eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ ✅ آيا به سران كفر ننگريسته‏اى كه سپاس نعمت خدا را به ناسپاسى تبديل كردند و قوم خود را در پى خويش به سراى هلاكت درآوردند؟ ✅جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ به دوزخ كه به آن درمى‏آيند و به آتشش مى‏سوزند و آن بد قرارگاهى است. ✅وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النَّارِ. آنان براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه سازند و بدين‏وسيله از آنان بهره برند. اى پيامبر، به آن بگو: از دنيا بهره بريد ولى بدانيد كه بازگشت شما به سوى آتش است. ✍️رفتارهای تبلیغی: 1. نقش سردمداران کفر را در گمراه سازی جامعه اسلامی بیان کنید. 2. نعمت نظام اسلامی را به عنوان نعمت بزرگی که نباید کفران شود مثال زده و گریزی بزنید به انتخابات به عنوان یکی از راههای عملی شکر این نعمت. 👌دو عامل بسیار مهم در هلاکت اقوام و جامعه مؤثر است: 1. تبدیل نعمت‌های الهی: اگر جامعه‌ای نعمت‌های الهی را تبدیل بکند و کفران بکنند خودبه‌خود جامعه را به سمت هلاکت پیش می‌برند. در دنیا هلاکت اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و در آخرت وروددر دوزخ خواهند شد مثلاً در بحث نعمت‌های اقتصادی اگر داده‌ها و ثروت‌های اقتصاد تبدیل بشود به ربا و حرام‌خواری یا مثلاً در عرصه سیاسی نعمت استقلال و آزادی تبدیل بشود به تکیه به دشمن یا در عرصه فرهنگی فرهنگ غربی جای فرهنگ اسلامی را بگیرد . «بوار» به معناى بى‏رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود. 😡كفّار و مشركان نعمت‏هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند؛ یعنی: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت‏ها پيروى كردند. 😇مصادیق نعمت در این آیه شامل همه نعمتها میشود. اما در برخى از احاديث آمده است كه مقصود از نعمت در اين آيه نعمت وجود پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) است كه مردم آنان را رها كردند و به سراغ ديگران رفتند و منظور از ناسپاسان، بنى اميه و بنى مُغيرة و يا كفّار عصر پيامبر هستند. «نحن و اللَّه نعمت اللَّه التى انعمها على عباده» (به خدا سوگند نعمت‏هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند.) كفران و ناسپاسى نعمت‏ها دو گونه است: الف) ناسپاسى زبانى، يعنى به جاى شكر نعمت خدا با ناشكرى و ناسپاسى در برابر خدا سخن بگويد. ب) ناسپاسى عملى، يعنى بهره‏گيرى انحرافى و سوء استفاده از نعمت و به كار بردن آن در راه هدفى كه براى آن آفريده نشده است. براى مثال، خدا انواع انرژى‏ها را در اختيار بشر گذاشته تا در راه رفاه و سعادت خود مصرف كند، ولى در عصر ما نسبت به اين نعمت ناسپاسى مى‏شود و آن را در راه ساختن جنگ افزارهاى مخرّب و نابودى بشريت به كار مى‏برند و كره‏ى زمين را به سرزمين هلاكت و جهنّمى سوزان تبديل مى‏كنند. 2. نگاه غیر توحیدی در جامعه: 🌱بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل‏اند و بعضى در نعمت‏ها براى خدا شريك مى‏پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت‏ها مى‏شمارند، اما بسيار زود درمى‏يابند كه به گمراهى رفتند. آيه سی ام، در حقيقت يكى از اقسام كفران و ناسپاسى نعمت‏ها را بيان مى‏كند، كه برخى افراد به جاى اين كه مردم را به توحيد فرا خوانند، شبيه‏سازى و شرك‏آورى مى‏كردند. 🌱لذا از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم‏ است. برای خدا همتایانی قرار دادن، یعنی رواج شرک در جامعه با هدف گمراه کردن مردم از راه خدا. البته آن‌هایی که برای خدا شریک قرار می‌دهند تا گمراهی در جامعه ایجاد بکنند، ثمراتی شاید داشته باشد ولی بازگشت آن‌ها به سوی جهنم است. 🌱همچنین رهبران ناسپاس كافركيش، ممكن است با گمراه ساختن مردم، بتوانند چند صباحى به رياست و حكومت برسند، اما اين بهره‏اى ناچيز از زندگى اين دنياست و در مقابل، آتش ابدى را براى خود فراهم كرده‏اند. اگر جامعه به سمت آلودگی رفتاری پیش برود، گرچه منشأ آن شرک است، شاید بعضی برخوردار بشوند ولی بازگشتشان به آتش است. 🌱همچنین باید توجه داشت که گاهى خدا به افراد مشرك و ناسپاس مهلت مى‏دهد تا در دنيا كام‏ياب شوند و بر گناه و شرك خود بيفزايند و مستحق آتش دوزخ گردند؛ پس هر رفاهى در دنيا نشانه‏ى مهر خدا نيست. @fatemi222
✍ ادب از که آموختی؟ این رو یادتونه؟👇 ادب از که آموختی⁉️ از بی ادبان....... 👆این زمانی به کار میره که ما با دیدن کارهای بد دیگران،😱 به زشت بودن کارشون پی ببریم و خودمون دیگه کارهای اونا رو تکرار نکنیم.❌ 📖 قرآن خیلی از کسانی رو که کارهای بد انجام میدن به ما معرفی میکنه؛ 🔔و از ما میخواد که پیش خودمون کنیم که کارهای بد اونها چی شد؟! 🤔 🕋 فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ ⚡️پس با تأمل بنگر که گنهکاران چگونه بود؟! (اعراف/۸۴) 👇👇👇 ✅حالا خودِ خدا، تو آیه ۲۱ سوره غافر میگه؛ 😱 نتیجه کارشون و عذاب خداوند بود؛↶ 🕋 أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ كَانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا كَانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَاقٍ ⁉️ آیا در روی زمین سیر و سفر نکردند تا کار پیشینیانشان را ببینند که آنها با آنکه بسیار از اینان قوی‌تر و آثار وجودیشان در روی زمین بیشتر بود. 👈 خدا به کیفر گناهانشان بگرفت و از (قهر) خدا هیچ کس نگهدارشان نبود. 🔔 وقتی کسی آخرش، کارش به و خدا میرسه؛ یعنی کارش خیلی بد و زشته❗️😱 پس ما باید خودمون رو طوری کنیم که مثل اونها نشیم❌ 👇👇👇 ✅ مثلا؛ وقتی خدا میگه؛↶ 🕋 وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ(مطففین) ⚡️وای بر ⛔️ یعنی کارِ اونهایی که تو پیمانه⚖ و کاسبی، تو تدریس،👨‍🏫 تو محل کارشون👨‍💻 و .... کم میزارن، خیلی زشته❗️ 🔚پس ما نباید کارِ اونها رو تکرار کنیم❌ ✅ وقتی خدا میگه؛↶ 🕋 وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ(همزه) ⚡️واى بر هر طعنه زن 🕋أنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ کانَ مِنَ الْکاذِبينَ(نور/۷) ⚡️لعنت خدا بر او باد اگر از باشد. 👈یعنی باید و رو بزاریم کنار⛔️ ✅ از این نمونه‌ها تو قرآن زیاد هست، باید بگردیم برای خودمون لیست کنیم 📝 🔚هر جا که دیدیم خدا یک عده رو معرفی میکنه و میگه اونها رو دوست نداره، بدونیم که کارشون خیلی بَده، پس مثل اونها نباشیم.⛔️ @fatemi222
منبرک فاطمی
✅آثارگناه قلف قلب از آثار گناه https://eitaa.com/fatemi222/6478 از آثار گناه قهر خدا https://eitaa.c
🌹سلام همراهان 👈 موضوع قبلی (شش علامت جسارت در گناه )بود. 👈موضوع قلبی ( آثار گناه) بود. 👈 موضوع امروز : یکی( از عوامل ترک گناه ذکر و یاد خداست ) 👇👇 یادخدا مقابل دشمن https://eitaa.com/fatemi222/6491 ثواب و اجر ذکر https://eitaa.com/fatemi222/6492 خانمی که اهل ذکر بود https://eitaa.com/fatemi222/6493 شهدا و ذکر خدا https://eitaa.com/fatemi222/6494 شهید اهل ذکر به امام زمان معرفی شد https://eitaa.com/fatemi222/6496 مقام ذاکرین در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6498 پنج روایت درباره ذکر https://eitaa.com/fatemi222/6499 در و دیوار با مرحوم کاشی ذکر میگفت https://eitaa.com/fatemi222/6500 آیت الله کمپانی و روزی هزار اناانزلنا https://eitaa.com/fatemi222/6501 ادب امام در مقابل قرآن و ذکر https://eitaa.com/fatemi222/6502 حسرت قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6503 چهار ذکر https://eitaa.com/fatemi222/11393
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋یاد خدا در مقابل دشمن 🔺هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جنگ (محارب و بنی انمار) می‌رفت، سپاه اسلام دستور حضرت توقف کرد. پیامبر برای قضای حاجت دور از لشگریان به گوشه ای رفت. در همان حال باران شروع به آمدن کرد و همانند سیل آب جاری و راه برگشت بین پیامبر و لشگر فاصله شد. 🔺حضرت در زیر درختی نشست، در این هنگام (حویرث بن الحارث) حضرت را مشاهده نمود و به یارانش گفت: این مرد محمد است که از یارانش دور افتاده، خدا مرا بکشد اگر او را نکشم! 🔺بطرف حضرت آمد و شمشیر کشید و حمله کرد و گفت: چه کسی می‌تواند ترا از دست من نجات دهد؟ فرمود: خدا و 👈در زیر لب این دعا را خواندند، خداوندا مرا از شر حویرث از هر طریقی تو می‌خواهی برهان ) 🔺همینکه حویرث خواست شمشیر فرود آورد، فرشته ای بر کتف او زد و به زمین افتاد و شمشیر از دستش رها شد و پیامبر آن را برداشت و فرمود: چه کسی ترا از دست من رهائی می‌بخشد؟ گفت: هیچکس 🔺، فرمود: ایمان بیاور تا شمشیرت را بدهم! عرض کرد: ایمان نمی‌آورم ولی پیمان می‌بندم که با تو و پیروانت جنگ نکنم و کسی را علیه تو کمک ننمایم. 🔺پیامبر شمشیر را به او داد؛ و حویرث گفت: سوگند که تو از من بهتری. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ارزش ذکر ✍سوال فقراء از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 👌تعدادی از فقراء مدینه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: کارهای خیر مانند آزاد کردن بندگان، صدقه دادن، حج به جای آوردن و… انجام می‌دهند که ما قادر بر انجام آن‌ها نیستیم (و در نتیجه اجر ایشان بیش از ما می‌باشد.) 🔺پیامبر فرمودند: کسیکه صد مرتبه الله اکبر بگوید، بیش از ثواب آزاد کردن صد بنده برایش ثبت می‌شود. 🔺کسیکه صد مرتبه (سبحان الله) بگوید، بهتر از حج بر او پاداش نوشته می‌شود. 🔺کسیکه صد مرتبه (الحمد الله) بگوید، بهتر از دادن صد اسب با تجهیزات کامل در راه خدا می‌باشد. 🔺کسیکه صد مرتبه ذکر (لا اله الا الله) بگوید، بهترین مردم در روز قیامت است!! 🔺ثروتمندان مدینه که این خبر را شنیدند، آن‌ها نیز به دستورات عمل کردند. 🔺فقراء مجدداً نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: ثروتمندان هم به دستور شما عمل نمودند! فرمود: این لطف و فضل خداوندست، به هر کس بخواهد عطاء می‌کند. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ نفیسه 🌹سیده نفیسه دختر حسن بن زید (بن امام حسن مجتبی علیه السلام) با فرزند بافضل و ورع امام جعفر صادق علیه السلام بنام اسحاق موتمن ازدواج کرد، او از زنان نادره زمان و اعصار و از نظر بندگی و یاد حق ممتاز بوده است. 🌹زینب برادر زاده سیده نفیسه گوید: چهل سال عمه‌ام را خدمت کردم، در این مدت ندیدم شبی را بخوابد یا روزی را افطار نماید. روزی گفتم: خوب است با خود مدارا کنید؟! فرمود: چگونه مدارا کنم که گردنه هائی در برزخ و قیامت در پیش دارم و از آن عبور نتوان کرد مگر رستگاران! 🌹او ثروت داشت و به خاطر خدا آنرا به زمین گیران و بیماران و درماندگان انفاق می‌نمود. 🌹سی مرتبه به حج مشرف شد که بیشتر سفرها پیاده به خانه خدا رفت. از مدینه برای زیارت قبر حضرت ابراهیم به اتفاق همسرش به فلسطین و از آنجا به مصر رفتند. 🌹مردم مصر در خواست کردند در آنجا بمانند. قبول کردند او در خانه خود قبری کنده بود و پیوسته مشغول عبادت و یاد خدا بود. گویند هزاران مرتبه ختم قرآن در قبر نمود، خداوند چون می‌بیند بنده ای یادش می‌کند، طبق روایت قدسی – حق او را میان بندگانش یاد می‌کند و عزیز و مکرم می‌دارد. 🌹در همسایگی نفیسه یهودی بود که دخترش نابینا بود. از آب وضوی او بینا شد، و به همین سبب بسیاری از یهودیان مصر مسلمان شدند. 🌹وقتی با حالت روزه با خواندن سوره مبارکه انعام آیه (لهم دارالسلام عند ربهم) را می‌خواند، دعوت الهی را لبیک گفت. 🌹شوهرش خواست جنازه را به مدینه ببرد مردم مصر خواستند در مصر دفن شود او قبول نکرد. 🌹شب پیامبر صلی الله علیه و آله را به خواب دید که فرمود: با اهل مصر در مورد دفن نفیسه مخالفت مکن که خدا به برکت او رحمت را بر مردم مصر نازل می‌فرماید. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ذکر شهدا 👌شهید مهدی باکری با اذکار و ادعیه آقا مهدی انس عجیبی با دعا و اذکار داشت. ⭕️برش اول: ۲۴ اسفند بود بود و قرار بود فردا به طرف اتوبان العماره بصره حرکت کنیم و در مسیر پلی را تصرف کرده و منفجرش کنیم. مهدی داشت پیش از غروب نصیحت هایش را می کرد. 👈می گفت: خدا یادتان نرود. یادم افتاد قبل از برگه هایی را آماده کرده بود. نوشته بود در زمان حرکت «لا حول و لا قوة الا بالله» بخوانیم و د رزمان درگیری «الله اکبر» و «لا اله الا الله». و حالا داشت یاد آوری می کرد. ⭕️برش دوم: پشت سیل بند دجله بودیم بدون هیچ جان پناه و سنگری و بدون مهمات. 🌹 از زمین و هوا آتش می بارید. حتی یک هواپیمای بزرگ آمد بالای سر ما. فکر کردیم مسافربری است؛ اما توپولف روشی بود. بشکه های بمب بر سر ما می انداخت. در این گیر و دار آقا مهدی کناری نشسته بود و زانوهایش را بغل کرده بود و می جنبید. رفتم پیشش. گفتم: چه کار کنیم آقا مهدی؟ گفت: ما که اینجا چیزی نداریم. فقط خدا را داریم. پس کن. ⭕️برش سوم: دم دمای شهادت هم آیه ای را که موقع سخنرانی می خواند را می گفت و شلیک می کرد: « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه» که یک دفعه تیر خورد و افتاد. 🌹وقتی هم گذاشتیمش روی قایق که برش گردانیم عقب. دستهایش را به حالت دعا گرفته بود بالا و ذکر می گفت: یک چیزی مثل «الله الله الحمد لله» که موشک آرپی جی کل قایق را فرستاد هوا و آقا مهدی را رساند به خدا. 👈راوی: جمشید نظمی؛ هم رزم شهید کتاب به مجنون گفتم زنده بمان ؛ کتاب مهدی باکری، نوشته فرهاد خضری، نشر روایت فتح، صفحات ۲۷ @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋جایگاه توکل به خدا در سیره شهید علی چیت سازیان ⭕️علی آقا اهل سخنرانی نبود اما حرفش ساده بود و به دلم نشست. گروهان را به خط کرده بود برای گرفتن شهر مندلی عراق. 👈به نیروهایش گفت: هر کدام از شما یک خشاب تیر دارید و سی خشاب الله اکبر. 🔺یکی از نیروهای پرسیده بود یعنی چه؟ گفته بود دو معنا دارد: 🔹 یکی این که فشنگ های تان خیلی کم است بی حساب تیر نزنید. 🔹 معنی دوم این است که اگر با ذکر و توکل نباشید خیلی کم می آورید. 👈آن نیرو گفته بود: این پاسدار از آخوند ده ما باسوادتر است. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ دائم الذکر 🌹شهید جلال افشار؛ سرباز امام زمان (عج) 🔹آیة الله بهاء الدینی، خیلی به جلال عنایت داشت. 🔹یک بار که جلال بعد از نماز مغرب و عشاء دعا کردند، آقا فرمودند: بابا! دعای تو مستجاب است. 🔹بعد از شهادتش هم فرمودند: او دائم الذکر بود. نه اینکه همیشه ذکر بگویند، بلکه ذاکر بودند. 🔹پس از شهادت، وقتی عکس قاب جلال را به آیت الله بهاء الدینی دادند، گریه کردند و اشک شان روی عکس ریخت. 🔹سپس فرمودند: امام زمان (عج) از من یک سرباز خواست. من هم صاحب این عکس را معرفی کردم. اشک من اشک شوق است. (راوی: حجة الاسلام و المسلمین اکبر اسدی و سید مهدی سادات) کتاب جلوه جلال، نوروز اکبری زادگان، نشر ستارگان درخشان، چاپ اول، ۱۳۹۵، ص۹۶ و ۹۷٫ @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ذکر بابایی 🌹آداب میوه خوری شهید عباس بابایی عباس میوه هایی را که معمولا در دسترس همه نبود، نمی خورد. 👈می گفتم: قوت دارد بخور. می گفت: قوت را می خواهم چه کار؟ من ورزش کارم. چه طور موزی را بخورم که گیر مردم نمی آید. 🌹بعد صدایش را تغییر می داد و آمیخته با می گفت: مگر تو مرا نشناختی زن. 🌹میوه را که بر می داشت بخورد، کلی در دستش می چرخاند و بر اندازش می کرد و می گفت: الله. تا کلی نگاه شان نمی کرد، نمی خورد. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ خدا در همه حال 🌹يا ايّها الّذين امنوا اذكرا الله ذكراً كثيراً (*) و سبّحوه بكرةً و اصيلاً. 🌹اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را بسيار ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح نماييد.«احزاب ، 41 و 42» 🌹سخن از وظايف سنگين پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ در مقام تبليغ رسالت بود، در آيات مورد بحث براي فراهم آوردن زمينه اين تبليغ و گسترش دامنه آن در تمام محيط بخشي از وظايف مؤمنان را بيان مي‌كند. روي سخن را به همه‌ آنها كرده چنين مي‌گويد:(اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را فراوان ياد كنيد.) و صبح و شام او را تسبيح و تنزيه نماييد. آري چون عوامل غفلت در زندگي مادي بسيار فراوان و تيرهاي وسوسه‌ شياطين از هر سو به طرف انسان پرتاب مي‌گردد براي مبارزه‌ با آن راهي جز (ذكر كثير) نيست. (ذكر كثير) به معني واقعي كلمه يعني (توجّه با تمام وجود به خداوند) نه تنها با زبان و لقلقه‌ لسان. ذكر كثيري كه در همة اعمال انسان پرتو افكن باشد و نور و روشنايي بر آنها بپاشد. 🌹در همه حال ياد خدا بودن: به اين ترتيب قرآن همه‌ مؤمنان را در اين آيه موظف مي‌كند كه در همه حال به ياد خدا باشيد. 1ـ به هنگام عبادت ياد او كنيد و حضور قلب و اخلاص داشته باشيد. 2ـ به هنگام حضور صحنه‌‌هاي گناه ياد او كنيد و چشم بپوشيد و يا اگر لغزشي روي داد توبه كنيد و به راه حق باز گرديد. 3ـ و هنگام نعمت ياد او كنيد و شكرگزار باشيد. 4ـ و به هنگام بلا و مصيبت ياد او كنيد و صبور و شكيبا باشيد. خلاصه ياد او را كه در هر صحنه‌اي از صحنه‌هاي زندگي انگيزه‌ واكنش مناسب و الهي است، فراموش ننماييد. 🌹حكايتي زيبا در حديثي كه در صحيح ترمذي و مسند احمد از ابو سعيد خدري از پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده چنين مي‌خوانيم: كه از آن حضرت پرسيدند:(اي العباد افضل درجة عند الله يوم القيامة) كدام يك از بندگان در روز قيامت مقامشان از همه برتر است. فرمود: الذاكرون الله كثيراً:( آن‌ها كه خدا را بسيار ياد مي‌كنند). ابو سعيد مي‌گويد: عرض كردم يا رسول الله! و من الغازي في سبيل الله؟ آيا چنين كساني حتي از جنگجويان راه خدا والا مقام‌ترند؟ فرمود: لو ضرب بسيفه في الكفار و المشركين حتي ينكسر و يختصب دماً لكان الذاكرون الله افضل درجة منه! (اگر با شمشيرش آن قدر بر پيكر كفار و مشركين بزند كه شمشيرش بشكند و با خون رنگين شود آنها كه ياد خدا بسيار مي‌كنند از او برترند! چرا كه جهاد خالصانه نيز بدون ذكر كثير خداوند ممكن نيست و از اين جا معلوم مي‌شود كه ذكر كثير معني وسيعي دارد و اگر در بعضي از روايات به تسبيح حضرت فاطمه زهرا ـ عليها السّلام ـ (34 مرتبه الله اكبر ـ 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله) و در كلمات بعضي از مفسران به ذكر صفات عليا و اسماء حسني و تنزيه پروردگار از آنچه شايستة‌ او نيست يا مانند آن تفسير شده همه از قبيل بيان ذكر مصداق روشن است. نه محدود ساختن مفهوم آيه به خصوص اين مصاديق است. منظور از تسبيح همان گونه كه از سياق آيات به خوبي بر‌مي‌آيد منظور از تسبيح خداوند در هر صبح و شام همان دوام تسبيح است و ذكر خصوص اين دو وقت به عنوان آغاز و پايان روز مي‌باشد و اين كه بعضي آن را به نماز صبح و عصر يا مانند آن تفسير كرده‌اند باز از قبيل ذكر مصداق است. ياد خدا مايه آرامش: به اين ترتيب ذكر كثير خداوند و تسبيح او هر صبح و شام جز به تداوم توجّه به پروردگار و تنزيه و تقديس مداوم او از هر عيب و نقص حاصل نمي‌گردد. و مي دانيم كه ياد خدا براي روح و جان انسان همچون غذا و آب است براي بدن. در آيه‌ 28 سورة رعد آمده است. الا بذكر الله تطمئن القلوب آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مي‌يابد! آرامش و اطمينان دل نيز نتيجه‌اش همان است كه در آيات 27 ـ 30 فجر آمده است: يا ايّتها النّفس المطمئنّة‌ ارجعي الي ربّك راضيةً مرضيّةً فادخلي في عبادي و ادخلي جنّتي اي نفس مطمئن و آرام! به سوي پروردگارت باز گرد، در حالي كه هم تو از او خشنود هستي و هم او از تو خشنود است سپس در زمره‌ بندگانم درآي و در بهشتم وارد شو! آثار ياد خدا در همه حال: هنگامي كه نام خدا برده مي‌شود يك دنيا عظمت، قدرت، علم، و حكمت در قلب انسان متجلي مي‌گردد. چرا كه او داراي اسماء حسني و صفات عليا و صاحب تمام كمالات و منزه از هر گونه عيب و نقص است. توجه مداوم به چنين حقيقتي كه داراي چنان اوصافي است: 1ـ روح انسان را به نيكيها و پاكيها سوق مي‌دهد. 2ـ از بديها و زشتيها پيراسته مي‌دارد و به تعبير ديگر بازتاب صفات او در جان انسان تجلي مي‌كند. 3ـ توجه به چنين معبود بزرگي موجب احساس حضور دائم در پيشگاه او است و با اين احساس فاصله انسان از گناه و آلودگي بسيار زياد مي‌شود ياد او ياد آوري مراقبت او است، ياد حساب و جزاي او است ياد دادگاه عدل او و بهشت و دوزخ او است و چنين يادي است كه جان را صفا و دل را نور و حيات مي‌بخشد. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ حد ذکر 🔹هر چيز اندازه‌اي دارد جز ياد خدا كه هيچ حد و مرزي براي آن نيست! 1ـ امام صادق ـ عليه السّلام ـ طبق روايتي كه در اصول كافي آمده مي‌فرمايد:(ما من شييء الاّ و له حَدّ ينتهي اليه الاّ الذّكر فليس له حدّ ينتهي اليه): هر چيز حدي دارد كه وقتي به آن رسد پايان مي‌پذيرد جز ذكر خدا كه حدي كه با آن پايان گيرد ندارد. 2ـ سپس مي‌افزايد: (فرض الله عزّوجلّ الفرائض فمن اداهنّ فهو حدّهنّ، و شهر رمضان فمن صامه فهو حَدُّهُ و الحجّ فمن حجّ حدّه الاّ الذّكر، فانّ الله (عزّوجلّ) لم يرض منه بالقليل و لم يجعل له حدّاً ينتهي اليه، ثمّ تلا: يا ايّها الّذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً و سبحوه بكرة و اصيلاً) 🌹خداوند نمازهاي فريضه را واجب كرده است،‌هر كس آنها را ادا كند حد آن تأمين شده، ماه مبارك رمضان را هر كس بگيرد حدش انجام گرديده و را هر كس يك بار به جا آورد همان حد آن است جز ذكر الله كه خداوند به مقدار قليل آن راضي نشده و براي كثير آن نيز حدي قائل نگرديده سپس به عنوان شاهد اين سخن آيه (يا ايّها الّذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً...) را تلاوت فرمود.[1] 🌹ياد خدا هنگام غذا خوردن: 3ـ امام صادق ـ عليه السّلام ـ در ذيل همين روايت از امام باقر ـ عليه السّلام ـ نقل مي‌كند كه او كثير الذكر بود هر وقت با او راه مي‌رفتم ذكر خدا مي‌گفت و به هنگام غذا خوردن نيز به ذكر خدا مشغول بود حتي هنگامي كه با مردم مي‌گفت از ذكر خدا غافل نمي‌شد... و سرانجام با اين جمله پر معني حديث فوق پايان مي‌گيرد: 👈(و البيت الّذي يقرأ فيه القرآن، و يذكر الله عزّوجلّ فيه تكثر بركته،‌و تحضره الملائكة، و تهجر منه الشّياطين، و يُضيء لاهل السّماء كما يضيء الكوكب الدّرّيّ لاهل الارض:) 👈خانه‌اي كه در آن تلاوت قرآن شود و ياد خدا گردد بركتش افزون خواهد شد فرشتگان در آن حضور مي‌يابند و شياطين از آن فرار مي‌كنند و براي اهل آسمانها مي‌درخشند همان گونه كه ستاره درخشان براي اهل زمين. (اما به عكس خانه‌اي كه در آن تلاوت قرآن و ذكر خدا نيست بركاتش كم خواهد بود فرشتگان از آن هجرت مي‌كنند و شياطين در آن حضور دائم دارند). 🌹ياد خدا معادل تمام خيرات: 👈اين موضوع به قدري اهميت دارد كه در حديثي ياد خدا معادل تمام خير دنيا و آخرت شمرده شده است. 🌹 4ـ چنانكه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده: 🌹من اعطي لساناً ذاكراً فقد اعطي خير الدنيا و الاخرة آن كس كه خدا زباني به او داده كه به ذكر پروردگار مشغول است خير دنيا و آخرت به او داده شده است.[2] 👈روايات در اهميت ياد خدا آن قدر زياد است كه اگر بخواهيم همه آنها را در اين جا بياوريم از وضع كتاب بيرون خواهيم رفت اين سخن را با حديث كوتاه و پر معني ديگري از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پايان مي‌دهيم آن ‌جا كه فرمود : 5ـ «من اكثر ذكر الله عزّوجلّ اظلّه الله في جنّته» 🌹هر كس بسيار ياد خدا كند خدا او را در ساية‌ لطف خود در بهشت برين جاي خواهد داد. 👈صاحب الميزان مي‌فرمايد: كلمه ذكر در مقابل نسيان (فراموشي) به معناي به ياد داشتن است و آن عبارت است از اين كه آدمي نيروي ادراك خود را متوجّه ياد شده كند، حالا يا به اين كه نام آن را ببرد و يا صفات او را به زبان جاري كند خلاصه چيزي به زبان بگويد كه حكايت از آن مذكور كند، اين يكي از مصاديق ذكر است (و گرنه مصداق مهم تر از آن اين است كه در قلب به ياد او باشي). 🌹كلمه تسبيح به معناي منزّه داشتن است و اين كلمه نيز مانند كلمه ذكر بستگي به لفظ ندارد هر چند تسبيح به لفظ يعني گفتن سبحان الله، كه آن هم يكي از مصاديق تسبيح است (و گرنه تسبيح در دل از آن مهمّ‌تر است).[3] [1] . الميزان ج 16 ـ 516. [2] . نمونه ج 17، ص 356. [3] . تفسير الميزان، ج 16، ص 513. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ در و دیوار با مرحوم کاشی ذکر می گفتند! 🔹عظمت و بزرگی خداوند متعال به حدی است که موجودات و مخلوقات تسبیح او را می‌گویند و اینکه انسان به عنوان اشرف مخلوقات بتواند دائماً ذکر پروردگار را بگوید و همواره به یاد او باشد، توفیق بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. 💠 آیه: وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ اسراء/44 👈و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست 💠حکایت؛ مرحوم آخوند محمد کاشی هر نیمه شب بلند می‌شد و چنان نمازی با و گداز می‌خواند که بدنش به می‌افتاد به گونه ای که از بیرون حجره صدای لرزش و گریه او احساس می‌شد. 👈روزی پس از پایان درس آخوند کاشی، یکی از شاگردانش به نزد آن استاد والامقام آمد و عرض کرد: آقا! این شیخ چیز نقل می‌کند!! 👈این طلبه می‌گوید: دیشب به‌وقت سحر، هنگامی‌که شما در سجده بودید، دیدم از در و مدرسه صدای ذکر «سبّوح قدوس ربّنا و ربّ الملائکه والرّوح» می‌آید و چون با دقت نگاه کردم، دیدم آقای آخوند کاشی در سجده، این ذکر را می‌گوید. 👈این عارف زاهد در جواب فرمود: این‌که در و دیوار به ذکر من متذکر باشند، امر خارق‌العاده‌ای نیست، مهم آن است که او از کجا محرم این راز گشته است و این اذکار را از در و دیوار شنیده است! 1 📚1. با اقتباس و ویراست از کتاب نماز خوبان @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ 💠 آیه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا (احزاب/41) 🔹‌ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد کنید ❇️؛ آیت‌الله کمپانی در کنار فعالیت‌های علمی آن‌قدر مقید به برنامه‌های بودند که هر کس این‌ها را می‌دید، فکر می‌کرد اصلاً به هیچ‌چیز غیر از عبادت نمی‌رسند، هر روز زیارت عاشورا و هر روز نماز جعفر طیار از برنامه‌های عادی ایشان بود. 🔹 طبق سنت علمای نجف، معمولاً روز پنج‌شنبه یا جمعه یک روضه هفتگی داشتند که زمینه‌ای می‌شد برای دیدار دوستان، استادان، شاگردان و با همدیگر توسلی هم انجام می‌گرفت، مرحوم آقا شیخ محمدحسین در این روضه‌، مقید بود خود پای بنشیند و خود او همه کفش‌ها را کند و درعین‌حال مرتب در حال حرکت بود، خیلی تند تند یک‌چیزی را می‌خواند، ما متوجه نمی‌شدیم این چه ذکری است که ایشان این‌قدر در نشستن و برخاستن به گفتن آن مقید است. یکی از دوستان که خیلی با آقا مأنوس بود، از ایشان سؤال کرده بود: آقا، این چه ذکری است که شما این‌قدر تقیّد دارید حتی بین و احوالپرسی‌تان آن را ترک نمی‌کنید؟ ایشان لبخندی زده بود و بعد از تأملی فرموده بودند: خوب است انسان روزی مرتبه إنا أنزلنا بخواند.1 👈ملكا ذكر تو گویم كه تو پاكی و خدایی نروم جز به همان ره كه توام راه نمائی 2 📚1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل 2. سنایی @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ادب امام در مقابل ذکر 🔸 در قرآن کریم آیات بسیاری در باب رعایت ادب وارد شده است . گاهی آداب مربوط به خالق است و گاهی در ارتباط با مخلوق و گاهی مربوط به خود انسان . 🔹 در روایات هم توجه ویژه ای به رعایت ادب شده است و در بعضی روایات قیمت هر انسان شدت و ضعف ادب معین شده است . 💠آیه : وَ اذکرْ رَبَّک فِی نَفْسِک تَضَرُّعا وَ خِیفَه وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْاَصالِ وَ لاتَکنْ مِنَ الغافِلِینَ. (اعراف/ 205) 🌹پروردگارت را در بامدادان و شامگاهان در دلت به زاری و ترس و بدون بانگ برداشتن (آرام و آهسته) یاد کن و از غافلان مباش. 💠 :یكی از نزدیكان امام خمینی (ره) می گوید: اگر ما بدون توجه را روی زمین می گذاشتیم، امام آن را بر می داشت و می فرمود: قرآن نباید روی زمین بماند. امام امت رحمت الله علیه وقت تلاوت قرآن و ذكر مصیبت اهل بیت علیهم السلام روی می نشست. 🌹 روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ هنگامی كه امام از هواپیما پیاده شد، به هیچ وجه حاضر نشد جلوتر از بزرگش راه برود. امام با همه محترمانه برخورد می كردند، در دوران زندگی شان من تاكنون ندیدم یك مرتبه یك كسی را بلند كند، اسم كارگرشان را هم سبك صدا نمی زند و با احترام نام می بردند. 🌹امام در پاریس می خواستند كفش بپوشند، پایشان را كه بلند كردند تا روی بگذارند، سئوال كردند: مثل اینكه این روزنامه ها ایرانی هستند؟ عرض كردند: بله آقا، ولی این صفحه آگهی هاست. با این حال پایشان را روی روزنامه نگذاشتند و فرمودند: شاید یك اسم محمد یا علی در اینها باشد. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋حسرت 🌹يكي از نامهاي قيامت "يوم الحسرت" است حال ما مي دانيم مردگان از چه چيز حسرت مي خورند ؟ 🌹وَ قَالَ ص مَا مِنْ لَيْلَةٍ إِلَّا وَ مَلَكُ الْمَوْتِ يُنَادِي يَا أَهْلَ الْقُبُورِ لِمَنْ تَغْبِطُونَ الْيَوْمَ وَ قَدْ عَايَنْتُمْ هَوْلَ الْمُطَّلِعِ فَيَقُولُ الْمَوْتَ؛ إِنَّمَا نَغْبِطُ المؤمنون ۱_[الْمُؤْمِنِينَ فِي مَسَاجِدِهِمْ لِأَنَّهُمْ يُصَلُّونَ وَ لَا نُصَلِّي ۲_وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ لَا نُزَكِّي ۳_ وَ يَصُومُونَ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ لَا نَصُومُ وَ ۴_يَتَصَدَّقُونَ بِمَا فَضَلَ عَنْ عِيَالِهِمْ وَ نَحْنُ لَا نَتَصَدَّ ۵_ وَ يذكَرُونَ اللَّهَ كَثِيراً وَ نَحنُ لاَ نُذكَرُ فَوَا حَسرَتَاهُ عَلَى مَا فَاتَنَا فِي دَارِ الدُّنيَا 📚 [ إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص: 53] 🌹رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه ملک الموت ندا سر می دهد و می گوید:ای اهل قبور ، امروز غبطه و حسرت چه کسانی را می خورید ، در حالیکه مرگ را معاینه کردید و از اسرار با خبر شدید. 🌹در جواب ، مردگان می گویند: ما غبطه ی مؤمنین را می خوریم : ۱_که در مساجد هستند ، ۲_زیرا آنان نماز می خوانند و ما نمی خوانیم ۳_و آنها زکات می دهند و ما نمی دهیم ، ۴_و آنها روزه می گیرند و ما نمی گیریم ، ۵_و صدقه می دهند و ما نمی دهیم ۶_و آنها ذکر خدا را می گویند و ما نمی گوئیم 👇👇👇 پس واحسرتا بر آنچه از دست داده ایم در عالم دنیا. @fatemi222