🎙 #مصاحبه
♦️دسترسی آزاد به اطلاعات، زیرساخت نظارت عمومی است
🔸«یکی از کارهای لازم در مبارزه با فساد... همین نظارتهای مردمی است. خب برای نظارتهای مردمی و گزارشهای مردمی زیرساخت حقوقی در داخل قوه لازم است.»
🔸این یکی از مهمترین بخشهای بیانات #رهبر_انقلاب در ارتباط تصویری با مسئولان دستگاه قضایی بود.
🔸فرازی که بیش از هر چیز بر ضرورت تقویت نقش مردم در مبارزه با فساد و ساختارسازی برای تسهیل این موضوع تاکید داشت.
✍️نویسنده: عباس سلیمینمین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1530
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️دسترسی آزاد به اطلاعات، زیرساخت نظارت عمومی است
🔸درمورد بحث مشارکت مردم در ارتباط با مسائل و ناهنجاریهای مختلف اختلافنظر داریم؛ برخی معتقدند همه بخشهای نظارتی عمومی اگر با این مسائل مواجه شدند باید به #قوه_قضائیه گزارش بدهند و این قوه قضائیه است که باید پیگیری کند و درباره صحت آن ناهنجاری تصمیم بگیرد.
🔸برخی صاحبنظران بر این باورند که این امر شاید درباره آدمهای عادی جامعه بتواند اجرایی شود، اما درمورد بخشهایی که بهصورت عمومی وظیفه نظارتی دارند، مانند #صدا_و_سیما و رسانههای مکتوب، آنها الزاما موظف نیستند به قوه قضائیه گزارش دهند، بلکه درصورتی که مستندات محکمی درباره جرم یافتند باید بتوانند در این زمینه احصای ناهنجاری را داشته باشند.
🔸بنابراین باید این مساله کامل روشن شود، اگر مطبوعات گزارش دادند و قوه قضائیه عمل نکرد، خودشان میتوانند اقدام به چاپ گزارش کرده و تخلفی را آشکار کنند؟
🔸این جزء وظایف مطبوعات محسوب میشود.
🔸البته اگر در ارزیابیها و تحقیقات خود خطا کرده باشند و اگر یک شاکی در این زمینه طرح شکایت کند باید در محاکم پاسخگو باشند و اگر اشتباه کردند قطعا باید زیانی را که رساندهاند، جبران کنند.
✍️نویسنده: عباس سلیمینمین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1530
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️چهارمین انقلاب بیسرانجام
🔸 #حسین_شمقدری در « #انقلاب_جنسی ۴» ادامه داستانهایش را پی گرفته است.
🔸باز هم شال و کلاه کرده و چند کشور را چرخیده و سوژهاش را تکمیل کرده است؛ هر چند از تهران شروع میکند اما به ترکیه و چند کشور اروپایی سرک کشیده تا ببیند چرا ایرانیان داخلی به خارج کشور مهاجرت میکنند.
✍️نویسنده: مصطفی وثوقکیا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1533
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️چهارمین انقلاب بیسرانجام
🔸در #مستند از یک طرف مخاطب ایرانیهایی را میبیند که برای فرار از حجاب راهی کشوری دیگر شده و از آن سو شهروندان اروپایی از مدل نیچریستهای اروپایی (که طرفدار لخت زندگیکردن هستند) دوری میکنند؛ اتفاقاتی که نه در مدل و نه در موضوع، شباهتی با یکدیگر ندارند و فقط مسالهشان بهزعم مستند، در افراطی است که صورت گرفته.
🔸خب مخاطب این مستند که اینها را کنار هم میبیند باید چگونه قضاوت کند و این دو مساله به ظاهر بیربط را کنار هم قرار دهد و تحلیل کند؟
🔸این نکتهای است که چهارمین قسمت مستند از آن غفلت کرده است.
🔸 #شمقدری بحران اخلاقی بزرگ در #غرب را گذاشته کنار مساله #حجاب و آنها را با هم قیاس میکند؛ قیاسی که در نهایت درست در نمیآید چرا که همسان و همگن نیست و اصلا از جنس هم نیستند.
✍️نویسنده: مصطفی وثوقکیا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1533
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بیعدالتی اجتماعی
🔹در اصطلاح #جامعه_شناسی منظور از مفهوم بیعدالتی اجتماعی، توزیع نابرابر قدرت، منابع و فرصتهای اقتصادی است که برخی ادعا میکنند در #آمریکا ریشهای سیصد ساله دارد.
🔹شکاف ثروت میان #سفید_پوستان و #سیاه_پوستان در آمریکا بسیار گسترده است.
🔹در حالی که از هر سه سفیدپوست در آمریکا یکی از آنها صاحب خانه است، این رقم برای سیاهپوستان، یک نفر در هر ده نفر است.
✍️نویسنده: رضا جوادیمقدم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1501
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بیعدالتی اجتماعی
🔹تبعیض نژادی در زمینه بهداشت از دیگر معضلات اجتماعی در آمریکاست.
🔹نتایج تحقیق مؤسسه سلامت در سال ۲۰۰۳ نشان میدهد که آمریکاییها با توجه به نژاد و مذهبی که دارند، خدمات متفاوتی دریافت میکنند.
🔹تقریبا دو سوم هیسپانیکها یعنی حدود ۱۵ میلیون نفر در #آمریکا بیمه نیستند.
🔹دو سوم سیاهپوستان یعنی حدود شش میلیون نیز از بیمه سلامتی برخوردار نیستند.
🔹نابرابری نژادی در آمریکا در زمینههای آموزشی نیز مشهود است.
🔹همچنین در آمریکا نرخ مرگ و میر کودکان سیاه دو برابر کودکان سفید است.
🔹براساس آمار از هر هزار کودک #سیاه_پوست، سالانه درصد۱۱.۳ کودک میمیرند که تقریبا چهار هزار کودک در سال هستند.
🔹اما از هر هزار کودک سفیدپوست، ۴.۹ درصد می میرند. جان مادران سیاه نیز سه تا چهار برابر جان مادران سفیدپوست در خطر است.
🔹مهاجران شرق آسیا و لاتین تبارها نیز از اقوامی هستند که با نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا مواجه هستند.
🔹از لحاظ مذهبی نیز مسلمانان و بوداییها و اروپاییهای غیرپروتستان نیز با تبعیض سیستماتیک در آمریکا مواجه هستند.
✍️نویسنده: رضا جوادیمقدم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1501
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه با دکتر حسن حسن خانی
♦️ #تحریم و تک نرخیکردن #ارز
✅ (بخش هشتم)
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش هشتم.mp3
4.34M
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه با دکتر حسن حسن خانی
♦️ #تحریم و تک نرخیکردن #ارز
✅ (بخش هشتم)
🔸کشور تحت تحریم، بدون ثابتکردن #نرخ_ارز نمیتواند سیاستگذاری کند؛ اما 6 ماه قبل از تثبیت نرخ ارز، واردات خودروهای لوکس باید ممنوع میشد و کالاها را باید اولویتبندی میکردند.
🔸در زمان دولت نهم و دهم، کالاها به ده گروه اولویتدار تقسیم شده بودند.
🔸اگر آن هم مناسب نبود، باید رتبهبندی و اولویتبندی دیگری صورت میگرفت.
🔸کشور ما کشوری است که هر کالایی نباید واردش شود، به هر میزان نباید به هرکسی ارز داد؛ این خطا بود.
🔸اصل ثابتکردن نرخ ارز درست بود، اما شیوه اجرایش اشتباه بود.
🔸یک عده میگویند کل کار غلط بود و 4200 مصیبت بود.
🔸همین دلاری که امروز در بازار به اسم #دلار_نیمایی نرخ میخورد، این نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی است.
🔸بانک مرکزی در #بازار_نیمایی فعال مایشا است؛ هر نرخی که بخواهد میدهد.
🔸کسی که میخواهد نرخ را تثبیت کند، با 4200 یا مثلاً 12 هزار تومان تثبیت کند، چرا نرخ را به سمت 18 هزار تومان میبرد؟
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1466
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️روششناسیهای مدرن از تایید #علوم_انسانی اسلامی ناگزیرند.
🔹بحث «اسلامیسازی علومانسانی» یا علومانسانی اسلامی از چند دهه پیش در ایران مطرح شده است.
🔹البته بین «اسلامیسازی علومانسانی» و «علومانسانی اسلامی» تفاوت ظریفی وجود دارد که بعضی این دو را یکسانانگاری میکنند و به تفاوت آن دقت ندارند.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1490
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️روششناسیهای مدرن از تایید #علوم_انسانی اسلامی ناگزیرند.
🔹در توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب، حتما باید از روشهای عقلانی و تجربی استفاده کرد؛ روش نقلی مخصوصا در توصیف انسان محقق پاسخگو نیست.
🔹آیات و روایات ما نمیتوانند توضیح دهند که انسان فلان منطقه، مثلا نازیآباد، از نظر گرایش به خدمات اجتماعی چه رتبهای دارد.
🔹این را باید با یک تحقیق میدانی بهدست آورد.
🔹بنابراین تاکید ما بر علومانسانی اسلامی یا علومانسانی حکمی است و اصرار من بر واژه حکمی و حکمیسازی به این دلیل است که در علومانسانی اسلامی از مبانی حکمی استفاده میشود، یعنی مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی را از حکمت استفاده میکنیم.
🔹حکمت را نیز از این جهت عرض میکنم که منحصر به فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه نشویم؛ ممکن است یکجایی از مباحث کلامی یا از عرفان نظری استفاده کنیم یا مبانیای که عقل و نقل با هم اجتهادا و استدلالا در اختیار ما قرار دادهاند [و حکمت اعم است از فلسفه، کلام و عرفان].
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1490
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
8.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
♦️ #اقتصاد بازار یا #جامعه بازاری؟
🔻(بخش اول)
🔹 #پول و بازار چه نقشی باید در جامعه ما داشته باشند؟
🔹ما در جامعه زندگی می کنیم که تفکر و ارزش های بازاری بر تمام جنبه های آن مسلط شده است.
🔹جامعه که تقریباً همه چیز در آن با معیار پول سنجیده می شود.
🔹به عبارت دقیقتر پول و مکانیسم بازار در دنیای ما همه چیز اعم از سیاست، قانون، آموزش، زندگی مدنی و ... را تحت تاثیر قرار داده است.
🔹سوال اینجاست که آیا باید از جامعه بازاری نگران باشیم؟ چرا؟
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🔸لیبرالیسم و نقض سیستماتیک حقوق ادیان
✏️رضا دانشپسند
🔸یکی از اصول مصرح موجود در اعلامیه جهانی حقوق بشر، حق بر آزادی مذهب یا آزادی ادیان است. آزادی مذهب یا آزادی ادیان وفق اعلامیه جهانی حقوق بشر «آزادی فرد یا گروه برای ابراز کردن، عمل، رعایت و پرستش دین و باورهای خود در خلوت یا در سطح اجتماع» است.
🌐http://fekrat.net/1557
🆔 @fekrat_net