💢 مهم، راهبردی، نغز و پرمغز
ما به عنوان دغدغه مندان باید این بیانات رهبری را تفصیل دهیم (در نظر) و اجرایی کنیم (در عمل).
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
شما ببینید در داخل کشور ما مثلا «فیاض لاهیجی» را که یک فیلسوف است، چه کسی می شناسد؟ اصلا نمیخواهم او را با «کانت» و «دکارت» و امثال اینها مقایسه کنم. «ملاصدرا» را هم که معروف است به قدر کانت نمی شناسند؛ چه برسد به فیاض لاهیجی! ما که در فلسفه از آنها عقبتر نیستیم؛ ما که در فلسفه استاد غربیم. همه قبول دارند که در فلسفه، شرق، استاد غرب است و ایران جزو پیشروان فلسفه در دنیاست؛ کسی که دیگر در این بحث ندارد. اینکه تکنولوژی و الکترونیک نیست که بگوییم آنها جلویند؛ در عین حال فلان فیلسوف نصف کاره ی ناقص غربی، با شرح حالش، تماما در همهی مراحل معرفت عمومی در اینجا حضور دارد؛ در حالیکه یک فیلسوف ایرانی، یک شاعر ایرانی بزرگ، یک عارف ایرانی، اصلا شناخته شده نیست؛ حالا فقیه که هیچ!
_ رهبر انقلاب
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی ، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛
این ها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب می شود؛
منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه می کنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد ، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود.
اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم.
نمی شود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد.
به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی #فلسفه_غرب، مربوط به این [امتدادها] است.
بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود.
مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان ، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی این ها کار شود.
البته این ها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛
اما باید این پاسخ ها منعکس شود، گفته شود.
🍀 دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی- ۲۳ بهمن ۹۱
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 ملاصدرا به گردن حوزهها خیلی حق دارد!
آیت الله بهاء الدینی در جلسهای که در خدمتشان بودیم، فرمودند:
آقا! آخوند ملاصدرا خیلی به گردن حوزهها حق دارند! شما این شرح اصول کافی ایشان را ببینید این آقایانی که ان قلت و قلت دارند، بیایند عوض این حرفها و این قدر ناشناسیها یک سطر مثل آنچه آخوند نوشته است، بیاورند. مثل جناب آخوند در شرح روایات، حرف بزنند و مشکل گشا باشند، این مرد این کار را کرده است شما چه کردهاید که این قدر از دین و از قرآن و اهل بیت دم میزنید؟
خود آیت الله بهاء الدینی از نوادگان دختری جناب صدرالمتألهین رضوان الله علیه بودند. با اینکه میفرمودند من ذوق فلسفی ندارم، یک روز در درس جناب آقای شاه آبادی شرکت کردم، سرم درد گرفت و دیگر به درس ایشان نرفتم، اما مع ذلک نسبت به آخوند ملا صدرا این دیدگاه را داشتند و برای آخوند جایگاه ویژهای قائل بودند.
📔 حدیث سهر- بیانات و خاطرات استاد حسن #رمضانی- ص۱۵۶
✍ پن:
ملاصدرا به گردن تمام مجامع علمی حق دارد، اما در درجه اول این حوزه ها هستند که باید این پتانسیل عظیم صدرایی را در سطوح مختلف آزادسازی کنند، که هم دانشگاه های داخلی و هم دانشگاه های خارجی بهرهها ببرند. و در نهایت، با تنقیح مبانی و امتداد آنها و بررسی های تطبیقی و ... توسط حوزه و دانشگاه.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
بشر امروز در #انسان_شناسی این مثلث (نظام فاعلی انسان، نظام داخلی انسان و نظام غایی انسان) را مُثله کرده است.
_ آیت الله #جوادی_آملی در دیدار پرفسور کارتانگارا
_______________________
✍ پن:
▫️ محور مطالعات انسان شناسی خود را روی انسان شناسی صدرایی-قرآنی قرار دهید.
▫️ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، جایگاه انسان در جهان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد.
در کتب سترگ و ارزشمندی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ...
تفسیر موضوعی ایشان مانند: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن)
▫️ آثار زیر هم در این زمینه، مهماند:
_ جلد ۸ و ۹ اسفار (سلطان مباحث انسان شناسی و معادشناسی) و شرح این دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی در جلدهای ۳۱ تا ۵۰ رحیق مختوم.
_ تنقیح جلد ۸ و ۹ اسفار توسط استاد طاهرزاده
_ معرفت نفس علامه حسن زاده آملی
_ جلد سوم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبودیت
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 این تصویری است که از حضرت آقا در کتابخانۀ شخصیشان منتشر شده، به احتمال زیاد مربوط به کتب فلسفی ک
51.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غرب شناسی بنیادین رهبر انقلاب
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗓«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
📝متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
👇بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
✏️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
✏️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
✏️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
✏️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
✏️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
✏️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
📝سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
🖼 انگلیسی | متن فارسی
🔻رهبر انقلاب خطاب به جوانان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا:
شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید!۹/۳/۱۴۰۳
🔻رهبرانقلاب: بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست امّا این موجب نمیشود که ما این [افراد] را از حوزهی دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم.۱۴/۱۰/۱۴۰۱
🔹ما با منطق و برداشتی از دین طرفیم که دانشجوی خارجی و شهروند داخلی که بعضی احکام را هم در ظاهر عمل نکردند را متعلق به جبهه انقلاب و مقاومت میداند! چقدر این نگاه موجب #توسعهجبههانقلاب و #همدلیاجتماعی میشود.
این را مقایسه کنید با منطق افرادی که این روزها در ایتا هم خیلی رواج دارد، آنقدر مرزها را باریک و دایره را ضیق میکنند که تهش جز رهبرانقلاب و خودشان کسی انقلابی نمی ماند. گسست اجتماعی محصول طبیعی این وضعیت است.
ما با دو نوع منطق و برداشت از دین و نه صرفا تاکتیک و راهبرد در مواجهه با پدیده های اجتماعی طرفیم. تقویت ولایت طرفینی پشتوانه معرفتی رویکرد اول است.
✍ محمدامین رضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جلیلی ✌️
فکر تمدنی و مردمی
کُنش تمدنی و مردمی
💢 اثر استاد #پارسانیا در بیان رهبر انقلاب
💢 نمونه ای از امتداد #حکمت_متعالیه
رهبر انقلاب:
کتاب حدیث پیمانه نوشته شماست؟ ...
کتاب #بسیار_خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفه ی مابگوید:«شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسفه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.
وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز #باارزشی است. الحمدلله این طور فکرها در جامعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، #درست است، باید متمسّک به مبانی بود.
_ بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیه قم ۲۹ دی ۱۳۸۰
📔 منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰_۳۱۱
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar