4_6028496262230181444.mp3
7.15M
🔊فایل صوتی
🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی
🔸بررسی شخصیت و عاقبت #شریح_قاضی
↙️ در این صوت می شنوید:«اما درباره این که آیا فتوایی درباره مباح شمردن خون امام حسین علیهالسلام داده است یا خیر باید گفت که به رغم اینکه در برخی از کتاب ها چنین چیزی ذکر شده، ابداً این مطلب صحّت ندارد و قابل پذیرش نیست. چراکه در منابع اصلی تاریخ اسلام و منابع معتبر دسته اول این مطلب نیامده. فقط در بعضی از کتابهای کم اعتبار متأخر، بدون ذکر مأخذ ذکر شده، ثانیاً اگر او چنین فتوایی داده بود، این مسئله هرگز از چشم #مختار مخفی نمیماند و قطعاً شریح قاضی از طرف مختار باید مجازات و اعدام می شد. اما مختار هم که به قصاص عاملان فاجعه کربلا قیام کرده است او را در این پست تثبیت میکند. اگر چه خود او بعد از مدتی استعفا کرد و مختار هم استعفای او را پذیرفت؛ ولی بعد از شهادت مختار دوباره به این جایگاه باز میگردد.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @rajabidavani
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6025835830638020363.mp3
19.02M
🔊 فایل صوتی
سلسله سخنرانی دکتر #رحیم_پور_ازغدی
🔶با موضوع| #حسین #عقل_سرخ
🗨قسمت نخست
طرحی برای فردا
↙️در سال 61 هجری، که نیم قرن از رحلت پیامبر اکرم و دو دهه از شهادت امیرالمومنین گدشته است. در این فاصله زمانی چه گذشت که معادله جامعه تغییر کرد و معروف و منکر به جای هم قرار گرفتند؟! چه شد که جامعه دینی و شهر اسلامی تا این حد منحط شد و فرهنگ کوفه سال 40 هجری آیا دفعتا به فرهنگ کوفه شصت هجری بدل شد؟ کوفه ای که مقر حکمرانی امیرالمومنین بود و حسین (ع) و زینب(س) در آن زیست می کردند. روند مسخ مذهب از کجا آغاز گردید؟!
📍در این صوت می شنوید:
«منطق ابوسفیانی آرام آرام زیر پوست جامعه محمدی(ص) خزید و معادله نبرد محمد و ابوسفیان، به معادله نبرد یزید با حسین تبدیل شد و جابه جایی صورت گرفت که فرزندان آنها، در حکومت جایشان عوض شد!»
🆔 @fekrat_net
🆔 @Rahimpour
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6017060692761249125.mp3
12.44M
🔊فایل صوتی
🔶مجله تصویری #زاویه
🔸با موضوع| «علم سیاست در ایران برای #بازدارندگی از #جنگ چه ایدهای دارد؟»
🔸مهمانان :
دکتر سیدجلال #دهقانی_فیروزآبادی
دکتر #ناصر_هادیان جزی
ایران در ۳۰ سال اخیر بارها از سوی دولتهای جنگطلب به جنگ تهدید شده است اما هیچ گاه جنگ آغاز نشده است. این قدرت بازدارندگی از جنگ ناشی از چیست؟ چه تفسیری از دیدگاه علم سیاست میتوان برای قدرت بازارندگی ایران ارائه کرد؟به حسب اولویت بندی؛ مهم ترین عامل بازدارندگی چیست!؟ سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئتعلمی گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی و ناصر هادیان جزی، عضو هیئتعلمی گروه روابط بینالملل دانشگاه تهران پاسخ می دهند...
🗨بخش نخست
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6017060692761249131.mp3
10.79M
🔊فایل صوتی
🔶مجله تصویری #زاویه
🔸با موضوع| «علم سیاست در ایران برای #بازدارندگی از #جنگ چه ایدهای دارد؟»
🔸مهمانان :
دکتر سیدجلال #دهقانی_فیروزآبادی
دکتر #ناصر_هادیان جزی
ایران در ۳۰ سال اخیر بارها از سوی دولتهای جنگطلب به جنگ تهدید شده است اما هیچ گاه جنگ آغاز نشده است. این قدرت بازدارندگی از جنگ ناشی از چیست؟ عمق استراتژیک ما کجاست؟! افزایش عمق استراتژیک باعث بازدارندگی می شود یا خیر؟! آیا زمزمه جنگ به دلیل حضور ما در سوریه ولبنان طرح نمی شود؟! رفتار انقلابی به معنای برهم زننده نظم جهانی موجب می شود که سایه جنگ بر سر ایران بیاید و اگر شما با آمریکا دشمنی نکنید او هم کاری به شما نخواهد داشت. آیا این سخن درست است؟ ما مختصاتی را برای بازدارندگی ترسیم کرده ایم؛ برای آینده چگونه می تواند بهبود یابد؟!
سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئتعلمی گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی و ناصر هادیان جزی، عضو هیئتعلمی گروه روابط بینالملل دانشگاه تهران پاسخ می دهند...
🗨بخش دوم
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6025835830638020373.mp3
27.85M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #آینده_ایران
🔶سخنران |دکتر #فواد_ایزدی
موسسه آفاق حکمت
🔴 آیا راهی است که این دعوا بین ایران و آمریکا را متوقف کنیم؟! زیرا فشار اقتصادی بر مردم زیاد است و بخشی از مشکلات سر تحریم هاست.
🔴 آیا می توان مثل مدل چینی برای جمهوری اسلامی نسخه پیچید؟!
🔴 مشکل جمهوری اسلامی با اسرائیل چیست؟ آیا نمی توان برای حل آن چاره ای اندیشید؟
🔴 اهمیت نفوذ منطقه ای ایران چیست؟ چه تاثیری در جنگ با آمریکا دارد؟
🔺در این صوت می شنوید:
«جمهوری اسلامی تنها دولتی است که در دویست سیصد سال گذشته هیچ خاکی از دست نداده است. تا آن آرمان وسیستم دفاع از کشور نباشد، این اتفاق نمی افتد به خصوص آنکه قطعا آمریکا علاقه مند به تجزیه ایران هستند.
آینده ذیل جمهوری اسلامی، آینده مثبتی است. با این نوع تحریم و فشار ها به جایی نخواهند رسید مشروط به آنکه بتوانیم برای او هزینه درست بنماییم.»
🔗لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/179
🆔 @fekrat_net
🆔 @afaghehekmat
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
وقوع انحرافات بنیادین در امت اسلام، به رخداد #سقیفه ختم نشد، بلکه منتخب سقیفه و جانشینان پس از وی ـ که سه خلیفهی اول مسلمین را شامل میشدند ـ با برخی سیاستگذاریهای خود، در طول سالیان متمادی، زمینهی واقعهی عاشورا را در سال 61هجری فراهم نمودند:
🆔 @fekrat_net
🆔 @BORHAN_IR
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت وقوع انحرافات بنیادین در امت اسلام، به رخداد #سقیفه ختم نشد، بلکه منتخب سقیفه و جانشینا
✍️ محمدمهدی سلامی
📌 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه #عاشورا
🗨بخش چهارم / سقیفه، سرآغاز انحرافی بنیادین در امت اسلام
1️⃣ ماحصل فتوحِ نخستین: قداست یافتن خلفا و به حاشیه رفتن #اهلبیت پیامبر (ص)؛
#فتوح نخستین ـ فارغ از نقد و بررسی آن ـ یک پیآمد مهم و تعیینکننده برای امت اسلام داشت: پیروزیهای شگرف به لحاظ وسعت قلمرو از یکسو و تقسیم غنائم سرشار از سوی دیگر، خلفا را در نزد بسیاری از بزرگان، به نهایتِ محبوبیت رساند.
به این ترتیب، محبوبیت خلفای نخستین در نزد بسیاری از صحابهی کبار ـ که به سبب فتوح، ثروت بیشتری نصیب آنان شده بود ـ تا بدانجا رسید که سیرهی این خلفا، بعدها سیرهای همسنگ با #کتاب_خدا و سیرهی رسول او تلقّی شد! در چنین فضایی، طبیعی به نظر میرسید اگر اهلبیت پیامبر (ص)، در نگاه بسیاری از بزرگان امت، به حاشیه رانده شوند.
در حقیقت به حاشیه رفتن اهلبیت (ص)، پروژهای بلندمدت بود که با اجتماع سقیفه کلید خورد، با فتوح استمرار پیدا کرد و نهایتاً ثمرهی خود را در ماجرای عاشورا، تمام و کمال بروز داد.
2️⃣ اعمال سیاست «تفضیل مالی»؛
یکی از مهمترین این سیاستها، سیاست #تفضیل_مالی خلفای دوم و سوم در برخورد با بیتالمال بود. توضیح آنکه در زمان حیات نبی اکرم (ص)، خودِ آن حضرت در سیاست تقسیم بیتالمال، مساوات را به طور کامل رعایت میکردند و بین نومسلمانان و #سابقون (یعنی کسانی که در زمرهی اسلامآورندگانِ نخستین بودند)، فرقی قائل نمیشدند (سیاست #تسویه_مالی). البته پس از رحلت #رسول_خدا (ص)، منتخب سقیفه نیز در استمرار این سیاست موفق بود؛ اما زمانی که جناب عمربنخطاب خلیفه شد، سیاستی را در مباحث مالی پایهریزی کرد که بعدها مشکلات زیادی به همراه آورد:
در جریان فتوح، غنایم فراوانی از سرزمینهای مفتوحه به #مدینه منتقل شد، اما تقسیم ناعادلانهی این غنائم در بین مسلمانان، شکاف طبقاتیِ عمیقی میان مسلمین ایجاد کرد. این سیاست ـ که سیاست «تفضیل مالی» نامیده میشد ـ بدین صورت بود که بین #عرب و غیرعرب، زن و مرد، آزاد و بنده، سابقون و نومسلمانان، قریشی و غیر قریشی و دوگانههایی از این دست، در اختصاص بیتالمال، تمایز قائل میشد. بدین ترتیب، آن دسته از عربهای #قریش که اتفاقاً سوابق دیرینهای در اسلام آوردن داشتند، روزبه روز سرمایهدارتر شده و بر خوی اشرافیت آنان افزوده شد.
❌ با مرور چنین اوضاعی، شاید بهتر بتوان معنای آن کلام عمیق سیدالشهدا (ع) را خطاب به لشکریان پرهیاهویِ #عمربنسعد درک نمود که فرمودند: «...آري، در اثر هداياي حرام كه به دست شما رسيده و در اثر حرامهایی كه شكمهاي شما از آنها انباشته شده، خداوند اين چنين بر دلهاي شما مُهر زده است. واي بر شما! چرا ساكت نميشويد؟! چرا به سخنانم گوش فرا نميدهيد؟!...»
3️⃣ منع نقل و کتابت حدیث؛
جناب ابیبکر با این استدلال که #قرآن را داریم، با جمعآوری #حدیث مخالفت کرد. وی پس از رحلت رسول خدا (ص)، خطاب به مردم گفت:
💬 «ای مردم! شما از رسول خدا احادیثی نقل میکنید که در آنها اختلاف است و [بنابراین] مردمانِ پس از شما، قطعاً اختلافشان در این باب شدیدتر از شما خواهد بود. پس ای مردم! از رسول خدا چیزی نقل نکنید. هرکس، در اینباره از شما چیزی پرسید، به او بگویید: کتاب خدا در میان ما و شما [بس] است؛ پس حلالش را حلال و حرامش را حرام بدانید.»
جناب #عمر و #عثمان نیز همچون جناب #ابوبکر، با جدّیت، سیاست منع کتابت حدیث را دنبال نمودند. مثلاً جناب عمر به شهرها بخشنامه کرد که هرکس حدیثی نوشته، باید آن را نابود کند. وی پس از جمعآوری بسیاری از احادیث، دستور داد آنها را بسوزانند.
📚 پینوشت: برای آگاهی از مستندات این نوشتار، میتوانید به گفتار سوم از کتاب «شجره خبیثه جهل و کینه» مراجعه فرمایید.
🆔 @fekrat_net
🆔 @BORHAN_IR
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6028496262230181462.mp3
2.67M
🔊فایل صوتی
🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی
🔸آیا در #کربلا اهل بیت علیهم السلام تشنه بودند؟ آیا شب #عاشورا غسل کردند؟ آیا نمی شد چاه حفر کنند چون نزدیک به فرات بودند؟ آیا فقط حضرت #زینب و حضرت #عباس و #امام_حسین علیهم السلام تشنه بودند؟
↙️ در این صوت می شنوید:«اهل بیت علیهم السلام در واقعه کربلا تا هفتم محرم مشکلی از نظر آب نداشتند. روز هفتم محرم بود که فرمانی از عبیدالله بن زیاد لعنه الله برای عمر سعد لعنه الله رسید که آب را روی حسین و کسان او ببند، همانگونه اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @rajabidavani
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی