حوزه علمیه تمدن ساز
💢 همواره فال نیک بزنید تا آن را بیابید؛ تفالوا بالخیر تجدوه در روایات این جمله از رسول خدا (صلى الل
بزرگترین دریچه رحمت و سعادت
بزرگترین دریچۀ رحمت و سعادت برای انسان، #حُسنِ_ظنّ به خداست. حُسنِ ظنّ به پروردگار، همۀ گناهان را از بین میبرد!
فقط یک چیز انسان را از پای درمیآورد، و آن یأس است. اگر یأس پیدا شود، دیگر کار تمام شده است؛ دیگر ما باید برویم و بخوابیم! فایدهای ندارد!
علامه #حسینی_طهرانی
🌸 کانال نمازشب
🆔 @nafeleshab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غربیها با امتداد فلسفههای خودشان، مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی خود را حل کردهاند.
#امتداد_فلسفه_در_فوتبال
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
بشر امروز در #انسان_شناسی این مثلث (نظام فاعلی انسان، نظام داخلی انسان و نظام غایی انسان) را مثله کرده است.
▫️متن کامل بیانات ایشان در دیدار پرفسور کارتانگارا
💢 ضرورت احیاء فلسفه اسلامی
✍ شهید فخری زاده:
با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟
ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست.
از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود.
حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد.
مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل جدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است.
در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم.
فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسقه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار
📝نوشته شده در یکشنبه دهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷ توسط محسن فخری زاده
🌐 http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید
▫️ به همراه ارتباط رسانه ای با اندیشمندان غربی در حوزه های مختلف
_ شروع دوره : از ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱
_ هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان
_ تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح ۳ به بالا / ۵۰ درصد تخفیف ثبتنام گروهی
▫️ ثبت نام در دوره و دریافت برنامه زمانبندی:
🌐 iict.ac.ir/kargah
📱کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه دانشگاه، اسلامی میشود؟
علامه #جوادی_آملی:
اسلامی شدن #دانشگاه به این نیست که ما #نمازخانه داشته باشیم، این وظیفه همه ماست. عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی داشته باشیم، اینها جزء سنن ملّی ماست.
دانشگاه را ( #دانش ) اداره می کند. اگر دانش اسلامی شد، دانشگاه اسلامی است؛ و اگر _ معاذ الله _ او از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست.
آن وظائف فردی است، در حکمت عملی نقش دارد؛ نماز خواندن همه ما و مانند آن در #حکمت_عملی نقش دارد، نه در #حکمت_نظری !
_ آبان ۱۴۰۰
......................................
▫️ بیانات استاد مهدی #گلشنی نویسنده کتاب «رابطه علم و دین از نگاه چهار حکیم مسلمان معاصر»، را در اینجا مرور نمایید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
اگر بخواهید به جايی برسيد، با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی شود. اين فقط به شما علم می دهد؛ آن که مشکل شما را حل می کند سجاده نمازشب است.
سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه معاشرت با زنان بدحجاب، نسبت به همسر خود بی میل می شوند و زنان هم به واسطه معاشرت با مردانی که موافق میل آن ها هستند، از همسر خود روی می گردانند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است
_ لئو تولستوی، نویسنده و فلسفه ورز شهیر روسی (جلوهنمایی زنان و نگاه مردان، ص ۱۲۹)
@Islamicphilosophy_ir
درس اسفار و درس اصول کافی استاد #پارسانیا از روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت ۷ صبح (بخش کتابخانه) برگزار میشود؛ نقشه هم در ذیل پیوست شده است:
https://eitaa.com/parsania_net/2485
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وضعیت حجاب در گوشهای از تهران
✍ تذکر:
▫️ ۱. در صورت تسامح، همین وضعیت هم به کل تهران و شهرهای هم جوار و کل کشور سرایت خواهد کرد.
▫️ ۲. شهر قم باید قوانین خاص و اختصاصی خود در برخورد با بی حجابی داشته باشد. چرا که حتی با مبانی اندیشه سکولار و الحادی، به خاطر اکثریت متدینان در قم، باید از جولان بیحجابان جلوگیری کرد.
▫️ ۳. در این عرصه فرهنگی باید حکمرانی فرهنگی و منسجم داشت، نه اینکه سر یک کوچه گشت ارشاد باشد درحالیکه سه کوچه آن طرفتر مغازه های فروش مانتوهای کوتاه و جلوباز در حال جولان باشند. باید ارگان ها به صورت سیستمی و هماهنگ عمل کنند.
سالها است که در اثر بی رشدی ما در اثر بی لیاقتی ما در اثر
عدم شناخت ما از اسلام و فلسفه اجتماعی و انسانی اسلام مقررات اسلام به عنوان چیزهایی دور ریختنی تدریجاً از مدار زندگی اجتماعی ما خارج می شود و به جای آنها مقررات موضوعه و مجعوله دیگران جانشین می گردد. آیا در این کار مطالعه ای به عمل می آید؟ یعنی ما واقعاً نشستیم و مطالعه کردیم و دیدیم مثلاً مقررات جزائی اسلام مقررات قضائی اسلام ، مقررات خانوادگی اسلام قادر به تنظیم صحیح اجتماع و خانواده نیست؟ اگر از روی مطالعه کاری صورت گیرد جای گله نیست متأسفانه توجه و مطالعه نداریم.
_ شهید استاد #مطهری
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تبیین چیستی و حقیقت #آزادی در بیان علامه #جوادی_آملی
همه ما علاقه مندیم که آزاد باشیم، آزادی از بهترین نعمت ها است؛ اما آزادی درباره انسان، فرع #انسانشناسی است؛ انسان شناسی #خداشناسی #جهانشناسی، این آزادی را تبیین می کند.
اگر کسی با آن #حقیقت_نامتناهی پیوند ناگسستنی دارد او می تواند طعم آزادی را بچشد ... اگر کسی آن حقیقت نامتناهی را به اندازه خودش ادارک کرد و تلاش کرد که در آن حقیقت تلاش و کوشش کند و برای تقرب به آن حقیقت او را عبادت کند.
حریت در این است که انسان با آن حقیقت نامتناهی پیوند داشته باشد.
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/5910
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/5911
@Islamicphilosophy_ir