemi222/5661
🔹بسته احکام #والدین
https://eitaa.com/fatemi222/13026
🔸بسته تفسیر مسطورایی هفدهم
https://eitaa.com/fatemi222/13027
ارسال به دوستان 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سرگذشت این قوم شباهت بسیاری به قوم لوط دارد
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر ایندوخصلت در کسی نیست با او رفیق نشو ....
🍃🌹🍃
@fatemi222
💎إيَّاكَ وَ قَرِينَ السَّوْءِ فَإِنَّكَ بِهِ تُعْرَفُ
از همنشينى با دوست بد بپرهيز، چون تو با او شناخته مى شوى.
از رفیق بد حذر کن تا نریزد آبرو
آبرویت می برد آن یار بد بی گفتگو
تا توانی همنشین مردم شایسته باش
از بدان بگریز و از کردار بد وارسته باش
📚نهج الفصاحه، ص: 357
🍃🌹🍃
@fatemi222
دانشمندان دانشگاه بینگامتون در ایالت نیویورک آمریکا با چاپ مقالهای در سال 2017 معتقدند حرکات جسمی پیچیده در #نماز در صورتی که به طور منظم و صحیح انجام شود، به کاهش کمردرد کمک مینماید.
همچنین این دانشمندان بیان کردند سجده به افزایش انعطاف پذیری مفاصل کمک میکند.
منبع: کتاب علوم نوین در اسلام 📕🌎
🍃🌹🍃
@fatemi222
🌡🔬ارتباط محرم و نامحرم از دید پزشکی
آزمایشات دانشمندان دانشگاه والنسیا اسپانیا نشان میدهد:
خلوت کردن با یک #زن_زیبا تنها به مدت پنج دقیقه میتواند سطح هورمون #کورتیزول که به هورمون استرس معروف است را افزایش دهد.
👨💼🚨👩💼
برگرفته از 📕#کتاب علوم نوین در اسلام
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🌺 خدایا حاجتها و آرزوهایم را برآور
🌹 اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.
🌹 خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان..
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
فرازی از تفسیر ایات جزء (هفدهم ) قران
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🍃🌸
✍ طلبکار شدیم؟! 😳
🤔 شما هم دیدید⁉️
خیلیها وقتی یه #گرفتاری براشون پیش میاد یا حاجتی دارند که بهش نمیرسند، به جای اینکه بفهمند و حالیشون بشه که چی باعث شده به این #غم و اندوه رسیدن...
طلبکارانه میگن:
آخه من چه گناهی کردم که اینهمه باید عذاب بکشم ⁉️😤🤦♂
✅ اما حضرت یونس به جای طلبکار شدن، متوجه شد به خاطر یه #غضب بیموقع و #قهر بیجا، دچار #گرفتاری شد.... شروع کرد به عذرخواهی از خدا ...😭🤲
🕋لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ(انبیا/۸۷)
⚡️خداوندا جز تو معبودى نيست، تو پاك و منزهى همانا من از ستمكاران بودم
🔚خدا هم دعاش رو مستجاب کرد و نجاتش داد
🕋 فاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ ۚ وَكَذَٰلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (انبیاء/۸۸)
⚡️ما دعاى او را به اجابت رساندیم; و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم; و این گونه #مؤمنان را هم نجات مى دهیم.
🔺☝️البته راهکار حضرت یونس مختص اون حضرت نبود، برای ماهم هست 😍
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃🌹🍃
@fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء ( هفدهم) قران
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🍃🌸
✍ بازیگری ممنوع!
🎥 بازیگرهای سینما تا دوربینها روشن میشه و شروع به ضبط میکنند حس و حال همون نقشی رو دارند که بهشون دادند.
اما همینکه دوربینها خاموش میشه و دیگه ضبط نمیشه از اون حس و حال خارج میشن.
یعنی همون کسی که تا چند لحظه پیش #عصبانی بود و مثل ابر بهاری اشک میریخت 😭 حالا با رفیق خودش دوستانه حرف میزنه و قهقهه میزنه.🤝 😂
✅حکایت خیلی از ماها همینطوریه تو جمع و پیش نگاه تیزِ دیگران🔎، #قرآنی رفتار میکنیم؛↶
☑️ مثلا کسی پیش دیگران با #پدر و #مادر یا با #همسر خودش با مهربونی حرف میزنه...☺️
🔙 اما توی خونه که هیچ غریبهای اونا رو نمیبینه گاهی داد و فریاد میکنه و حرمتشکنی میکنه! 🤬
☑️ یا مثلا خانومی توی فیلم نقش #همسر و مادری رو بازی میکنه که با حرفها، رفتارها و #گذشتهاش، محیطِ خونه رو گرم و #صمیمی❤️ نگهمیداره...
🔚 اما خارج از فیلم، تو خانواده خودش، با حرفها و رفتارهاش باعث دلزدگی میشه! 🤦♀
👆همین مثالها برای ما بَسِه که بفهمیم #نصیحت های قرآنی رو نباید به #بازی بگیریم. باید به قرآن #عمل کنیم.
✅ اگر #نصیحتهای_قرآنی رو بشنویم ولی هیچ تغییری تو #رفتار و افکارمون نداشته باشیم.. انگار تو این مدت فقط #قرآن رو روخونی کردیم 📖 و مشغول سرگرمیهای دنیا شدیم...
👈یعنی به جای اینکه #آدم_خوبی بشیم، فقط تو بعضی شرایط #بازیگر_خوبی شدیم❗️
🕋 ما يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ (انبیاء/۲)
⚡️هيچ پند تازهاى از طرف پروردگارشان براى آنان نيامد، مگر اينكه آن را شنيدند و سرگرم بازى شدند.
✅ بیایید باهم #تغییر_کنیم❗️
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃🌹🍃
@fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (هفدهم ) قران
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🍃🌸
✍جیکجیکِ مستون!
🔻یه #ضرب_المثل معروف داریم که میگه؛
✅ اون موقع که جیکجیکِ مَستونت بود، یادِ زمستونت نبود⁉️
👆این #ضرب_المثل میدونید در مورد چه کسانی به کار میره؟!
👈اونایی که میگن #دنیا دو✌️روزه! باید خوش باشیم❗️دنبال شادیهای زودگذر هستند و به فکر #عاقبت کارهاشون نیستند و برای آخرتشون برنامهریزی نمیکنند و فقط امروز رو میچسبند! 😇🤩
❌ اما خدا این شیوهی بیتوجهی به #آخرت و محوِ #دنیا و لذتهای زودگذر شدن رو قبول نداره و به این افراد #انتقاد میکنه؛
👇👇👇
🕋ما يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ(انبیاء/۲)
⚡️هيچ پند تازهاى از طرف پروردگارشان براى آنان نيامد، مگر اينكه آن را شنيدند و #سرگرم_بازى شدند.
✅ اگر ماهم به #نصیحتهای قرآنی توجه نکنیم و فقط دنبال خوشیهای امروز باشیم، عاقبتمون چی میشه⁉️🤔
👇👇👇
🔚 عاقبتمون مثل همون گنجشکی میشه که به مورچهای که در حال تلاش و جمعآوری آذوقه برای زمستون بود گفت:
🐦 الان فصل بهاره🌱 بیا لذت ببریم و شادی کنیم ...
اما 🐜 مورچه گفت:
❌همیشه بهار نیست باید برای روزهای سخت هم آذوقهای داشته باشیم👌
اما گنجشک به #تمسخر گرفت و رفت ...🐦
🌨 زمستون شد و گنجشک بدون آذوقه موند،🐜 مورچه گفت:
✅ اون موقع که جیکجیکِ مَستونِت بود، یادِ زمستونت نبود⁉️
👇👇👇
🔔 بله ما هم اگر بیخیال باشیم و سرگرمیهای دنیا انقدر مشغولمون کنه که یادمون بره #دنیا مزرعه #آخرت است و باید زاد و توشهای فراهم کنیم..... قیامت که بشه #دستخالی که باشیم😱
این #حسرت تو دلمون میمونه؛↶↶
🕋 يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (فجر/۲۴)
⚡️ای ﮐﺎﺵ! برای آخرتِ خود کاری انجام میدادم.
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
✋شرح اخلاقی آیات در 30 گام بر مبنای 30جزء قرآن ✍️در ده #جزء_دوم همراه با ۵۷ آیه قرآن هستیم ↩️گام
✋
شرح پنج آیه از جزء هیجدهم
🔹 اشتباهِ دردسر ساز
https://eitaa.com/fatemi222/5687
🔹سکوتهای بیجا
https://eitaa.com/fatemi222/5688
🔹ازدواج و روزی
https://eitaa.com/fatemi222/5689
🔹جزئیاتِ حجاب در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/5690
🔹زندگیِ پاک
https://eitaa.com/fatemi222/5691
✋
بسته هجدهم احکام
احکام نماز جمعه
https://eitaa.com/ahkam31/97
حکم نماز جمعه (چندپست)
https://eitaa.com/ahkam31/230
سه نکته درنماز جمعه
https://eitaa.com/ahkam31/384
مکروهات نمازجمعه
https://eitaa.com/ahkam31/653
سوال نماز جمعه
https://eitaa.com/ahkam31/1266
بسته هجدهم مسطورایی (نور۵۱)
تعهد ایمان به نبوت
https://eitaa.com/fatemi222/13061
تصریح به اطاعت
https://eitaa.com/fatemi222/13062
بیعت جالب عبدلله عمر
https://eitaa.com/fatemi222/13064
جریان اصحاب سبت.
https://eitaa.com/fatemi222/13065
✋
بسته معرفتی روز هجدهم ماه
برکات سحر در دعای هجدهم
https://eitaa.com/fatemi222/2924
شرح پنج آیه جزء هجدهم
https://eitaa.com/fatemi222/13052
تفسیر مسطورایی
https://eitaa.com/fatemi222/13054
بسته احکام نماز جمعه
https://eitaa.com/fatemi222/13053
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✍️با ارسال به دوستان در ثواب مطالعه و تدبر شریک باشیم🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_شجاعی
گروهی از آدما که شب قدر نیز بخشیده نمیشوند!
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
↩️ ویژهی #ليلة_القدر
📚ویژه نامه شب قدر در لینک زیر👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/8419
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هجدهم : بار رسالت را به دوش میکشی
موضوع : تعهد ایمان به نبوّت
🌹«إِنَّمَا كَانَ قوۡلَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ إِذَا دُعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ لِيَحۡكُمَ بَيۡنَهُمۡ أَن يَقُولُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَاۚ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ »
🌹گفتار مؤمنان هنگامى كه آنان را به سوى خدا و پيامبرش مىخوانند تا میانشان داورى كنند، فقط اين است كه مىگويند: شنيديم و اطاعت كرديم و اينانند كه رستگارند. (سوره نور، آیه51)
✅مقدمه
در روایات آمده است: در سالی كه مردم مدينه گرفتار خشكسالى و گرسنگى و افزايش نرخ اجناس شده بودند، «دحيه» با كاروانى از شام فرارسيد و با خود مواد غذايى آورده بود؛ درحالىكه روز جمعه بود و پيامبر ص مشغول خطبههای نماز جمعه بودند.
🔹طبق معمول براى اعلام ورود كاروان طبل زدند و حتى بعضى ديگر آلات موسيقى را نواختند و مردم با سرعت خود را به بازار رساندند. در اين هنگام مسلمانانى كه در مسجد براى نماز اجتماع كرده بودند، خطبه را رها كرده و براى تأمين نيازهاى خود به سوى بازار شتافتند. تنها دوازده مرد و يك زن در مسجد باقى ماندند آيه نازل شد و آنها را سخت نکوهش كرد. پيامبر ص فرمود: «اگر اين گروه اندك هم مىرفتند، سنگ از آسمان بر آنها مىباريد».
🌹تاکنون در مورد وفای یاران پیامبر ص زیاد شنیدهایم که ایشان یاران با وفایی داشتند. این یک روی سکه است؛ اما این سکه طرف دیگری هم دارد که در آیات قرآن از آن فراوان سخن گفته شده است. به عنوان نمونه: همین شأن نزولی که خدمت شما از تفسیر شریف «البرهان» نقل کردم، نمونهای از بیوفایی و بیادبی یاران پیامبرص به ایشان بود. پیامبر مشغول خطبههای نماز جمعه بودند که عدهای خطبهها را رها کردند و رفتند! «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِما»
🔸اولاً خطبههای نماز جمعه بود و استماع آن واجب است؛ چون در روایات داریم که دو خطبه در مقابل دو رکعت نماز ظهر است که قصر شده است.
ثانیاً کسی که خطبه میخواند، وجود نازنین پیامبر است و این رفتار در مورد افراد عادی بیادبی و بیحرمتی است؛ چه رسد به وجود نازنین اول شخص عالم هستی!
🔸از این نمونههای فراوان است که در آیات قرآن به آن اشاره شده؛ مثل اینکه به خانه رسول خدا ص میرفتند و اطراق میکردند و همانجا میماندند و سراغ خانه و زندگی خودشان نمیرفتند. آیاتی از سوره احزاب نازل شد و مسلمین را از این کار نهی کرد:
«يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدۡخُلُواْ بُيُوتَ ٱلنَّبِيِّ إِلَّآ أَن يُؤۡذَنَ لَكُمۡ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيۡرَ نَٰظِرِينَ إِنَىٰهُ وَلَٰكِنۡ إِذَا دُعِيتُمۡ فَٱدۡخُلُواْ فَإِذَا طَعِمۡتُمۡ فَٱنتَشِرُواْ وَلَامُسۡتَٔۡنِسِينَ لِحَدِيثٍۚ إِنَّ ذَٰلِكُمۡ كَانَ يُؤۡذِي ٱلنَّبِيَّ فَيَسۡتَحۡيِۦ مِنكُمۡۖ وَٱللَّهُ لَا يَسۡتَحۡيِۦ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ »؛ چون غذا خورديد و بىآنكه [پس از صرف غذا] سرگرم سخن گرديد، پراكنده شويد. اين [كار كه بنشينيد و سرگرم سخن شوید] پيامبر را آزار مىدهد و از شما حيا مىكند [كه بيرونتان كند]، ولى خدا از حق حيا نمىكند.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
و نمونههای دیگری که در آیات قرآن بیان شده است.
نکتهای که میخواهم در این قسمت از بحث بیان کنم، این است که یکی از چالشهای پیامبر صلّی الله علیه و آله دوران حاکمیت خود، اطاعت نکردن از پیامبر و سرپیچی از دستورات ایشان بود.
🔸اینکه شنیدهاید آن شخص هنگام رحلت رسول مکرم اسلام ص آن تهمت زشت و ناروا را به پیامبر زد، این حکایت از وجود یک طرز فکر و جریان ریشهدار در مدینه دارد. به همین دلیل، یکی از راهبردهای مهم قرآن برای مقابله با جریان نفاق و یارگیریهای آنها تعریف نسبتگیری صحیح با رسول مکرم اسلام ص است.
🔸گاهی از ما میخواهد که با رسول خدا همراهی داشته باشیم و از ایشان جلو نزنیم و از او عقب نيفتيم: «وَكُونُواْ مَعَ ٱلصَّٰدِقِينَ » و « لَا تُقَدِّمُواْ بَيۡنَ يَدَيِ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ...».
🔸گاهی از ما میخواهد که درخواستهای او را با جان دل استجابت کنیم: « ٱسۡتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمۡ لِمَا يُحۡيِيكُمۡۖ ».
گاهی از ما مىخواه که د در برابر رسول خدا تسليم باشيم: « وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا ».
گاهی از ما مىخواهند به رسول خدا اولويت بدهيم و او را از وجود خودمان، از غرايزمان، از اراده وتصميم خودمان سزاوارتر بدانیم.
🔸حق استجابت، حق اتباع، حق تسليم، حق معيت و خلاصه حق ولايت براى رسول مشخص است. آنجا كه در وجود من، رسول سزاوارتر است، چگونه مىتوانم در بيرون به طاغوت گردن نهم و حكم ديگرى را بپذيرم؟: « إِنِ ٱلۡحُكۡمُ إِلَّا لِلَّهِۖ ».
و در دعاها به ما آموزش دادهاند که راهی به سوی رسول بجوییم و همراه او باشیم.
در قرآن کریم در میان همه این دستورات و تربیتها یک دستور بیشتر از بقیه دستورات مورد تکرار و توجه قرار گرفته و آن دستور این است که از ما مىخواهند تا از رسول اطاعت كنيم: « أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ» و از عصيان و سرپيچى رسول بپرهیزیم. در بیش از دهها آیه، دستور به اطاعت از رسول شده است.
🔸ازجمله مواردی که در آیات قرآن تصریح به اطاعت از رسول ص شده، آیه مورد بحث است:
«إِنَّمَا كَانَ قَوۡلَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ إِذَا دُعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ لِيَحۡكُمَ بَيۡنَهُمۡ» هنگامی که مؤمنین به سوی خدا و رسول دعوت شوند تا بر اساس دستورات خدا و رسول حرکت کنند، بین مؤمنین واقعی فقط یک گفتمان حاکم است. آن گفتمان چیست؟
«أَن يَقُولُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَاۚ »؛ گفتمان آنها این است که میگویند: شنیدیم و اطاعت کردیم. دو جور حرف زدن نیست. چند صدایی بین آنها حاکم نیست. اینها پیامبر را در حال خطبه خواندن رها نمیکنند تا برای خرید به جمعهبازار بروند.
كلمه «انّما» که در اول آیه شریفه آمده، براى حصر است. مىگويد: آنها جز اين سخنى ندارند و سرتاپايشان همين يك سخن است و راستى حقيقت ايمان نيز همين است و بس.
🔸در پایان آیه هم میفرماید: «وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفلِحُونَ» كسى كه زمام خود را به دست خدا بسپارد و او را حاكم و داور قرار دهد، بدون شك در همه چيز پيروز است؛ چه در زندگى مادى و چه در زندگی معنوى.
🔸اما اگر کسی اطاعت از خدا و رسولش را انجام نداد، بداند که اطاعت طاغوت را خواهد کرد؛ چون راه سومی وجود ندارد. در عالم هستی، دو ولایت بیشتر وجود ندارد: یک ولایت اللّه و دوم ولایت طاغوت:
«ٱللَّهُ وَلِي ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخۡرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۖ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّٰغُوتُ يُخۡرِجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَى ٱلظُّلُمَٰتِۗ أُوْلَٰٓئِكَ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمۡ فِيهَا خَٰلِدُونَ».
عبداللّه بن عمر پسر خلیفه دوم، از اندک کسانی بود که وقتی حضرت امیرع به خلافت رسید، با ایشان بیعت نکرد و به قول معروف احتیاط کرد و گفت: دلیل اینکه من با شما بیعت نمیکنم، این است که تو با اهل قبله و کسانی که نماز میخوانند، میجنگی و لذا احتیاط میکنم که با تو بیعت کنم! ولی بعداً با معاویه و بعد از معاویه با فرزندش یزید بیعت کرد.
نکته قابل توجه این است که این آقا که از بیعت با حضرت امیر ع سر باز میزند و احتیاط میکند، اما بعداً با پای حَجّاج بن یوسف ثقفی خونخوار بیعت میکند!
حَجّاج بن یوسف شخصی بسیار خونریز و ستمگر است که طی بیست سال فرمانروایی خود، غیر از کسانی که در جنگها کشت، دوازدههزار نفر را بعد از دستگیری زیر شکنجه به قتل رساند. هنگامی که به درک واصل شد، پنجاههزار مرد و سیهزار زن در زندانش محبوس بودند که از این تعداد شانزدههزار نفر بدون لباس و عریان به سر میبردند. وی زنان و مردان را یکجا و در زندانهای بیسقف حبس میکرد؛ بهطوریکه از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان نبودند.
عبداللّه بن عمر وقتی شنید حَجّاج به مدینه آمده، به خانه او رفت و با اصرار و التماس به محضرش رسید، درحالیکه او که مشغول عیشونوش بود.
حجاج پرسید: برای چه این وقت شب مزاحم شدی؟
عبداللّه گفت: ای خلیفه خدا! آمدهام بیعت کنم.
حجاج گفت: شبانه؟! چرا صبح نیامدی؟!
عبداللّه پاسخ داد: قربان، اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه بدهم؟! چون از رسول خدا ص شنیدم که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامٌ فَمَوْتُهُ میتَةٌ جَاهِلِيَّةٌ»؛ هرکس بمیرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است.
حجاج هم برای تحقیر بیشتر او گفت: حال از جا برخاستن ندارم تا دست بدهم؛ با پایم بیعت کن!
و پایش را به سوی او دراز کرد. ابنعمر هم شصت پای حجاج را بوسید و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بیعت خارج شد. از آن پس معروف شد که «هر کس با دست علی ع بیعت نکند، عاقبت با پای حَجّاج بیعت میکند».
مثل برخی که از این مملکت فرار کردند. خدمت به این مردم نجیب و وطنشان را رها کردند؛ خدمت به جمهوری اسلامی در مسیر توحید را رها کردند و به خارج از کشور رفتند و نوکر شبکههای رژیم کودککش شدند. اینها یک دسته از کسانی هستند که خیانت به وطن کردند و وضعیت آنها روشن و خط و خطوط آنها هم مشخص است.
🔸اما یک دسته دیگر کسانی هستند که شاید خدای نکرده در بین ما هم حضور داشته باشند. کسانی که به زبان میگویند ایمان آوردیم، ولی در عمل حاضر به انجام تعهدات ایمانی خود نیستند و «سَمِعنا» میگویند، ولی «أَطَعنا»
نمیگویند؛ یعنی در عمل حاضر به اطاعت نیستند. فقط زبانی ادعای انقلابی بودن و وطندوستی دارند، مانند کسانی که قرآن میفرماید به رسول خدا میگفتند: « نَشهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ إِنَّكَ
لَرَسُولُهُۥ وَٱللَّهُ يَشهَدُ إِنَّ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ لَكَٰذِبُونَ »؛ (چون منافقان نزد تو آيند، مىگويند: گواهى مىدهيم كه تو بىترديد فرستاده خدايى، و خدا مىداند كه تو بىترديد فرستاده اويى، و خدا گواهى مىدهد كه يقيناً منافقان دروغگويند
🔸پس اگر کسی صرفا شهادت بدهد و در عمل حاضر به انجام تعهدات شهادت خود نباشد، خداوند میفرماید که آنها دروغگو هستند.
یکی از میثاقهایی که از جانب خداوند بر دوش بندگانش قرار دارد، تعهد به یاری رسولان الهی است؛ اینکه از آنها اطاعت کنیم و نگذاریم کربلایی دیگر بر پا شود:
« وَإِذۡ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَٰقَ ٱلنَّبِيِّۧنَ لَمَآ ءَاتَيۡتُكُم مِّن كِتَٰبٖ وَحِكۡمَةٖ ثُمَّ جَآءَكُمۡ رَسُولٞ مُّصَدِّقٞ لِّمَا مَعَكُمۡ لَتُؤۡمِنُنَّ بِهِۦ وَلَتَنصُرُنَّهُۥۚ »؛ و [ياد كنيد] هنگامى كه خدا از همه پيامبران [و امتهايشان] پيمان گرفت كه: هرگاه كتاب و حكمت به شما دادم، سپس [در آينده] پيامبرى براى شما آمد كه آنچه را [از كتابهاى آسمانى] نزد شماست، تصديق كرد. قطعاً بايد به او ايمان آوريد و وى را يارى دهيد.
اینکه کسی ادعای وطندوستی یا مردمدوستی داشته باشد، ولی در عمل حاضر به تعهدات آن نباشد، این پذیرفته نیست. از یک طرف دم از وطندوستی میزنیم و از طرف دیگر منابع خدادادی این سرزمین را اسراف کنیم؛ در مصرف برق اسراف کنیم؛ در مصرف آب اسراف کنیم.
تعهد به ادعاها یعنی مشارکت در رسالت رسولدص. اینکه در دعاها میخوانیم: «اَللَّهُمَّ اِجْعَلْ لِی مَعَ اَلرَّسُولِ سَبِيلاً» یعنی خدایا! به من هم توفیق بده تا به وظایفم عمل کنم، که عمل به وظایفم، یعنی مشارکت در انجام مأموریت رسول تو.
رعایت این تعهدات نیاز به دین ندارد و صرف وطندوستی هم که باشد، باید در مصرف منابع صرفهجویی کنیم.
ادعای مردمدوستی یعنی شرکت در انتخابات و تقویت نظامی که در خدمت مردم است.
از یک طرف، ادعای مردمدوستی داشته باشیم، بعد در مهربانی و خدمت به مردم کوتاهی کنیم!
از یک طرف، ادعای مردمدوستی داشته باشیم، ولی سطح زندگی ما با مردم فاصله زیادی داشته باشد!
سطح متوسط درآمد ما با عامه مردم فاصله نجومی داشته باشد، بعد هم در رسانهها بگوییم به خاطر مردم، به خاطر مردم!
کسی که مردمدوست است، زندگیاش اشرافی و همراه با تجملگرایی نیست.
مردمدوست، شهد رجایی بود که سطح زندگیاش مانند متوسط مردم بود.
مردمدوستی یعنی کمک به اقتصاد این مردم؛ یعنی کمک به کارگر ایرانی؛ یعنی مصرف کالای ایرانی.
👌اگر کالای ایرانی قابل قبولی در داخل تولید میشود، ولی ما نمونه خارجی آن را میخریم، ما مردم و این خاک را دوست نداریم.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
🔸اگر کسی به تعهدات دینی خودش عمل نکند، در حقیقت از جبهه اسلام خارج شده، و هر چه خارج از این جبهه باشد، مصداق باطل و طاغوت است.
🔸 در ماجرای اصحاب سِبْت، قرآن در آیه 165 سوره مبارکه اعراف، به این نکته اشاره میکند که در آن حادثه، فقط ناهیان از منکر نجات یافتند؛ یعنی کسانی که از اصحاب سِبْت نبودند و با آنها ماهی نگرفتند، اما از منکری که آنها انجام میدادند، ابراز نفرت و انزجار نکردند و آنها را نهی از منکر ننمودند، فرقی با خود فاعلین منکر نداشتند و دچار عذاب شدند. پس در نتیجه انسان با بیطرف بودن و متعهد نبودن نسبت به وظایف دینی خود، شامل رحمت الهی نمیشود؛ هرچند در ظاهر مخالفتی با حق نداشته باشد.
نمیشود من مدعی ایمان باشم، ولی امر به معروف و نهی از منکر صحیح را انجام ندهم. این چه دینداری و وطندوستی است که به لوازم آن تن نمیدهند؟!
🔸داستانی زیبا در مثنوی معنوی نقل شده که شنیدن آن، خالی از لطف نیست.
در روزگار قدیم، يك روز مرد قویهيكلی به حمام عمومی نزد دلاكی رفت تا نقش شیری را روی کمرش خالکوبی کند. پس به دلاک گفت: میخواهم نقش يك شير قویهيكل را كه غرشكنان در حال حمله است، پشت من خالكوبی كنی. سر پر يال و كوپاش روی كتفم باشد و پاهايش روی كمرم!
🔸دلاك با حوصله، ابتدا نقش شيری غرّان را بر پشت مرد كشيد. بعد از نقاشی سوزن را برداشت و به پشت مرد زد. يكدفعه فریاد مرد بلند شد که: «چه میكنی؟
اين سوزن خالکوبی بود يا سوزن گونی كه به پشتم زدی؟!» دلاك گفت: سوزن خالكوبی است. مرد با عصبانيت گفت: پس چرا اينقدر درد داشت؟ دلاك خنديد و گفت: پهلوان! درد سوزن كه نبايد برای تو مهم باشد! انگار که پشهای، فيلی را نيش بزند! بعد سوزن را دوباره فرو كرد. مرد بلندتر از قبل داد زد و گفت: صبر كن ببينم!
تو الان كدام قسمت شير را سوزن میزنی؟ دلاك جواب داد: دُمش را. مرد گفت: نمیخواهد دمش را خالكوبی كنی! قدرت شير به پنجههايش است. دُم هم نداشته باشد، چیزی از قدرتش كم نمیشود.
دلاك گفت: هرچه تو بگویی، و باز هم سوزن را فرود آورد. مرد اين دفعه نعرهای كشيد و گفت: چه میكنی مردك؟! دلاك دست از كار كشيد و گفت: «از شما بعيد است پهلوان! خب خالكوبی درد دارد!
مرد از دلاك پرسید: الآن كدام قسمت شير را سوزن زدی؟
دلاك گفت: يال شير را! مرد لحظهای فكر كرد و گفت: من عجايب بسياری از قدرت شير ماده شنيدهام. میگويند از شير نر هم شجاعتر است. بهخصوص اگر تولهشير هم داشته باشد. وقتی شير نر به تولههايش نزديك میشود، چنان غرّشی میكند كه شير نر هم فرار میكند! بهتر است از خير يال و كوپالش بگذری و برايم شير ماده خالكوبی كنی!
دلاك نگاهی به مرد كرد و گفت: هر جور پهلوان بخواهد!
مرد چشمهايش را بست و منتظر شد، ولی اين بار درد سوزن بيشتر از دفعات قبل بود. پهلوان با فرياد مانع كار دلاك شد و پرسيد: ايندفعه كدام قسمت شير را سوزن زدی؟ دلاك اخمی كرد و گفت: شكمش را! مرد گفت: شكم انبار لاشههايی است كه شير بیرحمانه میدرد! شكمش را هم خالكوبی نكن!
اینجا دیگر دلاك عصبانی شد و وسايلش را جمع كرد. مرد پرسيد: «چهكار میكنی؟ دلاك گفت: آخر مرد حسابی! اين دیگر چه شيری است؟!
شير بیيال و دُم و اِشكم كه ديد اينچنين شيری خدا خود نافرید
دلاك (که ناراحت شده بود) لباسهای مرد را بقچه كرد و به دستش داد و گفت: آقای محترم! تو مرد اين كار نيستی! تو طاقت خالكوبی يك شير درنده غرّان كه هیچ، طاقت خالكوبی نقش يك پشه را هم نداری!
👌مولوی در این داستان میخواهد بگوید که گروهی از آدمها مثل پهلوان این داستان همه چیز را در حد سخن و لفظ به زبان میآورند، ولی وقتی پای عمل کردن به میان میآید، فوراً مسئله را توجیه میکنند و از میدان عمل به در میروند.
ما همه شيران، ولی شير عَلَم حملهشان از باد باشد دَم به دَم
«عَلَم» یعنی پرچم. شیری که در روی پرچم نقاشی میشود، واقعا قیافه شیر دارد، ولی واقعاً شیر نیست و با وزش باد تکان میخورد و این طرف و آن طرف میرود.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485