علامه #حسینی_طهرانى :
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند.
علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم.
📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #حسینی_طهرانی:
بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛
و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟
و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ #توحید و #فطرت و #قضاء_و_قدر ، و #امربینالأمرین، و #مبداء و #معاد، و حقیقت #ولایت، و کیفیت #ربط مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟
راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند.
فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است.
📕 سرالفتوح، ص ۴۰تا۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اگر حوزه، حوزه نهجالبلاغه شد این را میفهمد.
▫️ حیات عمل
_ علامه #جوادی_آملی
.......................................................
✍ پن حوزه علمیه تمدن ساز:
نهجالبلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است،
هر طلبهای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود:
۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی)
۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی)
۳_ انسان کامل (در انسان شناسی)
سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد.
عدم اشراف بر مسائل فوق و در عین حال خود را منسوب به دین و حجتدین معرفی کردن، حق الله و ظلم به معارف اسلامی است.
✅ @feghheakbar
علامه #حسینى_طهرانى :
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
▫️ اکنون عرفانهای سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار میکنند نقش حوزه این است که عرفان کارآمد را در یک نظام سلوکی و تربیتی به راه بیاندازد.
▫️ کمیته عرفانی در حوزههای علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند.
_ محمدجواد رودگر
.............................................
✍ پن:
منتظر تبیین چگونگی عملکرد و اهداف و افراد کمیته عرفانی مزبور هستیم. چرا که در عرصه مقابله با عرفانهای نوظهور، نیازمند جایگزینی عرفان صحیح و در عین حال همهجانبه و در قالبهای گونهگون و جذاب هستیم، که یک مدیریت #چابک و #توانمند و دارای #مجال_زمانی میطلبد.
✅ @feghheakbar