eitaa logo
دانلود
19.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 *مدینه شناسی؛ آشنایی با مسجدالنبی ص* مسجدالنبی یا مسجد نبوی، مسجدی در شهر مدینه در کشور عربستان سعودی است که مرقد پیامبر اسلام (ص) نیز در آن جای دارد.🍃 مسجدالنبی پس از مسجدالحرام دومین مسجد مقدس جهان اسلام است که توسط پیامبر اکرم (ص) در سال اول هجری ساخته شد و در دوره‌های مختلف توسعه یافته است.🍃 خانه پیامبر (ص) و خانه علی (ع) و فاطمه (س) نیز در کنار این مسجد بوده که در توسعه‌های مسجد، به آن ملحق شده است.🍃 مسجدالنبی از مهمترین زیارتگاه‌های مسلمانان است و نزد شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد.🍃 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
🕋 مَثَل امام، مَثَل کعبه است 🕋 ☀️عنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ أُمِّ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ ... قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَثَلُ اَلْإِمَامِ مَثَلُ اَلْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لاَ تَأْتِي، أَوْ قَالَتْ مَثَلُ عَلِيٍّ. 🔅 سرور زنان عالمیان حضرت فاطمه زهرا، مادر ائمه، عليها السّلام در ضمن حديثى متضمن نص بر امامت ائمۀ دوازده‌گانه فرمود: همانا رسول خدا(صلّى اللّٰه عليه و اله) فرمود: مثل امام مثل كعبه است كه نزدش روند و او نزد كسى نيايد، (يا آنكه فرمود: مثل على مثل كعبه است) 📙 الإنصاف، ج ۱، ص ۵۳۳ 📘 کفاية الأثر، ج ۱، ص ۱۹۷ 📗 عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۷۸۳ 📕 بحار الأنوار، ج ۳۶، ص ۳۵۲ 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
« طواف »  به كعبه نزدیك مى‌شویم باید پروانه شویم و طواف كنیم. 🔺در شهرها متفرق بودیم در مكه به هم پیوستیم، در مسجدالحرام جمع شدیم، در كنار كعبه باید فشرده شویم، قطره‌اى بودیم به دریا پیوستیم، به جایى رسیدیم كه سبب مباهات شدیم. 🔺ولى باید این طواف نقطه‌ى شروع و پایانى داشته باشد. نقطه‌اى روشن و طبیعى و دیدنى و مقدس و ساده و آن حجرالاسود است. 🔺 كه در حدیث مى‌خوانیم: «حجرالأسود یمین اللّه فى أرضه»؛ این سنگ خدا در زمین است. و دست گذاردن و بوسیدن آن به منزله بیعت و دست دادن با خداست. 🔺البته دست گذاردن به حجرالاسود براى تبرك خوب است به شرط آنكه سبب آزار و فشار بر مردم نباشد 🔺. امام صادق علیه السلام را دیدند كه بطور طبیعى طواف مى‌كند و در مسیر خود نزدیك حجرالاسود نمى‌رود. از او پرسیدند: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به سنگ دست مى‌مالید شما چرا این كار را نمى‌كنید؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «یُفرّج له و لا یُفرّج لى»، براى پیامبر صلى الله علیه وآله راه را باز مى‌كردند ولى چون این كار براى من نمى‌شود لذا از این عمل صرف نظر مى‌كنم تا مردم آزار نبینند. 🔺طواف دور خانه خدا معنا دارد، یعنى نباید دور شرق و غرب بگردیم فقط باید دور كعبه گشت كه محور طواف و سمبل است.  🔺خانه‌ى خدا ثابت است ولى ما متحركیم، همانگونه كه خداوند محور وجود است و عالم بر گرد اراده و مشیت او طواف مى‌كنند.  🔺ما بیرون از مطاف فردیم و از مدار خارج و تماشاگر، ولى در طواف جمع مى‌شویم، حركت مى‌كنیم، یكنواخت، منظم و با هم. در طواف بزرگ و كوچك، جلو و عقب، رتبه و درجه نیست، هدف توجه یافتن دلها به خداى یگانه و خشوع قلب در پیشگاه عظمت اوست و طواف فلشى است كه ما را به آن جهت سوق مى‌دهد.  🔺كعبه یك سنگ نشانى است كه ره گم نشود  حاجى احرام دگر بند، ببین یار كجاست‌.. 🔺 بعضى از ما دور خانه مى‌گردیم ولى فرزند و مولود كعبه را رها كرده‌ایم، كودك را كنار گذاشته‌ایم و به دور گهواره‌اش مى‌چرخیم. مگر خداوند تولد حضرت على علیه السلام را در كعبه قرار نداد؟ و مگر رمز تولد حضرت على علیه السلام در این خانه‌اى كه مردم جهان گردش مى‌چرخند، این نیست كه به رهبرى معصوم توجه داشته باشیم؟  🔺در كنار كعبه، نیم دایره‌اى است به نام «حِجْر اسماعیل» كه در آنجا قبر هاجر و اسماعیل و جمعى از انبیا علیهم السلام است.  🔺كسى كه طواف مى‌كند باید قسمت حِجْر را هم مانند كعبه طواف كند. آرى! زن جوانى كه به خاطر خدا در بیابان‌هاى مكه تنها ماند و فرزندى كه به پدرش مى‌گوید: «یا أبَتِ افْعَل ما تُؤمَر»، اى پدر اگر مأمور شده‌اى كه مرا ذبح كنى معطل نشو، من تسلیم فرمان خدا هستم، قبر این مادر و فرزندِ مطیع، باید مثل كعبه باشد و از تمام جهان بیایند و دور قبر آنان بچرخند و بدانند كه خداوند شكور است و پاداش نیكوكاران را ضایع نمى‌كند. 🔺 اگر ابراهیم علیه السلام از خانه عموى بت تراش خود فرار مى‌كند، درعوض بنیان‌گذار كعبه مى‌شود و اگر اسماعیل علیه السلام تسلیم فرمان خدا مى‌شود، خداوند هم براى همیشه همه را پروانه او مى‌كند، این است معناى آیه: «فاذكرونى أذكركم» شما یاد من باشید من هم شما را فراموش نمى‌كنم. 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
« نماز طواف‏ »  گرچه طواف دور خانه خدا، به منزله‌ى نماز است ولى كافى نیست باید بعد از طواف، نماز هم بخوانى تا مُهر تائیدى بر آن طواف باشد.  🔺دو ركعت نماز طواف آن هم در پشت مقام ابراهیم علیه السلام؛ «واتّخذوا من مقام ابراهیم مصلّى» 🔺 نماز پشت مقام ابراهیم علیه السلام - جایى كه سنگى وجود دارد كه حضرت ابراهیم علیه السلام روى آن ایستاد و كعبه را ساخت - یعنى اى حاجى تو قائم مقام ابراهیم علیه السلام شده‌اى! آرى! امامت در اسلام به قدرى مهم است كه سنگى هم كه زیر پاى امام بوده باید در نماز جلوى ما قرار گیرد و ما پشت آن سنگ نماز بخوانیم. 🔺در طواف هم حق نداریم از فاصله میان كعبه و آن مقام دورتر برویم، حركت ما باید میان كعبه و مقام باشد، یعنى میان توحید و امامت، میان بندگى خدا و رهبرى معصوم. نماز طواف عمل از اعمال عمره تمتع براى زائران خانه خداست؛ اول در میقات لباس احرام پوشیدیم و لبّیك‌گویان وارد حرم شدیم، بعد به مكه آمدیم و طواف كردیم و حالا نماز طواف مى‌خوانیم امام صادق‌علیه السلام بعد از نماز طواف، سر به سجده نهاد و چنان مناجات و گریه‌اى نمود كه بعد از آنكه حضرت سر از سجده برداشت دیدند آنقدر گریه كرده كه گویا صورت مباركش در آب فرو رفته است. 🔺 جایگاه نماز طواف را مقام ابراهیم قرار دهید. سوره بقره، آیه ۱۲۵.۱۷۲ بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۲۱۴. 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
« نكاتى در مورد طواف‏ »  ۱- در طواف طورى حركت كنیم كه كعبه در سمت چپ باشد، فلسفه آن را نمى‌دانم، اما شاید رمز آن است كه انسان در سمت چپ است و انسان طرف قلب خود را سوى كعبه قرار مى‌دهد.  ۲- در طواف مى‌بینیم كه قبر حضرت اسماعیل و هاجر علیهما السلام پاى كعبه است شاید این درسى باشد كه بانى هر كارى باید پاى كار خود مقاومت كند و حتى در پاى كارش تمام عمرش را بدهد و همانجا بمیرد و راستى اگر قبر مطهر رسول خدا صلى الله علیه وآله كه بانى و مؤسس مسجدالنبى است در كنار مسجد نبود این همه رونق نداشت.  ۳- طواف را از مقابل حجرالاسود و گوشه‌اى كه چاه زمزم است شروع مى‌كنیم و درست در همین گوشه به پایان مى‌رسانیم. آیا نكته‌اى در رویاروئى چاه زمزم با حجرالاسود وجود دارد؟ نمى‌دانم! شاید رمز این باشد كه در هر حركتى نیاز به قدرت، توان و استعداد از منابع حیاتى و روحبخش است، انسان باید آبى بنوشد تا بتواند طواف كند و یا در پایان طواف، صاحب خانه با آب زمزم كه دواى هر دردى است از میهمانان خود پذیرائى مى‌كند. در مسجدالحرام تلاش و حركت و طواف مطرح است و این بدون آب امكان ندارد، آرى مادیات دوشادوش معنویات است.  ۴- هفت دور مى‌گردیم و طواف مى‌دهیم. غیر از طواف خانه خدا كه هفت دور است، تعداد ریگ‌هاى رمى نیز هفت است. در عدد هفت چه مطلبى است؟ ما نمى‌دانیم! ولى مى‌دانیم كه آسمان‌ها، هفتگانه هستند زمین هم هفتگانه است، سعى صفا و مروه هم هفت بار است.  ۵ - در طواف باید با اراده و اختیار بروى، اگر ترا ببرند، طواف باطل است. پس هم براى خدا و هم شانه به شانه‌ى خلق و منظم و هم در جمع و در یك جمله به اراده خود با مردم و براى خدا، باید طواف كنى.  ۶- در حال طواف انسان در هاله‌اى از معنویت و در شعاع عظمت الهى قرار مى‌گیرد هر آیه و دعا و ذكرى را مى‌تواند بخواند.  ۷- بعد از آنكه هفت دور طواف تمام شد، از همان نقطه‌اى كه وارد شدى یعنى مقابل حجرالاسود، خارج شو. ورود ما به این جهان و خروج ما از آن طبق دستو و اراده خداست اما حركت ما در این جهان طبق اراده خدادادى خود ماست، در ورود و خروج حق انتخاب نداریم، اما در حركت و نحوه‌ى آن حق انتخاب داریم. 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528