🌸 حیات و طراوت و شادابی حوزههای علمیه در دائر بودن حلقه های درس عرفان و حکمت است، که ...
✅ @feghheakbar
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 رفتاری بسیار غلط و پر هزینه در قبال برخی پرسشهای جوانان و جامعه
◻️ وقتی سوال میکند، جواب مناسب میخواهد.
◻️ خداوند تبارک و تعالی به همه توفیق عنایت بفرماید که از این دالان و معبر به سلامتی عبور بکنیم.
شهید استاد #مطهری
💢 برگزاری دوره تربیت مربی "آموزش فلسفه و تفکر عقلانی برای کودکان"
🔹 ویژه طلاب و دانشجویان
📆 زمان: ۹ الی ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱
☎️شماره تماس جهت ثبت نام: 09176025583 - 07137362195
@Islamicphilosophy_ir
من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها می رفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد. کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – هجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
🍃 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
#فصلنامه_ها
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 #علم_دینی و #علوم_انسانی_اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر #صدر (ره)
⚠️📚 برای مشاهده عنوان مقالات و جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
poiict.ir/22511
💠 دين ادب
🔹 فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ با مردم #درست_سخن_بگویید؛ اگر می خواهید چیزی بنویسید، چیزی صادر كنید، چیزی وارد كنید، این طور نباشد که بگویید حالا آنها كافرند یا ملحدند یا مشرك اند، من هر كالایی را صادر كنم، هر طوری حرف بزنم، هر ادبیاتی را به کار ببرم! فرمود این طور نباشد، بالاخره مردم انسان اند، با انسان باید #مؤدبانه_رفتار_كنید؛ فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، نه «قولوا للمسلمین» یا «لأهل الكتاب» یا «للموّحدین».
🔹 شما كاری نداشته باش كه او مشرك است یا بتپرست است یا كمونیست؛ او انسان است، با انسان مؤدبّانه رفتار كنید! این #ادب جزء برنامههای رسمی ماست. آن ظرافت كار را ادب می گویند! وقتی مهمان نزد آدم آمد، آدم یك میوه دستش بدهد این بر خلاف ادب است؛ ولی ظرف میوه را نزد او تعارف كند، این را می گویند ادب! ادب #ظرافت_كار است. فرمود ظریفانه با بشر حرف بزنید: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ شما كار نداشته باش او مشرك است یا نه، حساب آن امر با خداست.
🔹 فرمود: ﴿وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ با مردم دنیا که دارید تجارت می كنید، بهترین كالا و صحیح ترین كالا و پاك ترین كالا را بدهید؛ در هیچ چیزی «بَخْس» نكنید! نه مفهومی از مفهوم «شیء» جامع تر است _ همین مفهومی كه جامع تر از آن نیست در اینجا جمع بسته شد که شده اشیاء _ نه مفهومی از مفهوم «ناس» جامع تر است؛ فرمود در چیزی كه با مردم در ارتباط هستید كم نگذارید؛ اگر خواستید #سخنرانی كنید، بی مطالعه منبر نروید؛ خواستید #درس بگویید، بی مطالعه تدریس نكنید؛ خواستید #مقاله بنویسید، انبارداری نكنید که از این و آن جمع كنید؛ می خواهید درس خارج بگویید، باید بفهمید كه خارج، جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است. چیزی را كم نگذارید؛ بی مطالعه حرف نزنید، بی مطالعه مقاله ننویسید، بی مطالعه با كسی وعده نگذارید كه سخن بگویید، وقت مردم را نگیرید! در مسائل تجاری هم همین طور است؛ اگر خواستید كالایی را مثلا میوه ای را برای یك كشور دیگر صادر كنید، بهترین و پاك ترین و سالم ترین میوه را صادر كنید؛ كم نگذارید، به هر حال آنها #انسان هستند، شما كار نداشته باشید كه مسلمان اند یا بتپرست؛ ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری جلسه 13
تاریخ: 1394/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
رویداد ملی ایده پردازی و حمایت از ایدههای فرهنگی (( راه نو ))
مزایا ی طرح :
● 6 جایزه میلیونی برای ایده های برتر
● حمایت از 30 ایده برتر تا سقف 290 میلیون تومان
● آموزشهای مرتبط با نوآوری اجتماعی نظیر ایدهپردازی، تیمسازی و مدیریت پروژه
● استفاده از برترین مربیان و راهبران متخصص برای توسعه و تأثیر حداکثری ایدهها
ثبت ایده فقط از طریق سایت
https://b2n.ir/m60287
اطلاعات بیشتر از طریق ایتا/واتس اپ
09359517181
https://eitaa.com/aalaa_ir
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مالسازی عجیب بانکها با پول مردم!
گزارش تکان دهنده برنامه #ثریا از مالسازی بانکها با پول مردم
بانکهای خصوصی و دولتی چگونه با بنگاه داری و مالسازی، تورم ایجاد می کنند؟ آیا دولت سیزدهم، ترمز سوداگری بانکها را خواهد کشید؟
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است.
رهبر انقلاب:
ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان میگذارند عرض میکنیم که این عمامهی شما وزن کمى دارد، چند سیر، بههرحال سبک است، اما در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است.
🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مجتبی مصباح
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اگر میخواهید کار فرهنگی موثر انجام بدید، طرح ولایت
🔹 خاطره حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح از مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره
🔺آیین اختتامیه دوره طلاب خواهر که با هدایت و راهبری حوزه علمیه استان فارس در مشهد مقدس برگزار گردید.
✅ @mojtabamesbah_ir
برخی ویژگی های کتاب عرفان تطبیقی
نویسنده مطالعه وآموزش این کتاب را برای آشنایی با عرفان تطبیقی به جهات زیر ضروری می بیند:
۱. این کتاب از یک جامعیت نسبی برخوردار است و شامل مهمترین سنتهای عرفانی جهان است که بیشترین پیروان را دارند. در بسیاری از واحدهای درسی در عرفان تطبیقی معمولا به بیش از دو یا سه سنت پرداخته نمی شود و به همه سنت های عرفانی مهم توجه نمی شود. نویسنده خود شاهد بوده است که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته عرفان تطبیقی مشغول نگارش پایان نامه بودند چیزی از عرفان اسلامی نمی دانستند.
۲. جنبش های جدید عرفانی هم در آن به صورت اجمالی مطرح و بررسی شده است.
۳. کوشش شده است قلم کتاب آسان و روان و بدور از اغلاق باشد و خواننده از مطالعه آن چار زحمت نشود.
۴. متون و منابعی که در این درس استفاده می شود معمولا متون خارجی و یا ترجمه آن متون هستند چیزی که فهم آن را نامأنوس و دشوار می کند. تألیفی بودن این کتاب تاحد زیادی از این گونه مشکلات می کاهد.
۵. کتاب فقط گزارش آراء و عقاید نیست، بلکه حاوی تحلیل و نقد و طرح پرسش برای تفکر هم هست. کتاب ضمن اینکه خواننده را با سنت های عرفانی آشنا می کند، به نقاط قابل تأمل در آن ها نیز توجه می دهد و زمینه را برای مواجهه عقلانی با سنت های عرفانی فراهم می سازد، چیزی که در بسیاری از آثار و کلاس های درس در این رشته دیده نمی شود.
http://eitaa.com/dreshkevari