eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📙 همایش علمی “چالش های برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش” 🎙 با سخنرانی: آیت الله حجت الاسلام دکتر حجت الاسلام دکتر دکتر دکتر 📚 همراه با رونمایی از دو کتاب مهم در زمینه 📅 دوشنبه 24 شهریور ماه99 ساعت 10 🏬 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚠️ (حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی) ⚜️ همچنین پخش زنده از طریق: 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹از صدر اسلام و در طول تاریخ، جریانات و قدرت‌هایی که عملی شدن آموزه‌ها و فرامین اسلام و عینیت یافتن این آئین انسان‌ساز و نجات‌بخش الهی را در متن جامعه، بر ضد منافع نامشروع و جایگاه‌های غاصبانه خود می‌دانستند، همه تلاش خود را به کار بستند تا: 🔹اولا اسلام را و پیامبر(ص) را نابود و از صحنه روزگار محو نمایند . 🔹ثانیا اگر نمی‌توانند- که نتوانستند- تمام سعی و همت خود را به کار ببندند تا این مکتب معرفی و شناخته نشود و آموزه‌ها و اصول حیات‌بخش و تمدن‌آفرین آن از سوی طرفداران و پیروان اسلام درک و فهم نشود. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج پیامبر(ص) از مکه و هجرت ایشان به مدینه، برای این بود که آموزه‌ها و تئوری‌های اسلام را در صحنه عمل پیاده و جامعه‌ای به معنای واقعی« اسلامی» بسازد . 🔹در ماجرای عاشورا، تمام سعی و همت حکومت یزیدی به کار گرفته می‌شود تا با بیعت گرفتن از امام حسین(ع)، ایشان را از عمل و اقدام طبق تکالیف اعتقادی بازدارند. 🔹این است که حضرت اباعبدالله(ع) در آغاز حرکت از مدینه به سوی کوفه (۲۸ رجب سال ۶۰)، طی نامه‌ای به برادرش محمد حنفیه هدف خود را چنین اعلام می‌کند:‌ 🔹«انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، انما خرجت لطلب الاصلاح فی‌امهًْ جدی و اریدان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرهًْ جدی و ابی، علی‌بن ابی‌طالب» (بحار‌الانوار، جلد ۴۴، ص ۳۲۹) 🔹خروج و قیام من از روی سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ظلم نیست، من تنها برای اصلاح در امت جدم(ص) قیام کردم و می‌خواهم به معروف امر کنم و از منکر باز دارم و طبق روش جدم(ص) و پدرم علی‌بن ابی‌طالب(ع) عمل کنم.» 🔹بنابراین از آغاز اسلام تا امروز همه حرف و نزاع بر سر «عمل» طبق موازین و ارزش‌های دین مبین و متین اسلامی است. 🔹هیچ جنایتکار و قدرت اهریمنی از یزید ملعون گرفته تا دیگران و تا امروز با «اسم» و «صورت» اسلام دعوا و مشکلی ندارد. آنها با «سیرت» الهی و انسان‌ساز اسلام مشکل دارند و بر سر عملی‌شدن آن، قلدری و جنایت می‌کنند و عاشورا صحنه چنین درگیری است. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» منتشر شد 🔹کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» از نظر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی توسط حسین مظفری تدوین و با هدف پاسخ‌گویی به برخی مسائل مطرح درباره حکمت بلاها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است. 🔹بخش نخست این کتاب به بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور می‌پردازد. بحث‌های نظری درباره خیر و شر، چرایی خلقت شرور در عالم، بیان فلسفه آفرینش انسان و رابطه آن با شرور، وظیفه انسان در برابر نعمت‌های الهی و بلایا در این بخش مطرح شده است. 🔹بخش دوم کتاب نیز مشتمل بر پاسخ‌های حضرت استاد به هفت پرسش مهم با محوریت مباحث بخش نخست است؛ پرسش‌هایی با مباحثی هم‌چون حکمت بلایا و آفات، نقش شرور در تکامل انسان، مطلوبیت شرور در نظام احسن، چرایی وجود شرور در عالم، و حکمت تشریع‌ها، دستورات و احکام شرعی. 🔹می‌توان ادعا کرد این نوشتار، به رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور، کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، و از همین‌رو مطالعه دقیق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفید است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2332 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸عجیب است که اشکال عمدۀ متجددان و طرفداران فلسفه‌های غربی به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه، اسلامی است؛ در حالی که فلسفه نمی‌تواند اسلامی باشد. 🔸 در همین حال، اشکال عمدۀ متشرعان به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه سکولار است و اسلامی نیست. 🔸به گمان ما هر دو گروه برخطا هستند؛ هم فلسفۀ ما اسلامی است و هم اسلامی بودن با فلسفه بودن سازگار است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸مهم‌ترین اشکالی که به نظر بنده می‌توان به فلاسفۀ اسلامی کرد این است که فیلسوفان مسلمان پس از عصر ترجمه با دنیای بیرون از اسلام تقریباً ارتباطی نداشته‌اند و از افکار و اندیشه‌ها و تحولات فلسفی در خارج از جهان اسلام بی‌خبر بوده‌اند. 🔸البته محدودیت ارتباطات در گذشته قابل درک است. اما حتی در دوره‌های اخیر هم که این ارتباط ممکن بود ما شاهد آن نیستیم. 🔸اندیشه‌های فلسفی غرب بیش از یک قرن است که وارد جهان اسلام و از جمله ایران شده و افکار کسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما فیلسوفان سنتی ما چندان رغبتی به آشنایی با این افکار از خود نشان ندادند و با تأخیری غیر قابل توجیه به آن توجه کردند. 🔸در کشور ما در هر حال این محدودیت موجب شده که فلسفۀ اسلامی آن گونه که استعداد آن را داشته توسعه و رشد نیابد. 🔸این اشکال به ذات فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه اشکالی به رویکرد فیلسوفان ماست، اما در هر حال در فلسفۀ ما اثر داشته است. 🔸یکی از آثار این عدم ارتباط، محدود شدن قلمرو فلسفه اسلامی به فلسفۀ اولی یا هستی شناسی است، در حالی که فلسفه شعب گوناگون دارد و حوزه‌های گسترده ای را در بر می‌گیرد، مانند اخلاق، سیاست، علم و دین. 🔸 البته باید اذعان کرد که در قرن اخیر تلاش‌هایی از سوی برخی از فیلسوفان ما مانند علامه طباطبایی پیش از انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته و پس از انقلاب به این موضوع توجه بیشتری شده است، و هم اکنون در حوزه‌های فلسفی ما به فلسفۀ غرب تاحدی توجه می‌شود، اما هنوز در آغاز این راه هستیم. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. 🔸مى‏توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏رسيد، مورد انتفاع قرار مى‏گرفت. 🔸در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏ شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏ دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏ اند. 🔸مى‏ توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فعالیت‌های اجتماعی امام سجاد (علیه السلام) 🔹انسانی که می‌خواهد یک بار سنگین، یک پیام و یک سخن را در فضای تقیّه، بسته و استبدادی منتقل نماید چه کسی می‌باشد؟ 🔹ایشان انسان عجیبی است که از لحاظ علم در حدی است که بزرگان اهل سنت گفته اند: که در حد امام سجاد (ع) در زمان خودش عالمی نبوده است. اهل سنت در مورد امام این چنین نظری می‌دهند. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2347 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فعالیت‌های اجتماعی امام سجاد(علیه السلام) 🔹حضرت زین العابدین (ع) نمی‌توانست کلاس رسمی تشکیل داده و شاگرد تربیت نماید، اما از همان اندک ارتباطی که می‌توانست داشته باشد، به تربیت و پرورش نیرو پرداخت. 🔹امام سجاد (ع) در ظاهر هیچ کار سیاسی نمی‌کرد، امّا وقتی در فضای بسته، احتناق و تقیّه، نیرو تربیت می‌کند، حرف می‌زند، پیام می‌دهد و دعا می‌کند، او همان فاعل صحیفه می‌باشد، مگر می‌شود ندانست کاری که انجام می‌دهد به چه معناست؟ 🔹مثلاً: اگر پدر یک فرد دارای منصب، مرحوم شود و کسی پیام تسلیت بدهد، پیام تسلیت می‌تواند یک امر خیلی عادی باشد. امّا در شرایط خاص یک پیام تسلیت دارای معنا و بار سیاسی می‌باشد. 🔹در زمان امام سجاد (ع) که حضرت در تقیّه، انسان تربیت می‌کند، ظاهرش این می‌باشد که ایشان برده می خرد و آزاد می‌کند، و خانواده‌هایی را سرپرستی می‌کند. آن خانواده وقتی می بیند که این شخص او را تأمین می‌کند عاشق او می‌شود. و کسی که عاشق کسی گردد حرفش را می‌شنود و به جان دل می‌سپارد. رابطه امام و مأمومی شکل می‌گیرد. 🔹چنان شخصیتی است که صحیفه سجادیه را خلق نموده است، علت فاعلی صحیفه سجادیه، فردی بودهne با قدرت‌های عصر خود هم، سازش ندارد، و از خانواده پیامبر اکرم (ص) می‌باشد، صاحب عبادت و معنویت بسیار است، پدر، برادران و عمویش را مظلومانه به شهادت رساندند و این انسان باید آگاهی بخشی بکند و بصیرت ایجاد نماید. می‌خواهد فعالیّت و روشنگری کند. 🔹 زمان خواندن صحیفه، به یاد داشته باشید که این دعا برای روشنگری می‌باشد. از این زاویه می‌باشد که فاعل صحیفه دارد سخن می‌گوید و امام سجاد (ع) با این همه عظمت مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی و ظاهری و باطنی، صحیفه سجادیه را خلق نموده است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2347 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی ▪️مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم 🔸مشی سیاسی-اجتماعی آیت‌الله طالقانی حول «جذب حداکثری» و ارتباط فعال با بدنه مذهبی و جامعه روشنفکری با گرایش چپ و راست بود. 🔸 کسوت روحانیت برای او نوعی پدری جامعه بود و بدین‌جهت عنوان «پدر طالقانی» از سوی تشکیلات و گروه‌های چپ و راست برای او برگزیده‌ شده بود. 🔸در عین این رویکرد جذبی، تلاش کرد به‌قدر وسع خود مرزبندی نظری و ایدئولوژیکش را با انحراف عقیدتی برخی چهره‌ها، جریان‌ها و سازمان‌های سیاسی و اجتماعی حفظ کند که نمونه بارز آن در ماجرای تغییر ایدئولوژی «سازمان مجاهدین خلق» بروز یافت. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net