بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ما از خداییم و به خدا برمیگردیم
۱_از خداییم یعنی هیچ اختیاری در آمدن و رفتن خودمان نداریم. حتی زمان آمدن و رفتن خودمون رو اطلاع نداریم.
۲_نکته اول این است که اجل انسان قطعی است و ذره جلو عقب نمیشود و تمام عالم اگر جمع بشوند امکان جابجایی ندارد .
حضرت سلیمان دید عزرائیل به یک مومنی تند نگاه میکند وقتی حضرت سلیمان به او گفت گفت شاید مرگ من فرا رسیده منو به دور دست برسان فردا عزرائیل رو دید گفت چرا دیروز تو نگاه تندی به رفیق من کردی گفت نگاه کردم او رو در دوردست باید قبض روح کنم در حالی که در اینجا هست رفتم دیدم آماده هست..
یه سری عوامل موثر هست اما اجل قطعی هیچ برو برگردی ندارد.
۳_حالا که قطعی ست باید هر لحظه انسان خودشو آماده کند برای اون لحظه.
یاد مرگ باعث میشود دل انسان نرم شود
مرگ غرور انسان را میشکند..
یاد مرگ باعث میشود انسان بیشتر به فکر عاقبت و قیامت خود باشد.
۴_ انا لله یعنی اینکه انسان هیچی از خودش ندارد.
یعنی که روزی که من وارد دنیا شدم دست خالی میایم بیایم و وقتی از دنیا خارج میشوم بازم دست خالی میروند
اسکندر چند وصیت داشت یکی اینکه کسانی در مراسم شرکت کنند که هیچ غصهای ندارند و ضمناً زمان تشییع جنازه من دستم را از تابوتم خارج کنید.
بنده خاص خود خود را مالکی هیچی نمیداند فرق قارون با حضرت سلیمان همین بود که سلیمان گفت هرچه هست از خداست.
🔺انا الیه راجعون
۱_برگشت ما به سمت خداوند متعال در قالب معاد قطعی است.
۲_سفارش شده از بهترین زاد و توشه در این مسافرت به سمت خداوند متعال تقواست
۳_تمام آنچه انسان یه عمر برایش زحمت میکشد از قبیل مال و اموال و فرزندان تا زمانی همراهی میکنند اما مهمترین چیزی که همیشه با انسان همراه است عمل انسان است. که انسان توجه کمتری به آن دارد.
در روایت آمده ۶ صورت وارد قبر انسان میشود
https://eitaa.com/fatemi222/14987
﷽
🔰 حسنات و سیئات، ابزار ابتلائات
✍🏻 قاعده #ابتلا، توجه به نقص و کمال و هدف ابتلا رجوع است؛
«وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (اعراف، آیه۱۶۸).
با حسنات و سیئات آنها را مبتلا میکنیم شاید برگردند.
✍🏻 هر چه خوب است خدا داده، هر چه بد است از خودت است.
در عین حالی که همه شرور، آفات، گناه و بدیها را خدا داده اما این بدیها به خدا نسبت داده نمیشود. چون آنچه او داده ممکن است بد باشد ولی آنچه او میکند خوب است.
▫️همانطور که یک پزشک آمپول را به بچه ضعیف میزند. همه میفهمند سوزن خوب نیست، درد دارد، ولی در عین حال عمل تزریق خوب است، برای درمان و شفاست.
خوب یا بد، هر چه از جانب اوست امتحان است.
✍🏻 این حسنات و سیئات از یک جهت همان خیر و شر است.
«وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً» (سوره انبیاء، آیه۳۵)
شما را مبتلا میکنیم به خوبی و بدی که هر دو فتنه است.
همه زندگی دنیا امتحان و آزمونیست با محوریت رجوع.
⬅️ خوبیها و بدیهایی را میدهد تا ملتفت بشویم و به سوی او #رجوع کنیم.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
✋جهت شبهای اخر ماه صفر 🔸بیان احکام قبل سخنرانی https://eitaa.com/ahkam31/910 🔻آثار محبت اهلبیت ht
جهت ارسال به دوستان و گروهها 👆
سلام دوستان مشهدی
این کتابها رو داشتم ولی نمیدونم به چه کسی امانت دادم الان کسی اگر امانت داره یه ۱۰ روزی لازم دارم و فردا شب مشهدم👇
۱_کتاب "فقه و مناسک؛ اثر حجج اسلام ظهیری و هوشیاری
۲_کتاب "با قرآن در مکه و مدینه: اثر حجتالاسلام دهقان
۳_ کتاب "درسنامه اماکن مکه و مدینه": اثر استاد اصغر قائدان
۴_ درسنامه اسرار و معارف حج: اثر حجتالاسلام محمدتقی فعالی
🌹🌹
D1737954T13036044(Web)-mc.mp3
12.28M
🔹 آخرین سفارش های #پیامبر اسلام
پیامبراکرم (ص) در آخرین حج خود که حجه الوداع نامیده شده است بیانات و سفارش هایی کردند و از مردم خواستند که در این مطالب خوب بیاندیشند و آنها را به دیگران نیز برسانند.
🎙 #استاد_شب_زنده_دار
⏱ #سخنرانی_کامل
📺 #صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
جهت دهه آخر صفر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
🌻به نشان و نام و یاد خدائیکه:
آفرید مرگ و زندگی را ( الذی خلق الموت والحیاه...)
1️⃣👈آیا مرگ، ترس دارد ؟! 😱🦋
🌺 قلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا
إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
🦋سوره جمعه آیه ۶
ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ !
ﺍﮔﺮ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍﻳﻴﺪ ﻧﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻳﮕﺮ ،
ﭘﺲ ﺁﺭﺯﻭی ﻣﺮﮒ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ
[ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍی ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻟﻘﺎء ﺍﻭ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﻣﺮﮒ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ]
🦋 تلنگر!
نقل است که:
همسـر ملانصـرالدین از او پرسید:
«پس از مـرگ چه بلایی به سـرمان می آورنـد؟»
ملا پاسخ داد:
«هنوز نمـرده ام و از آن دنیـا بیخـبر هستـم ؛ ولی امشب برایـت خـبر میآورم.»
یک راست رفت سمت قبـرستـان. در یکی از قبرهای آخـر قبرستان خـوابید. خواب داشت بر چشم های ملا غلبه میـکرد؛ولی خـبری از نکـیر و منـکر نبود.
چند نفـری با اسب و قاطـر به سمت روستا میآمدند.
با صـدای پای قاطـرها ، ملا از خواب پرید و گمان کرد که نکیـر و منکـر دارنـد میآیند.
وحشت زده از قـبر بیـرون پـرید.
بیرون پـریدن او همان و رم کردن اسب هـا و قاطـر ها همان!!
قاطر سواران که به زمین خورده بودنـد تا چشمشان به ملا افتـاد،او را به باد کتک گرفتند.
ملا با سرو صورت زخمی به خانه بـرگشت.
خانمش پرسیـد:
«از عــالـم قـبر چـه خبـر؟!»
گفت:
«خـبری نبـود ؛ ولی این را فهمـیدم که اگــر قاطــر کـسی را رم نـدهـی ، کاری با تـو نـدارند!!😭
👌 واقعیت همین است .
اگـر نان کـسی را نبـرده باشیـم،
اگـر آب در شیر نکـرده باشیـم ،
اگـر با آبروی دیگران بـازی نکـرده باشـیم ،
اگر به عهد خود وخدای خود و مردم خیانت نکرده باشیم
اگـر جنس نامرغـوب را به جای جنـس مرغوب به مشتـری نداده باشـیم ،
اگر به زیردستـان خود ستـم نکـرده باشیـم ،
اگر بیت مال را غارت نکرده باشیم
اگر مردم را فریب نداده باشیم
اگر به خون شهیدان خیانت نکرده باشیم
اگر اسیر شهوت نفس نشده باشیم
اگر حب مقام نداشته و جاه طلب نباشیم
اگر در بند نفس اماره نباشیم
اگر در قفس خودخواهی گرفتار نباشیم
اگر درنده خو نباشیم و اخلاق سگی نداشته باشیم
اگر بنده او باشیم و نه بنده هوی و هوس
اگر خدا خواه باشیم و نه خود خواه
اگر حقیقت طلب باشیم و نه باطل جو
اگر مردم از دست و زبان ما در امان باشند
اگر پیرو حق باشیم و نه مطیع شیطان
اگر طاعت رب کنیم و نه متابعت نفس
و در یک کلمه اگر ،،انسان،، باشیم
ما را از مرگ، که دیدار دوست است ،چه باک؟!
کسی از مرگ میترسد که ترسانده باشد!
کسی از مرگ میترسد که رنجانده باشد
آنکس که: خور و خواب و خشم و شهوتش برای خدای رحمان باشد و نه شیطان،
از مرگ چه باکی دارد؟!
آنکه بداند:
مرگ اول میدان آزادی است و نه میدان آزاری، از مرگ چه ترسی دارد!!؟
🌹پس ،خوبان و آزادگان، عاقلان و عارفان و عاشقان و سربداران و عابدان و زاهدان و عالمان و وارستگان و حقمداران و خداجویان عالم میدانند که:
👌🌷هیچ دلیلی برای ترس از مرگ وجود ندارد🌷
در عوض ظالمان و دزدان و اشرار و غارتگران و دروغگویان و فاسدان و فاجران و پلشتهای عالم، به شدت از مرگ بترسند
که امکان گریز از حساب و کتاب و عذاب وجدان و لعن و نفرین مردم و دارمکافات نیست😭
🍀 وعده ی تخلف ناپذیر قرآن:
الْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، جزی ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ .
ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻴﭻ ﺳﺘﻤﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺖ .(غافر ١٧)
و من و تو، در کجای این قصه پر غصه ایم؟!
من که به شدت ،نگرانم ! 😭
شما را ، نمیدانم؟!🌺
امیدواریم که: امروز، برگردیم به شهر توبه و انابه و ندبه و ندامت. که فردا، دیر است!
ای خدای عقل آفرین
و ای مالک آسمان و زمین،
یاریمان کن که سخت محتاج عنایت توئیم،
و لا غیر🌸
یک سوال و والسلام؟!
آیا گواهی ۱۶۴۰ آیه از ۶۲۳۶ آیه ی قرآن مجید و شهادت پیامبران در مورد وقوع حتمی معاد و قیامت، برای احتیاط کردن، کافی نیست؟!
🍃🌹🍃
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋مقام تبلیغ و مقام حاکمیت
🔸مقام تبلیغ و دعوت پیامبر اکرم (ص) با مقام حاکمیت ایشان تفاوت بنیادین داشت. در مقام تبلیغ، پیامبر (ص) مأمور بودند تا با حکمت، موعظه نیکو و جدال احسن، مردم را سوی الله واسلام دعوت کنند و هیچ اجباری در کار نبود. چرا که عقیده و اعتقاد اجبار بردار نیست. اصل بر آزادی انتخاب و اختیار انسان بود.
🔸اما در مقام حاکمیت، پیامبر (ص) وظیفه اجرای احکام و حدود الهی را بر عهده داشتند. افرادی که احکام اجتماعی اسلام را رعایت نمی کردند مجازات می شدند. این امر به معنای حفظ نظم و امنیت جامعه اسلامی و اجرای عدالت بود که گاه با اعمال محدودیت هایی همراه می شد.
🔸با این حال، حتی در مقام حاکمیت نیز پیامبر اکرم (ص) نهایت تلاش خود را میکردند تا در امور شخصی و اعتقادی افراد دخالت نکنند. با گفتن شهادتین هر چند ظاهری، افراد در حکم مسلمان بودند و جان و مال وناموسشان حفظ می شد. اصل بر آزادی اندیشه و بیان بود، مگر آنکه به دین و حقوق دیگران یا امنیت جامعه آسیب برساند.
✔️تفاوتهای کلیدی این دو مقام:
🔹تبلیغ: بر پایه اختیار، اقناع و حکمت بود.
🔹حاکمیت: بر پایه اجرای قانون و حفظ نظم جامعه بود.
🔹تبلیغ: هدف آن رشد معنوی و هدایت انسان بود.
🔹حاکمیت: هدف آن ایجاد جامعهای عادل و امن بود.
✔️تطبیق با شرایط زمان و مکان:
پیامبر (ص) در هر شرایطی با توجه به نیازهای جامعه و افراد، روشهای تبلیغی و حکومتی متناسبی را اتخاذ میکردند.
توجه به تفاوت بین دین و دولت: اگرچه در جامعه اسلامی، دین و دولت پیوندی ناگسستنی دارند، اما این بدان معنا نیست که حاکمیت باید در همه امور شخصی دخالت کند.
🔹اهمیت آزادیهای فردی: حتی در جامعه اسلامی نیز آزادیهای فردی مانند آزادی اندیشه، بیان و انتخاب دین و - نه تبلیغ ان- از اهمیت بالایی برخوردار است.
🔹در نتیجه، مقام تبلیغ و حاکمیت پیامبر (ص)، هر دو در راستای سعادت انسان و جامعه بودهاند، اما روشها و اهداف آنها متفاوت بوده است. درک این تفاوتها برای شناخت دقیقتر اسلام و سیره نبوی ضروری است.
🌺جهت دهه آخر صفر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
مقاومت درسیرۀ پیامبر اکرم(ص).pdf
405.2K
🔰مقاومت در سیره پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم در سیره_پیامبرصلی_الله_علیه_وآله_وسلم
🔳مباحثی جهت دهه آخر صفر در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
وظایف ما نسبت به ساحت قدس نبوی (ص).pdf
296.3K
🔰 وظایف ما نسبت به ساحت قدس نبوی صلیالله علیه و آله و سلم
🔳مباحثی جهت دهه آخر صفر در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
جلوه_هایی از شخصیت علمی و اخلاقی امام رضا(ع).pdf
390.2K
🔰 جلوههایی از شخصیت علمی و اخلاقی امام رضا علیه السلام
🔳مباحثی جهت دهه آخر صفر در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
امام حسن مجتبی.docx
28.5K
#مناسبتی
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔳مباحثی جهت دهه آخر صفر در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498
کمک مؤمنانه در سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام).pdf
239.6K
#مناسبتی
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔳مباحثی جهت دهه آخر صفر در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/3498