eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
727 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 📜 يا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَأَنَا أَفْتَحُهُ وَمَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَالْقَائِمُ يَخْتِمُهُ يَا كُمَيْلُ ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ مِنَّا؛ 🌿 ای کمیل! هیچ دانشی نیست مگر آنکه من آن را آغاز کنم و هیچ سرّی نیست جز آنکه قائم عجّل‌الله‌فرجه به پایان رساند. ای کمیل! اینان فرزندانی هستند که برخی از آنان از برخی دیگرند و خدا شنونده و داناست. ای کمیل! فقط از ما برگیر تا از ما گردی. 📚تحف العقول، ص ۱۷۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓 ۲۲ ربیع الثانی، سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام، فرزند بلافصل امام جواد علیه‌السلام و برادر امام هادی علیه‌السلام 💬 آیت الله جوادی آملی دامت‌برکاته فرمودند: 📋عباسیان به این فكر بودند كه موسی مبرقع علیه‌السلام را هم به عنوان ابن ‌الرضا علیه‌السلام به دربار فرا بخوانند بعد بگویند ابن ‌الرضا علیه‌السلام با ما ساخت. ☑️ اما همین موسی مُبَرقَع علیه‌السلام مورد سؤالات یحیی ابن ‌اكثم قرار گرفت، این سؤال‌ها را به حضور امام هادی علیه‌السلام آورد؛ یكی از سؤال‌ها این بود که اینكه خدا فرمود: اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمک بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمی‌‌شود یعنی چه؟ 🔖 وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام به موسی مبرقع فرمود: «نَحْنُ كَلِمَاتُ اللهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا» (تحف العقول، ص ۲۷۹) بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمودند که: ما كلمات الهی هستیم كه زوال‌ ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی‌‌رسد. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌸وصف سابقان در کلام جناب خواجه «نصیرالدین طوسی»رحمة‌الله‌علیه 📝در این مقام منیع جناب «خواجه» را قولی متین و کلامی وزین است که: کمال اهل یمین به بهشت و کمال بهشت را به سابقان باشد چه در روایت آمده: «إِنَّ الْجَنَّةَ لَأَشْوَقُ إِلَى سَلْمَانَ مِنْ سَلْمَانَ إِلَى الْجَنَّةِ؛ همانا بهشت به «سلمان» مشتاق‌تر و عاشق‌تر از «سلمان» به بهشت است» (روضة الواعظين، ج ‏۲، ص ۲۸۲)، پس ایشان را به بهشت التفاتی نبود «لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ؛ برخی از بهشتیان داخل بهشت نمی‌شوند اما امید آن را دارند» (اعراف/ ۴۶). 📖 در واقع ایشان اهل اعرافند: «وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمُاهُمْ؛ و بر اعراف، مردانى هستند كه هر يک را از سيمايشان مى‌‏شناسند» (اعراف/ ۴۶) و نیز تمام حالات بر ایشان یکسان باشد: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى‏ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ؛ تا بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد» (حدید/ ۲۳). 🌿و این کمترین را عقیدت این است که بهشت معلول نور سابقون است و هر معلولی به علت خود حدوثاً و بقاءً نیازمند باشد؛ لذا شوق بهشت به سابقان اَشدّ خواهد بود. 📄 بعد «خواجه» فرماید: سابقان اهل وحدتند و از راه و سلوک مُنزّه هستند؛ بلکه خود مقصد همۀ سالکان باشند: «وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا؛ و در طلب زينت و زيور زندگى دنيا ديدگانت به آنان برنگردد» (کهف/ ۲۸). 🔖و نیز در وصف ایشان است که: «إِنْ شَهِدُوا (حَضِرُوا) لَمْ يُعْرَفُوا وَ إِنْ غَابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا؛ اگر حاضر شوند، شناخته نمی‌شوند و اگر غایب باشند، دلتنگشان نمی‌شوند» (الكافی، ج ‏۲، ص ۲۳۹). 🖊 حضرت استاد علامۀ راحل در مقام تعلیقه مرقوم داشته‌اند: انسان کامل مقتدا، سرمشق و امام دیگران است و قبلۀ کل در حرکت استکمالی آنان است؛ بلکه ثمرهٔ شجرۀ وجود و کمال عالَم کَونی و غایت حرکت وجودیّه و ایجادیّه است. 🔍 فقیر گوید: بی‌شک مراد از سابقان و انسان کاملِ مُکمّل همانا اَقطاب محمّدیّین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین باشد که در نصوص آمده خلق بهشت از نور اَقدس سیّد الاَحرار است؛ لذا این سلسلۀ جلیله مالک بهشت و بهشت در اختیار آنان است و این مقام کجا تا آن مقام که بعضی در اختیار و مملوک بهشت هستند؛ فاصلۀ بین زمین و آسمان است. 📃 و اینکه «خواجه» در مقام مصداق سابقان حضرت «سلمان» علیه‌السلام را اشاره داشته به جهت قاعدۀ متابعت است که: «مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي‏؛ هر کس از من پیروی کند، او از من است» (المحاسن، ج‏ ۱، ص ۱۵۲)، «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ؛ «سلمان» از ما اهل‌بیت علیهم‌السلام است» (تفسیر امام عسکری علیه‌السلام، ص ۱۲۱)، 💬چنان‌که حضرت خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله در همین مقام فرموده‌اند: «سَلْمَانُ مِمَّنْ يُطِيعُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَأَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَيُطِيعُهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَلَا يَضُرُّهُ شَيْ‏ءٌ؛ «سلمان» از کسانی است که خدا، پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام را اطاعت می‌کند، پس همه چیز از او فرمان می‌برد و هیچ چیزی به او ضرر نمی‌رساند» (مستدرک ‌الوسائل، ج ‏۱۲، ص ۲۱۶). ✅در نتیجه این شأن برای ائمّۀ هدی علیهم‌السلام بالذات و اصلی و برای دگران بالعَرَض و تَبَعی خواهد بود. 🖋 تحریر نو و تعلیقات جدید استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه بر رسالۀ‌ آغاز و انجام، فصل ششم با تعلیقات علامه حسن‌زاده آملی رحمه‌الله‌تعالی، (مخطوط). #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰حقِّ عالِم 💬امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 📜 إِنَّ مِنْ حَقِّ الْعَالِمِ أَنْ لَا تُكْثِرَ عَلَيْهِ السُّؤَالَ وَلَا تَجُرَّ بِثَوْبِهِ وَإِذَا دَخَلْتَ عَلَيْهِ وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَلِّمْ عَلَيْهِمْ جَمِيعاً وَخُصَّهُ بِالتَّحِيَّةِ دُونَهُمْ وَاجْلِسْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَلَا تَجْلِسْ خَلْفَهُ وَلَا تَغْمِزْ بِعَيْنَيْكَ وَلَا تُشِرْ بِيَدِكَ وَلَا تُكْثِرْ مِنْ قَوْلِ قَالَ فُلَانٌ وَقَالَ فُلَانٌ خِلَافاً لِقَوْلِهِ وَلَا تَضْجَرْ بِطُولِ صُحْبَتِهِ فَإِنَّمَا مَثَلُ الْعَالِمِ مَثَلُ النَّخْلَةِ يُنْتَظَرُ بِهَا مَتَى يَسْقُطُ عَلَيْكَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ وَالْعَالِمُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْغَازِي فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَإِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ 📋 از حقوق عالِم این است که زیاد از او سؤال نکنی و لباسش را نکشی، و اگر وارد مجلس او شدی و گروهی نزد او بودند، به همه سلام کن و سپس او را مخصوصاً به احترام ویژه‌ای مورد توجه قرار ده. در مقابل او بنشین و پشت سر او ننشین. 🚫 چشمک نزن و با دست اشاره نکن و در صحبت‌هایت زیاد نگوی که فلانی چنین گفت و فلانی چنان گفت که مخالف سخن او باشد. از طولانی‌شدن همراهی با او دلگیر نشو، چراکه مثال عالِم مثل درخت نخل است که منتظر می‌مانی تا از آن چیزی برای تو بیفتد. مقام و اجر عالم از روزه‌دار، شب‌زنده‌دار، و جنگجوی راه خدا بزرگ‌تر است 🌌و هنگامی که عالِم بمیرد، در اسلام شکافی ایجاد می‌شود که هیچ‌چیز آن را تا روز قیامت پُر نمی‌کند. 🖋بیان علامه مجلسی رحمه‌الله‌تعالی: 📄قَولُه عَلَيه‌السَّلام‏ وَلا تَجُرَّ بِثَوْبِهِ كِنَايَةً عَنِ الْإِبْرَامِ فِي السُّؤَالِ وَالْمَنْعِ عَنْ قِيَامِهِ عِنْدَ تَبَرُّمِهِ؛ ▫️و لباسش را نکش کنایه از اصرار و پافشاری در سؤال است و منع از این‌که هنگامی که او کسل و دلگیر می‌شود، برخیزد. 📚بحار الأنوار، ج ‏۲، ص ۴۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌌زیارت اباعبدالله علیه‌السلام در روز لقاءالله 💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜كأَنِّي بِسَرِيرٍ مِنْ نُورٍ قَدْ وُضِعَ وَقَدْ ضُرِبَتْ عَلَيْهِ قُبَّةٌ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مُكَلَّلَةٍ بِالْجَوَاهِرِ وَكَأَنِّي بِالْحُسَيْنِ جَالِسٌ عَلَى ذَلِكَ السَّرِيرِ وَحَوْلَهُ تِسْعُونَ أَلْفَ قُبَّةٍ خَضْرَاءَ وَكَأَنِّي بِالْمُؤْمِنِينَ يَزُورُونَهُ وَيُسَلِّمُونَ عَلَيْهِ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُمْ أَوْلِيَائِي سَلُونِي فَطَالَ مَا أُوذِيتُمْ وَذُلِّلْتُمْ وَاضْطُهِدْتُمْ فَهَذَا يَوْمٌ لَا تَسْأَلُونِّي حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِلَّا قَضَيْتُهَا لَكُمْ فَيَكُونُ أَكْلُهُمْ وَشُرْبُهُمْ فِي الْجَنَّةِ فَهَذِهِ وَاللَّهِ الْكَرَامَةُ الَّتِي لَا انْقِضَاءَ لَهَا وَلَا يُدْرَكُ مُنْتَهَاهَا؛ 🎇 گویا می‌بینم که در روز قیامت تختی از نور قرار داده شده که بر آن، گنبدی از یاقوت سرخ، با جواهرات مزین گردیده است. گویا حسین علیه‌السلام را می‌بینم که بر آن تخت نشسته و در اطراف او نود هزار گنبد سبز قرار دارد. گویا مؤمنین را می‌بینم به زیارت او می‌آیند و بر او سلام می‌کنند. 📯 پس خداوند عزوجل به آنان می‌فرماید: ای دوستان من! از من بخواهید. چقدر در دنیا مورد آزار قرار گرفتید و تحقیر و تحت فشار واقع شدید. این روزی است که هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت را از من نخواهید مگر آنکه برای شما برآورده کنم. پس خورد و نوش آنان در بهشت خواهد بود. این به خدا قسم کرامتی است که پایان ندارد و انتهای آن را نمی‌توان درک کرد. 📚مختصر البصائر، ص ۴۶۱ ▪️در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم ▫️بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم ▪️به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم ▫️به گفت‌وگوی تو خیزم به جست‌وجوی تو باشم ▪️به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم ▫️نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم ▪️حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم ▫️جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم ▪️میْ بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان ▫️مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امام رضا علیه‌السلام فرمودند: 📜واللَّهِ لَا يَكُونُ مَا تَمُدُّونَ‏ إِلَيْهِ أَعْيُنَكُمْ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَتُمَيَّزُوا وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ إِلَّا الْأَنْدَرُ فَالْأَنْدَرُ؛ 📢به خدا سوگند، چیزی که چشم‌های‌تان به آن دوخته شده محقق نمی‌شود تا زمانی که آزموده شوید و جدا گردید، و تا از میان شما جز اندک‌ترین اندک‌ها باقی نماند. 📚الغيبة «نعمانی»، ص ‏۲۰۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📢 عصر روز شنبه استاد محقق حاج‌آقای «موسوی» دام‌ظلّه با استاد فرهیختۀ کشور، چهرۀ درخشندۀ حکمت و معرفت، جناب آقای دکتر «صدوقی سُها» ایّد‌ه‌الله‌تعالی‌بافاضاته دیدار نمودند. 📋 در این دیدار صمیمی جناب استاد «صدوقی» در جریان کم‌وکیف مبانی فقه المعارفی و نیز تألیفات حاج‌آقای «موسوی» قرار گرفتند. 🔍 شایان ‌ذکر است که در این محفل اُنس نکات خاصی از معارف نورانی فاطمی مطرح گردید و جناب استاد «صدوقی» خاطرات نابی از اساتید و مشایخ خود افاده فرمودند. 🔖 جناب استاد «صدوقی» جامع علوم حوزوی و دانشگاهی ضمن یاد شیخ ‌الرئیس و تجلیل از تفسیر او اشاراتی داشتند که: مطالب مقامات‌العارفین «ابن سینا» در اشارات، وامدار معارف عرشیۀ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه است. ✔️و سرانجام این دیدار دوستانه با توصیۀ استاد صدوقی با توسل به ساحت قدس و جبروتی حضرت عصمة الله الکبری، صدیقۀ زهرا سلام‌الله‌علیها به پایان رسید. 🗓 ۱۲ آبان ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰جایگاه رفیع امام از منظر حکمت و فلسفه 📋 یکی از تعاریف حکمت این است که: «الْحِكْمَةُ صَيْرُورَةُ الْإِنْسَانِ عَالَماً عَقْلِيّاً مُضَاهِياً لِلْعَالَمِ الْعَيْنِيِّ؛ حکمت، به معنای تبدیل شدن انسان به جهانی عقلانی است که شبیه به جهان عینی است» (الشواهد الربوبیة، ص ۶۹۵). 🔖 در این تعریف جنبۀ حکمت نظری اخذ شده است که لزوماً حکمت عملی که همانا خروج نفس از نقص به کمال مطلوب باشد دیده می‌شود؛ زیرا ‌«تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ؛ به اخلاق الهی آراسته شوید» (بحار الأنوار، ج ‏۵۸، ص ۱۲۹) التزام عملی می‌باشد که قائم به باور و نظر و عقیدۀ صائب خواهد بود. ▫️باری، انسان بما هو انسان با حکمت سیر عالی و صیر متعالی را طی می‌کند و از حیث صورت و فعلیّت نه از جنبۀ ماده و جسمیّت مُضاهی و مشابه عالَم تعیّن و خارج می‌گردد. 🔹هر آن کس ز دانش بَرَد توشه‌ای 🔸جهانی است بنشسته در گوشه‌ای ▫️پس بر این مبنای رصین، حکمت راهی برای جهانی شدن انسان است که صورت کلیِ وجود به نظام عقلی و کلی ادراک شود؛ لذا فیلسوف کامل کسی است که ولایت عقلی و قهر جبروتی بر سراسر مراتب طولی و عرضی وجود اعم از غیب مجرد و شهود مادی تحصیل نماید. 🔹جهان انسان شد و انسان جهانی 🔸از این پاکیزه‌تر نبود بیانی ▫️«أَتَزْعَمُ أَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ وَفِيكَ انْطَوَي الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ؛ آیا گمان می‌کنی که تو موجود کوچکی هستی؟ در حالی‌که عالم بزرگ در تو نهفته است» (ديوان شعر منسوب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ص ۷۵). 📜 جناب «ابونصر فارابی» می‌فرماید: «أَنَّ مَعْنَى الْفِيلْسُوفِ وَالْرَّئِيسِ الْأَوَّلِ وَوَاضِعِ النَّوَامِيسِ وَالْإِمْامِ مَعْنًى كُلُّهُ واحِدٌ؛ معنای فیلسوف و رئیس اول و واضع قوانین و امام همگی یکی است» (تحصيل السعادة (الأعمال الفلسفیة)، ص ۱۹۰). 🎖حقاً باید اذعان نمود که این جملۀ عرشی جناب «فارابی» از زبدۀ بیانات و مُحکم کلمات این حکیم الهی است که از بطنان عرش حکمت متعالی و عقلانیت ربّانی شرف صدور یافته است. بر اهل حکمت و معرفت پوشیده نماند که جناب «فارابی» متفکر عظیم‌الشأنی است که در ایام غیبت صغری و در عصر خفقانی خلافت «بنی العباس» می‌زیست، مع‌الوصف از پایگاه رفیع حکمت و عقلانیّت مسئلهٔ حیاتی امامت را تقویت نمود به این تقریر که: 🗂 اُس و اساس تحقیق نظریّۀ مدینۀ فاضلۀ او به این است که در رأس این تأسیس مقدس باید فردی باشد که در حکمت نظری و عملی سرآمد همگان و بالفعل مطلق و نیز از همه مهم‌تر اینکه آن فرد بلاواسطه متصل به وحی اَعظم باشد و بی‌تردید طبق موازین عقلیّه و نقلیّه آن فرد اَعلی با اجتماع همۀ این شرایط جز امام معصوم از آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله نتواند بود. 📝ما حصل بیان این فیلسوف الهی این است که فیلسوف کامل که باید متضلّع و مسلط بر جانب نظر و عمل باشد، در مقام تعیّن و مصداق فقط همان امام است. از منظر ایشان فیلسوف کامل و انسان کامل و امام یکی است. ادامه در پست بعدی...👇🏻👇🏻