مسئولیت انسان در حفظ محیط زیست
🔷معنا شناسى:
🔸انسان مسئول است یعنی مورد بازجویی قرار میگیرد و باید پاسخگو باشد.
🔸پاسخگویی به: وجدان، افکار عمومی، مسئولان ديگر، پیشگاه الهی.
🔸انسان در دنیا گاهی سعی میکند که از مسئولیت خود طفره رود.
🔸طفره رفتن از مسئولیت در آخرت بی معنا است؛ زیرا در آن روز همه نهانها و اسرار آشکار میشود «یَوم تُبلَی السَّرائِر» (طارق، آیه۹)
🔷مسئولیت در قیامت:
🔸«وَ قِفوهُم إنّهم مسؤولون» ؛ آنها را نگهدارید که آنها مسئولند و باید بازپرسی شوند (صافات، آیه۲۴)
🔸«فَوَرَبّکَ لَنَسئَلَنّهم أجمعین عَمّا کانوا یَعمَلون» به پروردگارت سوگند، در قیامت از همه آنها سؤال خواهیم کرد (حِجْر، آیه۹۲)
🔷مسئولیت دنیوی ِناظر به مسئولیت اخروی:
🔸امیرالمؤمنین: «اِتَّقُوا اللّهَ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ» پرهیزکار باشید درباره بندگان او و سرزمينها؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعههاى زمين و حیوانات نيز بايد پاسخگو باشيد (نهج البلاغة، خطبه۱۶۷)
🔸رسول خدا: «أَلا کُلُّکمُ راع و کلکُّم مسئول عن رعیّته» به درستی که همه شما شبان و همگی نسبت به زیردستان خود مسئول هستید (ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴)
🔸امیرالمؤمنین: «أوصیکُم بِتَقوی الله فیما أنتم فیه مسئولون» شما را به رعایت تقوا در آنچه نسبت به آن مسئول هستید سفارش میکنم (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ج۲، صفحه۱۷۸)
🔸رسول خدا: «إنّی مسئول و إنّکم مسئولون» من مسئولم و شما نیز مسئولید (کنز العمال، حدیث۱۲۹۱۱)
#مسئوليت
#مسئوليت_محيط_زيستى
@feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت در قبال محیط زیست
🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
🔸تخریب محیط زیست، اِثم است.
🔸آلایندگی محیط زیست، اِثم است.
🔸تعرّض به محیط زیست، اِثم است.
☑️ معنای اِثم در فرهنگ قرآنی:
گناه و کار زشتی با ۳ خصوصیت:
▪️آثار سوء دنیوی دارد؛
▪️پیامد منفی اجتماعی دارد؛
▪️خلاف منافع و مصالح جامعه است.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
عصر حقوق بشر
کانالی برآمده از سه سوال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...»
و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیلهایی در خصوص آنها
جهت ارسال پیشنهادات و انتقادات و نظر خود در خصوص رسانه عصر حقوق بشر، به شناسه زیر پیام دهید.
@SBRezaei
همچنین برای اشتراک گذاری مطالب و دعوت از دوستان علاقمند به مباحث حقوق بشر، پیوند رسانه ای زیر را برای ایشان ارسال فرمایید.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
⭕️ مسئولیت اجتماعی در حفظ محیط زیست
🔸حفظ محیط زیست، بخشی از نیکوکاری و رعایت تقوا است.✨
▫️پاکی هوا 🌤
▫️آب سالم 🌊
▫️حاصلخیزی خاک🌾
▫️حیات مطلوب گیاهان🌳
▫️حیات مطلوب حیوانات🕊
▫️بهره بردن از مواهب الهی🍎
اینها بدون مسئولیت پذیری همگانی ممکن نیست.
🔸قرآن کریم: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوا»: در نیکوکاری و رعایت تقوا همکاری کنید.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
⭕️ بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی
🔸بشر در زندگی خود، همواره با طبیعت سر و کار دارد.
🔸تغذیه، تفریح، اشتغال، رفت و آمد، صنعت، پیشرفت و ... بدون ارتباط با محیط زیست ممکن نیست.
🔸چرا تعامل ما با طبیعت و تصرف ما در مواهب الهی، بدون آسیب به محیط زیست نباشد؟!
🔸آیا مراقب هستیم که فعالیتهای فردی، اجتماعی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری ما همراه با کمترین عوارض جانبی برای محیط زیست باشد؟
🔸رسول خدا فرمود:
«إن الله جلّ و عزّ یُحبُّ إذا عَمِلَ أحدُکم عملاً أَن یُتقِنَه»؛
خداوند دوست دارد که وقتی یکی از شما کاری را انجام میدهد آن را مُتقَن یعنی با بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی انجام دهد.
🔸دولتمردان چقدر به این آموزه دینی توجه دارند؟!
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
⭕️ حق بر آب، حقی برای بشریت
🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
رسول خدا فرمود: «الناسُ شُرَکاء في ثَلاث: النّارِ و الماءِ و الكَلَأ»
[مستدرک الوسائل، إحیاء الموات، باب ۴، حدیث ۲]
ترجمه: عموم مردم در سه چیز شریکند:
▫️آتش (انرژی)،
▫️آب،
▫️مرتع (علفزار به نحوی که مناسب چرای دام باشد).
🔸این ادبیات رسول خدا، بیانگر شراکت تکوینی یا تشریعیِ مصطلح نیست.
🔸این کلام حضرت، مافوق تشریع مصطلح و منشأ آن و بیانگر حقوق بشر است.
🔸مطابق این حدیث، حق بر آب، یکی از حقوق اساسیِ بشر است.
🔸حق بر آب، به افراد، حق دسترسی به آب سالم و کافی و ایمن و قابل قبول و مقرون به صرفه را میدهد.
🔸این حق بشری، یک مبنا است و لذا قوانین و همچنین اقدامات حکومت باید هماهنگ با این مبنا باشد.
🔸شراکت مردم در سه مقوله یاد شده در حدیث، پیشگیری کننده از احتکار و انحصار منابع طبیعی؛ و مکانیزمی برای حفظ محیط زیست است.
#حق_بر_آب
#حقوق_بشر
@feghhemohitezist
🌷میلاد رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلّى الله عليه و آله
و امام جعفر صادق علیهالسّلام مبارک باد!🌷
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید محترم حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان عزیز،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر یا ارائه پیشنهاد و نظر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
⭕️ دو نوع مسئولیت در قبال محیط زیست
🟨 نوع اول: خودم برای حفظ محیط زیست مسئولم؛ لذا منتظر دیگران نمیمانم؛ پس اقدام میکنم.
🔸اینکه خود را در قبال محیط زیست مسئول بدانم، لازم است؛ اما کافی نیست.
🟨 نوع دوم: در قبال بی مسئولیتی اشخاص یا نهادها هم مسئولم.
🔸اگر نوع دوم را نداشته باشم، خود نیز در دایره بی مسئولیتها جای میگیرم.
🔸اگر شخص یا نهادی در حفظ محیط زیست کوتاهی میکند، باید به سراغش رفت و مشکل را بررسی و حل کرد.
🔸گاهی، بررسی و حل مشکل از عهده یک فرد خارج است و اینجا نقش گروههای مردمی و مسئولیت همگانی روشن میشود.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
#مسئولیت_فردی
#مسئولیت_همگانی
#مسئولیت_در_برابر_بیمسئولیتها
@feghhemohitezist
⭕️درس فقه محیط زیست
چهارمین جلسه از سلسله دروس فقه محیط زیست با تدریس استاد معظم حاج شیخ احمد مبلّغی برگزار شد.
اين دروس در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی به صورت حضوری و همچنین برخط برگزار میشود.
حوزویان علاقهمند برای ثبت نام به شناسه @Bahjati_a پیام دهند.
مزیت شرکت در این درس این است که علاوه بر آشنایی با فقه محیط زیست، از نگارش مقالات و پایاننامهها و طرحهای پژوهشی در زمینه فقه محیط زیست حمایت میشود.
@feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت محیط زیستی🍃
🟨 انسان مسئول است یعنی باید پاسخگو باشد.
🟨 مسئولیت در برابر چهار منبع:
۱. مسئولیت در برابر خداوند
🔸در پیشگاه الهی از انسان سؤال میشود و او باید پاسخگو باشد.
2. مسئولیت در برابر نفس لوّامه یا همان وجدان کاری.
🔸وجدان کاری یکی از نعمتهای الهی است.
3. مسئولیت در برابر افکار عمومی
🔸افکار عمومی گرچه نمیتواند منشأ قانونگذاری باشد، اما در برخی موارد می تواند منشأ تشخیص خوب و بد باشد؛ لذا امیرالمؤمنین فرمود:
«إنّما یُستَدَلُّ علَی الصالحین بما یُجرِی اللهُ لَهم علی ألسُنِ عِبادِه»
[نهج البلاغه، نامه 53]
یعنی: برای تشخیص صلاحیت بندگان، می توان به آنچه بر زبان عموم جاری است، استناد کرد.
4. مسئولیت در برابر محکمه
🔸این، همان مسئولیت در برابر شریعت است.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
[برگرفته از نظریه مسئولیت اجتماعی استاد احمد مبلّغی]
@feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت و حس ّمسئولیت در برابر محیط زیست🕊🍃
مسئول بودن انسان در برابر محیط زیست، یک واقعیت است
اما
داشتن حس مسئولیت یعنی حاضر بودن همیشگی این حس در او مهم است.
اینکه انسان
▫️به رهنمودهای الهی و
▫️به هشدارهای وجدان و
▫️به نگاه عمومی
در عرصه محیط زیست توجه کند، نشانهای از وجود تقوا در اوست.
پس حس مسئولیت نسبت به محیط زیست، برخاسته از تقوا است و با پذیرش هشدارهای وجدان و قبول دیدگاه افکار عمومی، پشتیبانی میشود.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
⭕️ تشخیص حقوق بشر و حقوق موجودات با "فقه" ممکن میشود.
🔻آیتالله فاضل لنکرانی مطرح نمود:
❇️ ادعای ما و ادعای حوزههای علمیه و ادعای فقهای ما این است که یکی از علومی که بشر به آن نیاز دارد فقه است.
❇️ بدون فقه اهل بیت علیهم السّلام، امکان بررسی حقوق بشر و حتی حقوق همه موجودات وجود ندارد.
❇️ دیگر نمیتوانیم موضوع فقه را فقط فعل مکلف قرار دهیم. امروز موضوع اصلی فقه، جامعه و اجتماع است.
@feghhemohitezist
⭕️ ارزش محیط زیست🕊🍃
🟨 قرآن میفرماید: «وَ الْأرضَ وَضَعَها لِلْأنام»؛ خداوند زمین را برای انسانها آفرید.
🔸رشد انسان و انسانیت در بستر جامعه و محیط زیست رخ میدهد.
🔸پس تلاش برای حفظ محیط زیست، در راستای تلاش برای رشد انسان و انسانیت است.
🟨 قرآن میفرماید: «هُوَ الّذی خَلَقَ لَکُم ما فِي الْأرضِ جَمیعا»؛ خداوند آنچه در زمین است را برای تمامی انسانها آفریده است.
🔸پس منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از زمین است که برای انسانهای کنونی و نسلهای آینده آفریده شده.
🟨 دو نتیجه:
1. تلاش برای حفظ محیط زیست، یک عمل دینی و در راستای اراده و خواست الهی است.🕋
2. کمک به حفظ محیط زیست، کمک به حفظ انسان و ارزشهای انسانی و الهی است.🕌
@feghhemohitezist
⭕️ هشدار محیط زیستی
🔺خداوند در قرآن: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً» (مائده، 32)
یعنی قتل یک انسان بی گناه، همچون کشتن بی دلیل تمامی انسانها است.
▫️این آیه، بیانگر جایگاه انسان در نظام هستی و بزرگی جنایت «قتل نفس» است.⛔️
🔺حال، منطق قرآنی فوق را بر محیط زیست تطبیق دهیم:
▫️اگر آلایندگی و تخریب محیط زیست، موجب بیماری و مرگ زودرس یک نفر شود، آیا میتوان عامل آن آلایندگی و تخریب را جنایتکار نشمرد؟
▫️اگر آلایندگی و تخریب محیط زیست، موجب بیماری و مرگ زودرس عدهای شود چطور؟!🫀🫁
سیاستگذاران، صاحبان صنایع، تولید کنندگان خودرو، مدیران و کارمندان سازمانهای ذی ربط و ... به هوش باشید و تمام تلاش خود را به کار گیرید؛ زیرا در صورت کوتاهی کردن، مشمول آیه فوق خواهید شد.
@feghhemohitezist
⭕️ حفظ تعادل محیط زیستی🍃
🟨 رسول خدا صلّی الله علیه و آله: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ»؛ آسمانها و زمين با عدالت برپا شدهاند.
(عوالى اللآلى، ج ۴، ص ۱۰۳)
🔸زمین بر پایه عدل استوار است؛ یعنی یک نوع تعادل بر محیط زیست حاکم است.🌍
🔸این تعادل، شامل حیوانات، گیاهان و همه اسباب حیات میشود.🦌🌴
🟨 امیرالمؤمنین علیهالسلام: «العَدلُ یَضَعُ الأمورَ مَواضِعَها»؛ عدل هر چیزی را سر جای خودش قرار میدهد.
(نهج البلاغه، حکمت ۴۳۷)
🔸رعایت عدل در محیط زیست به معنای حفظ تعادلی است که در روابط بین همه موجودات وجود دارد.🕊🌿
🟨 بر اساس اصل «هماهنگی بین تشریع و تکوین» کلیه احکام، قوانین و مقررات میبایست به گونهای تنظیم شوند که تعادلِ حاکم بر روابطِ موجودات زنده و غير زنده حفظ شود.
🟢 حفظ تعادل محیط زیستی، با حفظ موجودات و اسباب حیات آنها محقق میشود.
@feghhemohitezist