eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
998 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ! ❓ اگر مرد متوجه شـود که همسـرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفتـه و ایــن مــوضـوع را از وی مخفی نمـوده انـد؛ آیـا حـق طلاق بـدون پـرداخـت مـهریــه را دارد؟ ✍ آیت الله خـامـنـــه‌ ای: اختیــــــار طلاق ‌بــا مــــرد اســـــت ‌ولـــــی‌ بــایــد مـهریـــه زن را بپـــردازد. ✍ آیت الله مکارم:حـق فسـخ بــرای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هـر چنـد بـه مـدت کـوتـاه ازدواج مـوقـت داشتـــه ولــو دوشـیـــزه بـاشـــد (نزدیکــی نکــرده باشنــد) باقــی اســت و در مــورد مـهریــه، اگــر دختر تدلیــس کـــرده حـق مهـــر نــدارد و اگــــر دیگــری تدلیـــس کرده است بایــد مـهریــه دختــر را بپــــردازد و از کســــانی کــــه تـدلیـــس کـــرده انــد بــگیــــرد. ✍ آیت الله سیستانی: اگـــر بــه او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقــد منظور شـده اســت مــى توانــد فســـخ كنـــد و مهــــر نـــدهـــد. ✍ آیت الله شبیری زنجانــی:طــلاق در هـر صــورت در اختیــار مــرد است و در هنگام طلاق در فـرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگـر ایـن زن در هنگام ازدواج بـا وی‌ثیبه بــوده، مــی توانـد بـه نسبــت، تفــاوت مهریــه باکـره و ثیبــه را از مـهریــه کســــر کنـــد. ✍ آیت‌الله وحید: باید مهریه رابدهد. ✍ آیت الله فاضـل: ازدواج قبلـی زن‌‌ و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن‌ از شوهر مجـوز فسخ عقد نیـست‌ و اگر مرد بفهمد و بخـواهد زن را طلاق‌بدهد بایدمهریه‌اش را بدهد. 📚 منابع: استفتاء از سایت آیات خـامنه‌ای، شماره: 541313. مکارم، شمـاره: 9402300180. سیستـانی، ش: 330007. شبیـری، ش: 15560. وحید: 6360. فاضل:9400671. @fatemi5
📩: ما دو جور آتش داريم، ✅يک آتش هست که با يک فوت خاموش مي‌شود مثل🕯 شمع ⁉️ ✅ يک آتش هست وقتي فوت مي‌کني نه تنها خاموش نمي‌شود بلکه شعله‌ور تر هم مي‌شود‼️ ⬅️ مثل يک حبه زغال‼️ ✅می دونید چرا اینجوریه❓ 💥آتش شمع سر زبانش است 💥 آتش زغال در جانش هست. ✅ دينداري و ديانت دقیقا همینطوره ✅ بعضي‌ها دين شمعی🕯 دارن تا عروسسی می شه💃انواع گناه😱 ✔️چرا آخه شما❗️⁉️ 🗣گیر نده شما، یه شبه😳 💭نمازت چی❓امشب عروسیه 💃بعدا نماز می خونیم‼️⁉️ ✅این سیگاریا دیدید☠هرجا باشن🙃با هر کسی باشن👨‍👩‍👧‍👦می کشن‼️ ✅یه لحظه بسه از چشم خدا واهل بیت بیفتی🤷‍♂ امام صادق همراه یکی از اصحاب بودند🔅که همراه آقا یه فحش دادبه غلامش🗣 امام تعحب کرد...... ✅دین شمعی🕯 نماز می خونه🗣فحش هم می ده 🔅مسجدمی ره نوار گوش می ده 🔅حرم می ره چشم چرونی می کنه 🔺این دعوای نفس ودینه⁉️ 🔅نفس می گه بخور بابا اینم غنیمته همه می خورن، این پیش کارای بقیه نماز شبه 🔅دین نخور رشوه، حقت نیست، مال یتیمه 🔻حالاکدوم برنده بشه⁉️ 🔷ورزشکارا⛹اگه بخوان قهرمان بشن یه رژیم غذایی🌭🍗دارند خیلی سخت🙆‍♂ ✅لذا اگه دین برنده بشه 👏 واقعا سخته 🔅چون باید یه رژیم بگیری 🔅سخته مقصر باشی 🤦‍♂وقبول کنی 🔅 وعذر خواهی کنی🙇دل می گه:ولش کن حفش بود❗️ 🔅یاخسارت بدی ✅پدر مادر متدین😘اهل نماز🕋بچه ها نااهل🙈 🔅چون پدر رفتار دینی داشته یعنی نماز می خونده❓ولس اخلاق دینی⬅️فحش می ده❗️دروغ می گه❗️مادره لجباز وبد دهن‼️ 🔅بچه:اگه دین اینه من نمی خوام چرا❓چون یک نسخه دکتر بری فقط امپول بزنی👨‍⚕وقرص نخوری نماز خوندی ولی قولوا للناس حسنا «وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى‏ أَلْسِنَتِهِم‏» شما گاهي يک سيب🍏 مي‌خوري و با هسته سيب در دهانت بازي مي‌کني .🔅عرب به اين مي‌گويد: لعق، مي‌گويد: بعضي دين لعق دهانشان است. 🔅 فقط در دهانشان مي‌چرخد و بعد هم دور مي‌اندازند. 🔅 يک اتفاق ناخوشايند که مي‌افتد کنکور قبول نمی شه‼️ نماز و زيارت را کنار مي‌گذارد❗️ ، حجاب را کنار مي‌گذارد‼️ 🔅چون فلان کار ردش کرد❗️ ازدواج شکست خورده❗️مگه خداپیش گوی برای شما‼️ کارش نگرفت وورشکست شد بدهی بالا اورد‼️کجای قران نماز بخونی پولدارمی شی⁉️نماز غفلت زاست ✅ اما بعضي ، اين ديانت زغالی دارند و هرچه اتفاقات ناخوشايند‌تر است، اينها شعله‌ورتر است. لذا در وصف اصحاب سیدالشهدا 🔅امان نامه، شهدا خانواده فرار می کردند 🔅امام بیعت برداشت 🔅گفتند همه شهید می شید 🔅آب بستند 🔅راه بستند⬅️یکی از اصحاب راه بسته بود از داخل مسیر چاههای کوفه خودشو رسوند کربلا..... 🔅خانوادتون اسیر می کنیم⬅️شب می خواستیم وارد اروند بشیم، یکی از قواصا🏊‍♀نگران بود😔گفتم اگه می ترسی نیا😲گفت نمی ترسم🙏داشتم به خواهرم فکر می کردم🙍آخه منو داره🤦‍♂الان سپردمش به همسایه اومدم جبهه😢 🔅شیطان فوتش می گه تونرو🚶 بقیه هستند 🔅آتیشش شعله ورتر می شه می گه امام حسین مگه رقیه نزاشت ورفت⁉️رفت وجنازشو اب برد 〰〰〰〰〰〰 @noktehakhlagi
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ⭕️در روایت است از حضرت امام على علیه السلام که می‌فرمایند‌: اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ. لباس پاکیزه غم و ‌اندوه را برطرف مى‏کند و باعث پاکیزگى نماز است. 👈چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس: 1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود. 2. اگر فرش یا لباس به غیر ادرار نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و‌ نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. ⭕️ (صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر‌ فشار‌ لازم نیست؛ 👈خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود.): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: 👈سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ 👈خوئئ و تبریزی: در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است.) 3. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهد با آب قلیل تطهیر شود باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. 👈(مخالف: سیستانی: در فرش یک مرتبه کافی است. و آیت الله مکارم: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی: غساله متعقب به طهارت پاک است.) (رساله مراجع مساله 160 و 27) ⭕️خداوند متعال همه ما را از پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @a_fatemi24
✅اخلاق، نماد عقل و دين براي هر چيزي نشانه اي است. شناخت و حقيقت بسياري از امور، سخت و است. اين دشواري از چند جهت است؛ از جمله اين که انسان علمي به تمام چيزها ندارد و تنها اندک دانش و ابزار شناختي در اختيار دارد. 👈هر چند که انسان مي تواند با بهره گيري درست از همين ابزار شناختي و عمل براساس محتوا و مفاد آن، اي ديگر به سوي حقيقت بگشايد و در نهايت به اليقين و عين اليقين و حق اليقين برسد و ملکوت و حقيقت چيزها را بشناسد و فهم نمايد. @fatemi24 @fatemi5 @a_fatemi24
❇️نشانه هاي عقل و دين داري در شخص، اخلاق است؛ زيرا اخلاق تجلي گاه عقلانيت و دين داري انسان مي باشد. اگر چه در برخي از روايات در کنار عقل و دين به عنوان يکي از سه گانه جدايي ناپذير معرفي شده است. به عنوان از اميرمؤمنان درباره جايگاه و ارزش روايت شده که آن حضرت(علیه السلام) مي فرمايد: جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اي آدم، من مأمور شده ام که تو را در انتخاب يکي از سه چيز، مخير سازم؛ پس يکي را برگزين و دوتا را واگذار. آدم گفت: آن سه چيست؟ گفت: عقل و حيا و . آدم گفت: عقل را برگزيدم. جبرئيل به حيا و دين گفت: شما بازگرديد و او را واگذاريد. آن دو گفتند: اي جبرئيل، ما مأموريم هر جا که عقل باشد، با او باشيم، گفت: خود دانيد و بالا رفت @fatemi24 @fatemi5 @a_fatemi24
✅مکارم اخلاق در سنت و سيره امام زين العابدين هرچند که امام زين العابدين، به زينت عبادت کنندگان معروف است و مردم به سبب رابطه و پيوند بسيار مستحکم آن امام همام با خداوند اين القاب را به ايشان داده اند و او را بسيار سجده کننده مي شناسند، ولي اين ارتباط مستحکم و قوي با خداوند بيانگر ميزان بالاي ايشان است که در اخلاق نيز خودنمايي مي کند. اگر عقل و دين و اخلاق مي خواست تجسم يابد، در شکل امام معصوم(علیهم السلام) تجسم مي يابد که اين گونه نيز بوده است. در روايتي از پيامبر(صلی الله علیه و آله) است که فرمود: لوکان العقل رجلا لکان الحسن؛ اگر قرار بود به صورت يک انسان تجسم پيدا کند به صورت امام حسن (عليه السلام) ظاهر مي شد. اين معنا اختصاص به حضرت امام حسن(علیه السلام) نداشت، بلکه همه انوار امامان(علیهم السلام) که نور واحد هستند، اين گونه اند
🔹امام زين العابدين، چنان که خود تجسم اخلاق و مکارم آن بود، زبان مکارم اخلاقي نيز بود و آنچه خود در دارا بود، ديگران را بدان به قول و عمل دعوت مي کرد. نويسنده در اين مطلب، گوشه اي از مکارم اخلاقي آن حضرت را در سنت و سيره اش توصيف کرده است. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.
✅امام زين العابدين، تجسم عقل است که از آن نمادهايي همچون تدين و اخلاق نيک ظهور مي يابد. ازاين رو در سيره و سنت آن امام(علیه السلام) همه مکارم اخلاق را مي توان يافت و ايشان تجسم کامل اخلاق نيکي است که خداوند پيامبرش را به عنوان «انک علي خلق عظيم» بدان ستوده است. داستان هاي بسياري از عفو و گذشت ايشان نسبت به کساني که اذيت و آزار مي رساندند، بيان شده است که همه اينها بيانگر عظمت روحي و شرح صدر و وسعت وجودي ايشان است. از جمله کمک به پسر که ايشان را مي آزرد و بدزباني مي کرد. 👈صاحب کشف الغمه نقل کرده: روزي آن حضرت از مسجد بيرون آمده بود. مردي او را ملاقات کرد و به آن جناب و ناسزا گفت. غلامان آن حضرت خواستند به او صدمه زنند. فرمود: او را به حال خود واگذاريد! پس به آن مرد رو کرد و فرمود: آنچه از کارهاي ما بر تو پوشيده است، بيشتر است از آنچه تو بداني و بگويي. بعداز آن فرمودند: آيا داري تا تو را کمک کنيم؟ آن مرد شرمسارشد. سپس حضرت عباي خود را نزد او افکندند و امر فرمودند تا هزار درهم به او بدهند. پس از آن هر وقت آن مرد حضرت را مي ديد، مي گفت: گواهي مي دهم که تو از اولاد رسول خدايي. همچنين آمده است که زماني ظرف آب به دست، آب روي دستان امام(علیه السلام) مي ريخت. ناگهان ظرف از دست او افتاد و بر صورت امام خورد و آن را زخمي کرد. امام نگاهي به او فرمودند. 👈کنيز گفت: «والکاظمين الغيظ» (يعني: متقين کساني هستند که خشم خود را فرو مي برند). امام فرمود: خشمم را فرونشاندم. کنيز ادامه داد: «والعافين عن الناس» (يعني: و از مردم مي گذرند و عفو دارند)، امام فرمود: از توگذشتم. کنيز باز ادامه داد: «والله يحب المحسنين» (يعني: خداوند نيکوکاران را دوست دارد) امام فرمودند: تو را به خاطر خدا آزاد کردم 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
از اين رو آن حضرت(علیه السلام) همانند ديگر معصومان(علیهم السلام) عقول را از درک سبک زندگي صحيح مي شمارد و خواهان بهره مندي از سبک زندگي معصومان(علیهم السلام) مي شود؛ زيرا اين سبک زندگي که آنان ارايه مي دهند برخاسته از عقل کامل است که در سايه سار وحي رشد کرده و به کمال رسيده است. آن حضرت(علیه السلام) در اين باره مي فرمايد: 👈 ان دين الله لايصاب بالعقول الناقصه ، و الاراء الباطله ، و المقاييس الفاسده ، ولايصاب الا بالتسليم، فمن سلم لنا سلم، و من اهتدي بنا هدي، و من دان بالقياس و الراي هلک؛ 👈 به وسيله عقل ناقص و نظريه هاي باطل و فاسد و بي اساس نمي توان به دين خدا دست يافت؛ تنها وسيله رسيدن به دين واقعي، محض است؛ پس هر کس تسليم ما اهل بيت باشد (از هر انحرافي) در امان است و هر که به وسيله ما هدايت يابد خوشبخت خواهد بود.و شخصي که با قياس و نظريات شخصي خود بخواهد دين را دريابد، هلاک مي گردد. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
✅مکارم اخلاق در سيره امام سجاد(ع) امام سجاد (علیه السلام) مظهر کامل و تمام مکارم اخلاقي است. آن حضرت(علیه السلام) همان گونه که در عبادت و بندگي خداوند اهتمامي بسيار داشت به گونه اي که در ميان معصومان(علیهم السلام) به زين العابدين و سجاد شناخته شده، همچنين در سيره اجتماعي اش چنان بود که به بزرگواري اخلاقي معروف شده است. @fatemi24 @fatemi5 @a_fatemi24
اما اين نکته بايد مورد توجه قرار گيرد که عقل، دين است و داري، خود مظهر و نشانه اي از انسان است؛ چنانکه نشانه و مظهر عقلانيت و دين داري، حياست که خود نمادي از حقيقت اخلاق است. 🔹بر کسي پوشيده نيست که اگر شخص نداشته باشد و يا از عقل خود به درستي بهره نگيرد و يا به کار نبرد، هرگز دار يا داراي اخلاق و حيا نخواهد بود؛ از اين رو بر مدار عقل مي گردد و خداوند انسان را به سبب دو امر عقل و اراده به عنوان مکلف مطرح مي سازد. 🔹به هر حال، نماد عقلانيت و دين داري انسان، اخلاق است و اگر کسي بخواهد درباره وضعيت دين داري و عقلانيت خود و يا ديگران قضاوت کند بايد به درجه پاي بندي اش به اصول اخلاقي توجه کند. بر اين اساس، اوج اخلاقي در شخص به معناي اوج داري و عقلانيت او خواهد بود. در مقابل، هر گونه فقدان بي اخلاقي ها و نابهنجاري ها بيانگر فقدان تدين و عقلانيت خواهد بود. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
✅ثلاث منجيات للمومن: کف لسانه عن الناس و اغتيابهم، و اشغاله نفسه بما ينفعه لاخرته و دنياه و طول البکاء علي خطيئته؛ سه چيز موجب نجات انسان مومن خواهد بود: نگهداري زبانش از حرف زدن درباره مردم و غيبت آنان، مشغول شدنش به خويشتن با کارهايي که براي آخرت و دنيايش مفيد باشد و بسيار گريستن بر اشتباهاتش. و براستي خوشان اين گونه بودند و همواره به آخرت مشغول بود و بسيار مي گريست. ✔️چنان که در مسئله غيبت مومن، امام صادق (علیه السلام) روايت مي کند: مردي نزد امام زين العابدين(علیه السلام) آمد و گفت: شخصي به شما نسبت هاي ناروا داده و شما را گمراه و بدعت گذار ناميده است. حضرت به وي فرمود: تو حق دوستي و همنشيني با او را مراعات نکردي و گفتار او را براي من نقل کردي. حق مرا نيز از بين بردي، زيرا سخني از برادر ديني ام گفتي که من آن را نمي دانستم. 🔹هر دو خواهيم مرد و در روز قيامت از تو سؤال خواهد شد که چرا غيبت برادر خود را کرده اي. از غيبت بپرهيز که غيبت غذاي سگ هاي جهنم است. بدان کسي که زياد عيوب مردم را به زبان مي آورد، دليل آن است که عيب هاي خودش را در مردم جست وجو مي کند. 🔸از نظر آن حضرت (علیه السلام) غيبت رفتاري ضداخلاقي و است که آثار بسيار سويي در زندگي دنيوي و اخروي شخص به جا مي گذارد. 👈به نظر آن حضرت(علیه السلام) عيب جويي و کردن اموري است که آدمي را به هلاکت مي افکند. ✅بنابراين پيش از اين که به ديگري مشغول شود به خود مشغول شود و خود را بشناسد و در برطرف کردن آنها تلاش کند. آن حضرت(علیه السلام) در عبارتي مي فرمايد: ثلاث من کن فيه من المومنين کان في کنف الله، و اظله الله يوم القيامه في ظل عرشه، و آمنه من فزع اليوم الاکبر: من اعطي الناس من نفسه ما هو سائلهم لنفسه، و رجل لم يقدم يدا و رجلا حتي يعلم انه في طاعه الله قدمها او في معصيته، و رجل لم يعب اخاه بعيب حتي يترک ذلک العيب من نفسه؛ سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهي خواهد بود و از سختي ها و شدايد محشر در امان است: اول آن که به مردم چيزي را دهد که از آنان براي خويش مي خواهد (آنچه براي خود مي پسندد را به آنان عطا کند)؛ دوم قدم از قدم برندارد تا آنکه بداند آن حرکتش در راه اطاعت خداست يا معصيت و نافرماني او؛ سوم از برادر مومن خود (به عيبي که در خود نيز دارد) عيب جويي نکند تا آنکه آن عيب را از خودش دور سازد. 🔹آن حضرت اهل تقوا و صداقت و حيا و خوش رويي بود. 🔸از اين رو، همواره بر اين مکارم اخلاقي تاکيد داشت و مي فرمود: اربع من کن فيه کمل اسلامه، و محصت ذنوبه، و لقي ربه و هو عنه راض: وقا لله بما يجعل علي نفسه للناس، و صدق لسانه مع الناس، و الاستحياء من کل قبيح عند الله و عندالناس، و حسن خلقه مع اهله؛ چهار خصلت است که در هر کس باشد، ايمانش کامل و گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتي خداوند را ملاقات مي کند که از او راضي و خوشنود است 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24