هدایت شده از مجتبی مصباح
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید | ما خیلی از راه هایی که قبلا هم استفاده می کردیم الان استفاده نمی کنیم چه برسد به این که امروز راهکارهای جدیدی برای #تبیین وجود دارد
🔶چقدر در قالب هنر، داستان، رمان، نمایش نامه، شعر حقایق انقلاب را تبیین کردیم؟
۱۴۰۱/۱/۷
✅ @mojtabamesbah_ir
۲۲ فروردین ۱۴۰۱
💢 چه کسانی می توانند از معارف اسلامی دفاع کنند؟
علامه #حسینی_طهرانی:
برای کسانی که از علوم عقلیّه و حکمت متعالیۀ اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛
چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی می کنند؛
و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند.
📚 معادشناسی، ج۶، ص۱۷۴ @nooremojarrad_com
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
۲۲ فروردین ۱۴۰۱
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی، در رشته فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از بین طلاب مستعد #دانش_پژوه می پذیرد.
🔸 علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت #معاونت_آموزش حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
➖ گفتنی است زمان ثبت نام در این دوره ۲۱/اسفند/۱۴۰۰ الی ۱۵/اردیبهشت/۱۴۰۱ می باشد.
_ آدرس: قم ۷۵ متری عمار یاسر، نبش خیابان شهید قدوسی، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
تلفن: ۰۲۵۳۷۱۸۹۲۵۵ _ ۰۲۵۳۷۱۸۹۲۲۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakba
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
۲۴ فروردین ۱۴۰۱
۲۵ فروردین ۱۴۰۱
اگر ما نیز به اندازه توان خود در هدایت مردم تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ الله الناظرة» و امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف نباشیم؟!
📚 در محضر آیت الله #بهجت، ج١، ص١٠٣
۲۵ فروردین ۱۴۰۱
💢 العلم سلطان
العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه / امام علی (ع)
👈 تاکیدات متعدد رهبری
۲۶ فروردین ۱۴۰۱
هفت طائفه از علما و دانشمندان كه در هفت طبقۀ دوزخ قرار مىگيرند:
در«خصال»از محمّد بن على ماجيلَوَيه از محمّد بن يحيى عطّار از محمّد بن أحمد از حسن بن موسى خَشّاب از إسماعيل بن مِهران و علىّ بن أسباط - طبق آنچه به خاطر دارم-از بعضى از رجالشان روايت مىكند كه حضرت صادق عليه السّلام فرمودهاند:
إنَّ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَخْزِنَ عِلْمَهُ وَ لَا يُؤْخَذَ عَنْهُ،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الاوَّلِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ إذَا وُعِظَ أَنِفَ،وَ إذَا وَعَظَ عَنُفَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الثَّانِى مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَرَى أَنْ يَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِى الثَّرْوَةِ وَ الشَّرَفِ،وَ لَا يَرَى لَهُ فِى الْمَسَاكِينِ وَضْعاً؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَذْهَبُ فِى عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَةِ وَ السَّلَاطِينِ،فَإنْ رُدَّ عَلَيْهِ شَىْءٌ مِنْ قَوْلِهِ أَوْ قُصِّرَ فِى شَىْءٍ مِنْ أَمْرِهِ غَضِبَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَطْلُبُ أَحَادِيثَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى لِيُغْزِرَ بِهِ وَ يُكَثِّرَ بِهِ حَدِيثَهُ،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَضَعُ نَفْسَهُ لِلْفُتْيَا وَ يَقُولُ:سَلُونِى،وَ لَعَلَّهُ لَا يُصِيبُ حَرْفاً وَاحِداً،وَ اللهُ لَا يُحِبُّ الْمُتَكَلِّفِينَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَةً وَ عَقْلاً،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
«بعضى از علماء هستند كه دوست دارند پيوسته علمشان را در سينۀ خود خزانه كنند و كسى از آنها ياد نگيرد و تعلّم نكند؛آنها در طبقۀ اوّل از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه چون به آنها نصيحتى و پندى داده شود به دماغشان بر مىخورد،و چون خود آنها نصيحتى و پندى دهند با شدّت عمل مىكنند؛آنان در طبقۀ دوّم از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء نظرشان اينست كه علوم خود را در نزد صاحبان ثروت و اعتبار و شرف مصرف كنند،و براى مساكين و بيچارگان موقعيّتى قائل نيستند؛آنها در طبقۀ سوّم از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء در منهاج و رويّۀ خود همچون حكّام جائر و سلاطين جابر عمل مىكنند،و چون كسى مختصر ايرادى در گفتارشان بنمايد و يا مختصر كوتاهى در انجام اوامرشان بكند خشمناك مىگردند؛آنها در طبقۀ چهارم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء پيوسته احاديث يهود و نصارى را ياد مىگيرند تا آنكه علم خود را فراوان و زياد گردانند،و گفتار و تدريسشان را رونق دهند؛آنها در طبقۀ پنجم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه خود را در معرض فتوى قرار ميدهند،و مىگويند:از ما بپرسيد و به ما مراجعه كنيد،و چه بسا يك فتواى صحيح هم ندارند،و خداوند متكلّفان را دوست ندارد؛و آنها در طبقۀ ششم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه دنبال علم مىروند براى آنكه مردم آنان را صاحب عقل و مروّت به شمار آرند،و آنها در طبقۀ هفتم از جهنّم مىباشند.»
📚 معادشناسی،ج۱۰،ص۳۰۱
✏️علامه آیت الله #حسینی_طهرانی
۲۸ فروردین ۱۴۰۱
1_1528465481.mp3
14.85M
💢 مؤلفهها و بایستههای تحصیل و طهارت
_ استاد سید یدالله #یزدان_پناه
_ زمان: ۳۴ دقیقه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
۲۸ فروردین ۱۴۰۱
علامه #جوادی_آملی:
کسی که جهانبینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است.
منبع و مبنا ندارد.
واقعاً زن جایش کجاست؟ مرد جایش کجاست؟ کودک جایش کجاست؟ شراب جایش کجاست؟ قمار جایش کجاست؟ صنم و وثن جایش کجاست؟
آخر شما میخواهید برای هفت میلیارد بشر حقوق تنظیم بکنید دستتان خالی است تا منبع نداشته باشید مبنا ندارید مبنا نداشته باشید مواد هم ندارید.
لذا یا از رسوبات فکری یا فرهنگ، رسوم، عادات، آداب و این ها میگیرید
خب این عادات و آداب هر منطقه برای آن منطقه است هفت میلیاردی نمیتواند باشد
یک منبع جهانشمول میخواهد که مبنای جهانشمول داشته باشد. ماده جهان شمول داشته باشد.
در همه علوم این ها دستشان واقعا خالی است
یعنی وقتی که نمیدانند
اولاً: جهان را چه کسی آفرید
ثانیاً: انسان را چه کسی آفرید
ثالثاً: پیوند انسان و جهان را چه کسی تنظیم کرد
از این مثلث بیخبرند.
@Islamicphilosophy_ir
۲۸ فروردین ۱۴۰۱
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه
_ مطالعه در پست بعدی 👇
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه _ مطالعه در پست بعدی 👇 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه
برای طلاب بدون هدفِ مشخص، درس خواندن يک آفت بهشمار می رود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت.
متأسفانه من نيز از اين اشتباه مصون نماندم و خسارتش را به عيان تجربه كردم. گرچه پس از چندی به اشتباه و ضعف خودم پی بردم و در حد امكان آن را جبران كردم ولی اگر از آغاز جوانی و طلبگی هدفدار كار كرده بودم، قطعاً شخصيتم بهگونهی بهتری پرورش می يافت و بهتر می توانستم به اسلام و مردم خدمت كنم.
ولی من و ديگر طلاب تازهوارد در اين رابطه تقصير نداشتيم، زيرا در آن زمان حوزهی علميهی اصفهان از برنامهی دقيق و حسابشده ای پيروی نمی كرد، رشته های تخصصی وجود نداشت و برای مشاوره و راهنمایی طلاب مركز خاصی نبود تا از رهنمودهای آن استفاده كنيم.
كوتاهی از علمای بزرگ و مسئولان حوزهی علميه بود. آنان بايد با بررسی نيازهای دينی مردمِ ديندار آن زمان و زمان های بعد، برای دروس حوزوی برنامهريزی می كردند و به مقدار نياز رشته های تخصصی بهوجود می آوردند، و در انتخاب رشته و تعيين هدف به طلاب تازهوارد كمک می کردند.
تخصصی شدن علوم دينی يک ضرورت است كه متأسفانه نه در سابق مورد توجه بوده نه در اين زمان آن گونه كه بايد و شايد مورد عنايت قرار می گيرد.
با اينكه اخيراً با عنايت برنامهريزان حوزهی علميهی قم بعضی رشته های تخصصی به وجود آمده و طلاب داوطلب، ضمن اشتغالات رسمی حوزوی، هفته ای چند ساعت در رشتهی مخصوص به تحصيل می پردازند؛ ولی متأسفانه اين قبيل درس ها جدی گرفته نمی شود بلكه بهعنوان درس های فرعی و جنبی بهشمار می روند. هنوز درس رسمی و مهم حوزه درس فقه و اصول است كه اساتيد و شاگردان آن از قداست و احترام خاصی برخوردارند كه اساتيد و شاگردان علوم فلسفه، كلام، تفسير، حديث از صد يك آن را ندارد.
📔 متن کتاب خاطرات آیت الله ابراهیم امینی (ره)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
۳۰ فروردین ۱۴۰۱