eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 28. قصص آيه 88 👇👇👇👇 آيه وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ✔️ترجمه و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید. ✔️نکته ها فرقه ى «وهّابیّت» اظهار مىنمایند كه هركس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود؛ زیرا خداوند فرموده است: «فلاتدع مع اللّه أحداً»(106)، بنابراین كسانىكه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند! امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند: 🔸 «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمىزنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بتپرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بتها آبرویى تصوّر مىكردند. 🔹در این آیه، شركزدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛ الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید. ب: معبودى جز اللّه نیست. ج: همه چیز جز او نابود شدنى است. د: حاكمیّت، تنها از آن اوست. ه : تنها به سوى او باز مىگردید. 🔸پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند. در یكى از سالها علاّمه سیّد شرفالدین عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود. علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است! شاه گفت: من هر پوستى را نمىبوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمىبوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است. علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمىبوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و دژ و پنجرهى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد». آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمىداند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد بهخاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است. . پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد. 🔹امام رضاعلیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّتهاى او در زمین هستند كه به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمانعلیه السلام مىخوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء» 106) جنّ، 18. 107) توحید صدوق، ص117. پيام ها 1- واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرتها، ایسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» 2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را آنها نسازیم. «كلّ شىءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108) 3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم» 4- معبود واقعى چند دارد: الف: فناپذیر نباشد. «كلّ شىء هالك الا وجهه» ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم» ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون» 5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون» پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان. پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنىبخش قرار ده. پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیرهوسنّت پیامبراكرمصلى الله علیه وآله واهلبیت معصومشعلیهم السلام قرار بده. 108) انعام، 76. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره عنکبوت👇👇 فضیلت و خواص سوره عنکبوت عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد. در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1) از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2) آثار و برکات سوره 1) درمان همه ها از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3) 2) جهت آرامش و شرح نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1) مجمع البیان، ج8، ص5 (2) ثواب الاعمال، ص 109 (3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301 (4) همان منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
سوره 29. عنكبوت آيه 1-3 👇👇👇👇👇 الم أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ ✔️ترجمه الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد قرار نمىگیرند؟! در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. ✔️نکته ها كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند. ✔️پيام ها 1- ایمان، تنها با زبان و نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى زعمل كار برآید به سخندانى نیست. 2- آزمایش، یك الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم» 3- حوادث را نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا» 4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم» 5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین» توضيحات 👈سیماى سوره ى عنكبوت این سوره در مكّه نازل گردیده و و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند. 🔸 در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانه ى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است. 🔹 این سوره درباره ى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 5،4 👇👇👇 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ مَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ✔️ترجمه آیا كسانى كه كارهاى بد انجام مىدهند، پنداشتهاند كه بر ما خواهند گرفت (و از كیفر ما خواهند گریخت)؟ چه بد داورى مىكنند. آن كس كه به دیدار خداوند امید دارد (مىداند كه) بى شك كه خداوند تعیین كرده آمدنى است؛ و اوست شنواى دانا. نکته ها حضرت على علیه السلام فرمودند: «مراد از «لقاء اللّه»، روز قیامت است».(109) 109) تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص267. پيام ها 1- ارتكاب و تكرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را مىكند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات» 2- خیال پردازىها را با یاد مرگ و درمان كنیم. هم مؤمنانى كه در بوته ى آزمایشند و هم خلافكاران بدانند كه فرصتها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یتركوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من كان یرجوا لقاء اللّه...» 3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مىشوند و نه خلافكاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافكاران، خیال مىكنند دست خدا به آنان نمىرسد.) 4- باید تفكّرات و پندارهاى باطل را محكوم كرد. «ساء ما یحكمون» 5 - خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را مىشنود و هم و روحیات ما را مىداند. «و هو السمیع العلیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است. ✔️نکته ها مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى. ✔️پيام ها 1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» من نكردم خلق تا سودى كنم بلكه تا بر بندگان جودى كنم 2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» 3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین» 4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
منزل اقای قبادی جلسه #سوم آقایان👇👇👇
جلسه چهارم تفسیر منزل حاج سیدرضا سیدی 4مرداد98 صفحه 373 و 4
إِنْ هذا إِلاَّ خُلُقُ الْأَوَّلينَ137وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبينَ138فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ139وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ140کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ141إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ142إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ143فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ144وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ145أَ تُتْرَکُونَ في ما هاهُنا آمِنينَ146في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ147وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضيمٌ148وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً فارِهينَ149فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ150وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ151الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ152قالُوا إِنَّما أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرينَ153ما أَنْتَ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ154قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ155وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَظيمٍ156فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمينَ157فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ158وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140 👇👇 قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى. این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد. پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم. البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است. ✔️نکته ها در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است: الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز از مدّعیان قبلى نبوّت نیست. ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى ماست. ج: این و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست. قرآن، بارها از مردم كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است. ✔️پيام ها 1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد) 2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...» 3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» 4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است) 5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین» 6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم» 7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃 8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145 👇 كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين ✔️ترجمه قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند. آنگاه كه برادرشان به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید. و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. ✔️نکته ها در این سوره، چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد. ☘️در بیان تاریخ، باید به نكات توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است. 45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176. 🌱پيام ها 1- روش تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك و یك شعار داشتند: 🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون» 🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون» 🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین» ☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر» و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود: 🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152 👇👇 أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ ✔️ترجمه آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در وامان رها خواهید شد؟ در باغها و چشمهها. و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش و بر هم نشسته است. (و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟) و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى مىتراشید. پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید. آنان كه در زمین مىكنند و اهل اصلاح نیستند. ✔️نکته ها ☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین» كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند. 🌱قوم ، هم خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و . «فارِهین... آمِنین» 🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود. «هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است. با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است. كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند. ✔️پيام ها 1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» امروز نشانهى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست). 2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى . «أتُتركون... فاتّقوا اللّه» 3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین» 4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر همراه نباشد زمینهى خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉 5 - انسان در برابر رها نیست، بلكه دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین» 6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 7- انبیا در مردم بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱 8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا» 10- اسراف، فساد است و اسرافكار، . «المسرفین الّذین یُفسِدون» 11- از بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون» 12- اسرافكاران، كار خودرا مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154 👇👇 قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ✔️ترجمه (قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى. تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور. ✔️پيام ها 1- به انبیا دو تهمت مىزدند: ، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین» 2- بدتر از عصیان، كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین» 3- نبوّت ومعجزه، . «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃