💢خانواده در قرآن
الف کارکرد و جایگاه خانه در #قرآن
◀️واژه ی «بیت» به معنای خانه، ۷۱ بار با مشتقات آن در صیغه های «بیت» و جمع آن «بیوت» در قرآن کریم آمده است.
◀️این کلمات در ۱۲ مورد به مصداق بیت الله، یعنی کعبه (خانه خدا)، ۲ مورد برای بیت عتیق، ۲ مورد بیت معمور و باقی به معنای «خانه»، همان محیط مخصوص زندگی خانواده آمده است.
🔺با نظر به آیات الهی و پرداختن آیات متعددی در قرآن به کلمه بیت، چنین به دست می آید که این مکان مسقفِ محدود که محل اجتماع و زیست جمعی بشر و اولین محیط رشد و پرورش وی است، مورد عنایت حق بوده و برحسب کارایی و جایگاهش در حیات انسانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است
۱ محل #تسکین
اولین کارکرد خانه، تأمین آرامش جسم و تسکین جان اعضای آن است که البته #مرهون امنیت همه جانبه ی این محیط برای اعضاست.
🔻فضای محدود و امن خانه، حریمی (محل محرم) برای #ابراز احساسات، بیان اسرار، ارضای #غرایز و تأمین نیازهای جسمی و #روحی انسان است.
🔺این سکونت و امنیت را #خداوند به خود نسبت می دهد و می فرماید: «و الله جعل لکم من بیوتکم سکناً» (نحل،۸۰)، «خداوند از خانه های شما محل سکونت و آرامش برایتان قرارداد.»
واژه «سکن» به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله ی آن تسکین یابد.
انسان علاوه بر نیاز به #سکونت در خانه، به محلی برای #تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، #خلوت کردن و راز و نیاز با خدا و محرمان نیاز دارد.
اگر خانه تأمین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود.
@a_fatemi24
@FATEMI133
۲ محل ذکر و تلاوت آیات الهی
🔻«واذکرن ما یتلی فی بیوتکنّ من ایات الله و الحکمة» (احزاب، ۳۴)، «به یاد آورید آن چه در خانه هایتان از آیات و حکمت تلاوت شده است.»
آیه خطاب به همسران پیامبر اکرم (ص) است و #نکاتی از آن برداشت می شود:
🔹فضایلی که از خانه و خانواده نصیب انسان می شود، ارزشمند است و باید برای بکارگیری در زندگی حفظ شود.
– خانواده ی #پیامبر (ص) #الگویی برای همه خانواده ها است؛ لذا باید بیش از دیگران مراقب امتثال اوامر الهی باشند.
– هر فرد باید حافظ شئون، موقعیت و آبروی خانواده خود باشد.
– محیط #آرام و مأنوس خانه، مناسب ترین محل برای اندیشه، #ذکر، یادآوری کلام خدا و ذکر حکمت های الهی است.
– خانه #مکتبی برای تربیت انسان هایی #عبد و مطیع حق است.
🔸کارکرد وسیع و گرانقدر خانه، آن را مکانی مورد #احترام و عنایت قرار داده است؛ اما چنان چه این محل #معبدی برای بندگی و ذکر حق واقع شود، خداوند آن را رفیع و عظیم می گرداند.
⬅️چنان که خطاب به رسول گرامیش می فرماید:
«فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدوّ و الاصال» (نور،۳۶) رفعت و علو حقیقی خاص خداوند متعال است؛ خانه ای که مسجد خداوند و محل تسبیح او باشد، نیز عظیم و مرفوع است.
آن چه از آیه فوق و تفسیر مرحوم علامه #طباطبایی (المیزان) استفاده می شود، این است که اگر خانه از هر پلیدی و لوثی منزه بماند و به ذکر خدا و #عبادت او مزیّن شود، رفعت می یابد و از یک چهاردیواری #سرد و بی روح خارج می شود و هرچه صبغه ی الهی و معنویش بیشتر شود، مقامی رفیع تر می یابد که مصداق کامل آن کعبه، خانه ی خدا است.
(طباطبایی، ۱۳۶۳: ج۱۵، صص۱۷۹-۱۷۸)
@a_fatemi24
@FATEMI133
۳ محل رابطه ای #قدسی
«فاذا دخلتم بیوتا فسلّموا علی انفسکم تحیةً من عندالله مبارکةً طیبةً» (نور،۶۱)
⬅️«مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه #انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن #خلق کرده است.
⬅️ علاوه بر این، همه مؤمنند و ایمان ایشان را جمع کرده، چون ایمان #قوی تر از وهم و هر عامل دیگری برای یگانگی است.» (طباطبایی، ۱۳۶۳: ج۱۵، ص۲۲۹)
🔹خداوند می فرماید: «بر اهل خانه سلام کنید»؛ از آن جا که سلام بیان تحیتی مبارک از نزد پروردگار است، عالی ترین ایجاد #رابطه میان اعضای خانواده آن است که با تحیت و سلام با یکدیگر برخورد کنند و یاد #خدا میان آنان باشد. این رابطه قدسی اگر در خانه برقرار شود، به طور قطع به جامعه نیز کشانده خواهد شد. پس حقیقت سلام، گسترش #امنیت و سلامتی در میان انسان هاست.
@a_fatemi24
@FATEMI133
۴ لزوم حفظ #حریم خانه
🔸از نظر قرآن، خانه به قدری در مقام و جایگاه بالایی قرار دارد که حفظ حریم آن بر همگان توصیه شده است. خداوند متعال می فرماید:
«یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوتاً غیر بیوتکم حتی تستأنسوا و تسلّموا.» (نور، ۲۷)
حصردر آیه مذکور به این معناست که خداوند ورود به خانه ی #غیر را بدون اذن و سلام #ممنوع می کند. #حرمت این حریم را مقدس می دارد و ضرورت حاکمیت یک فرهنگ صحیح و صمیمی را در برخورد با اهل خانه بیان می کند و می آموزد که اهل بیت باید در روابط با یکدیگر، علاوه بر رعایت همه ی شئون انسانی در برخوردشان، از راه #تکلم که نزدیک ترین و شایع ترین ارتباط است، نیز این یگانگی را بیان کنند و سلام واژه ای است که این پیام را دارد؛
🔹علاوه بر آن که آرزوی سلامت و امنیت از جانب سلام کننده را ابلاغ می کند.
⬅️از عدی بن ثابت روایت است: زنی انصاریه به نزد رسول الله(ص) آمد و عرض کرد: من در خانه خویش گاه گاه در شرایطی هستم که نمی خواهم #هیچ کس مرا ببیند، در این حال اگر پدر، فرزند یا مردی از خویشان من وارد شوند، چه کنم؟ در جواب، آیه فوق فرو فرستاده شد.
⬅️«تستأنسوا» یعنی «تستأذنوا»؛ گفته شده است که استیناس طلب انس است و به این معنی است که در هیچ خانه ای که ملک شما نیست، وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی در آن است و آن گاه اجازه بخواهید. ابن عباس گفت:
⬅️در آیه تقدیم و تأخر است؛ یعنی «حتی تسلموا و تستأذنوا»، یعنی «حتی تقولوا السلام علیکم، أدخل»؛ سلام مستحب است و استیذان واجب. (رک. میبدی، ۱۳۵۷: ج۶، ص۵۰۹) در آیه ۲۸
از سوره ی مبارکه ی نور نیز، ورود به هرخانه ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است. «فان لم تجدوا فیها احداً فلا تدخلوها حتی یؤذن لکم» (نور، ۲۸)،
«اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده اید، وارد نشوید.»
علاوه بر این حکم عمومی، در آیه ۵۳ از سوره احزاب نیز، ورود به #خانه پیامبر بدون اذن منع شده است: «یا ایها الذین امنوا لاتدخلوا بیوت النبی الاّ أن یؤذن لکم»، «ای ایمان آورندگان به خانه پیامبر وارد نشوید مگر آن که به شما اجازه دهد.»
@a_fatemi24
@FATEMI133
💢خانواده در قرآن
الف کارکرد و جایگاه خانه در #قرآن
۱ محل #تسکین (نحل،۸۰)،
۲ محل ذکر و تلاوت آیات الهی(احزاب، ۳۴)،
۳ محل رابطه ای #قدسی (نور،۶۱)
۴ لزوم حفظ #حریم خانه (نور، ۲۷)
در کانال⬇️⬇️
@a_fatemi24
@FATEMI133
عیسی شدی که این همه بالا ببینمت
بالای دست مردم دنیا ببینمت
بعد از گذشت چند شب از روز رفتنت
راضی نمی شود دلم الا ببینمت
اما چه فایده خودت اصلا بگو حسین
وقتی نمی شناسمت آیا ببینمت؟
امروز که شلوغی مردم امان نداد
کاری کن ای عزیز که فردا ببینمت
شبها چه دیر می گذرد ای حسین من
ای کاش زود صبح شود تا ببینمت
حلا هلال تو سر نیزه طلوع کرد
تا ما رأیت إلا جمیلا ببینمت
گفتی سر تو را ته خورجین گذاشتند
چه خوب شد نبوده ام آنجا ببینمت
تو سنگ میخوری و سرت پرت می شود
انصاف نیست بین گذرها ببینمت
فعلا نپرس طرز ورود مرا به شهر
بگذار گوشه ای تک و تنها ببینمت
@a_fatemi24
@FATEMI133
سجده گاه ملائک است اینجا
یاکه گردیده قبله گاه نور
در سکوت سحر به گوش دلم
صوت قرآن رسد ز کنج تنور
ای عجب مطبخ همین عصرم
طور موسی شده در این دل شب
بین داغی خاک وخاکستر
شد لبی گرم ناله ی یارب
کیستی ای سر بدون بدن
خیره خیره شده نگاه تو
در مناجات امشبت آمد
بوی بی مادری ز آه تو
قحط آغوشِ مِهر بوده مگر
سر به خاک سیه گذاری تو
تو یتیمی قبول ، مادر نه
دختری خواهری نداری تو
خولی با عجله از کربلا به کوفه آمد ، اما درب دارالاماره بسته بود ، لذا برگشت به خانه اش که در نزدیکی شهر کوفه بود .
از آن جایی که زن خولی به نام عیوف ، از علاقه مندان به اهل بیت عليهم السلام بود ، سر مقدّس را از همسرش پنهان داشت و در میان تنور گذاشت .
چنان ظـلـم و سـتـــم بـیـــــداد کــــرده / کـــه دل را کــــوره ی حـــدّاد کـــرده
چنان در کوفه فرمان ، دست زور است / که مهمان خانه ی خولی ، تنور است
کـســی کــه زیــب آغـــوشِ نـبـی بـود / ســـرش دایـم ســــرِ دوشِ نبـی بـود
ز سنگ کـینـــه ها ، آن سـر شـکسـتــه / سـر او روی خـاکسـتــر نشستـــه
🤔 #اعضای_قطع_شده_بدن!
❓ اگــر
انگشت دست
قطــع شــود آیا بــرای
دفـن نيـاز به غسـل میباشـد؟
✍ آیــت الله خـامنـــهای: اگـــر دارای
استـخـوان باشــد بنابــر احتیــاط
بایــد غســل (ســه مرتبـه) داده و
بعد از آن که در پارچهای پیچانده
شــد، دفـن شــود. و غســل مــس
میت برای لمس آن واجب نیست.
✍ آیت الله وحید: به احتیاط واجب
غســل داده و حنــوط شـود و در
پارچهای پیچیـده و دفــن گــردد.
✍ آیت الله مکـارم: کـافی اســت آن
آن را بشــوينــد و در پــارچـــهای
بپيــچنـــــــد و دفـــــن کنـنــــــد.
✍ آیت الله سیـستانی: در پارچـهای
بپیــچنــــــد و دفــــــن کنـنـــــد.
📚 منبع:
استفتاء از سـایت مراجع عظـام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
@FATEMI133
چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد.
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد.
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است.
@FATEMI133
ای هلال من به بالای سنان قرآن بخوان// قاری قرآن و قرآن را زبان! قرآن بخوان
با صدای خود مسخّر کن تمام کوفه را// کوفه را هم کربلا کن؛ هم چنان قرآن بخوان
گر چه بشکسته جبینت بر سر نی، سجده کن// گر چه گشته از دهانت خون روان، قرآن بخوان
تا مگر آوای قرآن تو آرامم کند// بر فراز نیزه، ای آرام جان قرآن بخوان
تا که اسلام تو را اهل زمین باور کنند// ای امام کلّ اهل آسمان قرآن بخوان
زادۀ مرجانه دارد قصد آزار تو را// تا نرفتی زیر چوب خیزران قرآن بخوان
صوت قرآن سر تو، سر بلندم میکند// تا نگشته قامت زینب کمان قرآن بخوان
یاد قرآن پدر کن؛ روی دست جدّمان// وارث حیدر! تو هم نوکِ سنان قرآن بخوان
آن چه دیدم مادرم زهرا برایم گفته بود// این مصیبت را نمیکردم گمان؛ قرآن بخوان
هر که هر چه دارد از این خاندان دارد حسین// تا به «میثم» هم دهی سوز نهان قرآن بخوان
محمدپارسائیان
عاشقی رایج نبود
عباس آن را باب کرد...
او دو دستش را کنار علقمه
نذر سر ارباب کرد....