💢 علنى كردنِ خوبیها
حجت الاسلام محسن قرائتی:
🔸 با اينكه كار خير هر چه مخفى تر باشد، پاداش آن بيشتر است، ولى گاهى بايد براى رضاى خدا كارهاى خير را علنى كرد؛ البته حساب تظاهر به خوبیها براى خدا، از ريا و خودنمايى جداست. اگر مىبينيم گناه علنى كيفر بيشترى دارد، براى آن است كه جامعه را براى فساد آماده مىكند.
اگر مىبينيم كه نماز جماعت و تظاهر به خير اجر بيشترى دارد، به خاطر همين زمينه سازی هاست.
روزه گرفتن در ماه رمضان از غير ماه رمضان آسانتر است و اين به خاطر فضايى است كه در ماه رمضان به وجود مىآيد. در قرآن از ما نورهاى دسته جمعى كه ارتش اسلام انجام مىدهد، و از اين طريق دشمن را مرعوب مىكند، با تظاهر قدرت، ارعاب دشمن مىكند، به عمل صالح تعبير شده است (ر.ک: توبه/۱۲۰).
🔸 اكنون كه افراد فاسد، گناه خود را علنى انجام مىدهند، چرا اهل ايمان كارهاى خود را مخفى مىكنند؟ زنان بىحجاب خود را در خيابانها به نمايش مىگذارند؛ اما زنان با حجاب در مساجد بزرگ كنار خيابان، پشت ديوارهاى ضخيم و دور از چشم مردم به عبادت مىايستند. بايد خوبیها در معرض ديد قرار گيرد تا فضاى جامعه، فضاى معروف شود.
📗 محسن قرائتی، امر به معروف و نهی از منکر ، ص۲۳۶
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
@Islamicphilosophy_ir
در ادامه ارتباط علمی با طلبه ایرانی؛
💢 روایت نبوی روی تیشرت اندیشمند غربی
▫️به نقل از حساب توئیتری میثم غلامی، یکی از طلاب فرهیخته در حال ترجمه کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هَری گِنسلِر (Harry J. Gensler) می باشد و گنسلر به پاس قدردانی از این طلبه ایرانی، این روایت را روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسش را برای او فرستاده است!
🔸 گفتنی است هری جی گنسلر (متولد 1945) استاد فلسفه دانشگاه اسكرانتون است؛ وی نویسنده کتاب های منطق: تحلیل و ارزیابی استدلال ها (1989) ، منطق نمادین: سیستم های کلاسیک و پیشرفته (1990)، اخلاق رسمی (1996) و درآمدی بر #فلسفه_اخلاق معاصر است.
💢 اگر حوزه، حوزه نهجالبلاغه شد این را میفهمد.
💢 اینها با نصیحت حل نمی شود.
▫️ حیات عمل و ارتباط ضروری عمل با عامل (رجوع کنید به مقاله تجسم اعمال صفحه ۱۶۷ و ۱۶۸)
_ علامه #جوادی_آملی
.......................................................
✍ پن حوزه علمیه تمدن ساز:
نهجالبلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است،
هر طلبهای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود:
۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی)
۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی و انسان شناسی)
۳_ انسان کامل (در انسان شناسی)
سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد.
✅ @feghheakbar
💢 ایران را برای مفسدین ناامن کنیم
🔸 سوتزنی بدون اعمال مجرمانه
🔹نمایندگان مجلس در جلسه علنی مواد ۱۴ و ۱۵ طرح #حمایت_مالی از افشاگران فساد را تصویب کردند.
🔹مصوب شد که اگر گزارشگر فساد مدارک را از طریق اعمال مجرمانه بهدست آورده باشد، مشمول حمایت و پاداش این قانون نمیشود.
@Farsna
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خاطره جالب استاد آقاتهرانی از عشق و علاقه پروفسور آنتونی #پرویس (استاد فلسفه آمریکایی و نویسنده ۱۵۰ کتاب فلسفی) به امام علی (ع)
💢 حل یکی از قدیمیترین مشکلات #فلسفه_غرب با حدیث امام علی(ع)
🔶 امام علی(ع) از نگاه پرویس:
⭕️ آیا شیعیان میدانند که امام علی، کلهی بزرگ فلسفه است؟
⭕️ Do you know, l love lmam Ali?! (بیشازدهبار)
در این ویدئو استاد مرتضی آقاتهرانی دانشآموخته دانشگاههای آمریکا، خاطره گفتوگوی خود با یکی از اساتیدش در آمریکا درباره امام علی(ع) را بیان میکند.
✅ @Islamicphilosophy_ir
علامه #طباطبایی:
حقّاً انّه لَظلم عظیم
أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه.
📔 رساله على(ع) و فلسفه الهى، ص۷
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فقه فقط احکام عملی نیست، فقه اکبر معارف اسلامی است.
بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که لباس نو به آن میپوشانند، این [نوع شبهات] هست امّا بعضى اوقات هم شبهات جدیدى است؛ اینها را باید بشناسیم، اینها را باید بدانیم؛ اینها کارهاى حوزههاى علمیّه است و حوزههاى علمیّه به این کارها باید وارد بشوند. معناى این، آن نیست که ما فقاهت را کنار بگذاریم؛ نه، این عین فقه است. فقه فقط احکام عملى نیست؛ «فقه الله الاکبر» معارف اسلامى است؛ معارف اسلامى شبهه دارد.
🗓 بیانات در اوّلین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید ؛ ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقه فقط احکام عملی نیست، فقه اکبر معارف اسلامی است. بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که
💢 فلسفه احکام، پشتوانه احکام
ضرورت پرداختن، تحقیق و تبیین #فلسفه_احکام به عنوان پشتوانه احکام، روز به روز روشنتر و حیاتیتر میشود.
استخراج و استنباط #فلسفه_احکام از استخراج خود احکام، سخت تر است، که البته دارای حساسیتهای منحصر به خود است، مانند: تسلط بر انسان شناسی، هستی شناسی و معادشناسی، و آشنایی مطلوب به دانش روز و قریحه بالا برای در امان ماندن از التقاط.
الیوم کمتر سوال میشود که "چهکنم؟" و عمده سوالات از "چرا بکنم؟" است ... سوالات از چرایی است، نه چیستی.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
🍃 بیان #ابن_عربی درباره #امام_علی علیه السلام
فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل
و اَقربُ الناسِ اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امامُ العالَم و سرُّ الانبياء اجمعين.
📚 فتوحات مکیه، باب۶، بحث هباء
✅ @Islamicphilosophy_ir