سوره 29. عنكبوت آيه 6
👇👇👇
وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است.
✔️نکته ها
مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى.
✔️پيام ها
1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
من نكردم خلق تا سودى كنم
بلكه تا بر بندگان جودى كنم
2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین»
4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
منزل اقای قبادی جلسه #سوم آقایان👇👇👇
جلسه چهارم تفسیر
منزل حاج سیدرضا سیدی
4مرداد98
صفحه 373 و 4
إِنْ هذا إِلاَّ خُلُقُ الْأَوَّلينَ137وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبينَ138فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ139وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ140کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ141إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ142إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ143فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ144وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ145أَ تُتْرَکُونَ في ما هاهُنا آمِنينَ146في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ147وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضيمٌ148وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً فارِهينَ149فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ150وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ151الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ152قالُوا إِنَّما أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرينَ153ما أَنْتَ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ154قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ155وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَظيمٍ156فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمينَ157فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ158وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140
👇👇
قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ
إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ
وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ
فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى.
این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد.
پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم.
البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است.
✔️نکته ها
در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است:
الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز #تقلید از مدّعیان قبلى نبوّت نیست.
ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى #نیاكان ماست.
ج: این #تكذیب و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست.
قرآن، بارها از #اكثریّت مردم #انتقاد كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است.
✔️پيام ها
1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد)
2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...»
3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین»
4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است)
5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین»
6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم»
7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃
8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. #حقّ را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145
👇
كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين
✔️ترجمه
قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند.
آنگاه كه برادرشان #صالح به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟
من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
✔️نکته ها
در این سوره، #داستان چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ#كذّبت» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ#مهم، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد.
☘️در بیان تاریخ، باید به نكات #مهم توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن #جلوههاى حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است.
45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176.
🌱پيام ها
1- روش #دعوت تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك #كلام و یك شعار داشتند:
🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون»
🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون»
🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین»
☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر»
و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود:
🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152
👇👇
أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ
فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ
وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ
أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ
✔️ترجمه
آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در #أمن وامان رها خواهید شد؟
در باغها و چشمهها.
و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش #لطیف و بر هم نشسته است.
(و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟)
و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى #خوشگذرانى مىتراشید.
پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید.
آنان كه در زمین #فساد مىكنند و اهل اصلاح نیستند.
✔️نکته ها
☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین»#عمل كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند.
🌱قوم #ثمود، هم #كشاورزى خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و #خانهسازى «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و #امنیّت. «فارِهین... آمِنین»
🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود.
«هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است.
با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است.
كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند.
✔️پيام ها
1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» #رفاه امروز نشانهى #رضاى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست).
2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى #تقواست. «أتُتركون... فاتّقوا اللّه»
3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت #مسرفان است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین»
4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر #معصوم همراه نباشد زمینهى #فساد خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉
5 - انسان در برابر #نعمتها رها نیست، بلكه #مسئولیّت دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین»
6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
7- انبیا در #مصرفگرایى مردم #حسّاس بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱
8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا»
10- اسراف، فساد است و اسرافكار، #مفسد. «المسرفین الّذین یُفسِدون»
11- از #مرفّهان بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون»
12- اسرافكاران، كار خودرا #ٌتوجیه مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154
👇👇
قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ
مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ
✔️ترجمه
(قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى.
تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور.
✔️پيام ها
1- به انبیا دو تهمت مىزدند: #سحركننده، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین»
2- بدتر از عصیان، #توجیه كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین»
3- نبوّت ومعجزه، #متلازمند. «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 155-157
👇👇
قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ
وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ
فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِينَ
✔️ترجمه
صالح (در پاسخ معجزهخواهى مردم) گفت: این ماده شترى است (كه با ارادهى خداوند، از درون كوه خارج شد).
براى اوست سهمى از آب (یك روز) و براى شما روز دیگرى معیّن شده است.
و به آن آسیبى نرسانید كه #عذاب روز سهمگین، شما را فرا مىگیرد.
پس ناقه را كشتند، سپس از كردهى خود پشیمان شدند.
✔️نکته ها
🌴دست قدرت خداوند در ارائهى معجزه #باز است، از شكافتن ماه «اِنشقّ القَمر»، تا شكافتن آب «فانفلق» تا شكافتن كوه و بیرون آوردن شتر براى او یكسان است.
☘️با این كه ناقهى صالح را یك نفر از پاى درآورد، امّا قرآن مىفرماید: «عقروها» یعنى گروهى آن را پى كردند، زیرا آن #گروه به كار آن یك نفر #راضى بودند. چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «انّما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمّهم اللّه بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا»(46)👉
46) نهجالبلاغه، خطبه 201.
✔️پيام ها
1- معجزه باید به قدرى #روشن باشد كه همهى مردم در هر سطحى كه هستند، اعجاز آن را درك كنند. «هذه ناقة»
2- توهین به #مقدّسات، كیفر بزرگ دارد. «لاتَمَسّوها بسوء فیأخذكم» خداوند در سوره اعراف این شتر را به خود نسبت داده است؛ «ناقة اللّه»(47)🌷🍃
3- تقسیم عادلانهى منابع آب باید طبق فرمان خدا صورت گیرد. «لها شربٌ ولكم»
4- شترى كه رنگ و نشان الهى داشته باشد، بر انسانهاى عادّى مقدّم است. «لها شِرب و لكم...»
5 - انسان #طاغى، حتّى به حیوان بىآزار شیرده رحم نمىكند. «فعَقَروها»🌷🍃
6- هشدارهاى انبیا را جدّى بگیریم. «لاتمسّوها بسوء - فعَقَروها فاصبحوا نادمین»
7- هر كس كه به كار دیگرى #راضى باشد، در اجر یا گناه كار او شریك است. «فعقروها» با اینكه یك نفر ناقه را كشت.🌷🍃
8 - هر ندامت وتوبهاى #مقبول نیست. (توبه وندامت هنگام دیدن عذاب كارساز نیست). «نادمین - فأخذهم العذاب»
47) اعراف، 73.🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 158, 159
👇👇
فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در این (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتى است، و(لى) اكثر آنان ایمان آورنده نیستند.
و البتّه پروردگار تو بى شك همان تواناى مهربان است.
✔️پيام ها
1- توهین به مقدّسات الهى به حدّى مهم است كه گروهى به خاطر كشتن یك #حیوان، #نابود مىشوند. «فعَقَروها ... فأخذهم العذاب»🌷🍃
2- هم الطاف او نشانههاى عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لآیةً»
3- انسان مىتواند حتّى با دیدن بزرگترین #نشانه هاى الهى، در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🌷🍃
4- فرستادن انبیا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبیّت اوست. «ربّك»
5 - ایمان و كفر مردم، در خداوند اثرى ندارد. «اِنّ ربّك لهو العزیز»
6- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لهوالعزیزالرحیم» 🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 160-164
👇👇
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
قوم لوط (نیز) انبیا را تكذیب كردند.
زمانى كه برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرك وانحراف دورى، و از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا كنید و مرا اطاعت نمایید.
و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىكنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است.
✔️نکته ها
حضرت لوط با حضرت ابراهیم #همزمان بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یكصد آیه است و این، به خاطر آن است كه در نقلهاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى.
✔️پيام ها
1- موضوعات اصلى را سرفصل كلام خود قرار دهید. «كذّبت ثمود ...»
(در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، كلمهى «كذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است كه هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تكذیب مردم لجوج و كیفر الهى آنان است.)
2- تكذیب یك پیامبر به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت... المرسلین» (با اینكه هر قومى پیامبر خود را تكذیب مىكرد، ولى چون انبیا داراى هدف وبرنامه واحدى هستند، تكذیب یكى از آنها به منزله تكذیب همه آنان است)🌷🍃
3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»🌷🍃
4- كسى كه پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون»
5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه كنند. «الا تتّقون انّى لكم ...»
6- تقوا، بستر و زمینهى حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى كامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»🌷🍃
8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مىكند. «ما اسئلكم»
9- كسى مىتواند از مردم بىنیاز باشد كه توكّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 165-167
👇👇
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ
وَتَذَرُونَ مَاخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ
قَالُواْ لَئِنْ لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ
✔️ترجمه
آیا از میان مردم جهان، شما به سراغ مردها مىروید؟ و (زنان و) همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفریده رها مىكنید؟ بلكه شما مردمى تجاوزكارید.
مردم (به جاى پندپذیرى) گفتند: اى لوط! اگر (از حرفهایت) دست برندارى، قطعاً از اخراج شدگان خواهى بود.
✔️نکته ها
در این آیات، #قوم لوط به عنوان #تجاوزگر معرّفى شدهاند؛ «بل انتم قوم عادون» لكن در آیات دیگر، تعبیرات دیگرى نیز دربارهى آنها به كار رفته است، از جمله:
«بل انتم قوم مسرفون»(48)، «قوم سوء فاسقین»(49) و «بل انتم قوم تجهلون»(50)
كسى كه مرتكب لواط شود، مجازاتش قتل است. این عمل به قدرى زشت است كه حتّى اگر كسى با حیوانى آمیزش جنسى انجام دهد، گوشت آن حیوان حرام مىشود و باید آن را ذبح كرد و سپس لاشهى آن را سوزاند.
همجنسگرایى، تنها در میان #انسانها دیده مىشود. در عالم هستى، هیچ موجود دیگرى همجنسگرا نیست.
48) اعراف، 81.
49) انبیاء، 74.
50) نمل، 55.
پيام ها
1- در نهى از منكر، باید #منكرات رایج در هر گروه و #مان را شناخت و در بازداشتن مردم از آن اصرار نمود. «أتأتون الذُكران»🌷🍃
2- در نهى از منكر، راههاى معروف را ارائه دهید. «أتأتون - و تذرون... ازواجكم»🌷🍃
3- رها كردن همسر و نادیده گرفتن نیازهاى او ممنوع است. «تَذَرون... ازواجكم»🌷🍃
4- خداوند براى اشباع غرائز بشر، مسیر فطرى وطبیعى قراردادهاست. «خلقلكم»
5 - ادیان آسمانى، انسان را به ازدواج ترغیب مىكنند. «خلق لكم ربّكم من ازواجكم»🌷🍃
6- ازدواج، جلوهاى از ربوبیّت الهى و به نفع انسان است. «خلق لكم ربّكم»
7- انحرافات جنسى، تجاوز و طغیان است و همجنسگرایى و لواط، تجاوز به حریم ارزشهاست. «عادون»
8 - براى از بین بردن منكر، تكرار نهى از منكر و استقامت لازم است. «لئن لم تَنتَه»🌷🍃
9- در نهى از منكر، خود را براى تهدیدهاى دیگران آماده كنید. «لتكوننّ من المخرجین»🌷🍃
10- تبعید، شیوهى ستمگران قوم لوط بوده است. «من المخرجین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃