روش شناسی فقهای معاصر15.mp3
10.41M
#روش_شناسی فقهای معاصر(15) #آیه_الله_سید_عبدالاعلی_سبزواری«ره»-جلسه دوم
باسمه تعالی با سلام وآرزوی قبولی طاعات دوستانی که برای تهیه کتاب«جستاری در ساختار شناسی تبویبی علم اصول» ثبت نام کردند، جهت دریافت کتاب، با واریز مبلغ 40هزار تومان به شماره کارت(5041721044425545) به نام آقای عبدالرحیم جعفریان و همراه داشتن رسید واریزی (اینترنتی یا از طریق عابر بانک) در روز سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری از ساعت 11الی 14به آدرس خیابان شهید صدوقی(ره)، خیابان شهیدعطاران، نرسیده به چهار راه اول پ51 طبقه ی منفی 1موسسه آفاق حکمت مراجعه کنند.(ضمنا دوستان خارج قم، در صورت امکان بوسیله واسطه کتاب خود را دریافت نمایند و الا عزیزانی که در خواست دریافت پستی کتاب را دارند، قبل از واریز وجه با تماس با آقای صالح (09196141289) درخواست خود را پیگیری نمایند.
بسمه تعالی
خلاصه جلسه اول: درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر: استاد حجه الاسلام والمسلمین عبدی«حفظه الله»
«مسئله معاصر» را می توان به دو نحو نظریه و قضیه تفسیر کرد و استعداد فقه امامیه را در حل هر یک بررسی نمود؛ البته فقه با تعریف مدرسی او برای حل مسئله معاصر به معنی قضیه مناسب است اما برای حل مسئله معاصر به معنای نظریه که مبتنی بر زیر ساخت، روش ، داده، ارزش، قلمرو، گزاره، شناخت، پویش و ایستایی است، باید به طرح حوزه فقاهت بپردازیم.
فقه مفرداتی (تناثری) و حل مسائل معاصر در حد نظریات، محتاج فقه ترکیبی است. فقه ترکیبی، پویا و فقه مفرداتی، ایستا است. فقه پویا در مقابل فقه ایستا است، نه فقه سنتی! فقه سنتی می تواند قرائتی ایستا و پویا داشته باشد. فقیه معاصر مشکلات را به مسائل تحلیل می کند واز استعداد فقه برای حل آن بهره می برد. علامه حلی«ره» در تحریرالاحکام و منتهی المطلب بر نقش انسان و منفعت در نیازمندی به علم فقه تاکید می کند و این آن چیزی است که مشکلات دو نظریه اصاله انسان و اصاله نفع در دنیای معاصر را می تواند معالجه کند و این استعداد فقه امامیه است در ناحیه اهداف، محقق شیخ محمد تقی آملی«ره» در مصباح الهدی، احکام شرعی را لطفی به احکام عقلی می داند و دو تفسیر مقدمیّت و تهیوء را در تفسیر لطف، ارائه می دهد و سید بحر العلوم«ره» در مصابیح الاحکام، فقه را سبب تکمیل قوای نفسانی انسان و تحصیل رحمت های ربانی می داند.
بسمه تعالی خلاصه جلسه دوم درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
فقه امامیه از ناحیه استعداد منابع، متصل به وحی و عقلانیت است. هم معتقد به وجود واقع است هم راه به واقع را گشوده می داند. در حالیکه در نظریات سوبجکتیویسم (ذهنیت گرایی) منبعی خارج از خود ندارد ولذا نه تنها ذهن را با خارج تطبیق نمی دهد بلکه واقع را خود ذهن می داند و براین اساس در ابعاد مختلف علمی مانند حقوق و اخلاق و ...منبعی واقعی ندارد و هم چنین اُبجکتیویسم که در عین اعتراف به واقع و عینیت خارجی با نقص علمی مواجه است. به تعبیر قرآنی«وما أوتيتم من العلم إلا قلیلا» و تجربه، رویه، عرف، منابع معتبری برای مسائل حقوقی، تحلیل علم اجتماعی، توصیه های رفتاری در روان شناسی نمی باشد. همانطور که سید بحرالعلوم گفته است منابع فقه امامیه در آیات الاحکام به عدد خاصی منحصر نمی شود. اخبار احکام نیز در کنار آیات منبعی است برای حل بسیاری از مسائل جدید طبی، اقتصادی، جزایی و قضایی و محیط مجازی . البته عقل در حیطه ملاکات احکام هر چند مصالح و مفاسد را گاهی تا حدودی درک می کند حتی به فرض اینکه تماما هم ملاک را درک کند موانع و مزاحم جعل احکام را نمی یابد. فقه امامیه با اعتماد بر منابع وحیانی استعدادی قوی برای تولید نظریات فقهی در حوزه فقاهت نیز دارد.
F.m.2.mp3
14.26M
درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه دوم
باسمه تعالی
خلاصه جلسه سوم درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر:
مبادی فقه نیز استعدادی خاص به فقه برای ورود به حل مسائل معاصر می دهد. این مبادی گاهی مبادی استنباط احکامند مانند اصول فقه و عربیّت و رجال و گاهی مبادی استنباط موضوعات احکامند و گاهی نیز مبادی مستنبِط احکام موضوعات اند یعنی صفات نفسی فقیه همچون ملکه استنباط و صفای ذهن و اعتدال سلیقه و هوشمندی و فطانت.
سید علی قزوینی (ره) تکامل در مبادی فقه را عمده اسباب اقواییت ملکه استنباط می داند و در میان این مبادی، اصول فقه را مقدم بر بقیه می شمارند. استعداد بحث های لفظی در علوم عربیّت و الفاظ منطق و مباحث لفظیه اصول فقه، بُعد دیگری از استعداد زبان شناسی عمومی فقه امامیه و زبان شناسی روانی و زبان شناسی حقوقی است. در این استعداد، بُن، سازمان، فرهنگ و زندگیِ واژه، قابل بررسی است. در کنار استعداد علوم استظهاری، بحث بررسی اَسناد روایی نیز برای گسترش قلمرو فقه در مواجهه با مسائل معاصر در پرتو انجذاب معرفتی مهم است. حوزه فقاهت در جبهه مواجهه مسائل معاصر، با میمنه ای عقلی و میسره ای نقلی و عقبه ای ادبی و قلبی که در آن صاحب ملکه قرار دارد به مصاف حل مسائل معاصر می رود.
از جانبی دیگر موضوعات مهمی هم چون محیط زیست و اقلیم شناسی با گستره آن، جانور شناسی با گستره جمعیت و تنوع زیستی و اکولوژی زیستی و آبهای سطحی و زیر زمینی و همچنین مباحث فیزیولوژی انسانی و...از جمله مفاهیم موازی با موضوعات در استعداد فقه امامیه می باشد که فقیه را در کنار موضوعات حقوقیِ معاملات قادر بر استنباط قضایا و تولید نظریات فقهی می کند.
F.m.3.mp3
15.2M
درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه سوم
باسمه تعالی
خلاصه جلسه چهارم درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
منهج اجتهاد، استعدادی دیگر برای فقه امامیه در حل مسائل معاصر می باشد. طریق کشف شریعت به نحو عادی منحصر در اجتهاد است؛ روش اجتهاد در خدمت توصیفِ پدیدار شناس نیست بلکه در خدمت دستورِ پدیدار ساز است. شناخت منابع، مفاهیم معرفتی، شبهه، حکم، مقصد، ابزار، صفات نفسانی فقیه، پیشینه اقوال و پسینه فتوی، زیست فقاهی و کتب استدلالی از مولفه های استعداد اجتهاد برای حل مسائل معاصر است. محقق کرکی(ره)، (اجتهاد تطبیقی) و (اجتهاد تفریعی) را دو استعداد برای استنباط حکمِ حوادث واقعه و معاصر مجتهد می داند و می توان به آن، اجتهاد اجهزه ی فقهیه(اجتهاد تجهیزی) و اجتهاد نظام فقه(اجتهاد تنظیمی) درحوزه فقاهت را اضافه نمود. روش استفاده از قواعد فقهیه، اشباه و نظائر، فهم عرفی، تمسک به دلیل عقل، بهره از امور عقلائی، ذوق فقهی، استدلال و جواب نقض آنها و تعمیق و تحلیل ادله، زوایای استعداد اجتهاد به نحو استطباقات، استیناسات، استظهارات، استنتاجات، استفادات، استذاقات، استدلالات، استحکامات و استقامات می باشد و سِرّ استعداد اجتهاد، وراثت علمی است که به صورت قهری از والد علمی یعنی استاد به ولد علمی یعنی شاگرد می رسد نه با مطالعه کتب که شهید ثانی(ره) فرمود: ان العلم لایوخذ من الکتب فانه من اَضرّ المفاسد سیما الفقه.
F.m.4.mp3
15.96M
درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه چهارم