مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📌فصل دوم کارگاه فقه اللغة «چگونگی شکل گیری واژگان» #جلسه 15 🔰بررسی فرضیه ا
از آنجا که صوت 19 جلسه اول فقه اللغة در محیط نامناسبی ضبط شده است، ممکن است بر اثر ویرایش کیفیت بعضی از صوت ها پایین باشد. همچنین به جهت انسجام مطالب جلسات ذیل هر سرفصل و نیز ویرایش صوت و متن جلسات فقه اللغة، در بارگزاری صوت ها تأخیر ایجاد می شود که قبلاً از این اتفاق عذرخواهی کرده و از صبر شما تشکر داریم.
از این پس بنا بر این شد که قسمت شرح حدیث هر جلسه جدا از صوت آن بارگزاری شود و تا جای ممکن، متن هر جلسه نیز به همراه صوت آن بارگزاری شود. منتظر انتفادات و پیشنهادات اعضای محترم کانال مطالب فقه اللغة هستیم.
مسیر ارتباطی با مدیر کانال👇👇👇
https://eitaa.com/mkarin
حدیث آغازین جلسه 16.mp3
1.59M
✍️شرح حدیث؛ جلسه شانزدهم کارگاه فقه اللغة
🔰 ملاک علم نافع از نظر قرآن کریم چیست؟
↙️ قرآن ملاک سنجش امور مختلف را در اختیار ما قرار داده است؛ از جمله ملاک علم نافع
↙️ اگر نتیجه ای که در آیه 107 سوره اسرا بیان شده است، محقق نشود، علمی که به دست می آید، علم نافع نخواهد بود.
⬅️ علم نافع نسبت به اشخاص می تواند تفاوت کند؛ کسب علم برای یک شخص می تواند نافع باشد ولی کسب همان علم برای شخص دیگر نه تنها نافع نبوده بلکه می تواند مضر باشد.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
16.MP3
18.51M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان
#جلسه 16
🔰 نظریه دوم: بهره گیری از لغت نسناس (نسل های پیشین)
🔰نظریه سوم: نظریه ساخت الهی واژگان (نظریه مشهور مسلمانان و مشهور اهل کتاب)
🔰 چالش های نظریه دوم و سوم:
1. استناد و اتکا بر گزارش های تاریخی
2. چگونگی شکل گیری سایر زبان ها
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
حدیث آغازین جلسه 17.mp3
3.55M
📜حدیث آغازین جلسه هفدهم
عن امیرالمؤمنین (ع): «أنا مع رسول الله (ص) و معی عترتی و سبطی علی الحوض فمن أرادنا فلیأخذ بقولنا و لیعمل عملنا».
🔰عملکرد جامعه امروزی محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام است؛ نه پیروی کردن
🔰بررسی جریانات مختلفی که اهل بیت شیعیان را به منزل راه ندادند
🔰#شفاعت اهل بیت شامل کدام دسته از گنه کاران می شود؟
🔰 اهل بیت مسئول جبران خرابکاری های دوستداران خود نیستند
🔰شرط تشیع، #نماز_جماعت_منظم است؛ به جای آوردن #نوافل_یومیه است؛ آیا این شرایط را رعایت کرده ایم که خود را پیرو اهل بیت بدانیم؟
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
در ادامه جلسات بررسی «چگونگی شکل گیری واژگان»، چندین مسئله مطرح می شود که پاسخ به هر یک از آنها مقدمه ای برای نتیجه گیری کاربردی این بخش است:
1️⃣ بعد از پذیرش نظریه ساخت الهی لغت (نظر مشهور مسلمانان و اهل کتاب)، زبانی که به آدم (ع) آموزش داده شد چه بود؟ عربی؟ عبری؟ یا ...؟
2️⃣ گستره وضع الهی چه میزان است؟ یعنی چه مقدار واژگان و ساختار در اختیار آدم (ع) قرار داده شد؟
3️⃣ لغات بعدی چگونه ایجاد شدند؟
4️⃣ روش فهم لغات موضوعه الهی و لغاتی که توسط مردم وضع شده است، چیست؟
زبان تکلم حضرت آدم (ع).mp3
10.78M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان
#جلسه 17/1
#نتایج_نظریات_سه_گانه
🔰زبان تکلم حضرت آدم (ع) چه بوده است؟
🔰زبان وحی چه بوده است؟ آیا زبان وحی غیر از زبان کتاب های آسمانی است؟ آیا زبان وحی حتماً باید یک چیز باشد؟
🔰نتیجه تفکیک زبان وحی از زبان کتاب آسمانی در ترجمه چیست؟
🔰آیا امکان دارد که بتوان یک متن را در زبان دیگر با ساختار همان زبان ترجمه کرد؟
#زبان_وحی
#برتری_زبان_عربی
#برتری_زبان_عبری
#تفسیر_ابوالفتوح_رازی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
گستره ساخت الهی.mp3
16.11M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان
#جلسه 17/2
#گستره_ساخت_الهی_لغات
#نتایج_پذیرش_نظریات_سه_گانه_در_فهم_قرآن_و_حدیث
🔰چه میزان از لغات و ساختارها به آدم (ع) تعلیم داده شد؟
🔰 ساخت الهی معادل وضع تعیینی در اصطلاح علم اصول است
↙️لزوم مراجعه به واضع در لغاتی که واضع آنها مشخص است
🔰 آیا مشخص است که کدام لغات ساخت الهی دارند؟
↙️روش تخمین واضع لغات چیست؟
🔰طبق نظریه ساخت تدریجی، برای شناخت مفهوم لغت به واضع آن مراجعه می شود؛ بر خلاف نظریه ساخت الهی
#وضع_تعیینی #وضع_تعینی
#وضع_واژگان #ارتقای_واژگان
#واژگان_فروع_دین #حقیقت_شرعیه #حقیقت_عرفیه
#نظریه_دکتر_سروش
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
با تشکر از صبر مخاطبان محترم کانال مطالب کارگاه فقه اللغة
ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات صوت و متن جلسه 18 بعد از ایام لیالی قدر بارگزاری خواهد شد.
التماس دعا
🔸برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
👈 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)