علامه #حسینی_طهرانى :
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند.
علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم.
📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #حسینی_طهرانی:
بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛
و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟
و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ #توحید و #فطرت و #قضاء_و_قدر ، و #امربینالأمرین، و #مبداء و #معاد، و حقیقت #ولایت، و کیفیت #ربط مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟
راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند.
فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است.
📕 سرالفتوح، ص ۴۰تا۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر حوزه، حوزه نهجالبلاغه شد این را میفهمد.
▫️ حیات عمل
_ علامه #جوادی_آملی
.......................................................
✍ پن حوزه علمیه تمدن ساز:
نهجالبلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است،
هر طلبهای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود:
۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی)
۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی)
۳_ انسان کامل (در انسان شناسی)
سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد.
عدم اشراف بر مسائل فوق و در عین حال خود را منسوب به دین و حجتدین معرفی کردن، حق الله و ظلم به معارف اسلامی است.
✅ @feghheakbar
علامه #حسینى_طهرانى :
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
▫️ اکنون عرفانهای سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار میکنند نقش حوزه این است که عرفان کارآمد را در یک نظام سلوکی و تربیتی به راه بیاندازد.
▫️ کمیته عرفانی در حوزههای علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند.
_ محمدجواد رودگر
.............................................
✍ پن:
منتظر تبیین چگونگی عملکرد و اهداف و افراد کمیته عرفانی مزبور هستیم. چرا که در عرصه مقابله با عرفانهای نوظهور، نیازمند جایگزینی عرفان صحیح و در عین حال همهجانبه و در قالبهای گونهگون و جذاب هستیم، که یک مدیریت #چابک و #توانمند و دارای #مجال_زمانی میطلبد.
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
می دانید امروز چقدر در دنیا مسألهی دین شناسی و فلسفه دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.
البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافتهی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد.
حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقهای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.
🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #حسینی_طهرانی :
🔸 ... اين برهان که متخذ است از مجموع کتب صدرالمتالهين شيرازى؛
افتخار ما
و افتخار اسلام و مسلمین
و افتخار بشریت تا روز قيامت،
ملاحظه مى کنید که چقدر انسان دارای ترقی و کمال بوده است!
🔸 و کسانی که از فلسفه و حکمت وى دور هستند
و در تکاپوى فهم آن عمر عزیزشان را سپرى نمیکنند چقدر در ظلمت و جهالت غوطه ورند!
📚 الله شناسی، ج۳، ص۱۶۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فراخوان جذب همکار پژوهشگر
📝 محورها: تاریخ اسلام، تاریخ تمدن اسلامی، غرب شناسی، تفسیر، فلسفه و حکمت، تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی، آینده پژوهی، فقه و حدیث
🔸 شرائط؛
1️⃣ دارای سابقه پژوهشی منتشر شده یا پایان نامه دفاع شده
2️⃣ سابقه تحصیلی یا مطالعاتی در محورهای یاد شده
📆 مهلت ثبتنام و ارسال رزومه تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰
💢 محل برگزاری: قم المقدسه
📱 ارسال رزومه: 09360944047 در پیام رسان واتس اپ یا ایتا.
💻 دبیرخانه: @admin_mttna_ir
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی در راستای نیازهای جامعه
🔸 معاونت پژوهش حوزه های علمیه از طرحهای علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی می کند
▫️ در ۲۱ کمیته علمی: اخلاق، ادیان، اقتصاد، فقه و اصول، فلسفه، کلام، عرفان، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، ادبیات، مدیریت
▫️ اجرا و حمایت کننده: معاونت پژوهش حوزه های علمیه
🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir
👈ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر آثار ملاصدرا، موجب حسرت و ندامت است.
علامه #حسینی_طهرانى:
🔸 اسفار اربعه #ملاصدرا از مفاخر جهان اسلام است؛
🔸 او که عمرى کوشید تا بين مشاهدات قلبیه ملکوتیه و براهين فلسفیه و روایات شرعیه وفق دهد؛ و بدین مهم نائل امد.
🔸 حقا خود او و کتاب های او از مفاخر است؛
🔸 و دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر اين آثار، موجب حسرت و ندامت.
📗 سرالفتوح، ص ۴۰-۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هانری #کربن به من گفت که نقطهی عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقهی کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقهی معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت.
او در پایان کلاس ، کتاب کهنهای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد، گفت: این کتاب گمشدهی توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین #سهروردی . در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست.
او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشدهی حقیقی من نه #هایدگر بلکه این کتاب بود.
او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به #مرگ رهنمون می شود، در حالی که در فلسفهی #ملاصدرا و فلسفه ایرانی اسلامی راه به #تعالی می گشاید و همواره رو به سوی #مراتب_بالاتر دارد.
_ گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر، صفحه۱۵۴
✅ @Islamicphilosophy_ir
خون دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است. ...
یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار میرفت. در مدرسة فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه میگفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى قرون وسطى میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.
_ فرازی از منشور روحانیت، روح الله الموسوی الخمینی، ۳/ اسفند/ ۱۳۶۷
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
اگر سیر آفاقی که همان تعلیم و تعلم و در محدودهی علم حصولی است، به سیر انفسی که دیدن جمال غیبی خدا با بصیرت دل است منتهی نشود، هرگز سالک از سیر آفاقی خود طرفی نمیبندد.
_ آیت الله #جوادی_آملی، تفسیر موضوعی، ج۲(توحید در قرآن)، ص۵
@Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 تصلّب و انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت شهید علامه #مطهری: از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً
آن جامعهای که آگاهی و قدرت بر #احقاقحقناتوانان خود داشته و اعتنائی بآن ندارد، چنین جامعهای سعادت حیات معقول را حتی در خواب و رؤیاهم نخواهد دید!
آن زمامداران و گردانندگان اجتماعات که به #احقاقحقناتوانان با اهمیت حیاتی نمینگرند، هیچ کاری درباره جوامع خود انجام نمیدهند اگر چه هزاران مظاهر پیشرفت مادی در عرصه طبیعت بوجود بیاورند و مردم آن جوامع پای به ما فوق کهکشانها بگذارند.
📚 علامه #جعفری، تفسیر نهجالبلاغه، ج۹
⭕️👈 و نیز ببینید
دروس آیت الله تحریری (از اساتید سلوکی و مدرس خارج)
........................................................
آیت الله #تحریری را باید قدر دانست؛ صرفا مدرس خارج نیستند، آخرتگرا و اهل سلوک و مراقبهاند / #سهروردی: من لا ینفعك لحظه لا ينفعك لفظه. عالمی که دیدن او انسان را عوض نکند و به حال انسان نافع نباشد، لفظ و سخن او هم اثرگذار نیست.
✅ @feghheakbar
چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین.
فقه فقط فروع نيست؛
فقه اکبر، توحید و معارف است؛
چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.
- در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
ما در عصر خودمان دیدیم که در نوسان های اجتماعی با قدرت تهییج احساسات و تبلیغاتی که بتواند مردمی را که بر ذوقیات و احساسات تکیه دارند به این طرف و آن طرف بکشانند، در فاصله ای کوتاه برای یک چیز، دو شعار ضد هم ( زنده باد یا مرده باد) می گفتند.
#فکر_رشد_نیافته همین است.
لذا بالاترین خدمت به جامعه انسان ها و محکم ترین و استوارترین پایه برای بهتر زندگی کردن انسان ها، این است که درست اندیشیدن را به آن ها بیاموزیم و نه فقط بیاموزیم و درس بگوییم بلکه تربیتشان کنیم که درست فکر کنند.
📔 حج از دیدگاه قرآن؛ اثر شهید آیت الله دکتر #بهشتی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)
✍ استاد اصغر #طاهرزاده:
«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📔 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)، ص ۲۷ و ۲۸