eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
727 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ ✋در یکی از زیارات امام حسین علیه‌السلام این‌گونه سلام می‌دهیم: سَلَامُ اللهِ عَلَيْكَ‏ يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ وَسَلَامُ مَلَائِكَتِهِ فِيمَا تَرُوحُ‏ وَتَغْتَدِي‏ بِهِ الرَّائِحَاتُ الطَّاهِرَاتُ الطَّيِّبَاتُ لَكَ وَعَلَيْكَ. سلام و درود خدا بر تو ای فرزند رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و سلام و درود فرشتگان خوشبو و پاکیزه‌اش در شامگاه و بامداد برای تو و بر تو باد. 📚كامل الزيارات، ص۱۹۵ #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: گویا مهدی عجل‌الله‌فرجه را می‌بینم که سوار بر اسب به‌سوی مسجد سهله می‌رود و این دعا را می‌خواند: 📃أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُنْجِزَ لِي أَمْرِي وَتُعَجِّلَ لِيَ الْفَرَجَ وَتَكْفِيَنِي وَتُعَافِيَنِي وَتَقْضِيَ حَوَائِجِي، السَّاعَةَ السَّاعَةَ، اللَّيْلَةَ اللَّيْلَةَ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. 🤲از تو مى‌خواهم كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى و كارم را به فرجام رسانى و در فَرَجم تعجيل كنى و مرا كفايت كنى و عافيت بخشى و حاجت‌هايم را برآورده كنى  در همین ساعت، در همین ساعت، در همین شب، در همین شب، يقيناً تو بر هر كارى توانايى‏. 📚دلائل الإمامة، ص۴۵۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
◾️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمۀ بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. 💬رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 📜يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَكَ وَقَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَعَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَإِنَّ اللهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَصَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَتَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَالْأَذَى فَيَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَيُكْثِرُونَ زِيَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللهِ  وَمَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَهُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّة؛ 🕌ای ابا الحسن! خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت و میدانی از میدان‌های آن قرار داده، ✅ و به‌راستی خداوند دل‌های مردمان شریف و برگزیدگان خلق خود را چنان آفرید که مشتاق شمایند و سختی و آزارها را تحمل کرده، قبرهای شما را آباد می‌کنند و به‌منظور تقرب به درگاه خدا و به‌خاطر دوستی رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله بسیار به زیارت آن‌ها آیند، 🌌ای علی! اینان کسانی هستند که مخصوص به شفاعت من هستند و در کنار حوضِ من وارد شوند و فردای قیامت در بهشت دیدارکنندگان و زائران من هستند. 📚بحار الأنوار، ج۷، ص۱۲۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
بسم الله الرحمن الرحیم ◾️إنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ 🖤 با ارتحالِ ملکوتیِ استاد عزیزم، اسوۀ دانایی و پارسایی، مثال کم‌نظیر علم و تقوا، حضرت آیت‌الله حاج سید رسول موسوی تهرانی اعلی‌الله‌مقامه‌، روایت شریفِ: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ» (المحاسن، ج‏۱، ص۲۳۳) برایم به طور محسوس و ملموس معنا شد. 📖 جلسات پرفیض شرح رسائل او که این کمترین بی‌مقدار، مُفتخر به شرکت در آن بودم، صرفاً درس متداول نبود، بلکه درس را در ظرف معنویت معنا می‌نمود. 🔖 بی شک حوزات علمیۀ شیعی دیگر چنین استادی را به خود نخواهد دید، استادی که پرمحتوا بود و بی‌ادعا. 💬 هنوز کلام دلنشینش در گوش جان طنین انداز است که سر درس با خضوعِ صادقانه به شاگردان می‌فرمود: «کلمه و عنوان استاد را برای من به کار نبرید، استاد شیخ انصاری رحمه‌الله است، نه من؛ در این حوزه من بی‌سواد‌ترین طلبه هستم». ✍️ جناب ایشان با این که قابلیت علمی و عملی تام، از برای مَسند فقاهت را دارا بود، ولی ردای مرجعیت را از دوش افکنده و به عِمامه‌ای کوچک بسنده نمود و هرگز از مَواهب و مَواجب مرسومۀ اساتید بهره نجُست و دامنِ زهدِ بی‌ریا خویش را، به سالوس دنیا نیالود. 😭 چه جسارت‌ها شنید و چه بسیار هتک حرمت‌ها دید، اما چون دریا دل بود همانند سیرۀ اجداد طاهرینش از آنان کریمانه گذشت. 🕊 باری منشاء همۀ این اوصاف الهی این بود که در سراسر عمر پر برکتشان سلوک علمی و اخلاقی و عملی ایشان همواره در صراط مستقیم ولایت امیرالمومنین و ائمه دین علیهم‌السلام بوده و هرگز استقلال فردی و استغناء علمی خود را به بهانه‌های نفسانی و دنیوی از بین نبردند. ☑️ حال که در جوار مولایش بار یافته و مُتنعّم به خوانِ کَرَم علوی گردیده، امید است که دعای خیرش در حق شاگردانش که تا قیامت مدیون زحمات خالصانۀ او هستند، مقبول افتد و مستجاب آید. 🤲تغَمَّدَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِرَحْمَتِهِ الْوَاسِعَةِ َوَأَلْحِقْهُ بِمَنْ كَانَ يَتَوَلَّاهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَأَبْعَدَهُ عَمَّنْ كَانَ یَتَبَرّءُ مِنْ أَعْدائِهِم. 🖊 کوچکترین شاگرد بی‌مقدارش؛ سید ابراهیم موسوی 🗓 قم مقدسه؛جمعه ۷ شوال ۱۴۴۴_ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴مروری تاریخی بر فاجعۀ تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام 📝 کاری از موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🖋مکتوبۀ استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف به مناسبت گرامیداشت روز معلم. 📝کیان علم و معلّم 🔰به مناسبت تکریم علم و تعظیم روز معلّم، چندجمله‌ای ترقیم می‌گردد. هر چند که هر روز، روز معلّم است. ❇️علم بذاته امامتِ بر عمل صالح را عهده‌دار است. در حقیقت علم یک هاتف غیبی است و از مقولۀ مفاهیمِ انتزاعی و صُور ذهنی نیست، زیرا که از این امور کاری ساخته نیست؛ امیرمؤمنان علیه‌السلام فرمودند: «وَالْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ» (الكافی، ج‏۱، ص۴۴). علم هاتف غیبی است که عمل را به دنبال می‌آورد و به درون جوهرۀ انسان عمل را دعوت می‌کند. اگر کار به عمل کشید و عمل او را اجابت نمود، این علم شکوفا شده و ماندگار خواهد بود، ولی اگر علم موفق به عمل نشد، بی‌تردید رخت بر می‌بندد و ارتحال می‌کند. 🔹رجالی سِترُگ جناب «نجاشی» رحمه‌الله نقل می‌کند که وقتی «اَبان بن تَغْلب» که یک معلّمِ صادقِ الهی و مبلّغِ‌ راستین دینی بود به محضر باهر النّور امام صادق علیه‌السلام رسید، امام جهت تکریم علم و گرامی داشتِ‌ مقامِ عالِم و معلّم دستور داد که بالش برای «اَبان» بیاورید که تکیه بدهد، «أَمَرَ بِوَسَادَةٍ فَأَلقَيتُ لَهُ‏» (رجال النّجاشی، ص۱۱). 🔸به‌هرتقدیر علمِ حقیقی، نوری است که با ورود به قلب برای انسان ایجاد بی‌میلی نسبت به دنیا می‌کند و منجر به زهدِ صادقانه می‌شود و این رزقی است که خدای متعال روزی بندگان خاص الخاصِ خود می‌نماید. 📃براین‌اساس حضرت ختمی‌مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «مَنِ ازْدَادَ فِي الْعِلْمِ رُشْداً فَلَمْ يَزْدَدْ فِي الدُّنْيَا زُهْداً لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً؛ کسی که در علم رشدی داشته باشد اما در زهد او به دنیا ازدیادی رُخ ندهد، ‌قطعاً برای او چیزی جز دوری از ذات پاک ربوبی اضافه نشده است» (بحار الأنوار، ج‏۲، ص۳۷). 📜ناگفته نماند که در محیطِ اعظمِ وجوبی، معلّم ذاتی و علی‌الاطلاق انسان، همانا حضرت احدیت است که استاد، کتاب، تدریس، تحقیق، فحص و بحث همگی از علل مُعِدّه و مُمدّه‌اند، همان گونه که قرآن می‌فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللهُ؛ و از خدا پروا كنيد، و خدا [بدین‌گونه] به شما آموزش مى‌‏دهد» (بقره/۲۸۲)؛ «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ؛ آنچه را كه انسان نمى‌‏دانست [به‌تدریج به او] آموخت» (علق/۵) و در نشئۀ امکانی، معلّمِ‌ حقیقی، پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و جناب وصی اعظمْ علی علیه‌السلام خواهد بود. ✳️هر چند که در کتب فلسفی و صُحف منطقی، «ارسطو» را معلّم اوّل و «فارابی» را معلّم ثانی می‌دانند. اما جناب «صدرالمتألهین» رحمه‌الله در شرح اصول کافی و مفاتیح‌الغیب زیبا و به حقّ‌ گفته است که معلّم اول حضرت ختمیّۀ مصطفویّه صلّی‌الله‌علیه‌وآله و معلّم ثانی، صاحب ولایت علویّه علیه‌السلام می‌باشد. ✅چرا چنین نباشد که ایشان به علم حضوری هم جهان را بما هو هو تفسیر می‌کنند و هم انسان را مِن حَیثُ أنّه انسان تبیین می‌نمایند و هم نسبت صحیح و رابطۀ حقیقی جهان و انسان را تشریح می‌فرمایند. پس براین‌اساس پیامبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا؛ من شهر علم هستم و علی علیه‌السلام دروازۀ آن است» (الخصال، ج‏۲، ص۵۷۴). 🔖نهایت اینکه همۀ ما باید قدرشناس مُعلّمان و مربیان خود باشیم،‌ همان افرادی که در نشر معارفِ الهی و انسانی کوشایند و از درگاه کبریایی برای آن اساتیدِ عزیزی که آسمانی شده‌اند و در جِوار رحمتِ واسعۀ حق آرمیده‌اند، علوّ درجاتشان را آرزومندیم و نیز برای آن عده از اساتیدی که در قید حیات‌اند و جمع پریشان ما را به نور علم و عمل خویش منوّر می‌سازند، صحت و سلامت مسئلت می‌نماییم. 🤲یا رب دعای خسته‌دلان مستجاب کن ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲- روز معلم. سید ابراهیم موسوی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شِکوۀ استاد مطهری از نیمچه عالمان دینی ❇️ به یاد متفکّر شهید، استاد مطهری رحمه‌الله 🔸بهترین یادبود از ایشان، همانا احیاء تفکر اوست. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد قمری ارتحال ملکوتی مرجعِ عالی‌قدرِ جهان تشیع، بزرگ زعیم حوزات علمیه، فخر الشیعه، مرحوم آیت‌الله معظم آقای بروجردی قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، یکی از مبانی فقهی ایشان که توسط استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف تشریح شده است را طرح می‌نماییم. 🔰مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله تقیّد خاصی داشتند که فضای صدور روایات تفقه شود. هرچند که فقهاء دیگر نیز بر این مطلب توجّه دارند، اما مرحوم ایشان بر این جهت بسیار مُصرّ بودند. 📜 استناد ایشان بر این نظریه این روایت بود که: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا؛ و هیچ‌کدام يک از شما فقيه و دانشمند نمی‌شود تا اين‌كه سخنان كنايه‌ای و سربستۀ ما را بفهمد» (معاني الأخبار، ص۲). معاریض کلام همانا کنایات و مطالب حاشیه‌ای است. 🔖 مرحوم ایشان می‌فرمودند: فقه ما حاشیۀ بر فقه اهل‌سنت است. برخی از این تعبیر تفسیر سوئی کرده‌اند. عده‌ای گفته‌اند: ما طُفیلی اهل‌سنت هستیم، آنها متن و ما حاشیه می‌باشیم. برخی نیز می‌پندارند که مراد آقای بروجردی رحمه‌الله این بوده است که اصلِ شیوۀ تألیفاتِ فقهی از آنان بوده و شیعه از اهل‌سنت، اخذ روش نموده است. ✅ به نظر می‌رسد این دو برداشت ناصحیح است. بلکه باید گفت نظر آقای بروجردی رحمه‌الله این بوده است که شیعه بر فقه اهل‌سنت تفوق دارد و آراء خود را مبتنی بر مکتبِ نورانی و وحیانیِ اهل‌بیت علیهم‌السلام اعلام می‌نماید و ابتداءً نظرات آنان را به چالش کشیده و در حدّ متن و صورت و فرض مسئله قرار داده و سپس نظر خود را به‌عنوان حاشیه می‌آورد. 📖 و اهل فقه می‌دانند که صورت‌مسئله تا نباشد، رأی نهایی که اصل است، در حاشیه قابلیت طرح پیدا نمی‌کند. 📃 به این مثال دقت فرمایید: الان متن عروۀ مرحوم سید رحمه‌الله مورد تحشیه همۀ مراجع عظام است. با اینکه صورت و فرض مسئله از محقق یزدی است، ولی کسی ابتداً نمی‌تواند از فتاوای ایشان تقلید کند، چرا که آن جایی که ایشان می‌فرماید این مسئله اقوی است، شاید نظر مرجع حیِّ موجود، خلاف آن باشد و بفرماید که این مسئله احوط است و به آن متن حاشیه بزند و قهراً در این مقام متنِ عروه برای مقلدینِ عصرِ حاضر مجزی نیست، بلکه حاشیۀ مرجعِ حیّ جایز و حجت می‌باشد. پس حاشیه اصل است، اما این اصل هنگامی فهمیده می‌شود که در کنارِ متنِ عروه قرار بگیرد، تا ابتداءً معلوم نشود که صورت‌مسئله در متن چیست، رأیِ در حاشیه نیز نامعلوم خواهد بود. ادمۀ متن ...👇
ادامۀ متن ...👆 🤔 حال دقت شود که بیاناتِ ائمۀ نور علیهم‌السلام در فقه همان تعلیقه و تحشیۀ بر فقهِ اهل‌سنت است که مع‌الاسف آن روز، متن فقهی رایج جامعه بوده است. پس باید متن را شناخت تا فهمید که این تحشیه به کجا برمی‌گردد. هرچند که متن حق نباشد، لذا مناطِ فقاهت را ائمۀ دین علیهم‌السلام در معرفت به معاریضِ کلام تبیین فرموده‌اند. 🗞 تا فقیه، متن‌ شناس نگردد، نمی‌تواند گوشه‌گویی و تعریضاتِ کلامیِ ائمۀ هدی علیهم‌السلام را درک کند که این مطالب به کجا می‌خورد و چه آثاری بر آن مترتب می‌شود. اگر فضای صدور حدیث تفقه نشود، قهراً درک صحیح محقق نمی‌شود. ❇️ براین‌اساس مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله فهمِ صورتِ مسائلِ فقهی و اصل آن دواعی که سبب شده، تا ائمۀ هدی علیهم‌السلام کلامی را افاده کنند را، قائم و منوط به شناختِ فضا علمی و آراء فقهیِ اهل‌سنت می‌دانست، تا بدین‌وسیله فقیه دریابد که معاریضِ کلامِ ائمه علیهم‌السلام ناظر به چه مطلبی است و یا کاشف بر توضیح چیست و یا چه امری را نفی و اثبات می‌کند. 💠 مثلاً در کُتب روایی داریم که رُوات به ائمه علیهم‌السلام می‌گفتند: «النَّاسُ يَقُولُون»، در مقابل، شما چه می فرمایید؟ «النَّاسُ يَقُولُون» صورت و متن مسئله می شود که در مقابل، حکمِ امام علیه‌السلام حاشیه است و این رأی برای ما حجّت و اصل است. 🔸 و یا در بعضی روایات داریم که گاهی امام علیه‌السلام می‌پرسید که در این مسئله، مردم چه می‌گویند؟ شخصِ مقابل هم جواب می‌داد، ولی امام علیه‌السلام می‌فرمود: «خیر این‌گونه نیست و نظر ما چنین است»، این همان معاریضِ کلام است که بیاناتِ از روی تقیّه که نوعاً موافق عامه است و باید در مقامِ رفعِ تعارض مخالفت عامه نمود، همانا تحت عنوان معاریض کلام می‌باشد که باید فقیه، عارفِ بدان گردد. 🔹به‌هرحال درکِ فضایِ صدور روایت در امر افتاء رکن است و لازمۀ این درک، همانا شناختِ آرا فقهی و فضاء فکری اهل‌سنت با تمام تطوّر تاریخی آن است و این معنای صحیح کلام فقیه بزرگ جناب محقق بروجردی رحمه‌الله است. 📝 نمونۀ دیگر اینکه بعضی از احادیثِ ما صدور موسِمی دارند؛ یعنی از برای دوره‌ای خاص هستند. مثلاً آقای بروجردی رحمه‌الله احتمال می‌دادند که مسئلۀ کراهتِ پوشیدنِ لباسِ مشکی، مربوط به دورۀ عباسیان بوده و تا زمان امام رضا علیه‌السلام هر کس این گونه پوشش می‌داشت، این طور تداعی می‌شد که او لباسِ فرمِ عباسیان را پوشیده و به سِلک آنان درآمده است و از طرفی هم در روایات آمده که تشبّه به ظلمه نکنید و لباس ظلمه را نپوشید؛ لذا پوشیدن لباس مشکی در آن عصر کراهت داشته است. 🔎 با دقت در فضای صدور روایات و شناختِ عرفِ آن عصر و نیز دقایق تعریضی و تلویحیِ ائمۀ دین علیهم‌السلام، استظهار می‌شود که این حکم ابدی نبوده و بلکه موسِمی بوده است و پس از انقضاء مُقتضیّاتِ زمانیّه، کراهت پوشیدن لباس مشکی مُرتفع شده باشد. 📚بخشی از تقریرات درس خارج فقه استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat