eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
990 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
چهل روز است حسینم را ندیدم بلایش را به جان و دل خریدم چهل روز چهل منزل اسیرم دعا کن در کنار تو بمیرم چهل روز غم چهل ساله دیدم غم و اندوه دیدم ناله دیدم سر پر خون تو همراه من بود به هر جا چلچراغ راه من بود همین جا غرق در غم شد وجودم تن پاک ترا گم کرده بودم میان نیزه ها دل با ختم من ترا دیدم ولی نشناختم من اگر امروز برداری سرت را تو هم نشناسی ای گل خواهرت را ز جا برخیز ای نور دو دیده ببین مویم سپید و قد خمیده روز اربعین ، امام حسین دو زائر دل شکسته داشته ، یکی زینب و دیگری جابر است اما عاشقان ابی عبدالله جابر برای اولین بار قبر ابی عبدالله را زیارت می کند .ولی عمه سادات اولین بار در گودال قتلگاه بدن بی سر برادر را در آغوش گرفت بوسه بر رگهای بریده برادر گذاشت . سر به طرف آسمان بلند کرد گفت : خدایا این قربانی را از آل الله قبول بفرما .1در قتلگاه جسم برادر به روی دست بگرفت کای خدای من این جا زینب است قربانی تو است بکن از کرم قبول کاری چنین ز عهدة ایمان زینب است
باز آمدم ای همسفر ، ای تشنه کامم من زینبم پیروز بر گشته ز شامم با کودکان خسته ات باز آمدم من با یک دل پر غصه و زار آمدم من خواهم عزای روز عاشورا بگیرم شاید خدا لطفی کند اینجا بمیرم اینجا تنت را استخوان بشکسته دیدم بر سینه ات شمر لعین بنشسته دیدم دیدم نهاده خنجرش زیر گلویت آن لحظه دیدی من آمدم روبرویت روز اربعین اهل بیت وارد کربلا شدند ، مثل برگ خزان زده ، از بالای شترها روی زمین افتادند ، یکی می گوید: حسینم ، یکی می گوید: برادرم ، یکی می گوید : پسرم ، عمه سادات زینب روضه می خواند گفت : هُنا ذُ بِحَ الحسینَ بِسَیفِ شمرٍ هُنا قَد تَرَّبُوا مِنُُهُ الجَبینا گفت : اینجا همان جائی است که شمر سر حسینم را جدا کرد ، اینجا همان جایی بود که پیشانی او را بر خاک زمین نهادند . هُنا العَباسُ فی یومٍ عَبوسٍ حِیالَ الماءِ قَد اَمسی رَهِینا ً (آمد کنار نهر علقمه ، زنها بیایید ، بنی اسد بیایید ، اینجا همان جایی است که روز عاشورا عباسم را جدا کردند )اینجا همان جایی است که روز عاشورا عباس را کنار فرات نگه داشته شد نگذاشتند به خیمه بیاید . هُنا ذَبَحوا لرَّضِیعَ بِسَهمٍ حِقدِ فَما رَحِمُوا الصّغارَ المُرضَعِینا همین جا بود با تیر کینه ، سر علی اصغر شیر خوار را بریدند ، حتی به کودکان شیر خوار رحم نکردند . هُنا مَزَقوا الخِیامَ و حَرِّ قُوها و َ قُسِّمَ فَیثُنا فِی الخائِنِینا همین جا بود که خیمه ها را آتش زدند ،اموال ما را به غارت بردند
«قصه پر غصه» مپرس از من چرا رنگت پریده مگو اینک چرا اشکت چکیده بگو زینب چرا قدت خمیده چرا ای دخترم مویت سپیده اگر خواهی بدانی قصه ی من نظر کن بر دل پر غصّه ی من حسین از نیزه می تابید بر من سر او همسفر گردید با من گهی از غربتم گریید بر من گهی از قدرتم خندید بر من به کوفه شور و عشقم بر ملا شد سرم با چوب محمل آشنا شد
شمیم جانفزای کوی بابم ، مرا اندر مشام جان بر آمد گمانم کربلا شد عمه نزدیک،که بوی مشک ناب و عنبر آمد مهار ناقه را یکدم نگهدار ، به استقبال لیلا اکبر آمد بگوشم عمه از گهواره خاک صدای دلنشین اصغر آمد مران ای ساربان یکدم شتر را ، رباب در جستجوی اصغر آمد حسین را ای صبا بر گو که ازشام ، به کویت زینب غم پرور آمد
زبانحال حضرت سکینه با عمه خود در اربعین حسینی آنان که بهر دنیا دل از خدا بریدند گلهای باغ ما را در خاک و خون کشیدند بر روی آل احمد از کینه آب بستند فریاد العطش را از کودکان شنیدند مانند ابن ملجم فرق علی اکبر از ضرب تیغ کینه از راه کین دریدند در پیش چشم نجمه لب تشنه جسم قاسم پامال سم اسبان کردند و سر بریدند از بهر جرعه آب لب تشنه دست سقا از تن جدا نمودند بر آرزو رسیدند بر روی دست بابا شش ماهه کودکی را مانند غنچه گل با تیر کینه چیدند اینجامکن اقامت ترسم دوباره آیند آنان ک ناز ما را با کعب نی خریدند ما را ببر از اینجا بالین قبر زهرا تا گویمش چه کردند آنان با یزید ند ما وارثان اوییم در تازیانه خوردن از روی ما به سیلی یک باغ لاله چیدند ژولیده
صدای خواهری می آید انگار غریب مضطری می آید انگار به جای مادری می آید انگار حسین دیگری می آید انگار به روی ناقه سوز و آه دارد به سر سربند ثارالله دارد نگو خواهر بگو یک دل شکسته غرور در چهل منزل شکسته دلش را فتنه باطل شکسته سرش را چوبه محمل شکسته خدایی گریه هایش گریه دارد حسین سر جدایش گریه دارد غمی دیرینه در احوال دارد چهل روزه غم چل سال دارد به دست شامیان خلخال دارد شهیدی تشنه در گودال دارد خدا صبرش دهد این روضه ها را نبیندکاش دیگر کربلا را
«زینب (س) کنار قبر امام حسین (ع)» آه از آن ساعت که با صد شور و شین زینب آمد بر سر قبر حسین السّلام ای کشته ی راه خدا السّلام ای نور چشم مصطفی السّلام ای شاه بی غسل و کفن السّلام ای کشته ی دور از وطن السّلام ای تشنه آب فرات السّلام ای کشتی بهر نجات بهر تو امروز مهمان آمده خواهرت از شام ویران آمده چون تو رفتی بی کس و یاور شدم دستگیر فرقه کافر شدم آتش کین کوفیان افروختند خیمه ما را به آتش سوختند الغرض از کوفه تا شام خراب گر چه ما دیدیم ظلم بی حساب لیک دارم شکوه ها از اهل شام کز سر دیوار و از بالای بام آه از آن ساعت که از روی غضب زاده ی سفیان یزید بی ادب در حضور خواهرِ گریان تو چون می زد بر لب و دندان تو
فاتح شامم و باز آمدم از شام، حسین کرده‌ام فتح تو را بر همه اعلام، حسین ذوالفقار سخنم معجزۀ حیدر داشت فتح شد با نفس حیدری‌ام شام، حسین نالۀ کودک تو کاخ ستم را لرزاند گر چه در گوشۀ ویرانه شد آرام، حسین به طواف حرم محترمت گردیده جامۀ ماتم ما حلّۀ احرام، حسین در طواف سر خونین تو خواندیم نماز مُهر ما بود فقط سنگ لب ‌بام، حسین باورت بود که در حال اسیری ببرند دختر فاطمه را در ملاء عام، حسین لعنة الله علی آل زیادٍ و زیاد که ز خون تو گرفتند همه کام، حسین هدیه بردند سر پاک تو را بهر یزید تا بگیرند پی قتل تو انعام، حسین باورت بود که در شام بلا دخترکت بر روی خاک گذارد سر بی ‌شام، حسین آتشی بر جگر سوختۀ «میثم» زن که بسوزد ز غمت در همه ایام، حسین www.kheyme.net . تعجیل در فرج حضرت صاحب صلوات
۱) آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ ۲) استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟ جواب: به طور کلی آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: اگر کسی موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به رکوع رود و شک کند به رکوع امام رسیده است یا نه، نمازش چه حکمی دارد؟ جواب: نمازش صحیح است، اما باید نماز را به صورت فرادا ادامه دهد.
چند نکته در باب حق الناس: 1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی رود بنابراین اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده استیا بدهکاری به مردم دارد باید بدهیش را در صورت توانایی فورا برگرداند 2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. 3. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید با ا جازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد.
سؤال: همسرم سه ماهه باردار است و دکترها بعد از آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیده اند که جنین ناقص الخلقه است و بعد از تولد تا حدود پنج سال بیشتر عمر نمیکند، آیا اجازه سقط جنین را داریم؟ جواب: سقط جنین شرعاً حرام است و صرف ناقص الخلقه بودن مجوّز شرعی برای سقط جنین ـ حتّی قبل از دمیده شدن روح ـ نیست، اما اگر نقص خلفت به طوری است که نگهداشتن چنین فرزندی با حرج همراه است، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح جایز است، ولی بنا بر احتیاط واجب دیۀ آن باید پرداخت شود.
سؤال: آیا چت کردن با نامحرم اگر در مورد مسائل سیاسی و دینی باشد حرام است؟ جواب: اگر بدون قصد لذت و کلمات مهیج شهوت باشد و نسبت به عدم وقوع در حرام و مفسده مطمئن باشند، فی نفسه اشکال ندارد.
چند نکته درباره نماز مسافر: 1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست. 2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب.) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
فاتح شام_ اربعین.pdf
284.9K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: فاتح شام 🔰 موضوع: چگونه زینب کبری (س)، در یک اربعین کار نیم تمام سه امام را به اتمام رساند؟ 📌 🔻ما برای اینکه عظمت دستاوردهای زینب کبری (س)، با دست های بسته از عاشورا تا اربعین را کمی درک کنیم، نیاز هست که دوران حکومت امیرالمومنین تا کربلا را یک مروری کوتاهی کنیم. وقتی شما این سیر تاریخی را دنبال می کنی تازه پی به عظمت کار زینب کبری (س) می بری که حضرت زینب س چه کرده است؟ 🔻اربعین در واقع روزی بود که زینب کبری س گزارش کاری از این چهلۀ با عظمت به محضر ابی عبدالله تقدیم کرد.این زبان حال زینب کبری س در اربعین کنار مزار برادر هست: «حسین جان کار نیم تمام بابام علی و داداش حسن و شما را به سرانجام رساندم شام فتح شد والسلام.» 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
➕سه راز انسان ساز در زیارت اربعین ◾️هشدار زيارت اربعين اين است که انسان باید بصیرت خویش را بالا ببرد و در بُعد اخلاقی، از عواملی چون دنياطلبی، و در بُعد سياسی، از گرايش به رهبران غير الهی و اطاعت از آنان، دوری گزیند تا از سقوط خود و جامعه جلوگیری کند. 🔰يکي از مهم ترين محورهاي حياتي فرهنگ شيعه که همواره با اين نشانه در طول تاريخ شناخته می شوند، زیارت اربعین است. ➕چنان که امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) در این زمینه می فرمایند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ‏ خَمْسٌ‏ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ[1] نشانه های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم «. ➖با تأمل در فرازهايی از زيارت اربعين که دارای محتوایی ظریف با مضامینی عالی است، و امروزه می تواند بهترين و کاربردی ترين درس ها را برای ما داشته باشد، به راز اهمیت آن می توان پی برد: الف: احیای شهادت مرگ اگر مرد است گو نزد من آی تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ من از او جانی ستانم جاودان او ز من جسمی بگيرد رنگ رنگ [2] ▪️نخستين نکته زيارت اربعين، يادآوری اين واقعیت است که راه سید الشهداء (صلوات الله علیه)، کوی شهادت و به دنبال آن، رسیدن به خوشبختی، رستگاری و سعادت جاودان است: 👈«اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَد أَنَّه‏ ... أَكْرَمْتَهُ‏ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَة [3 ] بارالها! گواهی می دهم که او را به وسیله شهادت گرامی داشتی و به او سعادت عطا فرمودی«. ◾️در واقع روحیه شهادت طلبی، آگاهانه و هوشمندانه و از تن پروری و تعلقات زودگذر مادی است که به یک جامعه می دهد و انسان را به درجات والای می رساند و پيروان راه سالار شهيدان(ع)، اگر در پاسداری از آرمان ها، ارزش ها و اهداف مقدس خويش شهادت را انتخاب کنند، بی گمان در دنيا و آخرت گرامی و کامياب خواهند بود. ب: هدف قيام و شهادت مهم ترین بخش زيارت اربعين، بيانگر بزرگ قيام و شهادت آن حضرت(ع) است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة [4] كسی كه نهايت تلاش را در دعوت مردمان برای هدايت به کاربرد و برای آنان به هر نحو ممكن خيرخواهی كرد تا آن جا كه در نهايت خون خويش و جان عزيزش را برای بيداری مردم از نادانی و گمراهی فدا كرد». ➖ در اين فراز، هدف سیدالشهداء (صلوات الله علیه)، در سطحی بسيار از علل و عواملی معرفی می شود که معمولاً از آن ها به عنوان اهداف قيام عاشورا ياد می شود. ➕در زيارت اربعين، امام حسين (علیه السلام) به عنوان «منجي بشريت» معرفی شده است؛ چرا که تنها سخن از نجات مردم زمان خود يا امت اسلام نيست، بلکه سخن از بندگان خداست که شامل تمامی انسان ها، مسلمان و غير مسلمان در تمامی اعصار می شود. ➖آری! هدایت انسان‌ها و نجات آن‌ها از گرداب جهل و اخلاقی و دست آنان را گرفتن و در مسیر ترقی و کمال سوق دادن، یکی از فلسفه‌های وجودی معصومین (صلوات الله علیهم) می‌باشد. ➕امیر المومنین(صلوات الله علیه) در تشريح بعثت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: ➖ «فَهَدَاهُمْ‏ بِهِ‏ مِنَ‏ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَة [5] پس خدای سبحان، مردم را به وسيله آن حضرت(ع)، از نجات داد و هدايت كرد، و از جهالت رهايی بخشيد«. ◾️در همین زمینه امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُون [نحل/16] و (نيز) علاماتى قرار داد و آن‌ها بوسيله هدايت مى‏ شوند»، می فرمایند: 👈«النَّجْمُ رَسُولُ اللَّه، وَ الْعَلَامَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ [6] ستاره، رسول خدا و علامات همان ائمه (صلوات الله علیه) هستند«. ➖خون مبارک سید الشهداء (صلوات الله علیه) بر روی زمین ریخت تا انسانیت را از جهل برهاند و آنان را به افرادی آگاه و هوشیار تبدیل کند. ➕جهالتی که در زمان آن حضرت(ع) بر دو پایه «شهوت» و «غضب» استوار بود و امروزه نیز شاهد همان جهالت، به شکل مدرنش و بر پایه همان دو عنصر هستیم. ➕بزرگداشت قیام حسینی در قالب مجالس روضه، عزاداری و پیاده روی اربعین دقیقا برای زدودن اين رذيلت های اخلاقی است؛ برای این است که جهل و حقارت بشر را از بين ببرد و دست حاکميت يزيديان زمان را کوتاه کند. ج: خصوصیات کربلا در فرازهایی از زيارت اربعين علل و عوامل انسان شناسانه کشته شدن سالار شهيدان(ع) تبيين می شود و توضيح داده می شود که مردم در اثر کدام یکی از رذایل اخلاقی، دست به این جنایت بزرگ زدند. @fatemi5
از نگاه اين زيارت، کساني که امام و رهبر خود را کشتند، عبارت بودند از: 👈دنیا طلبان، آخرت فروشان، هوا پرستان و پيروان حاکمان نفاق پيشه: ➖وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ‏ مَنْ‏ غَرَّتْهُ‏ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاق [7] ➖کسانی که دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را به فرومایه تر و پست تر چیز فروختند، و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند، و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکاف افکنی و نفاق بودند. ➖هشدار زيارت اربعين اين است که انسان باید بصیرت خویش را بالا ببرد و در بُعد اخلاقی، از عواملی چون دنيا طلبی، هوا پرستی و در بُعد سياسی، از گرايش به رهبران غير الهی و اطاعت از آنان، دوری گزیند تا از مهم ترین علل خود و جامعه جلوگیری کند. ➖بنابراین، در زیارت اریعین به شهادت طلبی، نجات انسان ها از جهالت به عنوان هدف قیام امام(ع) و همچنین به عواملی مانند دنیاطلبی، فروختن آخرت، تبعیت از هوای نفس و حاکمان منافق به عنوان خصوصیات جنایت کاران حادثه عاشورا اشاره می شود. 🔰پی نوشت: ها [1]وسائل الشيعة، ج14، ص 478، [2]. ديوان شمس [3]تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص113 [4]. همان. [5]نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص 44، [6] كافی (ط- دار الحديث)، ج1، ص 512، [7]. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص113،