ب) شرایط نماز جمعه
۱. به جماعت خواندن.
۲. حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف.
۴. بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
۱. به جماعت خواندن: از شرایط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی، هر چند در کنار کسانی که آن را به صورت جماعت بر گزار میکنند، صحیح نیست.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف: تمام شرایطی که در نماز جماعت باید رعایت شود در نماز جمعه هم معتبر است، مانند اتصال صفوف
۴. بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ فاصله بودن: فاصلهی دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولی صحیح و دومی باطل است و در صورتی که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل میباشند.
 ج) وقت نماز جمعه
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط(واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
 د) کیفیت نماز جمعه
۱. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، ولی دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ایراد میشود.
۲. مستحب است قرائت نماز جمعه بلند، و در رکعت اول سورهی جمعه و در رکعت دوم، سورهی منافقون خوانده شود، و همچنین مستحب است خواندن دو قنوت یکی در رکعت اول پیش از رکوع و دیگری در رکعت دوم پس از رکوع.
منبرک فاطمی
✍شب یازدهم محرم ۱۴۰۰ 👇 👈همزمان با شب جمعه ✋ارتباط قیام عاشورا با ظهور #منبرک_فاطمی @fatemi22
✍شب یازدهم محرم ۱۴۰۰ 👇
👈همزمان با شب جمعه
✋ارتباط قیام عاشورا با ظهور
👇👇👇
👌براي شناخت شخصيت و جايگاه امام معصوم، ميتوان از #زواياي مختلفي نگاه کرد.
👈گاهي سخن از ابعاد شخصيتي امام در رابطه با خداست، اين جا پاي صفاتي چون رضايت بر رضاي حق، تسليم، عبادت و عبوديت حق است،
👈 گاهي هم سخن از ابعاد شخصيتي امام در رابطه با امت خويش ميباشد،
در اينجا صفاتي اخلاقي ـ تربيتي و صفاتي مربوط به سرپرستي و مديريت جامعه مطرح ميشود.
👌 اما ميتوان و بايد از زاوية ديگري نيز به جايگاه و شخصيت امام نگاه کرد، اين زاويه اگرچه تبيين کنندة شخصيت واقعي امام نميتواند باشد، ولي ميتواند جايگاه و شخصيت امام را در زغن و قلب امت توضيح بدهد، اين زاويه آن است که رابطة #امت را با #امام زير ذره بين بگذاريم.
@fatemi222
در اين جا به يک ويژگي مشترک امام حسينه و حضرت مهدي(عج) ميپردازيم که اين ويژگي در رابطة امت با امام پديد آمده است و آن ويژگي تنهايي و غربت اين دو امام است
✋وقتي نوع رابطة دو امام معصوم يعني حسين و مهدي(عج) را از منظر تاريخ و روايات با ايشان بررسي ميکنيم، به يک #ويژگي و جايگاه مشترک ميرسيم و آن اينکه هر دو تنها و غريب بودند و در غيبت به سر ميبردند.
👈غيبت و تنهايي امام به اين نيست که از نظرها پنهان باشد تا اختصاص به امام مهدي(عج) داشته باشد، بلکه #غيبت و #غربت امام به اين است که از انديشهها، دلها و رفتارها غايب باشد.
👌امام حسين نيز از امت خويش غايب بود، اگر چه او را ميديدند، چرا که امت در انديشه، دل و رفتار امامت و سرپرستي و #هدايت حضرت را نپذيرفته بودند و به نقش تعليمي و هدايتي ايشان گردن ننهاده بودند.
@fatemi222
🔹پس ميتوان گفت همة امامان ما در بين امت خويش و در همة زمانها در غيبت به سر ميبردند.
🔹 اگر چه صفاتي چون (الطريد الشريد) و (الوتر و الموتور) تنها به عنوان صفت مشترک امام حسين و حضرت مهدي(عج) در روايات آمده است.
🔹 «السلام عليک يا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور»؛
🔹سلام بر تو اي خون خدا و اي فرزند خون خدا و اي تنهاي تنها شدة رها گرديده
@fatemi222
👌در اين فقره از زيارت عاشورا، بر امام حسين به عنوان #خون خدا سلام داده ميشود.
👈 يعني حسين آن قدر #شرافت دارد که خون او خون خدا دانسته شده است و #خونخواهي او را خود خداوند به عهده گرفته است تا بدست امام مهدي(عج) انتقام خون حسين گرفته شود.
✋ اما صفتي در اين فقره آمده که مورد بحث ماست و الوتر الموتور ميباشد.
👈 اين صفت يعني حسين تنهايي است که تنها شده و در جامعة خويش غريب گرديده است،
👈يعني امام حسين خود تنهايي و غربت را انتخاب نكرده،
👈 بلکه ديگران به گونهاي رفتار کردند که او تنها و غريب شده است.
👈او از جامعة خويش غايب است، چرا که آنها #نخواستند و نتوانستند حضور او را بپذيرند.
👈 او با اين که از سوي خدا و با معرفي پيامبره به عنوان امام و پيشوا معرفي شده، اما تنها مانده و بر اساس توطئه و دسيسهاي اجتماعي از سوي #خواص و همراهي #عوام، تنها و غريب مانده است.
@fatemi222
🔺تنهايي و غربت حسين را ميتوان از #استشهاد عبدالله بن عمر به حديث پيامبره خوب متوجه شد.
🔺 عبدالله بن مطيع، هنگامي که در فتنة يزيد بن معاويه خواست از مدينه بگريزد؛ #عبدالله بن عمر به سراغش آمد و گفت:
🔺کعابي ميخواهي بروي.
عبدالله بن مطيع گفت: ميخواهم از مدينه بگريزم
تا سر به اطاعت يزيد نسايم.
🔺 عبدالله بن عمر او را از اين کار نهي کرد و ادامه داد از پيامبر شنيدم که فرمود: «کسي که بميرد و بيعت امامي برگردن او نباشد به مرگ جاهلي مرده است».
@fatemi222
✋عبدالله بن عمر، رفيقش را با استناد به اين جمله #توبيخ ميکند که #يزيد امام و پيشواي زمان توست و تو بايد بيعت و اطاعت او را به گردن بگيري تا در جاهليت نميري.
✋عبدالله بن عمر از خواص جامعه بود و تأثيرگذار است، او و ديگران در #تنها شدن حسين نقش به سزايي داشتند.
✋او همان است که در مکه خدمت حضرت رسيد و به آن حضرت پيشنهاد صلح و سازش با يزيد را داد و گفت ميترسم در صورت مخالفت با يزيد کشته شوي و گروهي از مسلمانان نيز کشته شوند و بعد از پيامبر نقل ميکند که فرمودند:
✋ «حسين کشته ميشود و آنان که او را ميکشند و کساني که او را ياري نميکنند، خداوند آنها را تا قيامت خوار و پست خواهد نمود».
@fatemi222
✋او که اين سخن را در مورد مجازات تنها گذاشتن و عدم #ياري حسينه ميگويد
👈، روزي با پاي حجاج بيعت ميکند و به سخن رسول خدا استشهاد ميکند که آن که بميرد و امام خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.
👈از اين گونه خواص در بين امت پيامبر فراوان بودند، کساني كه با #سکوت خود، با #نقد و ايراد گيري نسبت به حرکت امام، يا با دنيا طلبي و دنيا خواهي خويش و يا توطئه، نه تنها خود باعث تنها ماندن و غربت فرزند پيامبر شدند، بلکه #عوام را نيز به #بيراهه کشاندند و در حيرت و جهالت وا گذاردند.
👌 البته بايد گفت #کوتاهي خواص به هر شکل و بر هر دليل از يک سو و #جهالت و ناداني عوام از سوي ديگر، از بعد از #رحلت پيامبر شروع شد،
👌 اميرالمؤمنين را به انزوا کشاند، در زمان امام حسن ادامه پيدا کرد و در زمان سيد الشهدا به اوج خود رسيد.
👌ابتداي کربلا مدينه نيست ابتداي کربلا غدير بود ابرهاي خون فشان نينوا اشکهاي حضرت #امير بود بعد از آن فتوت هميشه سبز برکت از عراق و از حجاز رفت.
@fatemi222