💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!!
《امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) زشتترین، گزندهترین و تباه کنندهترین پدیدهی اجتماعی را فقر میشمرد، و جامعهی فرورفته در فقر را جامعهای زنده نمیدید، و از این رو هشدار میداد:
«الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَکْبَرُ»(۱). ناداری مرگ بزرگتر است.
مردن و از دنیا رفتن، سخت است، اما در برابر سختی و رنجی که فقر بر فرد و جامعه تحمیل میکند، چیزی نیست، زیرا ناداری، هر روز و هر ساعت آدمی را میکشد و پیامدهایی را بر او و زندگی، روابط و مناسباتش بار میسازد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.(۲)
بر این اساس است که در هشدارهای امام علی (علیهالسلام) تندترین تعبیرها دربارهی فقر آمده، چنان که فرموده است:
«الْقَبْرُ خَیْرٌ مِنَ الْفَقْرِ»(۳). در گور رفتن از ناداری بهتر است.
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) با چنین نگاهی به فقر، بر آن بود که فقر را به تمام معنا از جامعه بزداید، و او در دعای خود از فقر به خدا پناه میبرد که آن را چنین تباه میدید:
«اللهُمَّ إِنِیّ أَعُوذُبِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ»(۴). خدایا به تو پناه میبرم از این که نادار شوم در بینیازی تو.
علی (علیهالسلام) تلاش میکرد تا همگان دریابند که فقر تا چه اندازه تباه کننده است و لازم است برای زدودن آن تلاشی اساسی صورت گیرد. وی در آموزههای خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیهالسلام) فرموده است:
«فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقْرِ»(۵). از ناداری به خدا پناه میبریم.
خداوند به مردمان کم امکانات نبخشیده است تا آنان در ناداری زیست کنند، بلکه این روابط و مناسبات ستمگرانه، و بیتدبیریها و بد مدیریت کردنها است که موجب پیدایش فقر و حاکم شدن ناداری و کمبودداری بر جوامع میشود، چنان که امام علی (علیهالسلام) فرموده است:
«أَلَا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِی تَحمِلُکُمْ وَالسَّمَاءَ الَّتِی تُظِلُّکُمْ مُطِیعَتَانِ لِرَبِّکُمْ، وَمَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَلَا زُلْفَهً إِلَیْکُمْ، وَلَا لِخَیْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْکُمْ، وَلَکِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِکُمْ فَأَطَاعَتَا، وَأُقِیمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِکُمْ فَقَامَتَا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ»(۶). بدانید زمینی که شما را بر پشت خود میبَرَد، و آسمانی که بر شما سایه میگسترد، پروردگار شما را فرمانبردارند. و برکتِ آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است، و نه به خاطرِ جستن نزدیکی، و نه به امید خبری است که از شما دارند، بلکه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحتِ شما برپاشان داشتند و ایستادند. خدا، بندگانِ خود را به کیفر کارهای زشت و نادرست آنان، مبتلا سازد به کاهش میوهی درختان، و به ناباریدن باران، و بستن گنجینههای خیر به روی ایشان.
و نیز فرموده است:
«سُوءُ التَّدْبِیرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ»(۷). بیتدبیری و بدی مدیریت، کلید فقر است.
نظام عالم و قانونمندی حاکم بر هستی، چنان است که نتیجه بیتدبیری، مدیریت نابکارانه، ستمکاری و تباهگری، و پیدایش گروهها و طبقات فزونخواه و استثمارگر، در کنار گروهها و طبقات محروم و نادار، و ستم اقتصادیِ رو به افزایش است؛ به بیان امام علی (علیهالسلام):
«مَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مَنَعَ بِهِ غَنِیٌّ»(۸). هیچ فقیری گرسنه نمانده است مگر بدان علت که توانگری حق او را به وی نداده است.
عدالت اقتصادی بدون قطع روابط و مناسبات ستمگرانهی اقتصادی راه به جایی نمیبرد، و تا زمانی که ریشههای ستم اقتصادی، تجاوزگری و چپاول اقتصادی بریده نشود، مبارزه با فقر معنا نمییابد و فقر زدوده نمیگردد. چنین مناسباتی بزرگترین تجاوز به انسان و انسانیت، و چنین فقری سختترین مجازات برای مردمان است، چنان که در حکمتهای روایت شده از امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) آمده است:
«مَا ضَرَبَ اللهُ الْعِبَادَ بِسَوْطٍ أَوْجَعَ مِنَ الْفَقْرِ»(۹). خداوند بندگان را [به سبب بیتدبیری و ستمگریشان] با تازیانهای دردآورتر از فقر نزده است.》
پینوشتها:
۱. نهجالبلاغه، حکمت ۱۶۳.
۲. نک: شرح نهحالبلاغه ابن میثم البحرانی، ج ۵، ص ۳۳۵.
۳. الکافی، ج ۸، ص ۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۳۳؛ نظم دررالسمطین، ص ۱۵۸.
۴. نهجالبلاغه، دعای ۲۱۵.
۵. جامع الأخبار، ص ۱۰۶.
۶. نهجالبلاغه، خطبهی ۱۴۳.
۷. شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۱۳۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۸۴.
۸. نهجالبلاغه، حکمت ۳۲۸.
۹. شرح ابن أبی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۰۱.
📚 منبع: استاد مصطفی دلشاد تهرانی، سبک زندگی در نهجالبلاغه (سیرهشناسی): عدالت، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان
💢 ضرورت ذهن میدانی و کُنش امتدادی
برای اسلامی کردن علوم انسانی، علاوه بر تحقیق، باید کار میدانی هم ترتیب داد. به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی و اجرای عدالت از آنجا که با مافیای بانکها مواجهیم، باید هجومی عمل کرد و با کارهای رسانه ای مردم را هم برای احقاق حق خود علیه مفسدان، آگاه کرد و شوراند.
این کار درخور تحسین ظاهرا توسط شهرداری صورت گرفته ... اما در زمینه اقتصاد و عدالت، خود شهرداری هم متهم است به احتکار زمین و کسب درآمد از تراکم فروشی.
#علوم_انسانی
#ذهن_کتابخانهای
#ذهن_میدانی
✍ امین دهقانی
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انحصار مسکن با تراکمفروشی و واگذار نکردن زمین ملی به ملت نشانۀ چیست؟
صحبتهای زهرا برزگر، فرزند شهید و دکتری انرژی در معماری در حضور رهبر انقلاب
#احتکار_زمین
#آزادسازی_زمین
#معماری_اسلامی
#تمدن_اسلامی
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلوی گسیل نقدينگی کشور به یکدهک بالای جامعه را بگیرید.
سید مجید حسینی
#مافیای_بانک
من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمد رضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طورى که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانى هست و زیاد است...
اگر بنا باشد که هر جا آدم برود میبیند که [دائماً] مردم دارند شکایت میکنند. زن و بچه مردم میآیند گریه میکنند. می آیند [التماس] می کنند.
من هم خسته دارم میشوم. خدا میداند که من در آن رژیم سابق هیچ وقت از هیچ چیز خسته نمیشدم، هر فشاری میآوردند بر من خسته نمیشدم، حالا دارم از خودمان خسته میشوم؛ آخر چرا باید این طور باشد.
یک فکری بکنید. اگر دیر بجنبید اسلام را در خطر تضییع و رفتن آبرویش قرار دادهاید. مسئولیم همه ما... در هر صورت برسید به داد اسلام. به دست ما خراب نشود اسلام. اگر یک وقت به دست دشمنهای ما میشد ما مسئول نبودیم. اگر حالایی که به دست ما رسیده، به دست ما خراب بشود اسلام، ما مسئولش هستیم ...
📚 #امام_خمینی، صحیفه،ج ۱۱، ص۳۱۲_۳۱۸
موسسه امام خمینی (آیت الله مصباح) ... یک بنر خوب و مهم.
#امام_خمینی
#علوم_انسانی
حوزه علمیه تمدن ساز
فاجعه : در سه ماه ابتدای امسال، بانکها ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به خودشان وام دادند. عمق فاجعه : با ی
💢 مدعیالعموم کیست و کجاست؟!
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 مدعیالعموم کیست و کجاست؟! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ
آنچنان در مبارزه با اختلاس بانکها (خلق پول بیحساب، وام به خود و ...)، سست و تخدیر شده عمل صورت گرفته، که همین تصویر روی دیوار در یک خیابان، وَجد بیسابقهای در کشور به راه انداخته و انگار فتحالفتوح شده ... افتادم یاد زمانی که امام جمعه تهران (حاج علی اکبری) دستور داده بود که یکی از سه ردیف نردههایی که در نماز جمعه بین مردم با مسئولان بود برداشته شود، که آنهم موجب موجی از امید در جامعه و رسانه ها شد!! ... تاسفبار است؛ به راستی چقدر از وضعیت مطلوب پرت و دوریم که این کارهای نوکسوزنی اینقدر در کشور سر و صدا می کند.
✍ امین دهقانی