کاروان امام علی، خرداد هر سال پیاده از تبریز به حرم حضرت روحالله میرود و عاشورای هر سال پیاده از حرم حضرت روحالله به اربعین حرم سیدالشهداء میرود. حاج احمد تیزچنگ سالها است که الگوی چلهی حکمت را در کاروانش پی گرفته است...
تمرکز عمدهی فعالان ایرانی اربعین در این دو دهه بر پیادهروی حاسم به حرم حسینی بوده است. به نظر میرسد زمان باز کردن پروندهی پیادهروی قاصر و پیادهروی کامل از خانه به عتبه هم در هیأتهای مذهبی فرا رسیده است...
کاروان هیأت یازینب قم مقدسه، نزدیک یک دهه است که پیاده از حرم خانم معصومه تا حرم حضرت حسین میرود؛ اما چراغخاموش. عراقی نبودن اسلوب پیادهروی آنها و اتکای ایشان بر خودروی پشتبانی باعث شده است که جوابگوی حجم عظیم زائران متقاضی پیادهروی کامل از قم مقدسه به کربلاء نباشند...
سپردن مناسک اربعین به معاونت امنیت وزارت کشور به روشنی نشان میدهد که فهم این وزارت و وزارت فرهنگ و وزارت گردشگری و قاطبهی دولت از بزرگترین عملیات فرهنگی سالانه کشور چه است...
پیادهروی عراقی به عتبات در کاملترین وضعیت خود سه رکن دارد: تسبیح، چفیه، دمپایی...
حرکت در همراهی با خودروی پیشرو و پشتبانی خوب است اگر به گسست زائر پیاده از محیط جادههای پیادهروی عتبات ختم نشود؛ اگر نه یک یا دو دهه هر سال از خانه پیاده به عتبه رفتهییم، و موکبی در حاشیهی جاده بالا آمده نیاوردهییم، و لکهیی رفتهییم و شریان نشدهییم...
خطای ما در کاروانهای زیارتی راهیان نور بر کنار ماندن از محیط مسیر و زیستجهان مزار بود؛ این همآن خطائی است که در پیادهروی از خانه به عتبه امکان تکرار با همآن نتیجه را دارد...
هماین موکبهای منفرد و متوقف و گاه منعزل را به بهانهی هر مناسبت که میشود باید در مزارها و راهها و روستاها و شهرها حفظ کرد و بسط داد. وقتش که برسد شریانهای بیاده آنها را به هم متصل خواهند کرد و متحرک و مجتمع خواهند شد؛ شبکهی جهانی موکبهای اربعین از دل ایران تا قلب عراق...
پیادهروی اربعین این سالها کلیدیترین سرپل احیای حلقههای میانی امت است...