چالش های نهاد فقهی ونظام اجتماعی
#یادداشت : مهمترین انعکاسهای رسانهای از امامان جمعه، در دو سال اخیر
🔹 در ۲ سال گذشته، شاهد اتفاقات و خبرسازشدنهای مثبت و منفی متعددی از ائمه جمعه بودیم که البته به اقتضای رواج سیاهنمایی و منفیپردازی حاکم بر اخلاق اجتماعی ایرانیان و بالاخص، فعالان رسانههای مردمی مانند شبکههای اجتماعی و پیامرسان، بیشتر منفیها انعکاس پیدا کردند:
♨️1⃣ انتقاد از ریخت و پاشهای تبلیغاتی امام جمعه شیراز، جوانان عدالتطلب و انقلابی منتقد را به بازداشتگاه کشاند و منجر به صدور حکم زندان برای آنها شد. ( t.me/Elham_ir/289 )
♨️2⃣ امام جمعه اصفهان، در واکنش به طلاب و اساتید حوزه و چندی بعد در واکنش به کشاورزان معترض به از دست رفتن حقابه و معیشت خود، برخوردهایی کرد که بسیار خبرساز شد. ( isna.ir/news/97012408254 )
♨️3⃣ امام جمعه ایلام، در مقابل اعتراض طلاب به اشرافیگری و تجمل خود و خانواده و پسر به قول خودش #نااهلش، انتقاد از خود را به ورود به میدان مین تشبیه کرد ( irna.ir/fa/News/82841109 ) اما بعد از مواجه شدن با اعتراضات گسترده فعالین انقلابی و مردم، خواهی کرد ( ilam.farsnews.com/news/13961208000843 ) ولی بعداً هم معلوم شد که این عذرخواهی، ظاهری بوده و با شکایت مستقیم ایشان، حکم بازداشت یکی از از روحانیون جوان و انقلابی، صادر شد. ( t.me/Saeidzibakalam/579 )
♨️4⃣ امام جمعه رشت، در اثر تخلفاتی که در برجسازی مرتکب شده بود، خبرساز شد و کنار رفت و فرد دیگری بجای ایشان نصب شد. اما متأسفانه در اثر موضعگیری اشتباه یکی از بزرگان، و تجلیل از این امام جمعه در جلسه تودیع، اشتباهات شخصی وی، در اذهان مردم، به پای نظام گذاشته شد. ( t.me/s_mm_sadr/1088 )
♨️5⃣ امام جمعه بندرعباس در مقابل دادخواهی کارگران بینوا، در حین خطبهها گفت که به ایشان ربطی ندارد و با این برخورد، عملاً آنها را از جلسه بیرون کرد. ( t.me/mostazafin_tv/4716 )
🔹🌱 اما در مقابل، خبرهای خوبی هم بود:
🌱1⃣و2⃣ آیت الله اعرافی امام جمعه قم، و همچنین حجت الاسلام حاجتی امام جمعه موقت اهواز، در مقابل اعتراض اقشار مستضعف و ستمدیده در حین خطبهها، با سعهی صدر و برخورد خوب، جلسه را مدیریت و به حق آنها تصریح کردند. ( t.me/mostazafin_tv/4716 )
🌱3⃣ از همه بارزتر و خبرسازتر، امام جمعه تبریز بود که #بارها با سادهزیستی و مردمداری خود، به سرمایه اجتماعی نهاد امامت جمعه و عالمان دین، افزود. با مترو و تاکسی رفت و آمد کرد و نردههای بین قسمت مسئولین و مردم را برداشت.
🌱4⃣ امام جمعه جوان سرپل ذهاب نیز، در زلزله با مردم بود و ماهها مثل پایینترین اقشار مردم، در چادر زندگی کرد و اکنون نیز در کانکس زندگی میکند و هرگز زندگی در منطقه و جوشیدن با مردم را ترک نکرد.
🌱5⃣ مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، که قریب به دو دهه تغییر نکرده بود و حامی تمامی ائمه جمعه حاشیهساز بود، جای خود را به یک روحانی تازهنفس، خوشفکر و انقلابی داد که منجر به جوانه زدن امیدهایی نسبت به نظارت و اصلاح عملکرد ائمه جمعه و بازگرداندن آبروی نهاد امامت جمعه شد.
❌ درخواست ما: آقای حاج علی اکبری، لطفاً با عملکرد انقلابی و بدور از ملاحظات غیرضروری، بهداد نهاد امامت جمعه برسید.
#اختصاصی
❇ اگر عدالت طلبی بدون فقاهت باشد نتیجه آن خوارج و معتزله و بعد، نفی دین است
✔️دکتر ابراهیم فیاض، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
🔹راست سنتی به دنبال یک اسلام مداحی و احساسی و پلو خورشتی و هیئتی است که ریشه آن در سفارت انگلیس در مشروطه است و آن را در مقابل اسلام فقاهتی و عقلانی قرار داده است.
🔹علوم اجتماعی جای بحث از عدالت است و بحث فلسفی عدالت در علوم اجتماعی صورت میگیرد؛ اما علوم اجتماعی را به کلی کنار گذاشتند.
🔹ما باید به وسیله علوم اجتماعی، فقاهت و عدالت را تلفیق کنیم تا عقلانیت به وجود بیاید. این تنها راهی است که میتواند از خوارج گری جلوگیری کند و الا با عرفان و عدالت که خوارج و معتزله هم به وجود آمد!
🔹آرمان ما این است که فقاهت و عدالت با هم ترکیب شوند و یک نوع عقلانیت به وجود بیاید که آقا هم این را عدالت و پیشرفت نامیدند. ما باید عدالت را با فقاهت تلفیق کنیم که این هم با علوم اجتماعی اتفاق خواهد افتاد.
✅
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
﷽💠انسان غیر مُهذَّب، مطیع و ذلیل در برابر غیر است.
▫️انسان مطیعِ شهوات و مقهورِ ِمغلوب نفس أَماره بنده فرمانبردار آنهاست و هر چه آنها امر کنند٫با کمال خضوع اطاعت کند.
▫️در پیشگاه آنها عبد خاضع و بنده مطیع گردد تا کار به جایی رسد که اطاعت آنها را مقدم دارد بر اطاعت خالق سماوات و أَرض،و بندگی آنها را برگزیند بر بندگی مالک الملوک حقیقی
▫️در این حال عزت و حُرّیّت و آزادمردی از قلبش [رخت] بربندد ، و غبار ذلت و فقر و عبودیت بر چهره قلبش بنشیند.
📚 کتاب چهل حدیث امام خمینی ، صفحه ۲۵۵
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@sahifeh_noor
نیهور:
🍃🌼بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🍃
💠 معرفی کتاب: جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی
☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸
♦️ این اثر به اهتمام دکتر یحیی میرحسینی و با سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی در سه فصل و 417 صفحه گردآوری شده است.
✅ در فصل نخست به مروری بر خاستگاه و جایگاه تاریخی روایات طبی پرداخته و از هفت مقاله تشکیل شده است.
✅ در فصل دوم به کاوش در اعتبار و اصالت منابع روایات طبی میپردازد و دارای چهار مقاله است.
✅ و فصل سوم آن به مبانی فهم و معیارهای نقد روایات طبی اختصاص دارد و از ۷ مقاله تشکیل شده است.
🔸 کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» در حقیقت مجموعه ی مقالاتی است که به نحو هدفمند در زمینه ی پژوهشهای علوم حدیث در روایات طبی گزینش شده و با مقدمه ی دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی، در طرح احیای میراث مکتوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دست انتشار است.
💠 این کتاب که با نظارت دکتر احمد پاکتچی، به رشته ی تحریر درآمده است، در مقدمهای تفصیلی به قلم این استاد حوزه ی قرآن و حدیث، موضوعاتی چون نگاه روشمند به احادیث طبی، آسیبشناسی احادیث طبی، مسأله ی اخبار آحاد و فقهالحدیث احادیث طبی را دربر میگیرد و به مباحثی همچون روششناسی نقد اسنادی و نقد متنی احادیث طب و مسائلی مانند مبانی حجیت روایات و تسامح در ادله ی سنن میپردازد.
♦️ نگارندگان مقالات را طیف گستردهای از استادان حدیثپژوه داخلی و خارجی تشکیل میدهند که کتاب را دارای ویژگیهای ممتازی از نظر پژوهشی ساخته و برخی از مقالاتی که پیشتر چاپ شده بود نیز با بازنویسی مختصر و گاه با ترجمه و یا نگارش مجدد با ذکر منبع اصلی، در اثر آورده شده است.
🔸 گفتنی است، چندی قبل در مراسم رونمایی از کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی»، آیتالله جمالالدین دینپرور، رئیس بنیاد نهجالبلاغه، حجتالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، حجتالاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، دکتر احد قراملکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از استادان حوزوی و دانشگاهی نیز حضور داشتند.
🏢 دین و نظام سازی در نگاه استاد علی صفایی حائری
✅دانلود رایگان کتاب👇
http://www.einsad.ir/Main.php?pid=books_others_form&id=54&start=1&tedad=10&ftitle=&fid=
@feghheumanism
#چکیده_مقاله
نظامسازی قرآنبنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی
🔹نظامسازی مشترک معنوی برای چهار مصداق نظامشناسی در ساحت تکوین، نظامیابی در ساحت تشریع، نظامسازی در ساحت اعتباریات و نظامگزاری در ساحت عینی است. هرچند به معنای خاص ناظر به اعتبارات اجتماعی و سیاستگذاری عمومی است، ولی به معنای عام دربردارندۀ هر چهار ساحت بوده و قرآن مجید نیز به عنوان منبع معرفتشناسی دینی در ساحات چهارگانه ورود دارد؛ لکن در هر ساحت، به حسب آن ساحت.
🔸بر پایۀ تعریف مختار از نظامسازی، اگر این فرایند از یکسو ابتنا بر مبادی مستخرج از معارف قرآنی نداشته باشد و از سوی دیگر مماس با واقعیتهای اجتماعی نباشد، به جای حل مسائل واقعی، حلال مسائل کاذب، غیراولویتدار و تحمیلی از مبادی دیگر معرفتی است.
🔹 این انحراف از منابع متقن دینی، از یک طرف عامل توفیقنیافتن نظام اسلامی در تحقق اهداف مادی و معنوی خود و درنتیجه تشکیک نخبگان نظام و عامه مردم در هویت انقلابی نظام اسلامی است و از سوی دیگر منجر به استقرار خردهنظامات اجتماعی غیردینی و زمینهساز و جادهصافکن استبداد، هرچند صغیر و استکبار، هرچند بخشی و تشکیل حکمرانی سکولار، هرچند بهطور نرم و خزنده، لکن تئوریزهشده میشود.
✅منتشر شده در جدیدترین شماره نشریه قبسات
@feghheumanism
هدایت شده از سهیلی
✅دانلود نخستین شماره نشریه وسائل
http://vasael.ir/fa/news-details/6840/
@feghheumanism