انتظار دارید امت ایرانی اسرائیل با نظریهپرداز حرکت حزبالله در لبنان، شیخ محمد تقی مصباح یزدی، مشکل نداشته باشند؟ پهپاد برای زدن سخت طرف در دست ندارند، لجن برای پاشیدن نرم که در وجود دارند...
۶ آذر ۱۴۰۲
معجزهی بزرگ شیخ محمد تقی مصباح یزدی هماین است که ضدانقلابها را نگران انقلابی بودن یا نبودن خود کرده، آنها که سالها است با اسلام و انقلاب میجنگند را نگران کرده که جنگیده است یا نجنگیده، آنها که به خون خط روحالله خمینی تشنهاند را نگران کرده که خط امامی بوده یا نبوده است...
۷ آذر ۱۴۰۲
از دیوارنویسیهای جادهها تا کتابفروشیهای شهر تا نمایشگاه کتاب پایتخت، گفتمان چپ در لبنان اکنون بوی نا میدهد. دست کم برای شیعهها و حتا دیگرانی که روحالله خمینی و عباس موسوی و عماد مغنیه را دیدهاند هگل و مارکس و چهگوارا چنگی به دل نمیزنند و در تاریخ در جا میزنند...
۷ آذر ۱۴۰۲
میگوید: در محلههای شیعی و سنی بیروت قمارخانه و میکده و باشگاه شبانه نداریم و اینها در محلههای مخلوط یا ترسانشین است؛ کاری به فاطمیه و محرم هم ندارند و کاسبی میکنند. در ذهنم بود که این آخوندهای پروانهیی چه قدر در بارهی همزیستی و رواداری در لبنان حنجره سابیده بودند...
۷ آذر ۱۴۰۲
در اکنون لبنان قضیهی حجاب چندان محل چالش نیست. این یعنی چالش تمام شده است و دوقطبی نداریم و با عقبنشینی از اقامهی حجاب به صلح کل کف جامعه رسیدهییم؟ نه؛ خط چالش و درگیری کف قضیهی همجنسبازی و حتا الحاد کشیده شده است و جنگ در رنگی دیگر با قوت ادامه دارد و دوقطبی بر جا است...
۷ آذر ۱۴۰۲
کف جنگ احزاب حجاب مشکل عموم کارگزاران نظام تعرب بعد هجرت است؛ در دورهی مدنی میخواهد هنوز مکی باشند؛ و تن به اقامهی نرم تا سخت شریعت نمیدهند...
۷ آذر ۱۴۰۲
آن کارگزار نظام که از اقامهی نرم تا سخت حجاب شرعی جاخالی میدهد، به وقتش از اقامهی نرم تا سخت حکومت شرعی هم شانه خالی خواهد کرد؛ مسأله، تنها مسألهی زمان است...
۷ آذر ۱۴۰۲
لبنانیها به بیدولتی خو کردهاند. هماین است که وقت خود را چندان برای ماساندن ماهیت مهمل ملیت در لبنان تلف نمیکنند و یک راست با طائفه کار میکنند. این یعنی یکچند قدم از عراقیها در غرب ما و خراسانیها در شرقمان پیشترند...
۷ آذر ۱۴۰۲
تصور حرکت حزبالله شاید این بود که در سال دوهزار تنها از ایدهی اقامهی حکومت اسلامی در لبنان عقب مینشیند؛ واقعیت آن است که دو دهه بعد، این حرکت حتا از رویهی اقامهی حجاب شرعی هم عقب نشسته است...
۷ آذر ۱۴۰۲
صرافی نیست؛ حاجی سیگار و تنباکو میفروشد و حساب ایرانی دارد؛ از ایران تومان میریزیم و لیر در لبنان میگیریم. نشستهام تا واریز تأیید شود. شبکهی المیادین در مغازه روشن است و چیزهای دیگری هم از ایران میآید: حربالروایة. ترکیبی که دیری نیست که در ادبیات جبههی مقاومت وارد شده است...
۷ آذر ۱۴۰۲
حجاب شرعی یک شاخص و خطکش است. آخوند و پاسدار و مدیری که پای حجاب شرعی و اقامهی نرم تا سخت آن نایستد پای هیچ یک از فقرات دیگر شریعت هم نخواهد ایستاد؛ این خط، این نشان...
۷ آذر ۱۴۰۲
میپرسم: مردم شیعه و حتا سنی و ترسا را به چه دعوت میکنید؟ میگوید: دعوت به وحدت...
۸ آذر ۱۴۰۲