قوه قضائیه دست ماست، سپاه و نیروی نظامی دست ماست، رسانه ملی دست ماست.
یعنی نمیتوان با نیروی نظامی و با قوه قضائیه، مافیای خودرو را دستگیر و محاکمه کرد و سپس با رسانهای کردن و تبیین و تشریح تکتک جرایم آنها و قصاص علنی آنها، هم مردم را امیدوار کرد و هم یکی از جرثومههای فساد را از بین برد و خودروسازی را در خدمت مردم بکار گرفت؟! آیا فلان سبزی فروش و فلان معلم و فلان کارگر باید آتش به اختیار عمل کنند؟! مگر تا کجا میتوانند این طفلکان، کار را پیش ببرند؟!
صرفا با یک فرمان راهبردی، قوای گفتهشده، قابل تجمیع و اثرگذاریاند.
#غیرت_ظلمستیزی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
💢 تصلّب و انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت
شهید علامه #مطهری:
از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده
و آن را #ناموس_بزرگ_اسلامى تلقى مى كرده و از هر چيزى بالاتر مى دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود، ممكن نبود به خاطر #هيچ منظورى و هدفى #كوچکترین انحراف و انعطافى از آن پيدا كند.
همين امرْ يگانه چيزى، بله يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند.
على عليه السلام فوق العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف ناپذيرى به خرج مى داد. درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه:
فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى كند و مى فرمايد: در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن ضميران نمى توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند. اگر چنين وظيفه اى را در حال حاضر احساس نمى كردم، كنار مى رفتم و افسار خلافت را در دست نمى گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى كردم.(بخشی ازخطبه ۳نهج البلاغه).
برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه اش اين بود كه حقوق پايمال شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج۲۵، ص: ۲۳۰-۲۳۱ (با تلخیص و ویرایش جزئی)
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است: افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر! برترین عبادت سخنِ حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است. عدل ساعه خیر من عباده سبعین سنه!
روشن است که نتیجه این روش تربیتی #بینهایت_خطرناک بوده است، چرا که نبودِ عدالت در جوامع از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، مخصوصاً از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردمِ زیرِ ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
هرگاه عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی- اسلامی تحقق یابد، مشکلات بزرگتری به جای میگذارد. زیرا این نوع عدالت موجباتِ متعارف و فرهنگیِ خود را همراه میآورد و شکل خاصی از مصرف را به جامعه تحمیل میکند؛ در نتیجه، شیوهای تازه از زندگی را در پیشاروی انسان مینهد که او را به گمراهی میکشاند.
▫️ امام موسی #صدر، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 تصلّب و انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت شهید علامه #مطهری: از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ بارالها به حاکمان، جسارت و غیرت ظلم ستیزی عطاکن
▫️ این سکوت برای چیست؟
▫️ تخدیر شدگی
................................................
🔸 جمهوری اسلامی از نداشتن فقهورزِ ظلمستیز به شدت رنج میبرد ... و همین موجب در دست گرفتن پرچم عدالتخواهی توسط دگراندیشان و نیز اشخاصی که اساسا اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و انقلاب ندارند، شده است.
🔸 صرفا گفتن عدالت خوب است و فقه بدون عدالت پوچ است، و سپس تا چند ماه سر در لاک تدریس فرو کردن، کافی نیست.
به مُتفقّهِ پرچمدار عدالت و سینه سپر کننده و معتقد به جمهوری اسلامی، به شدت نیازمندیم.
🔸 ژورنالیست و خطیب عدالتخواه، کافی نیست.
#غیرت_ظلمستیزی
هر انسان با تقوایی، مدیر شایستهای نیست، گاهی ممکن است انسان از نظر تقوا در مدارج عالی باشد، ولی به لحاظ مدیریتی، شایستگی لازم را نداشته باشد.
اگر کسی آدم خوبی بود، باید در همان زمینه که مهارت دارد به او سمت و مسئولیت داد؛ بنابراین به هر انسان صالح و نماز شب خوانی نمیتوان مسئولیت واگذار کرد.
آیت الله #جوادی_آملی
💢 فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود.
علامه #جوادی_آملی:
🔶 اگر فلسفه در حوزه رواج پيدا کند؛
تجرد روح ثابت بشود، ملکات راسخه روح ثابت شود، ابديت و ازليت روح ثابت شود، اوصاف نفسانی روح ثابت شود. اين عذاب، عذاب نقد است. اين[ کافر] خدا را قبول ندارند نه در دنیا نه در برزخ نه انجا، الان هم به خدا مى گوید تو نيستى. چنین روحی است. خب اين بايد عذاب ابدی ببیند.
🔶 اگر فلسفه از زندان ازاد بشود
و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود
و معلوم بشود روح يعنى چه، تجرد روح يعنى چه، عذاب روح يعنى چه
آن وقت اين سؤال ها جواب خودش را نقد مى يابد.
🍃 تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶
...........................................
✍ پینوشت:
▫️ سخن گفتن از معاد و برزخ و جزا، بدون اشراف بر مسائل #تجسم_اعمال و #قوس_صعود، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از مقام معصومین و وسائط فیض، بدون اشراف بر مساله #انسان_کامل، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از توحید و خلق و خالق، بدون اشراف بر مسائل #وجود_رابط و #هستی_شناسی، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از کمال و سعادت، بدون اشراف بر مسائل #انسان_شناسی، کلیگویی و مبهمگویی است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فضول یا عقول؟
آیة الله #جوادی_آملی:
یكى از #موانع_مهم تهذیب نفس و سیر و سلوك الى الله آن است كه ما همواره به بیرون از خود مىنگریم و از خود غافلیم و در حقیقت فضول هستیم نه عقول؛ فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مىنگرد و این، مشكل ماست كه (ادامه)
پن کانال:
بعید به نظر میرسد که شخص فضول بتواند در ایجاد صراط موفق عمل کند/ ان شاءالله در آینده بحث فلسفی-قرآنی اتحاد انسان با صراط و نقش انسان در ایجاد آن در کانال قرار داده خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بنیاد و زمینه سکولاریسم در حوزه.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
.........................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
۱. وقتی ملیونها دانشجو را در فقه اکبر و اوسط (فلسفه و فلسفه های مضاف و عقاید و کلام جدید و هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی) و در فقه اصغر (اقتصاد و حقوق و مدیریت و سیاست) رها کنید، قطعا اندیشههای غرب جایگزین خواهد شد و دهها ملیون ایرانی را تغذیه خواهد کرد.
۲. مطالعه کنید: حوزه علمیه و سکولاریسم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی_غربی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 حوزه باید این "انّما" را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
علامه #جوادی_آملی:
آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده #فقه و #اصول خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم.
نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد
پیامبر اکرم می فرماید: طلب العلم فریضه این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم
در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است
اگر #معرفت_شناسی خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
♦️حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف.
💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #حسن_زاده_آملی:
امیرالمومنین نفرین کرده کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض دنیوی کردهاند.
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
🔸 در مسايل علمی که مربوط به حوزه های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اينها ذکر کردند که در اصول هست
بلکه امروز شبهه ما شبهه کانت و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاهها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛
شبهه، شبهه کانت است، شبهه هگل است.
🔸 وقتي علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه میگرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمیداند اين جرقهای که شد، يا خاک يا گِلی شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اينها!
شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است.
🔸 این ها بچههای مسلمان هستند، تا دبيرستان اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند،
همينکه رفتند دانشگاه کم کم اين سجادهها کنار می رود، برای اينکه شبهه کانت جلو می آيد.
ما همانطوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است
🔸 و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اينها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهیها را بدهد.
_ درس خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جیب خالی مردم، دین خالی مردم.
_ آیت الله #جوادی_آملی / ۲بهمن۱۴۰۰
رَسُولُ الله (ص) : اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّيْنَا وَ لاَ أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا.
🔸 تحول در علوم انسانی در دانشگاهها اتفاق نمیافتد، مگر اینکه تبدیل به یک گفتمان مسلط علمی باشد و همه استادان ما به این سمت بیایند.
🔸 نیاز است حوزههای علمیه و اندیشمندان بزرگی که در این زمینه نظر دارند نیز بیایند و حرف بزنند. یکی از اصلیترین تفاوتهای علوم انسانی اسلامی و غیراسلامی، به مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی برمیگردد. اما چطور میتوانیم این مبانی را منتقل کنیم؟ ...
_ دکتر عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1165303627.mp3
3.82M
💢 اهمیت نگاه عمیق به مسائل روز برای تشکیل تمدن اسلامی
رهبر انقلاب:
نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصههای گوناگون، از علوم انسانی تا نظام تعلیم و تربیت رسمی، و از اقتصاد و بانکداری تا تولید فنی و فناوری، و از رسانههای مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بینالملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدنسازی است.
۱۳۹۲/۰۲/۰۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چطوری دوستم را نمازخوان کنم؟
💢 فاقد شیء، نمیتواند معطی شیء باشد.
▫️ ۶۰ ثانیه / حاج آقا پناهیان
پن: با نفس مضطربه نمیتوان دیگران را به کمالات عالیه (=نفس مطمئنه) ترغیب کرد.
✅ @khanevadeh_313
💢 نقش بیبدیل فلسفه اسلامی
علامه #مصباح_یزدی:
فلسفه اولی کلید گنجهای شایگان و پایان ناپذیری است که خوشبختی و بهره مندی جاودانی را نوید می دهد . و ریشه پر برکت شجره طیبه ای است که انواع فضایل عقلی و روحی و کمالات بی کران معنوی و الهی را به بار می آورد . و بزرگترین نقش را در فراهم کردن زمینه تکامل و تعالی انسان ایفاء می نماید .
افزون براین فلسفه کمک شایانی به طرد وساوس شیطانی و رد مکتبهای مادی و الحادی انجام می دهد و شخص را در برابر کژاندیشی ها و لغزشها و انحرافات فکری مصون میدارد و او را در میدان نبرد عقیدتی به سلاح شکست ناپذیری مسلح میسازد و به وی توان دفاع از بینش ها و گرایش های صحیح و حمله و هجوم بر افکار باطل و نادرست میبخشد .
بنابراین فلسفه علاوه بر نقش اثباتی و سازنده بینظیر دارای نقش دفاعی و تهاجمی بیبدیلی نیز هست و در گسترش فرهنگ اسلامی و ویرانی فرهنگهای ضد اسلامی فوق العاده مؤثر میباشد.
📗 آموزش فلسفه، ج۱، ص۱۰۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 کاربردهای #معرفت_شناسی از نگاه یکی از فراگیران دوره طرح ولایت مجازی
🔸 قسمت اول که معرفت شناسی عام بود، خیلی برایم جالب و تاثیرگذار بود، دیدم را نسبت به مسائل کمی سازماندهی تر کرد، و به نظرم قطعا جدای از مباحث دینی، فلسفه و معرفت شناسی برای هر کسی قبل از شروع مطالعه در زمینه های دیگر بسیار واجب و حیاتی است.
🔸 وقتی انسان اول معرفت شناسی را بداند، قطعا در زندگی فردی روی نحوه صحبت ها و قضاوت کردن ها، کاربرد قیود تاکیدی دقت بیشتری میکند، حتی رفرنس هایی که در سبک زندگی برای تغذیه، نحوه زندگی و ... انتخاب میکنیم بسیار موثر است (چه بسیار تفاوت های رفرنسی در این زمینه ها هست). همینطور رفرنس مطالعات بعدی مثل مطالعات تاریخی، سیاسی، اخبار رسانه ای با دقت بیشتری انتخاب می شوند (و چه بسیار افرادی که با خواندن منابع تاریخی غیر معتبر اعتقادات متفاوتی پیدا کردند) و در آخر قطعا در زمینه شغلی هم تاثیر گذار است، مخصوصا در کتب پزشکی که تفاوت های رفرنسی بسیار زیاد مشاهده می شود و تصمیم گیرنده نهایی باید باشیم.
🔸 من واقعا از خواندن علم معرفت شناسی بسیار لذت بردم. و به نظرم تازه شروعی برای مطالعات دیگر برایم فراهم شده است.
♦️ لینک عضویت در کانال مرکز آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: @maab_iki
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان مهم دکتر سید مجید حسینی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان 👆
✍پ.ن۱: قصد تأیید تمام سخنانش را ندارم ، اما موضوعاتی که به آنها فکر کرده و حالا در موردش سخن میگوید را موضوعات اساسی میدانم که عمده ما، خصوصا طلاب از آنها غافلیم و اصلا به آنها فکر نمیکنیم.
✍پ.ن۲: این سخنان برای چند سال پیش است.
#نئولیبرالیسم
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
💢 ترس و نگرش جزیی یا شجاعت و نگرش تمدنی؟
خلع لباس فرد پایین دستی و رها گذاشتن فرد بالا دستی (مانند حسن روحانی)، بیانگر ترس عملی و نگرش جزیی دادگاه ویژه است.
دادگاه ویژه برای انجام وظایف خود، میبایست در بُعد عقل عملی، به نصاب شجاعت و در بُعد عقل نظری، به نصاب نگرش تمدنی نائل شود.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
💢 ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲
▫️ دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران
▫️ دوره نیمهحضوری در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران
_ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز
_ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل.
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar