37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴مروری تاریخی بر فاجعۀ تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
📝 کاری از موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
#️⃣ #کلام_ناب #هشتم_شوال #تخریب_بقیع
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🖋مکتوبۀ استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف به مناسبت گرامیداشت روز معلم.
📝کیان علم و معلّم
🔰به مناسبت تکریم علم و تعظیم روز معلّم، چندجملهای ترقیم میگردد. هر چند که هر روز، روز معلّم است.
❇️علم بذاته امامتِ بر عمل صالح را عهدهدار است. در حقیقت علم یک هاتف غیبی است و از مقولۀ مفاهیمِ انتزاعی و صُور ذهنی نیست، زیرا که از این امور کاری ساخته نیست؛ امیرمؤمنان علیهالسلام فرمودند: «وَالْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ» (الكافی، ج۱، ص۴۴). علم هاتف غیبی است که عمل را به دنبال میآورد و به درون جوهرۀ انسان عمل را دعوت میکند. اگر کار به عمل کشید و عمل او را اجابت نمود، این علم شکوفا شده و ماندگار خواهد بود، ولی اگر علم موفق به عمل نشد، بیتردید رخت بر میبندد و ارتحال میکند.
🔹رجالی سِترُگ جناب «نجاشی» رحمهالله نقل میکند که وقتی «اَبان بن تَغْلب» که یک معلّمِ صادقِ الهی و مبلّغِ راستین دینی بود به محضر باهر النّور امام صادق علیهالسلام رسید، امام جهت تکریم علم و گرامی داشتِ مقامِ عالِم و معلّم دستور داد که بالش برای «اَبان» بیاورید که تکیه بدهد، «أَمَرَ بِوَسَادَةٍ فَأَلقَيتُ لَهُ» (رجال النّجاشی، ص۱۱).
🔸بههرتقدیر علمِ حقیقی، نوری است که با ورود به قلب برای انسان ایجاد بیمیلی نسبت به دنیا میکند و منجر به زهدِ صادقانه میشود و این رزقی است که خدای متعال روزی بندگان خاص الخاصِ خود مینماید.
📃برایناساس حضرت ختمیمرتبت صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: «مَنِ ازْدَادَ فِي الْعِلْمِ رُشْداً فَلَمْ يَزْدَدْ فِي الدُّنْيَا زُهْداً لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً؛ کسی که در علم رشدی داشته باشد اما در زهد او به دنیا ازدیادی رُخ ندهد، قطعاً برای او چیزی جز دوری از ذات پاک ربوبی اضافه نشده است» (بحار الأنوار، ج۲، ص۳۷).
📜ناگفته نماند که در محیطِ اعظمِ وجوبی، معلّم ذاتی و علیالاطلاق انسان، همانا حضرت احدیت است که استاد، کتاب، تدریس، تحقیق، فحص و بحث همگی از علل مُعِدّه و مُمدّهاند، همان گونه که قرآن میفرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللهُ؛ و از خدا پروا كنيد، و خدا [بدینگونه] به شما آموزش مىدهد» (بقره/۲۸۲)؛ «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ؛ آنچه را كه انسان نمىدانست [بهتدریج به او] آموخت» (علق/۵) و در نشئۀ امکانی، معلّمِ حقیقی، پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله و جناب وصی اعظمْ علی علیهالسلام خواهد بود.
✳️هر چند که در کتب فلسفی و صُحف منطقی، «ارسطو» را معلّم اوّل و «فارابی» را معلّم ثانی میدانند. اما جناب «صدرالمتألهین» رحمهالله در شرح اصول کافی و مفاتیحالغیب زیبا و به حقّ گفته است که معلّم اول حضرت ختمیّۀ مصطفویّه صلّیاللهعلیهوآله و معلّم ثانی، صاحب ولایت علویّه علیهالسلام میباشد.
✅چرا چنین نباشد که ایشان به علم حضوری هم جهان را بما هو هو تفسیر میکنند و هم انسان را مِن حَیثُ أنّه انسان تبیین مینمایند و هم نسبت صحیح و رابطۀ حقیقی جهان و انسان را تشریح میفرمایند. پس برایناساس پیامبر خاتم صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا؛ من شهر علم هستم و علی علیهالسلام دروازۀ آن است» (الخصال، ج۲، ص۵۷۴).
🔖نهایت اینکه همۀ ما باید قدرشناس مُعلّمان و مربیان خود باشیم، همان افرادی که در نشر معارفِ الهی و انسانی کوشایند و از درگاه کبریایی برای آن اساتیدِ عزیزی که آسمانی شدهاند و در جِوار رحمتِ واسعۀ حق آرمیدهاند، علوّ درجاتشان را آرزومندیم و نیز برای آن عده از اساتیدی که در قید حیاتاند و جمع پریشان ما را به نور علم و عمل خویش منوّر میسازند، صحت و سلامت مسئلت مینماییم.
🤲یا رب دعای خستهدلان مستجاب کن
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲- روز معلم.
سید ابراهیم موسوی
#️⃣ #روز_معلم #کلام_ناب #پیام_مکتوب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شِکوۀ استاد مطهری از نیمچه عالمان دینی
❇️ به یاد متفکّر شهید، استاد مطهری رحمهالله
🔸بهترین یادبود از ایشان، همانا احیاء تفکر اوست.
#️⃣ #روز_معلم #کلام_ناب #شهید_مطهری
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد قمری ارتحال ملکوتی مرجعِ عالیقدرِ جهان تشیع، بزرگ زعیم حوزات علمیه، فخر الشیعه، مرحوم آیتالله معظم آقای بروجردی قدساللهنفسهالزکیه، یکی از مبانی فقهی ایشان که توسط استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف تشریح شده است را طرح مینماییم.
🔰مرحوم آقای بروجردی رحمهالله تقیّد خاصی داشتند که فضای صدور روایات تفقه شود. هرچند که فقهاء دیگر نیز بر این مطلب توجّه دارند، اما مرحوم ایشان بر این جهت بسیار مُصرّ بودند.
📜 استناد ایشان بر این نظریه این روایت بود که: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا؛ و هیچکدام يک از شما فقيه و دانشمند نمیشود تا اينكه سخنان كنايهای و سربستۀ ما را بفهمد» (معاني الأخبار، ص۲).
معاریض کلام همانا کنایات و مطالب حاشیهای است.
🔖 مرحوم ایشان میفرمودند: فقه ما حاشیۀ بر فقه اهلسنت است.
برخی از این تعبیر تفسیر سوئی کردهاند. عدهای گفتهاند: ما طُفیلی اهلسنت هستیم، آنها متن و ما حاشیه میباشیم.
برخی نیز میپندارند که مراد آقای بروجردی رحمهالله این بوده است که اصلِ شیوۀ تألیفاتِ فقهی از آنان بوده و شیعه از اهلسنت، اخذ روش نموده است.
✅ به نظر میرسد این دو برداشت ناصحیح است. بلکه باید گفت نظر آقای بروجردی رحمهالله این بوده است که شیعه بر فقه اهلسنت تفوق دارد و آراء خود را مبتنی بر مکتبِ نورانی و وحیانیِ اهلبیت علیهمالسلام اعلام مینماید و ابتداءً نظرات آنان را به چالش کشیده و در حدّ متن و صورت و فرض مسئله قرار داده و سپس نظر خود را بهعنوان حاشیه میآورد.
📖 و اهل فقه میدانند که صورتمسئله تا نباشد، رأی نهایی که اصل است، در حاشیه قابلیت طرح پیدا نمیکند.
📃 به این مثال دقت فرمایید: الان متن عروۀ مرحوم سید رحمهالله مورد تحشیه همۀ مراجع عظام است. با اینکه صورت و فرض مسئله از محقق یزدی است، ولی کسی ابتداً نمیتواند از فتاوای ایشان تقلید کند، چرا که آن جایی که ایشان میفرماید این مسئله اقوی است، شاید نظر مرجع حیِّ موجود، خلاف آن باشد و بفرماید که این مسئله احوط است و به آن متن حاشیه بزند و قهراً در این مقام متنِ عروه برای مقلدینِ عصرِ حاضر مجزی نیست، بلکه حاشیۀ مرجعِ حیّ جایز و حجت میباشد. پس حاشیه اصل است، اما این اصل هنگامی فهمیده میشود که در کنارِ متنِ عروه قرار بگیرد، تا ابتداءً معلوم نشود که صورتمسئله در متن چیست، رأیِ در حاشیه نیز نامعلوم خواهد بود.
ادمۀ متن ...👇
ادامۀ متن ...👆
🤔 حال دقت شود که بیاناتِ ائمۀ نور علیهمالسلام در فقه همان تعلیقه و تحشیۀ بر فقهِ اهلسنت است که معالاسف آن روز، متن فقهی رایج جامعه بوده است. پس باید متن را شناخت تا فهمید که این تحشیه به کجا برمیگردد. هرچند که متن حق نباشد، لذا مناطِ فقاهت را ائمۀ دین علیهمالسلام در معرفت به معاریضِ کلام تبیین فرمودهاند.
🗞 تا فقیه، متن شناس نگردد، نمیتواند گوشهگویی و تعریضاتِ کلامیِ ائمۀ هدی علیهمالسلام را درک کند که این مطالب به کجا میخورد و چه آثاری بر آن مترتب میشود.
اگر فضای صدور حدیث تفقه نشود، قهراً درک صحیح محقق نمیشود.
❇️ برایناساس مرحوم آقای بروجردی رحمهالله فهمِ صورتِ مسائلِ فقهی و اصل آن دواعی که سبب شده، تا ائمۀ هدی علیهمالسلام کلامی را افاده کنند را، قائم و منوط به شناختِ فضا علمی و آراء فقهیِ اهلسنت میدانست، تا بدینوسیله فقیه دریابد که معاریضِ کلامِ ائمه علیهمالسلام ناظر به چه مطلبی است و یا کاشف بر توضیح چیست و یا چه امری را نفی و اثبات میکند.
💠 مثلاً در کُتب روایی داریم که رُوات به ائمه علیهمالسلام میگفتند: «النَّاسُ يَقُولُون»، در مقابل، شما چه می فرمایید؟ «النَّاسُ يَقُولُون» صورت و متن مسئله می شود که در مقابل، حکمِ امام علیهالسلام حاشیه است و این رأی برای ما حجّت و اصل است.
🔸 و یا در بعضی روایات داریم که گاهی امام علیهالسلام میپرسید که در این مسئله، مردم چه میگویند؟ شخصِ مقابل هم جواب میداد، ولی امام علیهالسلام میفرمود: «خیر اینگونه نیست و نظر ما چنین است»، این همان معاریضِ کلام است که بیاناتِ از روی تقیّه که نوعاً موافق عامه است و باید در مقامِ رفعِ تعارض مخالفت عامه نمود، همانا تحت عنوان معاریض کلام میباشد که باید فقیه، عارفِ بدان گردد.
🔹بههرحال درکِ فضایِ صدور روایت در امر افتاء رکن است و لازمۀ این درک، همانا شناختِ آرا فقهی و فضاء فکری اهلسنت با تمام تطوّر تاریخی آن است و این معنای صحیح کلام فقیه بزرگ جناب محقق بروجردی رحمهالله است.
📝 نمونۀ دیگر اینکه بعضی از احادیثِ ما صدور موسِمی دارند؛ یعنی از برای دورهای خاص هستند. مثلاً آقای بروجردی رحمهالله احتمال میدادند که مسئلۀ کراهتِ پوشیدنِ لباسِ مشکی، مربوط به دورۀ عباسیان بوده و تا زمان امام رضا علیهالسلام هر کس این گونه پوشش میداشت، این طور تداعی میشد که او لباسِ فرمِ عباسیان را پوشیده و به سِلک آنان درآمده است و از طرفی هم در روایات آمده که تشبّه به ظلمه نکنید و لباس ظلمه را نپوشید؛ لذا پوشیدن لباس مشکی در آن عصر کراهت داشته است.
🔎 با دقت در فضای صدور روایات و شناختِ عرفِ آن عصر و نیز دقایق تعریضی و تلویحیِ ائمۀ دین علیهمالسلام، استظهار میشود که این حکم ابدی نبوده و بلکه موسِمی بوده است و پس از انقضاء مُقتضیّاتِ زمانیّه، کراهت پوشیدن لباس مشکی مُرتفع شده باشد.
📚بخشی از تقریرات درس خارج فقه استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #آیتالله_بروجردی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
✋ در یکی از زیارات امام حسین علیهالسلام اینگونه شهادت میدهیم:
أَشْهَدُ أَنَّكُمْ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَبَابُ الْهُدَى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَالْحُجَّةُ عَلَى مَنْ يَبْقَى وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَى.
📜شهادت مىدهم كه شما كلمۀ تقوى و باب هدايت و دستگيرۀ محكم و حجّت بر تمام موجودات زنده و مرده هستید.
📚كامل الزيارات، ص۲۰۲
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
در یکی از زیارات حضرت صاحب عجلاللهفرجه، در سردابِ مقدّس اینگونه عرضه میداریم:
اللَّهُمَّ طَالَ الِانْتِظَارُ وَشَمِتَ بِنَا الْفُجَّارُ وَصَعُبَ عَلَيْنَا الِانْتِصَارُ، اللَّهُمَّ أَرِنَا وَجْهَ وَلِيِّكَ الْمَيْمُونِ فِي حَيَاتِنَا وَبَعْدَ الْمَنُونِ.
پروردگارا! انتظار طول کشید و بدکاران به شماتت ما زبان گشودند و یاری جویی بر ما دشوار گردید.
خداوندا! چهرۀ منیر و صورت مبارک و فرخندۀ ولیّت را به ما در زندگی و پس از مرگ نشان بده.
📚المزار الكبير (ابن المشهدی)، ص۶۵۸
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓 ۱۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ صدوق رحمهالله گرامی باد.
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #شیخ_صدوق
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
📢 صدای آسمانی در فضیلت حضرت حمزه علیهالسلام
💬 راوی گوید: در روز اُحد شنیده شد که تندباد سخن هاتفی را به گوش میرسانید که ندا میداد:
📜 «لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَلَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌّ فَإِذَا نَدَبْتُمْ هَالِكاً فَابْكُوا الْوَفِيَّ أَخَا الْوَفِيِّ؛
☑️ نه شمشیری چون ذوالفقار است و نه جوانمردی چون علی علیهالسلام و اگر بر کشتهای بگریید بر بزرگوار (جناب حمزه علیهالسلام) برادر بزرگوار بگریید».
📚بحار الأنوار، ج۲۰، ص۷۲
#⃣ #حضرت_حمزه #پانزده_شوال
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
◾️جناب «میرداماد» رحمهالله در عظمتِ مقامِ حضرت «عبدالعظیم حسنی» علیهالسلام اینگونه میفرمایند:
🔹«اگر دربارۀ او جز این موضوع که وی عقائد دینی و مذهبی خود را به امامِ زمان خویش عرضه داشت و از او تصدیق صحّت معتقدات خود را خواستار شد، مطلب دیگری در زندگی او نبود،
☑️ همین تنها کافی است که عظمت و بزرگی او را برساند و شاهد صادقی بر خلوص نیّت و عقیدۀ پاک او نسبت به امام زمانش باشد. مگر حضرت هادی علیهالسلام به او نفرمود:
«تو حقّاً از دوستان ما هستی»،
📜 این فرمایشِ امام، جامعترین تعریفی است که دربارۀ ایشان شده. علاوه «عبدالعظیم» علیهالسلام با آن شرافت نَسَب و عظمت خانوادگی که در وی هست، در نزد پدرانش پسندیده و اعمالش مورد رضایت بود. اکنون تمام اینها دلالت دارد که وی مردی شریف و بزرگوار و خوشنَفْس و خوشعقیده بود».
📚زندگانی حضرت «عبدالعظیم» علیهالسلام، ص۳۰
#️⃣ #حدیث_ناب #حضرت_عبدالعظیم
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat