eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
989 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
قال علیه السلام: أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَفَاءٌ لِلَّهِ بِمَا یَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صِدْقُ لِسَانِهِ مَعَ النَّاسِ وَ الِاسْتِحْیَاءُ مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ . چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌کند که از او راضی و خوشنود است: ‏۱ – تقوای الهی با کارهایی که برای مردم به به دوش می‌کشد. ‏۲ – راست گوئی و صداقت با مردم . ‏۳ – حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم. ‏۴ – خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏
ویژۀ شهادت امام سجاد علیه السلام _ *شبِ شهادت یکی از بَکّائون عالم امام زین العابدین علیه السلامِ دلا بره مدینه و قبرستان بقیع و کنارِ قبر با خاک یکسانُ غریبش ... السلام علیک یاعَلِیَّ بنَ الحُسَینِ یازَینَ العابِدینَ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ بمیرم تا غریب به چهل سال بعد از واقعه کربلا کارش همه گریه و ناله بود ... هر جایی براش کربلا بود و هر روزش عاشورا ... به هر بهانه ای گریه میکرد ، ناله میزد ، اشک میریخت ....* به لب آه و به دل خونُ به لب اشکِ بصر دارم شدم چون شمعِ سوزان آب و آتش بر جگر دارم *پرسیدن آقا به شما کجا خیلی سخت گذشت؟ ... سه مرتبه فرمود الشام الشام الشام .... بمیرم برا دلت ... مگه چه کردن ؟* دلم خون شد نخندید ای زنانِ شام بر اشکم که هم داغ برادر دیده هم داغ پدر دارم ... کند اختر فشانی آسمان دیده ام دائم که بر بالایِ نیزه هیجده قرصِ قمر دارم عدو دست مرا بست و اسیرم برد در کوفه نشد تا نعش بابم را ز رویِ خاک بردارم حسین ..... تمام عمر هر جا آب بینم اشک می ریزم *غذا می آوردن میل کنه ، تا چشمش می افتاد گریه میکرد صدا میزد «قُتَلِ ابْنُ رَسُولِ اللهِ جایِعاً ... »آب می آوردن بنوشه تا میدید گریه میکرد ، روضه می خواند صدا میزد «قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللهِ عَطْشاناً ...» حسین رو با لب تشنه کشتن ....* تمام عمر هر جا آب بینم اشک می ریزم من از لب های خشک یوسف زهرا خبر دارم از آن روزی که ثار الله را کشتند لب تشنه به یادِ کام خشکش لحظه لحظه چشمِ تر دارم *امان از اون لحظه ای که میدید گوسفندی رو میخوان ذبح کنند ... جلو میرفت ، با گریه سوال می کرد ، آیا آبش دادید یا نه ؟... میگفتن بله آقا .... ناله ش بیشتر میشد ... میفرمود کربلا پدرِ منو با لبِ تشنه کشتن ....* حسین .... از آن روزی که ثار الله را کشتند لب تشنه به یادِ کام خشکش لحظه لحظه چشم تر دارم مسافر کس چو من نَبوَد که همراهِ سرِ بابا چهل منزل به روی ناقۀ عریان سفر دارم از آن روزی که بالا رفت دود از آشیانِ ما دلی از خیمه هایِ سوخته سوزنده تر دارم همه از آب رفع تشنگی کردند غیر از من که هرجا آب نوشم بیشتر در دل شرر دارم اگر چشمت به آب افتاد میثم گریه کن بر من که آتش در دل و جان بر لب و خون در بصر دارم شاعر : استاد غلامرضا سازگار صَلی اللَّهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ...
امام سجاد علیه السلام شهرت به عبادت انت زین العابدین عبا از دوش افتاد ومتوجه نشد در نماز رنگ زرد و ورم پا گریه در کنار خانه کعبه: طاووس یمانی چرا گریه:رحمها قطع فلا انساب بینهم رحمت مخصوص مومنین است ۲۰بار پیاده مکه جهت هر نعمتی سجده میکرد چرا ما نشاط نداریم؟ کمبود خلوص ومعرفت گناه لذت را میبرد ملئت بطونهم من الحرام دوران امام سجاد علیه السلام ♦️دوره فشار بودچون جریان حره وشهادت عده ی از مومنین اتفاق افتاد عبدالملک مروان آمد و گفت هر که اسم تقوا بزد گردنش را میزنم حجاج هزاران شیعه را کشت ⭕️بی تفاوتی در بین مردم عمیق بود امام با تقیه زندگی میکرد بنی هاشم اطلاعاتی از احکام نداشتند صدای غنی در کوچه ها شنیده میشد علما و زهاد در مقابل فسادسکوت داشتند اقدامات امام سجاد علیه السلام ۱⃣احیای سیره پیامبر حمل کیسه برپشت بصورت ناشناس خرید غلام و تربیت و آزادی آنها ۲⃣کادر سازی غلامی را تربیت که مستجاب الدعوه و با دعایش باران آمد تربیت افرادی که مثل ابو حمزه ثمالی ارائه رساله حقوق و صحیفه سجادیه ۳⃣معرفی اهلبیت ۴۰سال تبلیغ بیان صدها روایت از پدر واجداد مندعرفنی فقد عرفنی در شام … ۴⃣احیاء عاشورا از طریق عاطفی با گریه یادآوری سرسفره و… زیارت و سجده بر خاک ۵⃣مبارزه با علمای درباری افشاگری مگاتبه با علما حمایت از قیامهای مخلصانه برخورد باعبیدلله و یزید که منجر به استعفای پسر یزید شد
ویژۀ شهادت امام سجاد علیه السلام _ حاج حیدر خمسه http://s7.picofile.com/file/8285080850/خمسه_سینه_زنی_و_روضه_فاطمیه.jpg پیرمردِ بلا کشیده منم پسرِ شاهِ سر بریده منم *من همین الان از آقام عذرخواهی کنم ، سادات پاتونو میبوسم ، بزارید من یخورده دستم باز باشه ، الان نگم کِی بگم ..* آن که از ناقه دید بانویی پایِ یک بوسه شد خمیده منم آن امامی که با تنِ تب دار عقبِ ناقه ها دوید منم ... آن که وقت فرار از خیمه نالۀ خواهرش شنید منم ... آن که در بینِ بوریا دلِ شب ... پیکرِ یک امام چیده ... الله اکبر ... نگاه کرد دید نقص عضو داره ، بدن کامل نیست ... (منو نگاه) بدن کامل ، هی تو گودال میگشت ... انگشت ... سر و که دیدم بردن ، انگشت کجاست ؟ ... ای نامرد ساربان ....* خودم دیدم که خنجر رویِ دستش .... حسین ... *بعضی ها هنوز دارن نگاه میکنن ، به حضرت زهرا من روضه نخوندم ، الان میگم میبینی ، اما هر کی تو این چندتا بیت چشمش بارونی نشد ، باخته ...* روضه در یک کلام ، وای از شام دردِ بی التیام ، وای از شام (دست و پاش میلرزید اسم شام میومد) چقدر ناسزا به ما گفتن همه جایِ سلام ، وای از شام (یه بیتُ نشستم، اما هر وقت یادت اومد چشمت خیس شد ، برا این بی آبرو هم دعا کن ...) دخترِ فاطمه اذیت شد(از چی؟ تازیانه و کتک؟نه) از نگاهِ حرام وای از شام .... *امام سجاد فرمود سهل ساعدی ، یه خورده پول داری؟... آقا پول برا چی؟ گفت سهل ، بدم به اون نیزه دارها ... اینقدر به بهونۀ سرها ، تو این مسیر خانواده مو نگاه ... بگم یا جلو برن یا عقب ... اینقدر تو ما رفت و آمد نکنن حسین ...... @FATEMI133
قال علیه السلام: أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَفَاءٌ لِلَّهِ بِمَا یَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صِدْقُ لِسَانِهِ مَعَ النَّاسِ وَ الِاسْتِحْیَاءُ مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ . چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌کند که از او راضی و خوشنود است: ‏۱ – تقوای الهی با کارهایی که برای مردم به به دوش می‌کشد. ‏۲ – راست گوئی و صداقت با مردم . ‏۳ – حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم. ‏۴ – خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏
روضه روز یازدهم محرم این دل تنگم هوای کربلا دارد حسین مرغ جانم میل دیدار ترا دارد حسین سالها دم از تو و کربلایت می زنم گر شود قسمت مرا صد بار جادارد حسین گر که هستم رو سیاه اما بود مویم سپید این سپیدی با تو بودن را ندا دارد حسین گر چه هنگام نماز کعبه باشد پیش رو قبله ای جز کربلا دل در کجا دارد حسین هر چه بشکست از بها افتاد غیر از دل که دل چون شکست از داغ تو قدر و بها دارد حسین می شود آیا که مژگانم کند جارو کشی خاک پاک زائرت را چون شفا دارد حسین کی شود گوشه قبرت را ببرگیرم چو جان در میان قتلگاه مردن صفا دارد حسین روز یازدهم محرم است ، روز عزا ست ، امروز امام زمان عزادار است برای عمه اش زینب گریه می کند همه زن و بچه ها را سوار کرد ، اما کسی نیست زینب را سوار کند یک وقت دیدند زینب سرش را برگرداند ، طرف گودال قتلگاه صدا زد : حسین جان پاشو زینبت را سوار کن ، خودش را انداخت روی بدن پاره پاره برادر،(یاد امام ، شهدا ، اموات ) . صدا زد : حسینم چرا انگشت و انگشتر نداری چرا عَمّامه بر سر نداری چرا این حنجرت خشک است و بی آب مگر عباس آب آور نداری زبان بگشوده زخم سینه تو مگر ای کشته تو مادر نداری
ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ای پادشاه خوبان ای تشنه لب عطشان از کوی تو با افغان رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ گر مانده تورا پیکر در کرببلا بی سر ما باسر بی معجر رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی وتو سردارت عباس علمدارت ماهمره بیمارت رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی تودر این صحرا با اکبر مه سیما تا شام من ولیلا رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ در این سفر پر غم مارا بنگر همدم با این همه نا محرم رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ این ذاکر دل خسته با خاطر بشکسته چون من به تو دل بسته رفتیم وخدا حافظ
ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ای پادشاه خوبان ای تشنه لب عطشان از کوی تو با افغان رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ گر مانده تورا پیکر در کرببلا بی سر ما باسر بی معجر رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی وتو سردارت عباس علمدارت ماهمره بیمارت رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی تودر این صحرا با اکبر مه سیما تا شام من ولیلا رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ در این سفر پر غم مارا بنگر همدم با این همه نا محرم رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ این ذاکر دل خسته با خاطر بشکسته چون من به تو دل بسته رفتیم وخدا حافظ
پرهیز از غذای حرام و شبهه ناک 👇👇👇 در کانال @FATEMI133
✅آموزه های اخلاقی در دعای حضرت مهدی(عج): در نهمین فراز دعای امام عصر(عج)چنین می خوانیم: 👈 «وطهّر بطوننا من الحرام و الشبهه؛ خدایا!اندرون ما را از غذاهای حرام وشبهه ناک پاک کن.» ♦️در این فراز از دعا سخن از یکی از مهم ویکی از عوامل خطرناک ضربه زننده راه هدایت و سعادت به میان آمده که از موانع وسنگ اندازهای در روند تکاملی انسان می باشد،وموجب وهلاکت وتیرگی روح وجان وبدبختی دو جهان می گردد،وآن خوردن یا آشامیدن غذاهای حرام وحتی شبهه ناک است،وبه قدری غذای حرام زیاد است،که از ناک آن نیز باید پرهیز کرد،چرا که موجب سراشیبی انسان در پرتگاه هولناک واژگونی در درّه پر وحشت انحراف وعذاب وتیره بختی می شد وباعث سلب توفیق خواهد شد. ♦️به طور کلی در مسیر سعادت و نجات،باید موانع و های رشد و روند را شناخت،چرا که از بازدارنده وسدراه است،ونه تنها مانع حرکت است بلکه گاهی موجب و عقب گرد وهلاکت خواهد شد. مثلاً را در نظر بگیرید عوامل تکامل مانند:نور وحرارت وآب وکود وهوای آزاد برایش فراهم شده وبر اثر آن،رشد شتابان وگسترده دارد،ولی ناگهان ملخ به جان آن درخت می افتد،وتاروپود آن رامی خورد،وآن را به وادی روزگار سیاه تیرگی می افکند،باغبان آگاه ودلسوز باید به موقع از آن آفت جلوگیری کند،تا درختش به ثمر برسد. ♦️انسان نیز در پرتو عوامل سازنده از ایمان،عبادت،معرفت،استقامت و دعا و مناجات به سوی تکامل به پیش می رود،ولی ناگهان ممکن است او بر اثر خوردن حرام،مبتلا به آفتی خطرناک شود،وهمین چراغ ترقی وجود او را خاموش نموده،وتار و پود انسانیت و شخصیت و ملکوتی او را نابود سازد.وباید توجه داشت که غذای حرام،غذایی است که از راه های نا مشروع،مانند گران فروشی و یا کم کاری و عدم رعایت وجدان کاری در ادارات،ویا دستبرد به بیت المال از راه ناروا و… به دست می آید. @FATEMI133 @a_fatemi24
✅اثر غذا در پرورش یا تباهی روح و جسم از نظر علم و و تجربه ثابت شده و قطعی است که همان گونه که غذای سالم در پرورش جسم اثر دارد،و غذای نا سالم موجب بیماری جسم می شود،ودر روح و روان انسان نیز اثر منفی دارد،غذای و طیّب موجب سلامتی و روح و روان شده،و به عکس غذای حرام و پلید باعث تیرگی و انحراف روح و روان می شود.به عنوان : ⏪اگر کودکی با شیر و گوشت و بزغاله پرورش یابد،با کودکی که با شیر و گوشت رشد کند،از نظر روحیه با هم تفاوت دارند،اولی علاوه بر پرورش جسم دارای روحیه ای همچون خصلت بز و بزغاله،نا آرام و پر وجوش خواهد شد،و دومی همچون خصلت میش،آرام و خو خواهدگردید. بنابراین غذا یک عامل مهم سرنوشت ساز و اثرگزار خواهدبود،و حتماًباید مورد توجه قرار گیرد https://eitaa.com/FATEMI133/282
✅قرآن می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه؛(عبس، آیه 24.) انسان حتماًباید به غذای خود و توجّه عمیق کند» واژه طعام در این آیه معنی و دلالت وسیع،و مصادیق متعدد دارد،از جمله این که انسان باید مسأله حلال و حرام و مشروع و نا مشروع از غذا را،قطعاًمورد توجّه قرار دهد،تا آنجا که علاوه بر پرهیز از غذای حرام،حتی طبق فراز فوق از دعای امام عصر(عج)از غذای شبهه ناک نیز پرهیز کند. و شکم خود را از ورود چنین غذایی،پاک نگهدارد. 🌱مثلاًگوشت خوک از نظر اسلام از غذاهای حرام است،چرا که هم برای جسم آور است و هم برای روح،ممکن است سؤال شود: زیان های جسمی آن به خاطر تولید کرم های است که از آن نشاًت می گیرد،ودر عصر حاضر آن را با داروها محو می کنند،و در نتیجه از زیان رسانی به جسم جلوگیری می شود،در پاسخ می گوییم به فرض چنین باشد،زیان روحی آن را چگونه بر طرف می کنند؟ خوک حیوانی پرست و تنفّرآمیز و بی است،و به همین دلیل گوشت او نیز چنین را دارد،و خوردن آن موجب بی بندوباری و شهوت زایی روح می گردد،و نمی توان با دارو از چنین زیانی جلوگیری کرد.بنابراین باید همان گونه که به ظاهر غذا توجه داریم که آلوده نباشد،و همانند آنفلونزای مرغی،به شدّت از آن جلوگیری می کنیم ـ و باید نیز چنین باشد ـ در مورد باطن غذا و آثار مخرّب معنوی آن نیز باید دقت کنیم،بلکه به خاطر اهمیت روح نسبت به جسم بیشتر باید به این جهت توجه داشت و مراقبت کرد. ⏪بر همین اساس امام (علیه السلام)در ضمن شمارش و بیان اعضاء و جوارح می فرماید: 👈 «و امّا حقّ بطنک فان لا تجعله لقلیلٍ من حرام،و لا لکثیر··· ؛(تحف العقول، ص 450.)واما حق شکمت آن است که آن را ظرفی برای غذای حرام خواه اندک باشد یا بسیار،قرار ندهی،و از حلال نیز به اندازه اش بدهی،و آن را از اندازه نیرو افزایی،به شکم بارگی و نا جوانمردی نرسانی.» @FATEMI133 @a_fatemi24
✅پرهیز از غذای حرام از دیدگاه قرآن در قرآن در آیات متعددی با گوناگونی از خوردن غذای حرام،واز آشامیدن نوشیدنی های حرام نهی شده است،که به عنوان نمونه نظر شما را به آیات زیر جلب می کنیم: 1ـ «فلینظر الانسان الی طعامه((عبس، آیه 24.))». 2ـ «و لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها الی الحکام فریقاًمن اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون؛( بقره،188.)واموال یکدیگر را به و ناحق در میان خود نخورید،و برای خوردن قسمتی از مال مردم بر اساس گناه،(قسمتی از) آن را به (رشوه)ندهید،در حالی که می دانید.» 3ـ «ان الذین یأکلون اموال الیتامی ظلماً انما یأکلون فی بطونهم ناراًو سیصلون سعیراً؛( نساء، 10.) کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم می خورند،در حقیقت می خورند،به زودی در آتش سوزان می سوزند.» 4ـ «حرّمت علیکم المیتة و الدم و لحم الخنزیر و ما اهلّ لغیر اللّه به··· ؛(مائده، آیه 3.) گوشت مردار و خون و گوشت خوک و حیواناتی که به غیر نام ذبح شوند، بر شما است.» 5- «یا ایها الرّسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحاً؛(مؤمنون، آیه 51.) ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید،و عمل صالح انجام دهید.»از این آیه استفاده می شود که خوردن غذای منشأ کارهای می شود،و در پاک سازی اعمال،اثربخش می باشد،و بین خوردن غذای حلال و اعمال نیک، تنگاتنگ است. 6- نظیر این مطلب در مورد دیگر آمده آنجاکه می خوانیم: «یا ایها الذین آمنوا کلوا من طیّبات ما رزقناکم؛(بقره، آیه 172.) ای کسانی که ایمان آورده اید از غذاهای پاکیزه ای که به شما داده ایم بخورید.» 7- غذای حرام یک نوع از اموری است که و پلید است،و مطابق قرآن،یکی از برنامه ها و ویژگی های پیامبر اسلام (ص)این است که: «و یحلّ لهم الطیّبات و یحرّم علیهم الخبائث؛( اعراف، 157.) پاکیزه ها را برای پیروانش حلال می شمرد،و نا پاک ها و پلیدی ها را می کند.» یعنی محتویات دعوتش هماهنگ با سلیم و طبع پاکیزه است و از امور نفرت انگیز و زمینه ساز زشتی ها باز می دارد. همه این آیات با تعبیرات مختلف تأکید می کنند که مااز غذای پرهیز کنیم،و گرنه باطن نا پاک غذای حرام،موجب نا پاکی باطن ما خواهد شد. در مسیربندگی @FATEMI133 @a_fatemi24
✅چند روایت در نکوهش مال حرام وستایش مال حلال برای آگاهی بیشتر در این راستا،نظر شما را از صدها روایت،به چند مورد جلب می کنیم: 1ـ مردی به محضر رسول اکرم (ص)آمد و عرض کرد: «دوست دارم مستجاب شود،چه کنم؟» پیامبر(ص)در پاسخ فرمود: 🌴«طهّر مأکلتک،و لا تدخل بطنک الحرام؛( وسائل الشیعه، ج 4، ص 176.)غذای خود را پاک کن،و از ورود غذای حرام به بپرهیز.» 2ـ در حدیث آمده خداوند فرمود: «لا یحجب عنّی دعوةٌ الّا دعوة آکل الحرام؛( وسائل الشیعه، ج 4، ص 176.) ☘️بین هیچ دعایی و من حجابی افکنده نمی شود،مگر بین خوانده غذای حرام بامن.» 3ـ پیامبر (ص)فرمود: «العبادةُ اجزاءٍ،تسعةُ اجزاءٍ فی طلب الحلال؛( بحارالانوار، ج 103، ص 9.) 🌱عبادت دارای ده بخش است،که نُه بخش آن در کسب مال می باشد.» 4ـ نیز فرمود: «کسی که از دسترنج خود از راه حلال هزینه زندگیش را تأمین کند،همانند از پل صراط می گذرد.»( بحارالانوار، ج 103، ص 9.) 5 ـ نیز فرمود: «کسب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» و «کسی که غذای حلال بخورد، ای بر فراز او قرار می گیرد و برای او تا زمانی که از غذا فارغ شود، می کند.»(بحارالانوار، ج 103، ص 13.) 6ـ نیز فرمود: «من لم ینال من این اکتسب المال،لم یبال اللّه من این ادخله النار؛( بحار، ج 103، ص 13.) ☘️با کسی که باکی ندارد که مال و غذایش از چه راهی به دست می آید،خداوند ندارد که او را از چه راهی وارد نماید.» @FATEMI133 @a_fatemi24
7ـ نیز فرمود: «کسی که از راه حرام،ثروتی را کسب کند،سپس آن را بدهد وانفاق کند،نه ثوابی می برد ونه برکتی دارد،و اگر بمیرد وآن را بگذارد،توشه ای برای رفتن به سوی دوزخ به جای گذاشته است.» «و عبادت کردن با خواری،همانند ساختمان سازی بر روی سست است» (آن ساختمان ویران می شود). 8 ـ امام سجّاد(علیه السلام)فرمود: «الحلال هو قوت المصطفین؛ 🌴غذای حلال،غذای بندگان و ممتاز درگاه خدااست.» 9ـ پیامبر (ص)فرمود: «کسی که از راه کسب روزی کند،همان زاد و او به سوی آتش دوزخ خواهد شد.» و نیز فرمود: «هرگاه لقمه حرامی وارد شکم انسان شود،همه فرشتگان آسمان ها و زمین او را لعنت می کنند.» 10ـ امام باقر(علیه السلام)فرمود: «کسی که از مال حرام ارتزاق کند،حج و عمره و صله رحم او،در درگاه خداوند قبول نمی شود،حتی همین غذای نا مشروع موجب تباهی دامن و تولید نسل او می گردد.»(19) این روایات تکان دهنده اخطار شدید و است که با توجه به آثار شوم غذای حرام،حتماً از چنین عامل خطرزایی پرهیز کنیم،و در پرتو کسب مال حلال،سعادت دو سرای خود را بیمه نماییم. 11ـ نیز پیامبر(ص)فرمود: «ترک یک لقمه در پیشگاه خدا از دو هزار رکعت نماز بهتر است،و رد کردن یک دانک (یک ششم درهم)مال حرام به صاحبش بهتر از هفتاد حج مقبول است.»(سفینة البحار، ج 1، ص 448) 12- و از امام باقر(علیه السلام)نقل شده فرمود: «هیچ بهتر از نگهداشتن شکم از مال حرام،و پاکدامنی نیست.» @FATEMI133 @a_fatemi24
✅مراقبت از شیر مادر غذای نخستین انسان مادر نقش بسیار در تربیت و سرنوشت فرزندش دارد.به ویژه در مورد فرزند باید مراقبت ویژه داشته باشد،دانشمندان می گویند: حتی فکر مادر در فرزندش آن هنگام که در او است،و یا آن هنگام که شیر به او می دهد اثر دارد.بر همین اساس امام معصوم (علیه السلام) فرموده اند: 👈 «سعادتمند در رحم مادرش سعادتمند است،و بدبخت در رحم مادرش بدبخت می باشد.» و در مورد مادر،پیامبر(ص)فرمود: 👈«زن ابله را شیر دهنده فرزند خود قرار ندهید،چرا که شیر بر ها چیره می گردد» و طبق روایت دیگر فرمود: 👈«فانّ الولد یشبّ علیه؛(فروع کافی، ج 6، ص43.)زیرا فرزند بر اساس آن شیر رشد و نمو می کند.» 👈 امیرمؤمنان علی (علیه السلام)فرمود: «زنان را برای شیر دادن فرزندتان گزینش کنید،فان الرضاع یغیّر الطباع،(سفینة البحار، ج 1، ص 523)زیرا شیر دادن و باطن شیرخوار را (هماهنگ با باطن شیر) دگرگون می کند.» ⏪داستان شیر نخوردن پیامبرانی مانند (علیه السلام)و محمد(ص)در دوران کودکی از زن های مختلف،و شیر خوردن موسی(علیه السلام)از سینه مادرش، چنان که قرآن در مورد موسی(علیه السلام)می فرماید: «و حرّمنا علیه المراضع من قبل؛(قصص، آیه 12.)ما همه زنان شیرده را از قبل بر موسی (علیه السلام)حرام کردیم. ⏪و شیر خوردن رسول خدا(ص)از سینه حلیمه که زن پاکدامن و نیک سیرتی بود بیانگر آن است که باید در انتخاب دایه و شیر که غذای نخستین است مراقب بود،تا از کانال و نیک باشد، »همین مراقبت های ویژه،همراه مراقبت های دیگر باعث تولید فرزندان فرزانه خواهد شد،مانند و دقت های مادر عالم بزرگ شیخ انصاری (صاحب مطالب و رسائل متوفی 1281 هـ ق)، که حتی بدون وضو فرزندش را شیر نمی داد(25) باعث شد که چنین فقیهی بزرگ و با عظمت پدیدار شود. @FATEMI133 @a_fatemi24
✅پرهیز از غذای شبهه ناک چنانکه ملاحظه کردید امام عصر(عج)در این فراز از دعا به خدا عرض می کند: «خدایا اندرون ما را از غذای حرام و شبهه ناک پاک کن.» ⏪ این تعبیر بیانگر آن است که باید در مورد غذا بسیار مراقب بود که نه تنها حرام نباشد،بلکه حتی ناک و مبهم نباشد،یعنی پس از احراز طیّب و پاک بودن غذا،آن را خورد،و گرنه از آن پرهیز کرد. چنان که از امام حسن (علیه السلام) نقل شده در ضمن گفتاری فرمود: «اورع الناس من وقف عند الشبهة،وازهد الناس من ترک الحرام؛(بحار الانوار، ج 75، ص 373.) 👈پارساترین مردم کسی است که در برابر شبهه توقف کند،و زاهدترین مردم کسی است که از مال حرام پرهیز نماید.» توضیح این که اگر کسی خود را به امور شبهه ناک آلوده کند،آرام آرام و زشتی گناه نزد او کم می شود،و در حرام قرار می گیرد،این که خداوند در قرآن می فرماید: 🌹«لا تتبعوا خطوات الشیطان؛( بقره، آیه 168 و 208 ؛سوره انعام، آیه 142؛ سوره نور، آیه 21.) از گام های شیطان پیروی نکنید» و به ویژه در مورد غذا و مال پاکیزه و حلال در دو آیه این موضوع را مطرح می کند از این رو است که یکی از گام های شیطان همین امور شبهه آمیز است، شیطان به انسان مقدس و نماز خوان نمی گوید:برو شراب بخور،بلکه در ابتدا به او می گوید نماز شب که جزء واجبات نیست، آن را رها کن، اگر پذیرفت کم کم سراغ نمازهای واجب در اول وقت را دنبال می کند و به او می گوید: اول وقت خواندن که شرط نماز نیست، و همین طور گام به گام در انسان وسوسه می کند تا او را به طور کلی از خداوند دور می سازد. @FATEMI133 @a_fatemi24
⏪حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی(مدظله) در این راستا می فرمود: یکی از اساتید در برای من جریانی را نقل کرد که هر وقت به یاد آن می افتم عبرت می گیرم،می گفت: دوستی داشتم که بسیار مقدّس بود،حتی به خانه نمی رفت،چرا که برادرش در اداره دولتی(رژیم قبل)کار می کرد،و می گفت حلال نیست،یا شبهه ناک است،اتفاقاًروزی بیمار و بستری شد،او را از مدرسه نزد برادرش بردند ما به عیادتش رفتیم، 🌱از بستر بیماری بر خاست،و فرش اطاق را جمع کرد و گفت:روی این ننشینید،زیرا اشکال دارد،من از روی ضرورت در اینجا هستم. ولی همین مقدس که این قدر می کرد،کم کم به یک سری هایی افتاد که پایان کارش به جایی رسید که اگر در سر سفره نبود شاید به غذا دست نمی زد.این تغییر و تحوّل چگونه رخ می دهد؟ این از آن جهت است که اول را ترک کرد،بعد و امور ناک را انجام داد،سر انجام به امور حرام آلوده شد. آیت اللّه مکارم(مد ظله)می افزاید:موردی را هم شاهد بودم، ای بود شب های جمعه با صدای خوش و حالی ملکوتی دعای را می خواند،من نیز در آن حجره بودم و لذّت می بردم،ولی او کم کم به تهران رفت،به طور کلی عوض شد،زیر پوشش طلبگی بود ولی از خواندن دعای کمیل متنفّر شده بود.چرا؟رازش این بود که حال و نشاط عبادت نداشت،اگر کسی بخواهد حال و نشاط داشته باشد،باید از و جلسات و حرف های مشتبه بپرهیزد،واقعاًباید در کانال عملی،احتیاط کند.( انوار هدایت، ص 101 و 102.) @FATEMI133 @a_fatemi24
✅نمونه هایی از حساسیت مردان خدا در پاک خوری برای تکمیل و توضیح بیشتر،نظرشما را به دوازده نمونه از پرهیز مردان خدا از غذای ناپاک شبهه آمیز و حساسیّت جدّی آنها در این راستا جلب می کنیم: 👈 لقمان در نصیحت به پسرش می گوید: من در راستای طول عمر و سفرهای خود با چهارصد (ص)ملاقات کردم،به نصایح و اندرزهای آنها گوش فرا دادم، و از میان آن همه پندهای آنها چهار موعظه را گزینش نمودم،یکی از آنها این است: «هرگاه کنار سفره غذا نشستی،مراقب خود باش که غذای حرام نخوری.»( المواعظ العددیه، ص 142.) 🌺در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ حضرت (علیه السلام)به گرفتاری های جانکاه گوناگون مبتلا شد،و در همه آنها از امتحان رو سفید بیرون آمدو نتوانست در او کند،تا اینکه ابلیس همه را جمع نموده و از آنها خواست برای فریب دادن ایوب(علیه السلام)چاره ای بیندیشند، 🌴آنها پیشنهاد کردند که از ناحیه او وارد شده و به گمراهی ایوب(علیه السلام)بپردازند،ابلیس این پیشنهاد راپذیرفت، و روزی به صورت نا شناس، به همسر ایوب (علیه السلام) به نام رُحمه گفت: 🌱 «برای رفع گرفتاری و بیماری همسرت، ای به تو می دهم، این بزغاله را به نام من نه به نام ، ذبح کن و گوشتش را به ایوب(علیه السلام) بده، او خوب می شود.» 🌴همسر پذیرفت و آن بزغاله را نزد ایوب آورد و ماجرا را داد.ایوب که پیامبر و مرد خدا بود دریافت که دست در کار است و می خواهد با خوراندن غذای حرام، برای بر قرار کردن رابطه با ایوب پیدا کند، بسیار ناراحت شده و غیرتش به جوش آمد وبه گفت: «وای بر تو از این کار، سوگند به خدا اگر یافتم تو را به جرم چنین صد تازیانه خواهم زد، آیا می خواهی غذای به من بخورانی، وبه این وسیله مرا گمراه سازی نه هرگز من چنین غذایی نمی خورم.»(اقتباس از بحار الانوار، ج 12، ص 368 و 369.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ دقت های حضرت علی(علیه السلام)در حفظ المال، و مراقبت و سفارش اکید او در این که حتی به اندازه یک جو به کسی ظلم نشود، و حق کسی پایمال نگردد، و توجه به نامه 45نهج البلاغه، نامه آن حضرت به استاندار عثمان بن حنیف و··· همه و همه ما را به اهمیت غذای حلال، و شدت پرهیز از حرام راهنمایی می کند.به عنوان نمونه: ☘️عبدالله بن جعفر برادرزاده امام علی(علیه السلام) و دامادش(شوهر زینب – س) بود، روزی نزد علی (علیه السلام) آمد و گفت: «تهی دست شده ام تا آنجا که برای تأمین هزینه زندگیم می خواهم یا الاغ خود رابفروشم، به من کمک کن.» حضرت در پاسخ او فرمود: «نه هرگز، مگر این که به عمویت دستور بدهی تا(ازبیت المال)دزدی کند و به تو بدهد، و علی(علیه السلام) چنین کاری نمی کند.»( الغارات ابو اسحاق اصفهانی، ج 2، ص 67.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ یکی از غلامان امام صادق (علیه السلام) به نام به آن حضرت خبر داد که می خواهم برای تجارت فلان کالا به مصر سفر کنم امام به او اجازه داد، و به او دینار داد تا کالا تهیه کرده و به مصر برای فروش ببرد، او با خریداری آن کالا به مصر رفت، و چون آن کالا در مصر نایاب بود، آن را به دو برابر فروخت، 🌱و سپس به سوی مدینه بازگشت، خوشحال بود که به امام(علیه السلام) خبر می دهد که هزار دینار استفاده کرده است .وقتی که خدمت امام(علیه السلام) رسید و ماجرا را گفت . 🌴امام (علیه السلام) ناراحت شد، و تنها پول خود را گرفت و استفاده آن را که بر اثر گران فروشی به دست آمده بود به مصادف داد وگفت:بردار، من به چنین پولی نیاز ندارم آنگاه فرمود: «یا مصادف!مجادلة السّیوف اهون من طلب الحلال؛ ای مصادف! جنگیدن با شمشیرها، آسان تر از تحصیل مال حلال است.»(فروع کافی، ج 1، ص 374.) آری امام(علیه السلام)پول به دست آمده از گرانفروشی رانپذیرفت. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ در تاریخ آمده مهدی عباسی (سومین خلیفه بنی عباس) نیاز به داشت، شخصی به نام قاضی را به حضور طلبید، و منصب قضاوت را به او پیشنهاد کرد، او آن را به خاطر نا مشروع بودنش در آن دستگاه طاغوتی ، مهدی عباسی به او گفت: ☘️«یکی از سه کار را باید انجام دهی 1-قاضی شوی 2-آموزگار فرزندانم گردی 3-یک وعده در کنار سفره ماباما هم غذا شویم.» 🌱 شریک فکر کرد دید سومی آسانتر است، از این رو در یک وعده غذای خلیفه شرکت کرد، و از غذای لذیذ او خورد.کارفرمای غذا گفت: 🌴«باهمین غذا کار شریک خلاصه شد.» آری همین غذای حرام آن چنان شریک را دگرگون کرد که هم قاضی شد و هم معلّم فرزندان خلیفه.و روزی با حقوق پرداز بر سر ماهیانه اش بگو مگو کرد، حقوق پرداز گفت: مگر بار گندم به ما فروخته ای که آن همه پافشاری می کنی؟شریک جواب داد: «سوگند به خدا دینم را که مهم تر از بار گندم است فروخته ام.»(مروج الذّهب، ج 3، ص 310.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ روزی هارون الرشید (پنجمین خلیفه عباسی)از سفره خود یک دست غذابرای بهلول(شاگرد معروف امام کاظم(علیه السلام) فرستاد، ☘️ بهلول آن رانپذیرفت و به آورنده گفت:آن راپیش سگ های پشت بینداز تاآنها بخورند.آورنده غذا شد و گفت: «ای ابله!این غذا ویژه خلیفه است، نزد هر یک از صاحب منصب ها می برم به من جایزه می دهند، ولی تو این گونه گستاخی به غذای خلیفه می کنی.» بهلول گفت: «آهسته سخن بگو که اگر سگ های بغداد بفهمند که غذای است، آن را نمی خورند.»( کبریت الاحمر، ص 72.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (متوفّی 1355 هـ ق)از علمای ربّانی تشیع، و در تهذیب نفس و باطن، بسیار ممتاز بود، روزی با چند نفر به دعوت صاحب باغی وارد آن باغ شد، او در میان میوه ها علاقه خاصی به داشت، وقتی که وارد باغ شد و خوشه های انگور را دید، احساس بیشتر کرد، با همراهان در جایگاه باغ نشستند و مقداری انگور ، ظرفی پر از انگور آوردند و کنار او نهادند.ولی او از آن انگور ، حاضران تعجّب کردند، و عرض کردند: 🌴چرا نمی خوری؟او فرمود: «میل ندارم» عرض کردند:چرا؟شما که خیلی به انگور بودی .فرمود:آری میل داشتم، ولی اکنون میل ندارم حاضران با اصرار پرسیدند:راز این دگرگونی چیست؟ 🌱آیت الله حائری در این هنگام پس از پرس و جو از زمین و آب و شیوه صاحب باغ و… دریافت که همه اش از راه حلال است.ولی نمی دانست که راز عدم میلش به انگور چیست؟ 🌴نا گاه باغبان آمد و گفت: «من دیدم انگورهای این باغ هنوز نشده، بلکه ترش و شیرین است، ناچار به باغ رفتم از باغ او انگور شیرین چیدم و آوردم، به این نیت که بعداً از او اجازه بگیرم.» به این ترتیب معمّا حل شد، و فهمیدند که آیت الله حائری بر اثر توفیقات الهی به مرحله ای از بصیرت و معنویت رسیده که خداوند او را از خوردن مال حرام یا شبهه ناک مصون داشته است. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24