eitaa logo
فقه و اصول
290 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
خب این خلاصه ای از زندگانی مرحوم شهید اول ...( این مطالب ادامه خواهند داشت)
اما دوره منهج شناسی شامل مطالب دیگری خواهد بود که قابل استفاده همه طلاب باشد. ما از استاد محترم حاج آقا قهستانی درخواست خواهیم کرد در صورت امکان در این کلاس فقه کاربردی هم کار شود . بدین صورت که : بخاطر برنامه محدود حوزه در طول سال ، اکثر کلاس های شرح لمعه به ترجمه متن صرف می شود و متاسفانه هدف اصلی از خواندن شرح لمعه که ورود به مرحله استنباط ابتدایی است، مغفول می ماند. در این کلاس ها سعی خواهیم داشت فقه بصورت کارگاهی برای طلاب عزیز کار شود و ثمره سایر علوم مثل اصول و رجال و ادبیات و درایه و... در متن لمعه حاصل شده و خلأ های دوران درسی جبران گردد تا هم طلبه طریقه استنباط را یاد بگیرد و هم سایر علوم که نقش مقدمه فقه را دارند، کاربردی شوند . @feghh_osoul
2⃣ دوره آشنایی با علم اصول و اصطلاحات آن: دوره دومی که قرار است به فضل الهی در مدرسه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام برگزار شود دوره آشنایی با علم اصول و اصطلاحات آن است. یکی از مشکلات طلاب مخصوصا طلاب پایه ۴ در متن لمعه این است که به عباراتی برخورد می‌کنند که کاملا مبهم برای آنان است. و باید یک دوره کامل اصول را بخوانند تا این عبارات برای آنان حل شود و حال آنکه اصول الموجز هم زمان با لمعه خوانده می‌شود! پس استاد مجبور است قسمت اعظمی از کلاس را برای توضیح مطالبی صرف کند که اصلا به گوش طلبه نخورده است! و طلبه هم به صورت تعبدی و حفظی این مطالب را قبول و تصدیق می‌کند بدون آنکه اصلا تصوری از آن مطالب داشته باشد ! علمای قدیم قبل از خواندن لمعه، یک دوره کامل اصول را می‌گذراندند تا متن لمعه تا حد زیادی برایشان آسان گردد . پس طلبه امروزی دو راه دارد: ۱) الموجز را بصورت ارتقایی در پایه سوم بخواند. ۲) یک آشنایی اجمالی با علم اصول قبل از پایه چهارم داشته باشد. تا جایی که بنده مطلع هستم مورد اول برای طلاب پایه ۳ مدرسه ما میسر نبوده و ناچار باید گزینه دوم را انتخاب کنند. @feghh_osoul
✅ به چند مورد از اصطلاحات اصولی در ابتدای لمعه اشاره می‌کنیم که طلبه را با مشکلات مذکور روبرو می‌کند: 1⃣ لمعه ج۱ ص ۳۸۸ چاپ کنگره کتاب الصوم که طلبه پایه ۴ در ترم اول فقه ۲ می‌خواند : سواء كان مستصحب أو النهار: بحث استصحاب است که طلبه پایه ۴ در اواخر ترم دوم اصول الموجز در قسمت اصول عملیه می‌خواند. 2⃣ لمعه ج۱ ص ۳۹۶: و جزاء الصيد و هو ضعيف لعموم النهي لعدم ما يصلح للتخصيص بحث از عام ( البته منظور مطلق است) و تخصیص ( البته منظور تقیید است ) که طلبه پایه ۴ اگر محدوده برسد در اواخر ترم اول الموجز می‌خواند ... @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | خاطره آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از اولین سالی که درس خارج رفتند @feghh_osoul
در ادامه بررسی زندگی شهید اول بودیم: بعد از آوردن شهید به دمشق و زندانی کردن وی، علمای سنی و از طرفی شاگردان وی برای نجات شهید از او خواستند تا توبه کند ولی او گفت اگر توبه کنم به این معناست که مرتد بودم و حکم من قطعی می‌شود. بعد از مدتی حکم قتل وی صادر می‌شود و ایشان را شهید می‌کنند و خاکستر پیکر مطهر ایشان را به باد می‌دهند. آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی می‌فرمایند: شهید اول و شهید ثانی چون قبری ندارند که مردم به مزارشان بروند و بر آنان فاتحه بفرستند ، برکتش را در کتاب هایشان قرار داده است. آیت الله شهید مطهری می‌فرمایند: در بین فقهای شیعه سه یا چهار فقیه داریم که خیلی مورد توجه قرار گرفته است و شروح زیادی بر کتاب هایشان زده شده است. مرحوم محقق حلی (صاحب شرائع الإسلام و دایی جناب علامه حلی _ کتاب شرایع فقط ۱۱۰ شرح عنوان دار دارد که یکی از معروف ترین و جامع ترین شروح بر آن جواهر الکلام نوشته مرحوم آیت الله محمد حسن نجفی در حدود ۴۰ جلد است.) مرحوم علامه حلی مرحوم شهید اول @feghh_osoul
یکی از نکات برجسته در زندگی علمی شهید اول ، اجازه نامه هایی است که وی صادر کرده است. مثلا چندین اجازه نامه را بعد از اتمام تدریس علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق صادر کرده است. از جمله این اجازه نامه های اجتهاد که وی برای شاگردان صادر کرده است، برای تلمیذش مرحوم ابن خازن بعد از تدریس علل الشرایع برای اوست . درس های خارج زمان قدیم مثل درس های خارج امروزی نبوده است. امروزه استاد درس خارج ، مسئله ای از شرایع الاسلام مرحوم محقق حلی یا قواعد الاحکام مرحوم علامه حلی یا العروة الوثقى مرحوم سيد يزدى یا تحریر الوسیله مرحوم امام و یا منهاج الصالحین مرحوم آیت الله العظمی خویی مطرح می‌کند و روی آن بحث می‌کند و یا متن مکاسب شیخ انصاری را متن درس خارج خود قرار می‌دهند. لکن قبل از شیخ انصاری ، دروس خارج بدین شکل بوده که استاد طبق یک کتاب حدیثی بحث می‌کرده و آن را برای شاگردان می‌خوانده است. مثلا جناب فخر المحققین آقازاده جناب علامه حلی می‌فرماید: در مدرسه علمیه حله، پدر ما دو بار تهذیب الاحکام را برای ما خواند و بنده در سفر به مکه از ایشان پرسیدم آیا شما همچنان ایمان (تشیع) را شرط وثاقت راوی می‌دانید؟ ایشان فرمودند: بله! و نظیر این مسئله این است که: شاگردان مرحوم شیخ بهایی نقل می‌کنند ما دوبار جوامع روایی چهارگانه را نزد استادمان خواندیم. و نظیر این، خود جناب شیخ بهایی است که می‌فرمودند من ۸ سال در هرات کتب روایی را نزد پدرم خواندم و از پدرم اجازه نقل حدیث دارم. مرحوم بحر العلوم کتاب الوافی مرحوم فیض کاشانی را برای شاگردانش تدریس می‌کرد که شاگردش جناب سید محمد موسوی عاملی(نوه شهید ثانی و صاحب مدارک الاحکام ) تقریرات درس ایشان را نوشته که اولین تقریرات تاریخ شیعه است ولی متاسفانه به دست ما نرسیده است. ولی بعد از دوره شیخ انصاری استاد بجای خواندن حدیث بر شاگرد، مسئله فقهی را مطرح می‌کند و شاید بر آن حدیثی بخواند. و طلبه بصورت ناخنک وار با حدیث آشنا می ‌شود. @feghh_osoul
✅ ابتداءً اجاره نامه فقط در نقل حدیث بود بدین صورت که استاد به شاگرد خود اجازه نقل حدیث از وی و از سلسه اساتید خود را می‌داد. سپس این امر در بین لغویون هم رایج شد و اساتید لغت بغداد به شاگردان خود اجازه نامه لغوی می‌دادند. و بعدا این امر در بین فقهاء رایج شد و اساتید به شاگردان خود اجازه نامه اجتهاد می‌دادند . @feghh_osoul
🔵 آثار مهم شهید اول: 1⃣ اللمعة الدمشقية : یک متن موجز فتوایی است. فلذا مرحوم شهید ثانی بارها در شرح لمعه واژه شناسی دقیقی روی الفاظ شهید اول می‌کند که چرا شهید از این کلمه استفاده کرده است ‌. اللمعة یعنی تکه نور . وقتی نور از جایی ساطع می‌شود به آن تکه های نور می‌گویند لمعة. 🔴 در الغدیر جلد دوم در احوالات سید اسماعیل حمیری معاصر امام صادق علیه السلام وجود دارد که: موقع احتضار صورتش سیاه شد بعد: فإذا بلمعة بضياء : ناگهان نوری سفید از صورتش ساطع شد. ⚪️ جمع لمعة، لمع می‌باشد. ابو اسحاق شیرازی از علمای بزرگ شافعی، کتابی در اصول دارد به نام: اللمع في الأصول @feghh_osoul
✅ کتاب اللمعة الدمشقية چنان بین علما معروف شده که شروح و حواشی بسیاری بر آن نوشته شده است. که معروف ترین آنها، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية نوشته زین الدین عاملی جبعى معروف به شهید ثانی است. 🔴 از شروح دیگر بر خود لمعه : توضیح المشکلات، از محمدشفیع بن محمدحسین (اواسط قرن ۱۳). التحفة الغرویة (شرح کتاب میراث)، از خضر بن سلال آل خدام عفکاوی (متوفای ۱۲۵۵ق) کشف النقاب، از مسیح بن محمدسعید تهرانی. المذاهب القدسیة، الانوار الغرویة، الشریعة النبویة، از محمدجواد بن تقی مشهور به ملا کتاب احمدی (زنده در ۱۲۶۷). از این کتاب با هر سه عنوان یاد شده است. التحفة الرضویة، از سید محمد بن معصوم رضوی مشهدی (متوفای ۱۲۵۵ق). الخیارات، شرح مبسوط استدلالی بر بعضی از مسائل بیع از علی بن جعفر کاشف‌الغطاء (متوفای ۱۳۵۳ق). الدرة الغریة، از ملا عبدالکریم بن محمدباقر سلماسی (متوفای ۱۲۸۰ق). العدة النجفیة، از محمدرضا نجف پدر محمد طه. الغرة الغرویة، از ملا علی. المنحة السنیة، از سید محمد بن هاشم هندی (متوفای ۱۳۲۳ق). المواهب العلیة، از میرزاابوتراب قزوینی حائری. الدرة الحائریة، از علی‌نقی بن حسن طباطبایی (متوفای ۱۲۸۹ق). النجعة فی شرح اللمعة، از محمدتقی شوشتری (متوفای ۱۴۱۶ق). 🔵 شرح‌های بدون نام: حاشیه بر لمعه، تألیف بعض اصحاب، در سال ۹۳۲ نوشته شده است.. شرح خطبه اللمعة الدمشقیة، از احمد بن صالح آل طعانی بحرانی (متوفای ۱۳۱۵ق). شرح لمعه، از سید حسن بن محمدباقر، ملقب به حاج آقا امیر (متوفای ۱۳۸۰ق). شرح لمعه، از سید محمدرضا بن سید محمدمهدی بحرالعلوم. شرح لمعه، از سلیمان بن احمد آل عبدالجبار قطیفی (متوفای ۱۲۷۰ق). شرح لمعه، از علی بن حسین خنقانی. شرح لمعه، از سید علی بن ابی‌شبانه بحرانی (متوفای ۱۱۲۱ق). شرح لمعه، از علی بن محمود طبسی (متوفای ۱۳۷۵ق). شرح لمعه، از معزالدین تونی. شرح لمعه، از آقامهدی بن محمدابراهیم کلباسی (متوفای ۱۲۹۲ق). شرح لمعه، از میرزاعلی بن محمد بن حسین سلطان‌العلماء حسینی. شرح لمعه، از سید محمد معروف به قیصر (متوفای ۱۲۵۵ق). ⚪️ نظم و شعر لمعه التحفة القوامیة، سید قوام‌الدین محمد بن محمدمهدی سیفی قزوینی. الهدایة المهدیة، از عبدالکریم جرجانی (زنده در ۱۳۰۴ق). لؤلؤ الاحکام و نخبة الاحکام، از علی بن محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی. کنز الدر الایتام. @feghh_osoul
🌷 جهت مطالعه بیشتر در مورد زندگانی و تالیفات شهید اول به کتاب " الشهيد الاول ؛ حياته و آثاره " نوشته حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا مختاری حفظه الله رجوع کنید.🌷 @feghh_osoul
2⃣ از جمله آثار شهید اول، "ذكرى الشيعة " است . مرحوم شهید اول در این کتاب به وفور نظرات قدماء را ذکر کرده است. به طوری که به معروف شده است. 3⃣ الدروس الشرعية: شامل همه ابواب فقهی بجز چند باب می‌باشد. که مرحوم حاج آقا حسین خوانساری ( م ۱۰۹۸) که حقیقتا استاد الكل في الكل می‌باشد ، شرحی با عنوان مشارق الشموس في شرح الدروس بر این کتاب دارد. 4⃣ البيان جناب شهید ثانی بار ها در شرح لمعه به این سه کتاب ارجاع داده است. 4⃣القواعد و الفوائد 5⃣ "غایة المراد فی شرح الارشاد" یا با عنوان دقیق " غاية المراد في نكت الإرشاد " : کتاب استدلالی محض جناب شهید که شرح ارشاد الاذهان جناب علامه حلی است . که در لمعه و شرح آن با عنوان " الشرح " از آن یاد می‌شود. 6⃣شرح التهذیب الجمالی در اصول فقه که شرح تهذیب علامه جمال‌الدین حلی است. 7⃣ الرسالة الفیة : ۱۰۰۰ مسئله مربوط به نماز 8⃣ الرسالة النفلیة : در مورد مستجاب نماز است. 9⃣ رسالة فی التکلیف و فروعه 0⃣1⃣ رساله‌ای کوتاه شامل مناسک حج 1⃣1⃣ جامع البین فی فوائد الشرحین؛ 2⃣1⃣ رسالة الباقیات الصالحات 3⃣1⃣ شرح اربعین حدیثاً 4⃣1⃣ رسالة فی قصر من سافر بقصد الافطار و التقصیر 5⃣1⃣ اجازة مبسوطة حسنة و عدة اجازات 6⃣1⃣ کتاب المزار 7⃣1⃣ کتاب الاستدراک 8⃣ 1⃣الدرة الباهرة منسوب به شهید اول 9⃣1⃣المسائل المقدادیات که گویا منسوب به شاگردش مقداد سیوری است. 0⃣2⃣ شرح قصیدة ابی الحسن علی ابن الحسین الشهیر بالشهفینی الحلی در مدح امیرالمؤمنین(ع). @feghh_osoul
✅مجموعه مقالات کنگره بین‌المللی شهیدین که در نُه جلد منتشر شده است. این کنگره از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در ایران و لبنان برگزار شده است.  ☑️موسوعة الشهید الاول، مجموعه‌ای ۲۰ جلدی که شامل زندگی‌نامه و تحقیق همه آثار شهید اول است. این موسوعه را پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال ۱۴۳۰ق منتشر کرده است. جلد نخست این مجموعه با نام الشهید الاول حیاته و آثاره به طور تفصیلی به گزارش زندگی، جایگاه و آثار شهید اول پرداخته است. @feghh_osoul
4_5990320256441126023.pdf
575.5K
📥 نقدی کوتاه بر چهار موضع نادرست شهید بهشتی (رض) نسبت به غدیر، سقیفه و سجده بر مُهر در نماز 👈 چهار محور نقد: 1️⃣ شهید بهشتی: علی بن ابی طالب (ع) مدافع و حامی سقیفه بود! 2️⃣ دفاع شهید بهشتی از رها ساختن پیکر پیامبر (ص) از سوی برخی از صحابه و رفتن به محل سقیفه جهت تعیین خلیفه! 3️⃣ شهید بهشتی: بزرگ‌ترین عید ما دو عید فطر و قربان است و ماجرای غدیر یک مساله تاریخی و قدیمی و گذراست! 4️⃣ برداشتن مُهر نماز و مفاتیح الجنان از مرکز اسلامی هامبورگ به منظور ایجاد وحدت و تقریب! @feghh_osoul
روش شناسی خرده فرآیند موضوع شناسی در شرح لمعه.pdf
149.6K
روش موضوع شناسی در شرح لمعه 🔹نگارش: حجت الاسلام رضا (طلبه درس خارج حوزه علمیه مشهد) @feghh_osoul
فقهی و فقهی چه تفاوتی با هم دارند؟ مکتب اخص از منهج است. اکثر فقها منهج خاصی برای خود دارند ولی همه دارای مکتب فقهی نیستند. کسی دارای مکتب فقهی است که بوسیله آراء و آثارش در زمان خود و بعد از خودش تاثیر فوق العاده ای در و آراء فقها بگذارد . 🔹مکتب فقهی دارای ۳ ویژگی مهم است: 1⃣ بیان آراء و نظرات جدید 2⃣ تاثیر گذاری بر فقهای بعد از خود 3⃣ بجا گذاری آثار ارزشمندی که بعد از وی جایگاه خاصی بین فقهاء داشته باشد 🌷 علمای طراز اول شیعه که دارای مکتب فقهی هستند عبارتند از: ☑️ شیخ طوسی ☑️ شیخ مفید ☑️محقق حلی ☑️ علامه حلی ☑️ شهید اول 🔴 جناب آیت الله العظمی آقای بروجردی (ره) ۵ فقیه را طراز اول می‌دانست و به قول ایشان : "عليهم رَحَي الفقه" سنگ آسیاب فقه در دست این فقهای طراز اول شیعه است: 💯 محقق حلی 💯 علامه حلی 💯 فخر المحققین ( پسر علامه حلی ) 💯 شهید اول 💯 شهید ثانی @feghh_osoul
✅ ویژگی های مکتب فقهی : ایشان به شدت به کلمات فقهای قبلی و برداشت آنها از احادیث دقت می‌کرد. برخلاف که نکته مقابل شهید اول است و چندان توجهی به کلمات و برداشت فقها از احادیث نمی‌کند و گویا چنین است که فلان حدیث همین الان از دهان مبارک آقا امام صادق علیه السلام خارج شده و به دست آیت الله العظمی خویی رسیده است. @feghh_osoul
✅ کانون فقه و اصول مدرسه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام میزبان برگزاری دو دوره زیر می‌باشد: 1⃣ دوره منهج شناسی شهیدین و کارگاه فقه با تدریس استاد سید فرید قهستانی 2⃣ دوره آشنایی با علم اصول و اصطلاحات آن با تدریس استاد مهدوی ❎ بصورت مجازی و حضوری در قم 🔴 شرکت عموم آزاد است. ⚫️ مدت دوره : از ۲۲ مرداد تا ۵ شهریور 💥 مهلت ثبت نام: ۱۹ مرداد ☑️با ارائه گواهی پایان دوره 💯 شروع دوره با سخنرانی آیت الله ربانی بیرجندی حفظه الله 💯 💢 شرکت در دوره منوط به تکمیل فرم مربوطه است. ✅ جهت شرکت در دوره به آیدی زیر پیام دهید👇 @MasoudDorosti @feghh_osoul
✅ همانطور که ذکر شد، مرحوم شهید اول لسان القدماء می‌باشد به طوری که از ۴۰ فقیهی که آثار آنان به دست ما نرسیده در کتب خود مطلب ذکر می‌کند. 🔹 منظور از قدماء چه کسانی هستند؟ امثال مرحوم محمد بن احمد بن جنید اسکافی ( م۳۸۱) ، حسن بن ابی عقیل عمانی، مرحوم نُعمانی صاحب کتاب الغيبة و راوی و ناسخ کتاب ، مرحوم صابونی یا همان جُعفی که کتابی در فقه داشته به نام الفاخر که ایشان هم مثل جناب نعمانی ناسخ و راوی کتاب کافی است. ( همگی اواخر غیبت صغری بوده اند ) یا مرحوم محمد بن حسن بن الولید که تقریبا همزمان با جناب کلینی و پدر شیخ صدوق ( همگی تقریبا م ۳۲۹) از دنیا رفته اند. یا مرحوم ابوالقاسم جعفر بن قولویه قمی صاحب کتاب کامل الزیارات (م ۳۵۹) . مرحوم علامه حلی هم همین روش را در کتاب دنبال کرده با این فرق که مرحوم فقط به نظرات فقهای طراز اول توجه می‌کند حال آنکه شهید اول نظرات فقهای درجه دو را هم ذکر می‌کند. @feghh_osoul
✅ دو ویژگی فقها تا زمان شهید اول و حتی بعد از وی این بود که اولا؛ متکلم بودند و ثانیا یا همان را بحث می‌کردند . اولین کسی که از فقه مقارن سخن گفت، مرحوم ابن جنید اسکافی بود. که ایشان قبلا سنی بوده و بعدا شیعه شده است . 🔴 ایشان کتابی داشته به نام یا که ۲۰ جلد بوده که اولا فقه استدلالی بوده و ثانیا بر اساس فقه خلاف نوشته شده بود که متاسفانه به دست ما نرسیده است. 🔰مرحوم علیرغم اینکه کتب فقهی کمی دارند، لکن بصورت فقه مقارن بحث کرده اند. 💢 جناب مرحوم شاگرد مرحوم مفید و استاد که کتابی به نام " الانتصار فی من فردت به الامامية أو ظُنّ به انفراد الامامية " یا " الانفرادات فی الفقه و الانتصار لما اجمعت علیه الامامیة" یا " مسائل الانفرادات فی الفقه" دارند و همچنین کتاب دیگری دارند به نام الناصریات شرح کتاب جد مادریشان الناصر بالله آن شخصیت بزرگ قرن چهارم می‌باشد. جناب علم الهدی در این دو کتاب از فقه مقارن بحث می‌کند. 💯 مرحوم شیخ طوسی با تالیف کتاب ، فقه مقارن را به اوج خود رسانید البته کتاب وی هم بر شیوه و چارچوب فقه منتها منطبق با فقه اهل بیت علیهم السلام می‌باشد. ❇️ مرحوم نیز با تالیف کتاب المعتبر فی شرح المختصر( المختصر النافع نوشته خود مرحوم محقق اول، و شرح شرایع الاسلام است) قدمی در فقه مقارن برداشت و آراء فقهی اهل سنت را در این کتاب بررسی کرد. ✅✅ مرحوم علامه حلی معرکه ای است در زمینه . ایشان دو نوع کتاب فقه خلاف دارند: 1⃣ درون مذهبی : مختلف الشيعة 2⃣ برون مذهبی: تذكرة الفقهاء و منتهى المطلب . تذكرة الفقهاء فقط ادله شیعه را می‌آورد لکن گزارشی از فتاوی اهل سنت می‌دهد. دقیقا به سبک کتاب الخلاف شیخ طوسی . منتهی المطلب حقیقتا نهایت و دایرة المعارف فقه مقارن می‌باشد که آراء فقهی شیعه و سنی را می‌آورد و نقد می‌کند و نظر خود را ارائه می‌دهد. @feghh_osoul
💥فتوای شیخ انصاری و میرزای شیرازی بزرگ بر تحریم قمه زنی قمه زنی ضرر دارد و حرام است/ سینه‌زنی متعارف ضرر ندارد ✍متن فتوا: «در تعزیه‌داری حضرت امام‌حسین علیه السلام اگر شخص زخمی مثل تیغ و غیره بر خود بزند که ضرر باشد بر بدنش، حرام است؛ اما اگر [عزاداری به] قسمی باشد که درد و اَلَمش در همان وقت تعزیه‌داری باشد نه بعد از آن، مثل سینه‌زدن به طور متعارفِ ناس [مردم] که سیاه و سرخ شود، ضرر ندارد.» 📜ص ۷۰ نسخه خطی رساله سرور العباد شیخ انصاری با حواشی میرزای شیرازی اول 🔻پ.ن: متاسفانه فتاوای علمای بزرگی مثل و و صاحب عروه (سید یزدی) و... در این زمینه کمتر منتشر شده و باعث شده برخی خیال کنند قمه زنی از امام خمینی ره به بعد تحریم شد! @feghh_osoul
فقه و اصول
💥فتوای شیخ انصاری و میرزای شیرازی بزرگ بر تحریم قمه زنی قمه زنی ضرر دارد و حرام است/ سینه‌زنی متعا
✅ البته الان گرچه مناط حرمت به خاطر اضرار به خود کماکان باقی است، اما مناط حرمت به خاطر اضرار به آبرو و اعتبار دین به صورت جدّی تر مطرح است. @feghh_osoul
یکی از ویژگی های شخصیت علمی این بود که به فقه ۵ مذهب مسلط بود. به طوری که در مباحثات و سوالات فقهی مذاهب خمسه، کسی متوجه نمی‌شد که او حنفی است یا حنبلی یا مالکی یا شافعی یا شیعه. مرحوم نیز تاکید فراوانی داشتند که فقه اهل سنت در کنار فقه بحث شود تا برتری فقه اهل بیت علیهم السلام مشخص گردد. اهل بیت علیهم السلام هم توجه ویژه ای به فقه اهل سنت بلکه به کلام و اخلاق آن ها داشته اند به عنوان نمونه توجه کنید به توصیه امام صادق علیه السلام به معاذ الهراء، این مبتکر علم اشتقاق صغیر ، فقیه درجه یک و اولین کسی که در کوفه کتاب نحوی تالیف کرد و کسی که امام صادق علیه السلام او را نحوی نامید، و از اصحاب خاص امام صادق علیه السلام: امام صادق (علیه‌السّلام) به من فرمود: شنیدم که روزها در مسجد جامع می‌نشینی و به مردم فتوا می‌دهی؟ عرض کردم: بلی، همین‌طور است. من هم تصمیم داشتم که پیش از رفتن از نزد شما از این مسئله سؤال کنم. روش کار من این است که در مسجد می‌نشینم. مردی می‌آید مسئله‌ای (شرعی یا عقیدتی و...) می‌پرسد و سؤال کننده از سه صورت خارج نیست: ۱. یا از مخالفین شماست؛ ۲. یا از پیروان شما ۳. و یا کسی است که هویتش برای من مجهول است. اگر شناختم که از مخالفین شماست، براساس مذاهب و معتقدات خودشان جواب می‌دهم. اگر مردی از محبان و پیروان شما بود، براساس آنچه از شما رسیده، پاسخ می‌دهم. اگر ندانم که از چه مسلکی است، نظریات و آرای فقها (یا متکلمان) مذاهب را بیان می‌کنم. به طور مثال می‌گویم که از فلان شخص چنین رسیده و از فلان شخص چنان، و در ضمن آن، دیدگاه‌های شما را هم بیان می‌کنم. حضرت ابوعبدالله جعفر بن محمد (علیهما السّلام) فرمود: کار خوبی می‌کنی و ادامه بده و روش و سیره من نیز چنین است. منبع : ۱) کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص۵۲۴. ۲) حلی، حسن بن علی، رجال ابن داود، ص: ۱۹۰. ۳) خوئی، سیدابوالقاسم، معجم الرجال الحدیث، ج۱۹، ص۲۰۷.     ۴) نمازی شاهرودی، علی، مستدرکات علم رجال، ج۷، ص۴۳۹. @feghh_osoul
💯 علم کلام و لزوم یا عدم لزوم آن برای فقیه : تا زمان شهید اول فقها قبل از اینکه فقیه باشند، متکلم درجه یک بودند امثال شیخ مفید ، شیخ طوسی ، علامه حلی منتها از زمان شهید اول ، بدلیل گستردگی فقه فقها نتوانستند متکلم طراز اول شوند و به نوعی کم کم رشته ها تخصصی تر شد. @feghh_osoul