💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی
💢 آداب تحصیل حکمت اسلامی
💢 #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان اسلامی
🍃 استاد #امینی_نژاد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://efteghar.blog.ir/1392/10/02/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 پاسخ دکتر محمدتقی فرجی (رئیس بنیاد حکمت و اندیشه) به سروش محلاتی (سکولار و لیبرال حوزوی و قایل به پذیرش ولایت آمریکا)
👇👇👇
https://www.mashreghnews.ir/news/666804/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%89-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%89-%D9%88-%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%8A%D9%87
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه (در مصاحبه با نشریه خط):
حضرت استاد حسن زاده میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه #ملاصدرا و #ابن_عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت برای شروع فلسفه میتوان از اندیشههای فلسفی شهید #مط
💢 کتابی مناسب برای شروع فلسفه
💎 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💢 من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💢 بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💢 در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💢 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💢 از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 نقد دهها باره علامه #جوادی_آملی بر مغفول ماندن #آیةمحکمه در حوزهها
🔸 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را فقه و اصول دانستند در حالی که آیه محکمه مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و فریضه عادله و هم سنت قائمه مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔸 نهال فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.
🍃 در جمع حوزویون مشهد/ مرداد۹۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⚫️ صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام جواد علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
بابِ اللهِ المَفتوحِ
و کتابِهِ المَشروحِ ،
ماهیَّةِ الماهِیّاتِ ،
مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ،
سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،
المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ،
المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ،
غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ،
مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ،
حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ،
مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ،
أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون ،
قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ،
غایةِ الظُهورِ و الإیجاد ،
مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام.
📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز یازدهم
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فوق العاده مهم
⭕️ #تشیع_انگلیسی
مطالب بسیار مهم آیت الله اراکی درباره شیرازی ها و ضرر و ضربه ای که به شیعه و اسلام وارد می کنند
🔸کامل گوش کنید
🔸نشر حداکثری
♦️کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد.
همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهميدند.
🍃 در مصاحبه با نشریه خط
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar